Gå til innhold

Vokse ny basillikumblader, plante fra daglivare

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen her greid å få basillikumsplante kjøpt på daglivare til å vokse ut nye blader? Isåfall hvordan gjorde dere det? Jeg har prøvd førmed   dem fra bama har aldri funket tror det er noe med akkurat dem så gjør det ikke kan vokses nytt igjenn og dem ser ikke alltid 100% sunne og friske ut. Men i dag kjøpe jeg en  fersk sunn og frisk plante fra urtegården fra jæren på coop obs og har større forhåninger denne gangen. 

Anonymkode: f2c00...43c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha jord og en større potte i beredskap. Løft jordklumpen med basilikumrøtter ut av kjøpepotta. Del jordklumpen i fire deler ved å rive den forsiktig i stykker. Legg litt jord i ny potte (evt med litt kjøkkenpapir i bunnen, så ikke jorda tyter ut gjennom dreneringshullet), legg rotklumpene oppå og fyll på med jord. Vann.

Anonymkode: de551...edc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ha jord og en større potte i beredskap. Løft jordklumpen med basilikumrøtter ut av kjøpepotta. Del jordklumpen i fire deler ved å rive den forsiktig i stykker. Legg litt jord i ny potte (evt med litt kjøkkenpapir i bunnen, så ikke jorda tyter ut gjennom dreneringshullet), legg rotklumpene oppå og fyll på med jord. Vann.

Den basilikumen er egentlig flere planter og røtter ja, så del dem opp

Anonymkode: cbbf5...a76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt denne metoden og plantet i en selvvanningspotte. Jeg sliter med å vanne dem godt nok uten, men selvvanningspotter er etter min erfaring helt topp for basilikum. En gang i blant får de også gjødsel i vannet. 

Det er forresten også superenkelt å ta stiklinger av basilikum. Jeg kjøpte "flatpakket" basilikum fra Kolonial som jeg satte i vann fordi den var så slapp. Det jeg ikke brukte med en gang ble stående i glasset, og etter to-tre dager hadde den fått røtter. Nå står disse også i en tilsvarende selvvanningspotte.

Disse to pottene står i et vestvendt kjøkkenvindu, og har nå holdt meg med basilikum siden midten av mai. 

Anonymkode: c2036...243

• Liker 2
Skrevet

Det er lett å lage stiklinger av basilikum. Iallfall av de jeg sår selv, men jeg har ikke prøvet med kjøpte. Om det går, klipp av en stilk rett under et bladfeste (der det vokser ut blader) og klipp vekk bladene. Det skal være litt blader øverst. Sett så i vann og i kjøkkenvinduet. Her setter slike kvister røtter etter ca en uke. Jeg lar røttene vokse i noen dager før jeg setter i jord. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...