AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Jeg(27) og min søster(33) har alltid hatt et komplisert forhold. Hun hadde det ikke så godt med seg selv da hun vokste opp pga blant annet forskjellsbehandling, sjalusi, dårlig selvbilde osv., men var grusom og veldig stygg mot meg gjennom hele oppveksten fordi hun trengte noen å ta følelsene sine ut på. Hun har nevnt dette i senere tid (etter hun fikk barn) og jeg har tilgitt henne. Det er først i det siste, etter hun ble mamma og jeg tante, at vi er kommet litt nærmere hverandre. Jeg er blitt voksen nå, så jeg gråter ikke lenger når noen behandler meg dårlig - jeg holder heller avstand. Men det tar ikke lange tiden før jeg merker at søsteren min ikke har forandret seg helt - men har fremdeles lignende tendenser. For eksempel tvang hun meg til å be om unnskyldning for flere små ting som var helt bagatellmessige, nektet å høre på min side av saken og da jeg nektet fordi jeg følte det var urettferdig - så truet hun med å holde niesene mine borte fra meg. Da la jeg meg langflat og unnskyldte. Jeg fikk ingen unnskyldning tilbake og heller ingen respekt eller forståelse for mine synspunkt, på tross av at hun også hadde behandlet meg dårlig i disse episodene. Ser i ettertid at jeg angret kanskje litt på dette at jeg ba om unnskyldning, fordi i senere tid har hun flere ganger ydmyket meg i sosiale settinger med å f.eks bringe opp gamle ting jeg har gjort som hun mener er "feil". Får meg til å føle meg liten. Kjenner jeg blir sint inni meg. I hele mitt voksne liv så har jeg bevisst kunnet velge hvem som er vennene mine eller ikke, og ta avstand fra folk som behandler meg dårlig. Men i dette tilfellet har jeg ikke muligheten til det. Jeg ønsker ikke å miste kontakt med de skjønne niesene mine som jeg er ekstremt glad i. Noen som har opplevd kompliserte søster-forhold? Noen tips til hvordan bite i seg det sure eplet bedre og ikke la seg bryte ned? Anonymkode: 1405f...6a1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Jo, du har muligheten til å velge. Du velger å ha kontakt med niesene dine og med det valget følger kontakt med søsteren din. Bli bevisst hva og hvordan du velger og ikke gjør deg til et offer for hennes lunefulle oppførsel. Anonymkode: d0735...767 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Du kan jo velge en mellomting, stå opp for deg selv uten full krig. Du trenger ikke være dørmatte. "Nå synes jeg du er urimelig, la oss snakke om dette som voksne. Jeg kan godt be om unnskyldning, men da synes jeg du også skal se på dine handlinger og unnskylde der du gjorde feil" "Det er unødvendig å true med å frata meg kontakten med niesene, det vil jo gå utover dem. La oss ordne opp i våre uenigheter oss voksne imellom." "Nå synes jeg ikke du oppfører deg fint til meg, og jeg vil du skal slutte. Det finnes nok historier hvor du ikke står i så godt lys også". Anonymkode: 1b719...059 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Dersom hun tar opp gamle ting, i sosiale settinger,kan du bare si der og da foran de andre "jeg trodde vi hadde lagt dette bak oss. Dersom du ikke er ferdig med det så kan du ta det med meg privat i stedet for å vise hele verden mine dårlige sider." Når hun truer med null kontakt med niesene så kan du si at du ikke godtar trusler og at du gjerne snakker med henne når hun er rolig. Da setter du grenser og sier konkret hvilke ting ved hennes atferd du ikke godtar. Lurer litt på hva det er du har gjort som hun reagerer så sterkt på. Er det noe i møte med hennes barn? Anonymkode: c7a59...8ae 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo velge en mellomting, stå opp for deg selv uten full krig. Du trenger ikke være dørmatte. "Nå synes jeg du er urimelig, la oss snakke om dette som voksne. Jeg kan godt be om unnskyldning, men da synes jeg du også skal se på dine handlinger og unnskylde der du gjorde feil" "Det er unødvendig å true med å frata meg kontakten med niesene, det vil jo gå utover dem. La oss ordne opp i våre uenigheter oss voksne imellom." "Nå synes jeg ikke du oppfører deg fint til meg, og jeg vil du skal slutte. Det finnes nok historier hvor du ikke står i så godt lys også". Anonymkode: 1b719...059 Jeg har sagt alle disse tingene, jeg er oppegående så jeg legger meg ikke bare ned og lar andre tråkke på meg. Men ingenting går inn, hun skal ha rett samme hva. Man ser jo at hun ødelegger alle relasjonene rundt seg med måten hun er på. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom hun tar opp gamle ting, i sosiale settinger,kan du bare si der og da foran de andre "jeg trodde vi hadde lagt dette bak oss. Dersom du ikke er ferdig med det så kan du ta det med meg privat i stedet for å vise hele verden mine dårlige sider." Når hun truer med null kontakt med niesene så kan du si at du ikke godtar trusler og at du gjerne snakker med henne når hun er rolig. Da setter du grenser og sier konkret hvilke ting ved hennes atferd du ikke godtar. Lurer litt på hva det er du har gjort som hun reagerer så sterkt på. Er det noe i møte med hennes barn? Anonymkode: c7a59...8ae Ingen av oss tør å si noe til henne, da blir det bråk og drama. Husk at jeg har kjent henne i 27 år, og vet hvordan hun fungerer. Nei, det er at jeg tok pappas parti i noe som hun var sint for han over men som ikke var verdt konflikten i det hele tatt, og da følte hun at jeg sviktet henne og er veldig langsint for dette. TS Anonymkode: 1405f...6a1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sagt alle disse tingene, jeg er oppegående så jeg legger meg ikke bare ned og lar andre tråkke på meg. Men ingenting går inn, hun skal ha rett samme hva. Man ser jo at hun ødelegger alle relasjonene rundt seg med måten hun er på. Ingen av oss tør å si noe til henne, da blir det bråk og drama. Husk at jeg har kjent henne i 27 år, og vet hvordan hun fungerer. Nei, det er at jeg tok pappas parti i noe som hun var sint for han over men som ikke var verdt konflikten i det hele tatt, og da følte hun at jeg sviktet henne og er veldig langsint for dette. TS Anonymkode: 1405f...6a1 Forstår deg. Min søster er på samme måte. Vi holdt kontakt, fra og til, til barna var voksne. Etter det har vi ikke mer kontakt. Anonymkode: d8bc5...1fd
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har sagt alle disse tingene, jeg er oppegående så jeg legger meg ikke bare ned og lar andre tråkke på meg. Men ingenting går inn, hun skal ha rett samme hva. Man ser jo at hun ødelegger alle relasjonene rundt seg med måten hun er på. Ingen av oss tør å si noe til henne, da blir det bråk og drama. Husk at jeg har kjent henne i 27 år, og vet hvordan hun fungerer. Anonymkode: 1405f...6a1 Hva med å si det? "Søster, jeg ser deg ødelegge alle relasjoner rundt deg på måten du er på. Jeg har kjent deg i 27 år, jeg vet hvordan du fungerer." Anonymkode: 8ab19...f1a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #8 Skrevet 8. august 2020 Etter jeg oppsøkte psykolog og han fikk meg til å se hele perspektivet ble det veldig tydelig at min søster var psykopat. Manipulerende adferd ble så lett å få øye på. Det gjorde det lettere å kutte heñne ut. Mine døtre har kun overfladisk kontakt med henne men vi har snakket mye om at hun manipulerer dem vekselvis med smisking og få dem til å føle skam/ dårlig samvittighet - så de lar henne ikke komme helt innpå seg men holder henne på behørig avstand og lar besøket være kort. Når hun ikke har meg å bruke prøver hun alt hun kan å manipulere dem. Anonymkode: 38b59...e27 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter jeg oppsøkte psykolog og han fikk meg til å se hele perspektivet ble det veldig tydelig at min søster var psykopat. Manipulerende adferd ble så lett å få øye på. Det gjorde det lettere å kutte heñne ut. Mine døtre har kun overfladisk kontakt med henne men vi har snakket mye om at hun manipulerer dem vekselvis med smisking og få dem til å føle skam/ dårlig samvittighet - så de lar henne ikke komme helt innpå seg men holder henne på behørig avstand og lar besøket være kort. Når hun ikke har meg å bruke prøver hun alt hun kan å manipulere dem. Anonymkode: 38b59...e27 Skal ikke se bort ifra at dette er tilfellet her også. Anonymkode: 1405f...6a1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg(27) og min søster(33) har alltid hatt et komplisert forhold. Hun hadde det ikke så godt med seg selv da hun vokste opp pga blant annet forskjellsbehandling, sjalusi, dårlig selvbilde osv., men var grusom og veldig stygg mot meg gjennom hele oppveksten fordi hun trengte noen å ta følelsene sine ut på. Hun har nevnt dette i senere tid (etter hun fikk barn) og jeg har tilgitt henne. Det er først i det siste, etter hun ble mamma og jeg tante, at vi er kommet litt nærmere hverandre. Jeg er blitt voksen nå, så jeg gråter ikke lenger når noen behandler meg dårlig - jeg holder heller avstand. Men det tar ikke lange tiden før jeg merker at søsteren min ikke har forandret seg helt - men har fremdeles lignende tendenser. For eksempel tvang hun meg til å be om unnskyldning for flere små ting som var helt bagatellmessige, nektet å høre på min side av saken og da jeg nektet fordi jeg følte det var urettferdig - så truet hun med å holde niesene mine borte fra meg. Da la jeg meg langflat og unnskyldte. Jeg fikk ingen unnskyldning tilbake og heller ingen respekt eller forståelse for mine synspunkt, på tross av at hun også hadde behandlet meg dårlig i disse episodene. Ser i ettertid at jeg angret kanskje litt på dette at jeg ba om unnskyldning, fordi i senere tid har hun flere ganger ydmyket meg i sosiale settinger med å f.eks bringe opp gamle ting jeg har gjort som hun mener er "feil". Får meg til å føle meg liten. Kjenner jeg blir sint inni meg. I hele mitt voksne liv så har jeg bevisst kunnet velge hvem som er vennene mine eller ikke, og ta avstand fra folk som behandler meg dårlig. Men i dette tilfellet har jeg ikke muligheten til det. Jeg ønsker ikke å miste kontakt med de skjønne niesene mine som jeg er ekstremt glad i. Noen som har opplevd kompliserte søster-forhold? Noen tips til hvordan bite i seg det sure eplet bedre og ikke la seg bryte ned? Anonymkode: 1405f...6a1 Ja jeg har et like innviklet søskenforhold til min bror. De har også to døtre som jeg ble glad i. Men betyr de ungene virkelig så mye for deg at du vil la deg selv bli behandlet på den måten? Jeg har valgt full distanse fra de nå, savner tantebarna innimellom, men logisk sett tenker jeg også det at når de blir eldre så er ikke tante Olga noe spennende alikevel så da kommer jeg jo til å miste de da. Så du har jo to valg: 1 beholde forholdet nå til de blir eldre og mest sannsynlig ikke har kontakt med deg mer enn sporadisk og samtidig la søsteren din behandle deg som dørmatte. Eller 2: kutte forholdet med en gang når du uansett vet at mest sannsynlig kommer kun til å bli sporadisk når ungene blir eldre og få litt baller og ikke la din søster herske over deg. Ditt valg. Anonymkode: 59ec3...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå