AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Tror dere skolene åpner igjen dersom det bærer riktig galt avgårde den neste uka nå? Flere hundre nysmittede daglig? FHI og regjeringen har uttalt ganske tydelig at de ikke vil foreta en nasjonal nedstengning av skolene igjen. Jeg synes det er veldig ubehagelig å skulle sende på skolen nå som situasjonen kanskje utvikler seg til å bli verre enn den var ved forrige nedstengning.. Anonymkode: a5726...34b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Kanskje de ikke åpner som planlagt i hele landet. Her jeg er har de foreløpig full kontroll, så hos oss blir det avgjørende hvordan de som har reist oppfører seg. Anonymkode: 0d885...c5d 2
tussi84 Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Skoler og bhg åpner igjen ja. Det er det siste som kommer til å bli stengt igjen. 5
Den Sagnomsuste Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Hvorfor bruke av oljefondet på nedstenging dersom vi nå i høst lar det bli svenske tilstander? Jeg forstår ikke dette vingle-petter opplegget for å være ærlig. Dersom man kjører business as usual med smekkfulle busser, tog og baner samtidig som man har vanlig skole vil dødstallene skyte i været. Da blir det svenske tilstander. Det dummeste av alt er jo å stenge ned i mars som var for deretter å gi blanke i hele greia. Man må være gjennomført uavhening av strategi mener jeg. Enten holder man dette under kontroll eller så lar man det bli som det blir. Rir man to hester blir det bare tøys og tull. 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 4 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Hvorfor bruke av oljefondet på nedstenging dersom vi nå i høst lar det bli svenske tilstander? Jeg forstår ikke dette vingle-petter opplegget for å være ærlig. Dersom man kjører business as usual med smekkfulle busser, tog og baner samtidig som man har vanlig skole vil dødstallene skyte i været. Da blir det svenske tilstander. Det dummeste av alt er jo å stenge ned i mars som var for deretter å gi blanke i hele greia. Man må være gjennomført uavhening av strategi mener jeg. Enten holder man dette under kontroll eller så lar man det bli som det blir. Rir man to hester blir det bare tøys og tull. Nei, egentlig ikke, for det er en balanse mellom smittereduksjon og at samfunnet skal være mest mulig vanlig. Så er målet heller ikke å kvitte seg med all smitte, men kjøpe seg tid til vaksine og/eller effektive behandlende medisiner kommer. Det hadde aldri vært lurt å la det løpe fritt i mars, for da hadde helsevesenet blitt overbelastet og dødstallene hadde ikke usannsynligvis vært på mange tusen her også allerede. Anonymkode: eb834...157 3
Den Sagnomsuste Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, egentlig ikke, for det er en balanse mellom smittereduksjon og at samfunnet skal være mest mulig vanlig. Så er målet heller ikke å kvitte seg med all smitte, men kjøpe seg tid til vaksine og/eller effektive behandlende medisiner kommer. Det hadde aldri vært lurt å la det løpe fritt i mars, for da hadde helsevesenet blitt overbelastet og dødstallene hadde ikke usannsynligvis vært på mange tusen her også allerede. Anonymkode: eb834...157 Men du vedgår at situasjonen veldig raskt spinner helt ut av kontroll dersom vi i dagens epidemiologiske situasjon åpner skoler og arbeidsplasser som om ingenting har skjedd? Særlig er kollektivtransporten en åpenbar akilleshæl i denne sammenhengen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 Skolene åpner helt sikkert. Det skal jo til og med sendes mange flere på jobb nå midt i oppblomstringen. Anonymkode: 8f92d...320 4
Gjest AineAvive Skrevet 8. august 2020 #8 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje de ikke åpner som planlagt i hele landet. Her jeg er har de foreløpig full kontroll, så hos oss blir det avgjørende hvordan de som har reist oppfører seg. Anonymkode: 0d885...c5d Eller hvordan de som fester oppfører seg? De ligger jo på smittetoppen både her og internasjonalt: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGdwo4/folk-i-20-aarene-er-paa-smittetoppen-for-baade-juli-og-august
Kanutte Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 Skolene planlegger for åpning på gult nivå. Det innebærer at klasser regnes som en kohort og at to klasser kan samarbeide. Økt fokus på håndvask, gode rutiner for å raskt isolere og sende hjem syke ansatte og elever. Delte friminutt osv. Vi løser det med uteområder delt i fire, ulike inngangsdører, følge inn og ut av skolen, fokus på å ikke dele utstyr osv. Og vi kommer ikke til å ha storsamling med hele skolen som vi pleier før dette er over. Ja, jeg regner med at vi kommer til å måtte håndtere både karantene på enkelte grupper og syke ansatte og elever, men så lenge vi har gode rutiner tror jeg ikke åpne skoler bidrar til mye smitteøkning. Nå jobber jeg også i et av områdene hvor det har vært mye smitte i starten av perioden og vi har et tett samarbeid med helsesykepleier som kjenner bydelen og smittesituasjonen godt. Vi var jo også åpne i vår da vår bydel var et av de stedene i Norge med høyest smitte. Ingen elever ble smittet etter åpningen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 21 minutter siden, AineAvive skrev: Eller hvordan de som fester oppfører seg? De ligger jo på smittetoppen både her og internasjonalt: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGdwo4/folk-i-20-aarene-er-paa-smittetoppen-for-baade-juli-og-august Ja, det har du nok rett i. Men siden det ikke er smitte her, har det gått bra og det gjør det ikke når vi får importsmitte. Her har også det vært lite fester, så jeg er egentlig imponert over ungdommen Anonymkode: 0d885...c5d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 1 hour ago, Den Sagnsomsuste said: Men du vedgår at situasjonen veldig raskt spinner helt ut av kontroll dersom vi i dagens epidemiologiske situasjon åpner skoler og arbeidsplasser som om ingenting har skjedd? Særlig er kollektivtransporten en åpenbar akilleshæl i denne sammenhengen. Man bør la skolene åpne og fortsette med hjemmekontor der det er mulig. Skolen ligger ofte i nærområdet, så mindre press på kollektiven pga skole. Men at man nå vil ha flere tilbake på jobb er uforståelig. Anonymkode: 8f92d...320 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 Skoler og bhg vil åpne, men kan hende ofrer de SFO. Anonymkode: 4cfcf...109
Kanutte Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bør la skolene åpne og fortsette med hjemmekontor der det er mulig. Skolen ligger ofte i nærområdet, så mindre press på kollektiven pga skole. Men at man nå vil ha flere tilbake på jobb er uforståelig. Anonymkode: 8f92d...320 Det er for de fleste mindre effektivt på hjemmekontor. I tillegg er det mange som sliter psykisk med situasjonen. Jeg er veldig glad for at jobben min ikke kan gjøres hjemmefra. Jeg har også et yrke som nå regnes som samfunnskritisk og kan ta kollektivt med god samvittighet til og fra jobb (har valgt å kjøpe elsykkel og sykler for å frigjøre plass til andre som trenger). Endret 8. august 2020 av Kanutte
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 3 minutter siden, Kanutte skrev: Det er for de fleste mindre effektivt på hjemmekontor. I tillegg er det mange som sliter psykisk med situasjonen. Jeg er supereffektiv. Har funnet ut at jeg fint kan leve med hjemmekontor så lenge det trengs, dvs til det kommer vaksine tipper jeg. Anonymkode: 4cfcf...109
Kanutte Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er supereffektiv. Har funnet ut at jeg fint kan leve med hjemmekontor så lenge det trengs, dvs til det kommer vaksine tipper jeg. Anonymkode: 4cfcf...109 Forskning sier at effektiviteten generelt er omtrent 30 % lavere når alle er på hjemmekontor. Noen er mer effektive, mens andre har arbeidsoppgaver som blir mindre effektive når man ikke er samme sted. Min mann jobber i prosjekt og de får jobben gjort, men de små uformelle samtalene på jobb ville ført til at hans rolle ble mindre kontrollerende og at avklaringer kom raskere og på et lavere nivå. Nå er de avhengig av statusmøter, at han maser om status osv. Men dette er ikke tema for denne tråden i utgangspunktet. For mange er nok en kombinasjon av hjemmekontor og fysisk tilstedeværelse en god ting. For meg hadde hjemmekontor vært ideelt når jeg legger timeplaner for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #16 Skrevet 8. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er supereffektiv. Har funnet ut at jeg fint kan leve med hjemmekontor så lenge det trengs, dvs til det kommer vaksine tipper jeg. Anonymkode: 4cfcf...109 Samme her, men vår arbeidsgiver vil ikke, selv om det kan påvises høyere produktivitet. Forstår den med at alle ikke trives på hjemmekontor eller kan jobbe hjemme, men når man kan burde det i hvert fall bli frivillig å reise på jobb. Anonymkode: 8f92d...320 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #17 Skrevet 8. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her, men vår arbeidsgiver vil ikke, selv om det kan påvises høyere produktivitet. Forstår den med at alle ikke trives på hjemmekontor eller kan jobbe hjemme, men når man kan burde det i hvert fall bli frivillig å reise på jobb. Anonymkode: 8f92d...320 Det handler ikke bare om produktivitet for den enkelte, men samarbeid, utvikling av kompetanse osv. Og er du nå sikker på at absolutt alle blir mer effektive? Det kan hende at en del blir mer effektive, men min erfaring er også at en del stikker seg unna og får levert mindre. Det er dessverre ikke sånn at alle er like motiverte til å levere når man sitter hjemme. Anonymkode: eb834...157 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #18 Skrevet 8. august 2020 Tipper mange blir drevet til vanvidd med en ny runde med hjemmeskole og hjemmekontor. Det går bare ikke. Anonymkode: b1633...bdb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #19 Skrevet 8. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det handler ikke bare om produktivitet for den enkelte, men samarbeid, utvikling av kompetanse osv. Og er du nå sikker på at absolutt alle blir mer effektive? Det kan hende at en del blir mer effektive, men min erfaring er også at en del stikker seg unna og får levert mindre. Det er dessverre ikke sånn at alle er like motiverte til å levere når man sitter hjemme. Anonymkode: eb834...157 Hos oss har vi en målbar jobb, og resultatene har vært bedre hjemme. Dersom det finnes enkeltpersoner som ikke leverer hjemmefra, kunne man heller ta tak i det. Når det gjelder samarbeid og kompetanse så har både møter og kurs blitt mer effektive hos oss digitalt. Det er klart ikke dette gjelder alle arbeidsplasser, men det hadde vært bedre å beholde formuleringen om at alle som kan ha hjemmekontor skal ha hjemmekontor, og så laget unntak for de som har behov. Litt som det var gjennom sommeren hvor smitten var lav. Anonymkode: 8f92d...320 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #20 Skrevet 8. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tipper mange blir drevet til vanvidd med en ny runde med hjemmeskole og hjemmekontor. Det går bare ikke. Anonymkode: b1633...bdb Og noen blir gale av en ny runde i åpent landskap. Mange av oss trolig også koronasmittet. Mer personlig tilpasning er tingen. Anonymkode: 8f92d...320 1
Anbefalte innlegg