Gå til innhold

Integrert stekeovn/induksjonstopp og penger...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Halla folkens :)

Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet, og eier for første gang. Har ikke så god råd. Det er fint her, men kjenner at kjøkkenet plager meg. Det er fra år 2000, benkeplate i mørk steinimitasjon og en klumpete frittstående komfyr som ser ganske fæl ut. I tillegg er det sprekker i plata, ja, den er klar for å byttes ut. 

Jeg har så utrolig lyst på integrert stekeovn og platetopp, og det eneste jeg tenker på er penger.

Jeg vet at noen av dere synes det er bortkastet hvis man ikke får stekeovnen opp i arbeidshøyde, og det har ikke kjøkkenet mitt anlegg for, så den ville blitt på gulvet, men det hadde blitt så mye penere, og jeg skal bo her lenge, så jeg har veldig lyst på det. Lettere å holde rent er det også. 

Hvor mye vil dette koste?

Finner en ovn jeg vil ha til 6000,- og det er helt topp.

Finner platetopp til 5000,- og det er supert.

Men det som koster her er kanskje innstalleringen? Jeg finner ikke noe om dette på nettet. Hva kommer i tillegg, og hvor mye? 

Jeg må jo selvsagt også ha ny benkeplate (den jeg har nå stopper jo ved hver ende av komfyren) og dette får jeg vel rimeligst på IKEA?

Tuusen takk for svar, har så lyst til å føle meg hjemme her og trives på kjøkkenet :)

Anonymkode: 1442d...a6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel krav om annen type sikring støpsel eller noe slikt siden sist kjøkkenet ditt er pusset opp, så elektriker kan bli ganske dyrt. Er kanskje også krav om komfyrvakt. 

Vi bytter nemlig kjøkken nå, men flyttet ikke på noe. Men allikevel ble elektriker veldig dyrt. 

Anonymkode: e32be...ce7

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel krav om annen type sikring støpsel eller noe slikt siden sist kjøkkenet ditt er pusset opp, så elektriker kan bli ganske dyrt. Er kanskje også krav om komfyrvakt. 

Vi bytter nemlig kjøkken nå, men flyttet ikke på noe. Men allikevel ble elektriker veldig dyrt. 

Anonymkode: e32be...ce7

Jeg så denne på Elkjøp sine sider. Vil ikke dette dekke det? De har en tilsvarende for installasjon av komfyr til samme pris. Så totalt 3000,- for installasjon. Håper noen kan rette på meg hvis dette er feil.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så denne på Elkjøp sine sider. Vil ikke dette dekke det? De har en tilsvarende for installasjon av komfyr til samme pris. Så totalt 3000,- for installasjon. Håper noen kan rette på meg hvis dette er feil.

Nei, den dekker ikke det. Kun tilkobling til eksisterende stikkontakt.

For å bytte fra frittstående komfyr til integrert trenger du følgende, i tillegg til platetopp og stekeovn:

Sannsynligvis nytt pkt i sikringsskap, platetopp og stekeovn krever hver sin kurs. Om eksisterende kurs er stor nok kan den benyttes, hvis ikke må den byttes. Det må trekkes kabler fra nytt punkt i sikringsskap frem til kontakt.

Komfyrvakt må installeres

Benkeplate

Skap for innbygging

Ny sokkel under benk?

Anonymkode: a4de8...720

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du først skal gjøre noe med kjøkkenet, gjør det slik at du blir fornøyd. Ikke ta bare den delen som omhandler kun koke/steke, det blir bare en halvveis oppgradering. Du må ha innredning som dette passer inn i, samt ny benkeplate. Det nye passer neppe i det du har i dag. Du må i så fall finne noe som er i nærheten av å være likt, men det blir neppe bra. Pris? Tja, tar du alt sammen når du først begynner baller det fort på seg. Selve innredning trenger ikke koste så mye (IKEA), men det er de små tingene utenom som drar på. Og det er ikke mulig å si hva det skulle være. Men spør om du har en mulighet for å putte på lånet 100.000,- til, da kanskje du er i mål på noe du blir fornøyd med.

Det som koster mest utenom er elektriker/rørlegger. Bare der kan det fort koste 50.000,-. Det må opp en egen kurs for stekeovnen(16A). Når du rehabliterer blir også den gamle stikkontakten for toppen byttet ut med en som har komfyrvakt(25A). 

Anonymkode: 06276...0c8

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halla folkens :)

Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet, og eier for første gang. Har ikke så god råd. Det er fint her, men kjenner at kjøkkenet plager meg. Det er fra år 2000, benkeplate i mørk steinimitasjon og en klumpete frittstående komfyr som ser ganske fæl ut. I tillegg er det sprekker i plata, ja, den er klar for å byttes ut. 

Jeg har så utrolig lyst på integrert stekeovn og platetopp, og det eneste jeg tenker på er penger.

Jeg vet at noen av dere synes det er bortkastet hvis man ikke får stekeovnen opp i arbeidshøyde, og det har ikke kjøkkenet mitt anlegg for, så den ville blitt på gulvet, men det hadde blitt så mye penere, og jeg skal bo her lenge, så jeg har veldig lyst på det. Lettere å holde rent er det også. 

Hvor mye vil dette koste?

Finner en ovn jeg vil ha til 6000,- og det er helt topp.

Finner platetopp til 5000,- og det er supert.

Men det som koster her er kanskje innstalleringen? Jeg finner ikke noe om dette på nettet. Hva kommer i tillegg, og hvor mye? 

Jeg må jo selvsagt også ha ny benkeplate (den jeg har nå stopper jo ved hver ende av komfyren) og dette får jeg vel rimeligst på IKEA?

Tuusen takk for svar, har så lyst til å føle meg hjemme her og trives på kjøkkenet :)

Dette kan du ofte finne på billigkroken på Ikea. Når jeg og gubben pusset opp huset vi har nå, hadde vi sett for oss en ovn og mikroovnsom vi hadde sett på ikea. Når det var klart for oss å kjøpe de, var de plutselig utmeldt av sortiment. Fant de på billigkroken til halve prisen. Så fikk begge til prisen av en😁 Så jeg hadde fulgt med der. Da kan du få plate toppen og ovnen for under 3000 kr. 

AnonymBruker
Skrevet

Å skulle få induksjonstopp innebærer ny elektrisk kurs, og kanskje ny dimensjonering av sikringsskap. Anbefaler å legge ut elektrikerjobben på mitt anbud og få noen tilbud på pris. Skal du bytte benkeplate må du kanskje montere vask på nytt også, med tilhørende installasjon? I tillegg må du jo ha skap til å ha den integrerte stekeovnen i, og ny benkeplate. Har du et kjøkken du kan få deler til? 

Jeg ville nok spart og heller pusset opp alt litt senere. Det du vil gjøre er nemlig noe av det dyreste med kjøkken. 

Anonymkode: 8eb3d...bed

Skrevet

Dette ble alt for dyrt, tror jeg. Går for frittstående. Håper det også kan se greit ut.

Skrevet

Mye fint på Finn.no også

Skrevet

Jeg fikk avdragsfritt en periode og tok opp litt ekstra i lån da jeg kjøpte ut eksmannen 

fant platetopp og komfyr på tilbud, og kjøpte benkeplate på coop obs bygg. En kompis er elektriker, så han ordnet den delen. Men kostet fortsatt 3500kr i deler inkl komfyrvakt. 

huset her er fra 2011, så var overrasket over at det ikke var laget klart for integrert platetopp. Min var tydligvis koblet til komfyren🤷‍♀️  

Anonymkode: 61798...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...