Gå til innhold

Dere med lange barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever dere at barna blir overvurdert eller at det forventes for mye av dem? Jeg har en lang gutt som nettopp har begynt på storbarnsavdeling. Han er født helt på slutten av året, så han er bare 2,5 år. Likevel er han lengst av alle barna tilhørende sitt kull, selv om mange av de andre barna er født tidlig på året og er nesten et år eldre. Jeg luftet såvidt problemstillingen med ped.leder på den nye avdelingen ved henting en dag og hun virket litt overrasket over bekymringen min og mente at det ikke kom til å bli noe problem. Jeg er lærer selv og vet at det er lett å forvente litt mer av de barna som er store av vekst, selv om jeg selvfølgelig prøver å være obs på det. Hva er deres erfaringer fra barnehage/skole? 

Anonymkode: 83ed7...fb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et av mine barn er svært lang for alderen. Hun har vært lang siden fødsel. 

Nå er hun 11 og 165. Min erfaring er at hun blir vurdert etter alder i barnehage og skole, der kjenner jo de ansatte ungene og vet hvor gamle de er. Nå har hun gått i barnehage med få barn, og det er en liten skole hvor alle kjenner alle. 
Ingen har forventet mer av henne pga høyden. 

Vi merker det derimot mer om vi er steder hvor voksne ikke kjenner henne, lett å tro hun er mye eldre enn hun er. Samtidig er hun så ung ennå at hun er få steder alene. 

Anonymkode: 6a374...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg føler det. Har gitt beskjed til barnehagen etter ulike episoder. Vår gutt er akkurat 3 år, og er 105 cm høy.

Anonymkode: 910a7...f1e

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har jeg ikke opplevd, men nå har tilfeldigvis den av barna som er høy for alderen også vært langt framme i utvikling så det er kanskje årsaken. Jeg kan heller ikke skjønne at man som lærer forventer mer av høye elever all den tid alle elevene i samme klasse er født samme år så læreren vet jo at alle er omtrent like gamle uavhengig av høyde.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke fra de i barnehagen, men da han starta på skolen opplevde vi at de på sfo klagde veldig på han. Han er ferdig i første klasse nå og er 137 cm. (Som en tiåring). Ikke spesielt moden for alderen heller, så han oppførte seg som en umoden førsteklassing som ble opplevd som fjerdeklassing av de på sfo. Klart det blir klinsj. Det ble så ille at vi til slutt tok han ut av sfo. Han fikk vondt i magen og hadde ikke lyst til å gå selv. 

Anonymkode: f3a02...0b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Arkana skrev:

Nei, det har jeg ikke opplevd, men nå har tilfeldigvis den av barna som er høy for alderen også vært langt framme i utvikling så det er kanskje årsaken. Jeg kan heller ikke skjønne at man som lærer forventer mer av høye elever all den tid alle elevene i samme klasse er født samme år så læreren vet jo at alle er omtrent like gamle uavhengig av høyde.

Joda, men skolen er jo mer enn bare klasselærerne. I friminuttene feks er det ofte bare lærere eller assistenter fra andre trinn som har inspeksjon, og det er ikke sånn at alle voksne på skolen vet hvor gamle alle barna er, med mindre skolen er veldig liten. Det samme gjelder SFO, som gjerne er aldersblandet. 

Takk for at dere deler erfaringer 🙂

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal egentlig forventes bare fordi de er høye? Eneste jeg husker som barn var at noen teite foreldre fra fotballaget vi spilte mot klagde på meg til treneren og mente jeg var eldre enn resten fordi jeg var et hode høyere enn de fleste andre. 

Anonymkode: 99840...79c

AnonymBruker
Skrevet

Min på 5 er 130cm, altså ganske lang. De i barnehagen har aldri forventet mer, de kjenner han jo og vet hvor han ligger utviklingsmessig, men mange som ikke kjenner gutten min tror han er eldre, og kan derfor snakke til han som om han er det. 

Anonymkode: 33fc3...02b

AnonymBruker
Skrevet

Nei. De er fortsatt like gamle som de andre selvom de er høyere, det blir for dumt å forvente mer eller mindre av jevnaldrende barn pga høyde

Anonymkode: 81a4b...8fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tatt for å være myndig da jeg var 12. Men så var jeg tidlig ute med puberteten også. Husker det var litt ekkelt når eldre menn flørta med meg og ga meg lange blikk. Jeg var sjenert og likte ikke oppmerksomhet, og jeg skjønte at det var noe "annerledes" med den oppmerksomheten jeg fikk fra disse mennene. 

Anonymkode: 6dcf9...dfd

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

..........Jeg er lærer selv og vet at det er lett å forvente litt mer av de barna som er store av vekst, ............

Høres ut som et projiseringsproblem som du bør jobbe litt med, og hvis det er vanlig blant pedgoger å anta dette bør det inn i fagplaner for pedagodutdanning.  Fysiske attributter har ingen ting med prestasjoner som ikke krever kropp å gjøre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal egentlig forventes bare fordi de er høye? Eneste jeg husker som barn var at noen teite foreldre fra fotballaget vi spilte mot klagde på meg til treneren og mente jeg var eldre enn resten fordi jeg var et hode høyere enn de fleste andre. 

Anonymkode: 99840...79c

Det glemte jeg, det har skjedd med datteren min og. Noen som mente hun måtte være flere år eldre. De kom ikke gjennom med klagen. :) 

Anonymkode: 6a374...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mi jente på 5 år er 125, hun blir ofte tatt for å være 1-2 år eldre enn hun er. Lett å glemme at hun bare er 5 år for mange, inkludert barnehagepersonalet. 
Det verste er i grunn at hun får så mange kommentarer på hvor stor hun er, er så mye av det at jeg tror ikke det er helt bra. 

Anonymkode: 6adff...222

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lange barn som også har vært tidlig ute med språket. Eldstemann er skolebarn nå og der har det ikke vært noe problem, men da han gikk fra småbarn- til storbarnsavdeling i barnehagen hadde vi faktisk litt problemer med noen av personalet.  Ungen så og hørtes jo to år eldre ut, men oppførte seg jo som alderen tilsa, med det det medførte av behov for hjelp og veiledning. 

Anonymkode: 2f85f...f0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Motsatt her. Små barn som folk tror er yngre enn de er når de ser de.. Barna er veldig langt fremme på en del, bl.a språk, så folk stusser litt når de åpner munnen. Yngste er 1,5 år, men mindre enn en gjennomsnittlig 1 åring. Snakker som en foss 😛 folk spør meg når hen sitter i vogn hva hen heter. Og barnet svarer «jeg heter **** jeg, hva heter du?»

Anonymkode: 01d6a...7b0

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min på 5 er 130cm, altså ganske lang. De i barnehagen har aldri forventet mer, de kjenner han jo og vet hvor han ligger utviklingsmessig, men mange som ikke kjenner gutten min tror han er eldre, og kan derfor snakke til han som om han er det. 

Wow!! 25 cm lenger enn min på 5

Anonymkode: 01d6a...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd dette fra bhg, de kjenner han jo. Men fra fremmede! Fått kjeft for bruk av smokk til stort barn, (han var 1.5år). Bleie osv. Helt utrolig hva fremmede legger seg oppi. 

Anonymkode: 88bc4...3aa

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

samme her. Han tippet 6 år nå og ukjente kan nok tro han er mye eldre ja. 

Og foreldre til andre barn i bhg. Barnet vårt hadde nylig bursdag og han fikk klær i samme str. som han brukte for 2 år siden 🤣.  

Hmmm, jeg bare bytter det. 

Jeg er 1,71 og barnet på 6 år når meg til brystkassa....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som jeg håper strekker seg snart, hans søster skyter i været og de er tvillinger. 

Anonymkode: 59f52...a17

AnonymBruker
Skrevet

Det var mest et problem med den eldste, der måtte barnehagen til stadighet bli minnet på at han bare ser stor ut, husk at han er like gammel som den og den. Det gikk seg til på skolen der det var flere lange gutter.

Yngste er jente, et hode høyere enn klassevenninnene og også av en mere solid bygning. Hun skjønner ikke nødvendigvis selv at hun er så mye større enn dem og kan oppfattes som voldsom i lek. Å rulle oppå hverandre, eller å tøyse med å dytte hverandre litt mens de går. Når min datter gjør dette flyr jo de andre avgårde, eller får vondt om de havner underst.
I lærersituasjoner tror jeg ingen venter mer av henne pga størrelsen.

Anonymkode: 371c9...695

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...