Gå til innhold

Dere med lange barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever dere at barna blir overvurdert eller at det forventes for mye av dem? Jeg har en lang gutt som nettopp har begynt på storbarnsavdeling. Han er født helt på slutten av året, så han er bare 2,5 år. Likevel er han lengst av alle barna tilhørende sitt kull, selv om mange av de andre barna er født tidlig på året og er nesten et år eldre. Jeg luftet såvidt problemstillingen med ped.leder på den nye avdelingen ved henting en dag og hun virket litt overrasket over bekymringen min og mente at det ikke kom til å bli noe problem. Jeg er lærer selv og vet at det er lett å forvente litt mer av de barna som er store av vekst, selv om jeg selvfølgelig prøver å være obs på det. Hva er deres erfaringer fra barnehage/skole? 

Anonymkode: 83ed7...fb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et av mine barn er svært lang for alderen. Hun har vært lang siden fødsel. 

Nå er hun 11 og 165. Min erfaring er at hun blir vurdert etter alder i barnehage og skole, der kjenner jo de ansatte ungene og vet hvor gamle de er. Nå har hun gått i barnehage med få barn, og det er en liten skole hvor alle kjenner alle. 
Ingen har forventet mer av henne pga høyden. 

Vi merker det derimot mer om vi er steder hvor voksne ikke kjenner henne, lett å tro hun er mye eldre enn hun er. Samtidig er hun så ung ennå at hun er få steder alene. 

Anonymkode: 6a374...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg føler det. Har gitt beskjed til barnehagen etter ulike episoder. Vår gutt er akkurat 3 år, og er 105 cm høy.

Anonymkode: 910a7...f1e

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har jeg ikke opplevd, men nå har tilfeldigvis den av barna som er høy for alderen også vært langt framme i utvikling så det er kanskje årsaken. Jeg kan heller ikke skjønne at man som lærer forventer mer av høye elever all den tid alle elevene i samme klasse er født samme år så læreren vet jo at alle er omtrent like gamle uavhengig av høyde.

AnonymBruker
Skrevet