Gå til innhold

Hvordan når vi ut til de yngre som ikke bryr seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Smittefest på Oslo vest". Hjemmefester, grillfester, fest fest fest. Og straks fadderuke. 

Gjengen som trosset alle anbefalinger og "raidet Kollen" tilbake i våres. 

Demonstrasjoner med tusenvis av deltakere. 

Det er åpenbart at det er mange i aldersgruppen 15-30 som trekker på skuldrene av hele pandemien. 

Er det noen som har gode forslag til hvordan vi skal nå frem til disse? At de må begynne å ta mer ansvar, på vegne av oss alle sammen? Greit nok at de yngre sannsynligvis ikke blir så syke selv, men mange av av dem jobber med sårbare mennesker og vi kan ikke ha det slik at denne gruppen skal gå rundt og smitte alle rundt seg. 

Så, innspill til hva som virker? 

Anonymkode: 8fc9c...2ad

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, enten må du tvinge dem, eller så må gi dem et reelt alternativ. Husk at de fleste av disse er single, barnløse og bor i små leiligheter/hybler. De har ikke hus, hytter eller biler, og ofte ikke den friheten en voksen økonomi gir dem. Det de imidlertid har, er masse venner og et stort behov for sosialisering.

Å be dem kutte ut fester og vennetreff, er å be dem kutte ut det eneste de har, i mange tilfeller. Etablerte, bemidlede folk på 40+ som ber dem droppe det, blir litt som når Gunhild Stordalen ber vanlige folk kutte ut kjøtt for å redde miljøet mens hun tøffer rundt på en enorm luksusyacht.

Du kan ikke appellere til egoet, siden de færreste av dem er i risikogruppen. På grunn av det ovennevnte, har jeg liten tro på å appellere til altruisme. Jeg har også begrenset tro på at det vil fungere å be dem tenke på økonomien og jobbmarkedet de selv skal inn i, siden det blir for stort og vagt for et individ å forholde seg til. Så tilbake til start da: Tvang eller tilbud.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle det "reelle alternativet" være? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bøter er nok det eneste som virker (i denne runden). I Italia så de ikke alvoret før de kjente noen som ble alvorlig syke/døde. Så før eller senere ser de alvoret om de ikke tar seg sammen (dessverre).

Anonymkode: 8c56c...99c

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skulle det "reelle alternativet" være? 

Ingen snøring, jeg kommer iallefall ikke på noe. Det man normalt tilbyr ungdom er jo nettopp steder der de kan samles i store grupper, som fritidsklubber, sportsklubber, studentforeninger, faddergrupper og annen organisert aktivitet, og det er jo akkurat det man ønsker å nekte dem nå. Gratis spillkonsoller og Netflix? :P

Så da blir det tvang.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det med flere avisoppslag, tro? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGdwo4/folk-i-20-aarene-er-paa-smittetoppen-for-baade-juli-og-august

Antakelig ikke? 

Er det andre medier som kunne funket? Kampanjer på TikTok? 😅

Men altså.. Det her er et problem og vi må finne en løsning. Det er jungeltelegrafen som må fikse det her, vi må alle nå ut til våre unge og få dem til å forstå. 

Men hur? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGdwo4/folk-i-20-aarene-er-paa-smittetoppen-for-baade-juli-og-august

Antakelig ikke? 

Men altså.. Det her er et problem og vi må finne en løsning. Det er jungeltelegrafen som må fikse det her, vi må alle nå ut til våre unge og få dem til å forstå. 

Men hur? 

Nei, det hjelper ikke. Skal de unge bry seg, må de først begynne å dø, og da i store antall. Så lenge det er én av million, som gjerne har noe underliggende, er sjansen rett og slett for liten.

Anonymkode: d3a0d...a3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det hjelper ikke. Skal de unge bry seg, må de først begynne å dø, og da i store antall. Så lenge det er én av million, som gjerne har noe underliggende, er sjansen rett og slett for liten.

Så, det du sier er at vi egentlig bare kan gi opp? Hvis ikke myndighetene forbyr å samles mer enn noen få, og følger opp med bøter, så må vi bare akseptere at generasjon midt-i-tjueårene gjør akkurat som det passer dem? 

Jeg vil ikke være med på den. Jeg er sikker på at vi kan få dem på laget hvis bare budskapet når fram på riktig måte. 

Dere som er i den aldersgruppen! Hva tror dere? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så, det du sier er at vi egentlig bare kan gi opp? Hvis ikke myndighetene forbyr å samles mer enn noen få, og følger opp med bøter, så må vi bare akseptere at generasjon midt-i-tjueårene gjør akkurat som det passer dem? 

Jeg vil ikke være med på den. Jeg er sikker på at vi kan få dem på laget hvis bare budskapet når fram på riktig måte. 

Vi kan jo håpe at det kommer en app som er trygg i bruk for smittesporing. Det hadde vært interessant om den også hadde en funksjon som sa fra om hvor mange du kunne ha smittet om du var syk... Snapchat kunne kanskje legge inn dette. 

Det må holdninger til uansett.

Anonymkode: 8c56c...99c

AnonymBruker
Skrevet

Fadderuken bør avlyses. Det er tull at man ikke får venner og kontakter uten fadderuke. Jeg husker tilstandene på t-banen fra Blindern i fjor. Og dette skal vi andre nå kastes inn i på vei hjem fra jobb. Jeg synes mange tiltak har vært for strenge, og er ikke vanligvis i "nå eksploderer det"-gjengen. Men jeg synes i stor grad man har lagt restriksjoner på feil ting. Fri flyt av alkohol er det første man burde bremset ned, og det holder ikke å stoppe skjenking ved midnatt. Folk er jo fulle og uansvarlige i god tid før det.

Anonymkode: cdd56...ef7

• Liker 10
Skrevet

Gi de som er over 18 bøter som svir. Da vil nok endel tenke seg om før neste fest. 

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at det egentlig ikke er en ensartet gruppe her - man må skille mellom de under 25 og de fra 25-30. Og det har med utviklet konsekvenstenking å gjøre. 

Dette problemet vi nå står overfor er akkurat det samme som vi har når det gjelder fyllekjøring, drikke seg bevisstløs blant fremmede eller andre ting som ungdommen driver med og som vi gamliser reagerer på. Jeg mener ikke at vi ikke skal informere, men vi må informere saklig.

Jeg mener også at det muligens må tenkes nytt. Ungdommen liker å samles, ja vel, hvordan kan de samles selv om det er pandemi? Hvordan kan de treffe venner og feste trygt? Hvordan kan vi fokusere på det som er lov og trygt fremfor det som er forbudt?

De over 25 er voksne - de burde vite bedre. Kommunikasjon til dem er en annen enn til de under 25 fordi de allerede har modnet i konsekvenstankegang.

Hvordan når man frem? Vel - noen greier å selge både klær, apper og utstyr til ungdom. De er egentlig lett påvirkelige. Kanskje vi bør betale de som lager Nike, Coca Cola og Playstation reklamer til en dugnad for å nå frem med pandemi informasjon?

Jeg ser forøvrig at noen av disse aktørene allerede har vært sitt ansvar helt bevist og innarbeidet pandemibudskapet i reklamen sin. Det kommer garantert mer av dette etterhvert.

Gjest Lawyam
Skrevet

Når det er lov å feste med opptil 20 personer samlet så er det jo nesten som å gi folk grønt lys. Stapp inn det du kan av folk..., gå dit de slipper deg til i disse dager, til de som også gir faen både om de blir smittet og smitter. Lag litt ekstra bråk i helgene for de som bor i naboleilhetene enn før koronna kom også, ta for all del ikke hensyn. 

Aldri har jeg sett større samlinger av ungdommer på hjemmefester enn nå; de samles vel der de kan. Har vel aldri vært normalt å ha 20 personer samlet i en leilighet en fredagskveld, men nå samles de der de kan tydeligvis - hos de som vil ha dem...og vi som må finne oss i at støynivået er blitt betydelig verre enn før der vi bor.

Fortell ikke meg at 20 dritfulle ungdommer holder 1 m avstand i en 70 kvm leilighet når jeg kikker ut vinduet og ser 8 av dem allerede kl 23 stå utenfor samlet på 2 kvm når de hadde et stort gårdsrom å spre seg på...

Det nytter ikke si noe heller, hvem tør å yppe seg mot en megastor gjeng med fulle ungdommer som har LOV å ha fest.

Det må hvertfall gies beskjed om at disse hjemmefestene må forbyes og maks 5 personer..., men neida; maks 20 - alle du kjenner og litt flere.

Dette er myndighetenes feil. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi kan gi opp holdningskampanjer, det tror jeg definitivt. Det vi kan gjøre er jo det som nå gjøres, som å stenge serveringssteder etter midnatt. Om det ikke funker, får vi stenge dem helt en periode. Studenter på bittesmå hybler har ikke plass til å ha svære fester, så da samles sjeldnere, og når de gjør det, så blir det på stranda og i parken. Smittefaren er mye mindre utendørs enn inne.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kan gi opp holdningskampanjer, det tror jeg definitivt. Det vi kan gjøre er jo det som nå gjøres, som å stenge serveringssteder etter midnatt. Om det ikke funker, får vi stenge dem helt en periode. Studenter på bittesmå hybler har ikke plass til å ha svære fester, så da samles sjeldnere, og når de gjør det, så blir det på stranda og i parken. Smittefaren er mye mindre utendørs enn inne.

Her har det tatt helt av med utendørsfester i det siste, er det andre regler for disse? Vi snakker fortsatt om små hager, så folk står veldig tett. Vanskelig å se om de er 20 eller flere, men de høres i hvert fall ut som 50 😛 

Anonymkode: cdd56...ef7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antakelig ikke? 

Men hur? 

Det bryr de seg ikke om. De er udødelige må vite. 

Anonymkode: bd3fa...2f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og vennene mine bryr oss, men vi hadde brydd oss enda mer om vi så at de eldre også brydde seg. 

Anonymkode: 3854f...96d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, Lawyam skrev:

Når det er lov å feste med opptil 20 personer samlet så er det jo nesten som å gi folk grønt lys. Stapp inn det du kan av folk..., gå dit de slipper deg til i disse dager, til de som også gir faen både om de blir smittet og smitter. Lag litt ekstra bråk i helgene for de som bor i naboleilhetene enn før koronna kom også, ta for all del ikke hensyn. 

Aldri har jeg sett større samlinger av ungdommer på hjemmefester enn nå; de samles vel der de kan. Har vel aldri vært normalt å ha 20 personer samlet i en leilighet en fredagskveld, men nå samles de der de kan tydeligvis - hos de som vil ha dem...og vi som må finne oss i at støynivået er blitt betydelig verre enn før der vi bor.

Fortell ikke meg at 20 dritfulle ungdommer holder 1 m avstand i en 70 kvm leilighet når jeg kikker ut vinduet og ser 8 av dem allerede kl 23 stå utenfor samlet på 2 kvm når de hadde et stort gårdsrom å spre seg på...

Det nytter ikke si noe heller, hvem tør å yppe seg mot en megastor gjeng med fulle ungdommer som har LOV å ha fest.

Det må hvertfall gies beskjed om at disse hjemmefestene må forbyes og maks 5 personer..., men neida; maks 20 - alle du kjenner og litt flere.

Dette er myndighetenes feil. 

Hm. Er det noen regler for disse 20 som samles der da

For å si det sånn: jeg har en venninne som er glad i å invitere. Jeg har vært hos henne flere ganger i løpet av koronatiden. Da har det vært koronasikret "fest" - dvs en meter mellom stolene og egne skåler for hver person med snop/snacks. I tillegg fikk hver gjest eget håndkle på badet med navnet sitt over. Antall gjester er selvsagt begrenset til at dette går an å gjennomføre 100 % - og med 100 % mener jeg akkurat det: vi har vært få, hvis en av oss skulle blitt dritings og "klemmete" så hadde vedkommende blitt sendt hjem.

Disse som har 20 stk på fest, har de sikret seg på denne måten? Hvis ikke så har de ikke lov til å være samlet 20 stk. Å ha fyllefest i en vanlig leilighet for 20 personer med gjeldende smittetiltak mot korona er ikke fysisk mulig (ca 1 kvm pr person - det skal ganske stor stue for å romme 20 personer - stuen er tross alt møblert i tillegg til personene). Man må sitte på annenhvert sete i sofa, ha annenhver stol på plass rundt et spisebord osv. jeg tipper at 99,9 % av de hjemmefestene vi hører om ikke ville bestått en smittevernstest.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og vennene mine bryr oss, men vi hadde brydd oss enda mer om vi så at de eldre også brydde seg. 

Anonymkode: 3854f...96d

Du får ta turen innom eldrehjemmet og møte tanten min som sitter isolert igjen pga det har kommet smitte inn. Hun får ingen besøk og pleierne kommer inn med smittevernutstyr. Slik er det for mange gamle nå og noen måtte til og med dø alene. Det er en tragedie.

Anonymkode: 4ba31...2bf

• Liker 2
  • Opprett ny...