Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelorgrad i økonomi, men ønsker å jobbe med IT. Hva burde jeg gjøre? Ny bachelor? Master i teknologiledelse? Årsstudium? 

Anonymkode: a8837...c71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en online master i IT fra StorBritannia ? De kaller det " conversion master " , fordi det ikk er nødvendige å ha en bakkgrunn i IT for å ta disse type masteren. 

Anonymkode: 69195...7f0

AnonymBruker
Skrevet

Høres dyrt ut, men takk likevel 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du ønsker å jobbe med i IT?

Anonymkode: cd879...cfd

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ønsker å jobbe med i IT?

Utvkling.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utvkling.

Men på hvilket nivå? Ønsker du å skrive software, debugge osv? Altså det folk kaller å "lære seg å kode", som om de ikke skjønner noen ting av softwareutvikling, eller ønsker du å administrere et it-team?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men på hvilket nivå? Ønsker du å skrive software, debugge osv? Altså det folk kaller å "lære seg å kode", som om de ikke skjønner noen ting av softwareutvikling, eller ønsker du å administrere et it-team?

Skrive software og debugge, ja. Ikke egentlig administrere et IT-team. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrive software og debugge, ja. Ikke egentlig administrere et IT-team. 

Jeg ville prøvd å ta en ingeniørutdanning hvis du har muligheten til det. Det er ikke nødvendig med en grad for å jobbe med it. Jeg har ikke en fullført grad selv, men har samlet 6 års erfaring innen ren softwareutvikling. Men anbefaler å være interessert i problemløsing, da veldig mye i denne bransjen går på å lære seg nyte ting og løse problemer man på forhånd ikke kan forutse at oppstår. Jeg sitter ofte 3-4 timer på kvelden og bare leser meg gjennom dokumentasjon på ting, da jobben min innebærer å gjøre ting som jeg på ingenmåte har tid eller mulighet til å lære meg i arbeidstiden, men som jeg er forventet å kunne plukke opp å sette meg inn i raskt. Hvis man kun gjør dette for lønnen, og ikke fordi man genuint blir glad for å øke kompetansen sin i et så ekstremt bredt felt som utvikling er, så burner man ut raskt. Selv om du har lært deg masse nyttig og nye ting, så må du over på gamle utdaterte legacy prosjekt å sette deg inn i en kodebase som er dårlig skrevet og komplisert, og stort sett går jo jobben din ut på å maintaine å bygge på andres kode, der du må følge konvensjonene andre har brukt, selv om de skulle være mer tungvinte å vanskeligere å forstå enn din egen implementasjon kunne vært. Lønnen i denne bransjen kommer også til å minke med årene etterhvert som ny teknologi automatiserer mye av behovet som er i dag, så hvis det kun er for lønnen, ville jeg ikke brukt tid på en ny utdanning når du allerede har en.

AnonymBruker
Skrevet

Og dette med utvikling er litt dårlig beskrivelse. Det meste innen software er utviklet. Mange moduler brukes bare om og om igjen, og det meste man gjør er å refaktorere kode og løse bugs som oppstår når man gjør det. Det meste er allerede skrevet, og ny teknologi får du aldri anvendt før den er blitt gammel, da det alltid er en alt for liten markedsandel av brukere som har den nødvendige teknologien tilgjengelig for at det er verdt å ta den i bruk. Så mye går ut på å lære ting som kommer, men som man egentlig aldri får brukt i nåtid, og må repeter ting når man først får tatt det i bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...