Gå til innhold

Hundetråden for oss hundeelskere! Diskutere raser, hva slags hund du har hatt osv :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra jeg var lite barn var jeg besatt av hunder. Så Lassie og Rex, hvem andre husker de? Så Balto og Ulvehunden.

Venner satt og beskrev hunderaser fra boka uten at jeg så og jeg sa hvilken rase det var. Jeg kunne nesten alle hunderaser 😛 

Collie var min favoritt da jeg var barn, sikkert pga Lassie. Så har jeg alltid elsket ulver. White Fang, som er spilt sv hunden Jed som er blanding av ulv og alaskan malamute. Kjempe fin!! «Dessverre» er det ikke lov å ha de i Norge. 
Så var schæfer det jeg falt for. Pga Rex tror jeg. Så veldig forskjell på hundene da en ny hund inntok rollen. Den første som de kalte BJ, Reginald von Ravenhorst var den første som spilte, og definitivt den fineste av dem. Sterk kropp, oppstående ører. Rhett som var den neste var noen tynnere, og øreproppene gikk litt til side. Har dere sett dette på schæfere?

Begynte å gå forbi der jeg visste det bodde scæfer i den lille byen min 😅 ble oppdaget av ei av dem og fikk lov å være med å gå tur. Så hadde datteren til naboen en stor politihund som også var schæfer, som ikke bodde der men var der på ferie. Var så stas å få være med å gå. 

Så liker jeg veldig godt hvit langhåret schæfer, som nå heter Hvit gjeterhund. De skal helst ha sort nese synes jeg. 

Tervueren er den jeg har følt meg mest tiltrukket av🤎 føler den er riktig hvis jeg skal ha hund på ordentlig. Mitt første møte med Tervueren var hos en annen nabo, som også hadde en sønn med Tervueren. Jeg trodde det var schæfer, men var et lite barn. Fikk ikke være alene med den da den hadde bitt eieren sin og hadde et visst temperament. Men fikk være hos de. Så gikk det mange år og når jeg ble tenåring så var det noen andre som skaffet seg det i nabolaget. Denne fikk jeg gå med alene. Det var ganske unge folk som hadde den, så vet ikke om jeg selv ville latt den ung jente gå alene slik, men gikk bra. Men den bet meg på låret fordi jeg klarte å tråkke på foten dens. 

Beauceron, med kuperte ører er helt utrolig pene!! Men denne rasen kommer jeg nok aldri til å ha. Den minner om Dobermann, Rottweiler men minner også litt om schæfer.

Rottweiler har jeg aldri klart å like helt, liker ikke helt utseende...

Anonymkode: 197a1...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei TS, jeg ser du er fascinert av store hunder i hvertfall! 

Jeg var alltid omringet av små hunderaser, så for meg er det DET som er hund, mens store hunder gir meg en helt annen vibe, jeg kjenner ikke den samme kjærligheten og synes ikke de er fine. Rart det der! 

Vår første hund var en standard dachshund. Meget vakker rase, fantastisk personlighet, vanskelige å trene (familiemedlemmer kjøpte faktisk valper fra samme kull som vår, og vi hadde de samme opplevelsene). Vår hund ble aldri husren, det var et mysterium. Men etter noen år ble den diagnosert med epilepsi, mulig det hadde noe med det å gjøre. Den kunne vannlate under anfall, så mulig at dammene rundt om skjedde under disse tilfellene. Jeg ville ikke kalt akkurat vår hund så intelligent og oppvakt, den havnet stadig i dumme ulykker😂 men såå kjærlig og snill, aldri aggressiv, ikke mot en eneste hund en gang. 

Andre hund var en tibetansk spaniel, dette er på mange måter en enkel hund å ha i hus. De blir som regel husreine av seg selv da de er ekstremt fisefine og skal ha det fint rundt seg. De trenger ikke mye mosjon. Men de er en spesiell type hund, tempelhunder ble ikke avlet til så veldig avanserte ting, de skulle vokte tempelet og gi beskjed til de større hundene  om at fare var på ferde, og ellers ligge inntil mennesker og varme dem. Så jeg opplever tibber som vanskelige å trene, ikke veldig ivrige på å gjøre eier glad, selv om de er intelligente nok til å trenes til det meste, så vil de nekte å lystre akkurat når det passer dem. De finner en høy plass i huset, gjerne der de kan se ut et vindu, der kan de sitte i tiiimesvis og vokte. Da gneldrer de på alt som beveger på seg, og bjeffer når det kommer mennesker de anser som mistenkelige. Vår tibbe har ikke en spesiell type mennesker hun varsler på, det er både voksne og barn, damer og menn. Og hun hater ca. Alle hunder hun møter, men er tålmodig med valper. 

Anonymkode: 3280b...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo mer primitivt jo bedre, jeg synes det er herlig med hunder som har egne meninger. Jeg elsker rasehunder, synes det er fantastisk med raser med lang historie og stamtavler, høre om deres bruksområder og egenskaper. Blir alltid så overrasket når folk har en hund også husker de knapt rasen på den, desto mindre hvilken oppdretter det er fra. Tror jeg kan stamtavla til hunden min 3-4 ledd bakover. Det er historie for meg!

Samfunnet idag gjør det mer og mer vanskelig å ha hund. Det er forventet at hunder skal være lydløse roboter som aldri handler utifra instinkter. Senest for noen mnd siden var det en tråd her på forumet som omhandlet en hund som hadde drept en katt, og folk mente hunden var farlig og at det var uvanlig at hunder kunne drepe katter... Uvanlig? Jeg kan telle titalls raser som innehar instinktene til å ta en katt dersom de blir trigget til det. Det ligger vel sammen med at folk vil ha schæfer uten skarphet, husky uten trekkinstinkter, fuglehund uten jaktinstinkt og dogo canario uten vokt. Pene hunder, men strippe dem for all historie og bruksegenskaper. Trist! 

Anonymkode: 67497...a28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.8.2020 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Jo mer primitivt jo bedre, jeg synes det er herlig med hunder som har egne meninger. Jeg elsker rasehunder, synes det er fantastisk med raser med lang historie og stamtavler, høre om deres bruksområder og egenskaper. Blir alltid så overrasket når folk har en hund også husker de knapt rasen på den, desto mindre hvilken oppdretter det er fra. Tror jeg kan stamtavla til hunden min 3-4 ledd bakover. Det er historie for meg!

Samfunnet idag gjør det mer og mer vanskelig å ha hund. Det er forventet at hunder skal være lydløse roboter som aldri handler utifra instinkter. Senest for noen mnd siden var det en tråd her på forumet som omhandlet en hund som hadde drept en katt, og folk mente hunden var farlig og at det var uvanlig at hunder kunne drepe katter... Uvanlig? Jeg kan telle titalls raser som innehar instinktene til å ta en katt dersom de blir trigget til det. Det ligger vel sammen med at folk vil ha schæfer uten skarphet, husky uten trekkinstinkter, fuglehund uten jaktinstinkt og dogo canario uten vokt. Pene hunder, men strippe dem for all historie og bruksegenskaper. Trist! 

Anonymkode: 67497...a28

Ja det er trist hvordan vi ødelegger rasene. Schæferen er jo ødelagt. Rasen ble så populær men så kommer disse billigmenneskene og skal ha blandingshunder i stedet og blandet schæfer inn i alt. Og så skal den ha så lav bakpart

Anonymkode: 197a1...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...