Gå til innhold

Debatt: Hvor lenge syns DU oppvaskmaskinen kan stå før du rydder ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare litt nysgjerrig på andres syn på denne saken, og jeg vil tro det er delte meninger. Her i huset er det nesten alltid jeg som rydder ut av oppvaskmaskinen, fordi jeg mener den bør ryddes ut av så kjapt som mulig, spesielt hvis det har hopet seg opp ny oppvask på benken. Mannen syns derimot det er helt greit å stable brukte tallerkener etc på benken i 2-4 dager etter at maskinen er ferdig. Da er det gjerne mer enn nok ny oppvask til å fylle en hel maskin igjen. Han har ikke samme standard for ryddighet som meg, og derfor er det kanskje i og for seg rettferdig at jeg rydder ut av maskinen oftest.

Spørsmålet er altså: Hvor lenge pleier/syns du det er akseptabelt å la en oppvaskmaskin stå før du rydder ut av den?

Anonymkode: 9963b...63b

Videoannonse
Annonse
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Tar det med en gang, blir gal av at det er noe på benken 😮 

AnonymBruker
Skrevet

Rydder selvfølgelig ut med en gang den er ferdig 🙂. Ingen vits å utsette ting, og det samler seg jo opp ny oppvask. 

Anonymkode: 6db53...68a

• Liker 1
Skrevet

Til det er blitt kaldt, ca 30~45 minutter. Evt natten over om den er ferdig sent på kvelden. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Rydder samme dag som den blir satt på, eventuelt neste dag om jeg ikke rekker det den aktuelle dagen. Klarer ikke å ha skitten oppvask på benken.

Anonymkode: 2d761...974

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rydder utav med en gang den er blitt kald, hvis ikke hoper det seg opp med ny oppvask på benken tvert, og det orker jeg ikke😊

Anonymkode: 43db2...311

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det har blitt kaldt, stabler aldri varm oppvask, så det blir tatt i løpet av dagen. Morgenen etter hvis maskina går sent. Sånne ting skjønner jeg ikke hvorfor man skal utsette. Jeg har en liten «regel» om at hvis det tar mindre enn 5 minutter så gjør man det med en gang, dvs klesvasken, skifte på senga, rydde inn/ut av oppvaskmaskina osv. 

Anonymkode: fa117...b36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når maskinen er ferdig, åpner jeg døra og lar det stå å dampe av seg en stund før jeg tar ut, tørker med kjøkkenhåndkle og setter i skapene. Jeg syns ofte det blir endel flekker o.l. på glassene, bestikket osv om jeg tar det ut med én gang. Men jeg lar det nok ikke gå flere dager. Klart...ting kan jo skje, men jeg pleier som regel å tømme maskinen samme dag.

Du nevner også et par andre faktorer, ser jeg. Om dere har veldig mye oppvask, er det jo bare å få tømt maskinen og satt inn det skitne. Eventuelt vaske opp for hånd. Jeg har jo endel ting jeg ikke vasker i maskinen, så jeg vasker opp for hånd endel i tillegg.

Anonymkode: 31ab8...a43

AnonymBruker
Skrevet

Tar det alltid ut når maskina er nedkjølt ☺️

Anonymkode: 0829a...9df

Skrevet

Den blir ferdig, vi åpner døren og lar siste damp slippe ut... Tar utav samme dag, men ikke nødvendigvis med en gang. Kunne aldri stått i 2-4 dager... Vi bruker oppvaskmaskinen nesten alltid to ganger om dagen 

• Liker 1
Skrevet

Det varierer, av og til nesten med en gang den er ferdig, andre ganger så snart noe må vaskes opp, orker ikke ha skitne ting på benken eller i kummen. 

AnonymBruker
Skrevet

Senest dagen etter, da har vi en full maskin igjen. Liten oppvaskmaskin og 2 barn 🙄

Anonymkode: 47a48...95b

AnonymBruker
Skrevet

For min del hadde det vært digg med 2 oppvaskmaskiner. 1 det er rent i så kan man plukke ut når man trenger, for så etter bruk putte inn skittent i den andre. Når alt er brukt starte den som har skittent talerken/kopper osv i og bytte til å sette over i den andre. 

Med andre ord syns jeg det ikke er noen tidsbegrensning for hvor lenge rene kopper osv kan være i oppvaskmaskinen.

Anonymkode: 0ddfe...41a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Står noen timer og damper av seg, gjerne over natta om den har gått på kvelden. Men samler aldri opp på benken hvis det kan unngås, en av fordelene med vaskemaskin er jo at det er lettere å holde det ryddig.

Anonymkode: e9c27...cab

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe annet på benken som må vaskes, tar jeg ut av maskinen med en gang. Er det ingenting, så kan jeg vente litt.. 😊

Anonymkode: e2918...ac4

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Åpner oppvaskemaskinen når den er ferdig og lar det stå i ca 1 time før jeg rydder på plass. Gjort på noen sekunder. Hvorfor skal jeg vente med det tenker jeg. Bedre å bli ferdig med det som er kjedelig. Bor alene nå så må rydde det selv og da er det godt å få det gjort. 

Endret av Warrior
Skrevet
31 minutter siden, Fjollefyr skrev:

Til det er blitt kaldt, ca 30~45 minutter. Evt natten over om den er ferdig sent på kvelden. 

Samme her. Venter også til det er tørt. Dampet fra seg. 

• Liker 1
Skrevet

Det har blitt populært med to oppvaskmaskiner på kjøkkenet. Da slipper man den problemstillingen. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bor alene - det må understrekes.

Inn til ganske nylig ryddet jeg ut av oppvaskmaskinen når det var nok oppvask på kjøkkenet til en ny maskin. Jeg har endret innstilling. Nå rydder jeg etter at den har dampet av seg - eller tidlig neste morgen. Dette fordi jeg har innsett at det faktisk går an, med svært liten innsats, å ha ryddig kjøkken til enhver tid. 

Jeg mener at dette er noe man må bli enig om - hvis maskinen må kjøres hver dag må den selvsagt også tømmes hver dag. Hos meg er det ikke nødvendig med daglig kjøring - nå når jeg tømmer den etter hver vask kjøres den annen hver dag. Da er den nederste kurven full, mens både bestikkskuff og øverste skuff hadde hatt plass til mer.

Det krever mer skylling å oppbevare oppvask utenfor maskinen enn i. Ellers blir det jo lukt med en gang. 

Skrevet

Jeg tar det daglig. Det har blitt til at jeg gjør den slags husarbeid på morgenen og formiddagen. Rydder kjøkkenbenken tidlig om morgenen (typ 6-8 tiden) og fyller all skitten oppvask inn i maskinen, setter den på, og tømmer den så når den har blitt kald noen timer senere på formiddagen/midt på dagen.

Jeg bor med min voksne sønn, men han bryr seg jo ikke om det står oppvask på benken, for å si det sånn 😛 

Vi skyller alltid ALL oppvask før vi setter det fra oss på benken. Gryter, stekepanner, tallerkener og glass - alt skylles skikkelig først, så ingen matrester etc står og lukter. Jeg setter aldri inn oppvask med matrester på i maskinen. Liker ikke tanken på at det skal splæsjes skittent vann med matrester rundt i maskinen på det som liksom skal være ren oppvask. Maskinen bytter jo ikke vann underveis, har jeg lest, men bruker de samme 10 literne hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...