AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Jeg har vært på TUL hvor morkaken lå over livmoråpningen, på OUL var den 2.5cm unna som var godkjent i følge jordmor. Nå flere uker etter OUL har jeg hatt noen småblødninger her og der, blør mye etter samleie osv så jeg lurer på om det finnes noen risiko for at morkaken kan ha flyttet seg nedover igjen? Eller vokser den kun oppover? Jeg vet at det er normalt å ha litt blødninger og særlig etter samleie, men jeg greier ikke slippe denne tanken om morkaken. Legen min hadde ikke tid til noen spørsmål på kontrollen og jeg skal ikke til jordmor før om 4 uker, så hvis noen kan noe om morkaken så gjerne forklar 😀 Anonymkode: a2cec...f36
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Morkaken vokser vel også i bredden utover svangerskapet? Trodde jeg iallefall. Men den kan ikke flytte på seg. Slik jeg har forstått er den litt som en igle/flått som fester seg på et bestemt punkt. I graviditet utenfor livmor kan den feste seg over alt, feks i buken eller leveren. Og der blir den værende. Anonymkode: bf82e...69b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Her ville jeg bestilt en ny legetime slik de får undersøkt hva som er årsaken til blødningene. Om du er lenger enn 24 uker kan du kanskje ringe føden dirkete. Blødninger bør tas på alvor. Anonymkode: cb525...bc9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Morkaken flytter seg ikke i den forstand at den beveger seg rundt omkring i livmoren. Men, når livmoren vokser, henger morkaken fast i livmoren og blir med oppover. Altså er det når livmoren vokser at den flytter seg. Angående blødninger må du få spørre om det. Ring eventuelt jordmor i kommunen. Anonymkode: f067e...0d7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 Takk for svar! Ja forstår at morkaken vokser med livmoren, så da er det kanskje ikke mulig at den vokser seg større og dermed lengre mot livmorsåpningen? Har vært i kontakt med føden angående blødningene to ganger, men de mente det var ufarlige blødninger uten at jeg var inne på noe sjekk. Nå sitter det langt inne å ta kontakt igjen, så de siste gangene har jeg bare latt det gå 🤔. Anonymkode: a2cec...f36
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 Ring føden igjen! Skjønner ikke hvorfor de ikke tar deg inn! Jeg var i uke 14 bare med når jeg spottet brunt, og jeg fikk komme inn dagen etter jeg ringte på kvelden på ultralyd. Der undersøkte de alt! Så skjønner virkelig ikke hvorfor de ikke kan ta den på alvor. Når du snakker med de du ringer så må du være litt frempå og vise at du er bekymra. Og si at du ikke roer deg før du får ultralyd og sjekk! Gravide kvinner har nok å tenke på enn å måtte bekymre seg over at man spotter eller blør. Hvis de ikke vil ta deg inn, da må du være bestemt å forklare at du må ha ro i sjela og at det er viktig for deg. Håper du gjør det Anonymkode: 06b97...929
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå