Gå til innhold

Skal man teste så snart man får luftveissymptomer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg våknet med sår hals i morges. Skal jeg testes med en gang det er ledig tid? 

Anonymkode: 6dae5...353

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jada, bare å teste seg :) Om du vil se an så må du jo uansett isolere deg til du er symptomfri. 

Anonymkode: 5249b...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Må bare spør, skal man testes om man nyser ?

Anonymkode: 92607...597

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke sår hals var blandt de vanligste symptomene. Ville sett ann.

Anonymkode: 28690...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal teste seg for man har sår hals ELLER myser, da vil det bli travelt. Må jo se det litt an.

Anonymkode: 14eec...58a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Test uansett :) De spør ikke spesifikt, du bare sier du har luftveinfeksjon og ønsker å testes. Mye bedre å vite og bra om flest mulig testes. 

I utgangspunktet er det hoste, feber, tungpustet og tap av lukt og smakssansen som er hovedsymtomer, men andre kan også forekomme, så test uansett om du er syk. Og hold deg hjemme til resultatet er klart. 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/#naar-barn-har-akutt-luftveisinfeksjon

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man skal teste seg for man har sår hals ELLER myser, da vil det bli travelt. Må jo se det litt an.

Anonymkode: 14eec...58a

Nei, ikke tenk sånn. Det er god testkapasitet i Norge, de vil at flest mulig tester seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg våknet med sår hals i morges. Skal jeg testes med en gang det er ledig tid? 

Du bør vente til minst 48 timer etter symptomstart for å unngå falsk negativ test. Det er ikke alltid nok virus tilstede helt i starten av milde infeksjonen til at testen fanger det opp.

Anonymkode: d4be1...8ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen 🙂

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle nyser vel en gang i blant. Nyser du ner enn vanlig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da måtte jeg ha testet meg hver eneste dag, jeg nyser nemlig veldig mye pga allergi!

Anonymkode: 6fe55...056

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er terskelen svært lav for å teste for covid-19 nå - MEN - det er ikke alltid hensiktsmessig å teste en person med én gang symptomene oppstår - dette kan en godt se an i to til tre dager, med tanke på sykdomsutvikling og virusmengde. En må også vurdere testtidspunkt utifra hva en jobber med, om det er et barn som går på skole eller i bhg, etc.

For tidlig testing kan gi et falskt negativt resultat, f.e.

PS: Ikke belast legevakt med slike spørsmål i fastlegekontorenes åpningstid, med mindre dere tilhører en legevakt som ber dere gjøre dette. Et ønske om å teste seg for covid-19 er IKKE øyeblikkelig hjelp-materiale. 

Har man symptomer på luftveisinfeksjon skal man uansett holde seg hjemme og unna andre inntil man har vært symptomfri i étt døgn. 

Anonymkode: f71a9...dc0

AnonymBruker
Skrevet

Og selvsagt om en har vært på utenlandsreise, både i røde og grønne land. 

Anonymkode: f71a9...dc0

Skrevet

Legen min sa at jeg skulle teste meg når jeg hadde ett eller flere symptomer, MEN at jeg skulle vente til tredje dag, slik at det eventuelle viruset hadde "satt seg", slik at testen ble nøyaktig, hvis ikke kunne resultatet slå ut feil. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville ringt Legevakten og spurt. Jeg ringte og da spurte de på legevakten hva slags symptomer jeg hadde. Da hadde jeg har grumsete hals, tett nese og en kraftig hoste. Ingen feber. Altså typisk forkjølelsetegn.

Allikevel ville de at jeg skulle ta testen, på tredje dagen.

Endret av Hatsumomo
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en oversikt over hvor disse testsenterne befinner seg? Vil jo være dumt å reise kollektivt for å teste seg, men jeg finner ingen informasjon for min bydel.

Anonymkode: 565a2...ec8

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes det en oversikt over hvor disse testsenterne befinner seg? Vil jo være dumt å reise kollektivt for å teste seg, men jeg finner ingen informasjon for min bydel.

Du får vite hvor du skal dra når du ringer koronatelefon. Hvis det er i Oslo finnes det mange testsentere, men ikke alle er åpne i helgene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken telefon skal man ringe i Arendal?

Anonymkode: dc5c1...158

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken telefon skal man ringe i Arendal?

Anonymkode: dc5c1...158

Gå inn på nettsiden til fastlegen din, det står der hvor du skal ringe.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du får vite hvor du skal dra når du ringer koronatelefon. Hvis det er i Oslo finnes det mange testsentere, men ikke alle er åpne i helgene. 

Men finnes det noen oversikt? Hvis man må stå i telefonkø bare for å få vite at det ikke er noen i nærheten, så blir man jo gjerne heller hjemme med lette symptomer.

• Opprett ny...