Gå til innhold

Bhg vil at barnet skal sove én lur, hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Frøkna begynner i bhg straks, og er fortsatt på to hviler. Det har hun hatt lenge, på slaget 9 og 14. Sover 1,5-2 time hver gang. Hun er stuptrøtt før 9, så jeg ser ikke hvordan vi skal få strekt det og få hun over på én hvil. Bhg har gitt uttrykk for at de helst vil at hun skal sove én lur, de sover fra ca 11.30 i bhg. Jeg ser ikke hvordan vi skal få det til. Hun sovna i armene mine 9.30 sist vi prøvde å strekke det. 

Når gikk dine over på en hvil? Og hvordan skal jeg tilrettelegge for det? Er det krise om hun kommer i bhg og må sove to ganger? 

Anonymkode: 01087...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg hadde barn i barnehage og drev med tilvenning sov barna litt i hytt og gevær de første ukene. Etter en stund hadde alle vent seg til samme sovetider. 

• Liker 6
Gjest Kvinne487
Skrevet

Barnehagen er pålagt å følge ditt barns behov. Om hun trenger en dupp kl. 9.00, skal de gi henne det. Mange barn sover to dupper i starten, og flir gradvis over til 1 mest av seg selv. 

Du kan blant annet henvise til rammeplanen som sier at et hvert barns behov skal dekkes. Søvn er et av disse. Dette må du ta opp med pedagog på avdelingen. 😜👍🏻 Hilsen pedagog på småbarnsavdeling!

AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til barnehagen at dette må nok skje gradvis, da barnet sovner før 11.30 uansett hva dere gjør. Det er ikke så mye å gå gjort, annet enn å gradvis forsøke kommer over på en dupp. De fleste barnehager prøver å tilrettelegge i begynnelsen, så kommer alle over i samme rytme etterhvert. 

Anonymkode: 589ff...173

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste for barnehagen er jo at alle barna sover til omtrent samme tid. Om ditt barn sover 9-11, resten av ungene 11:30-13:30, og ditt barn sover igjen 14-16 så tar jo dette mye ressurser. En ansatt er da opptatt med sovevakt 9-16, og er dermed borte fra resten av barnegruppen (litt avhengig av barnehagens utforming og antall barn osv.).  Så jeg har full forståelse for at de ønsker å samkjøre soving. Min erfaring er at de første ukene får de små sove når det er behov for det, men at det blir mer og mer samkjørt i løpet av en måneds tid. Duppen til barnet ditt blir sannsynligvis lenger enn 2 timer når hun går over til en dupp, så hun får den søvnen hun trenger likevel. Barna blir fort vandt til at rutinene i barnehagen er annerledes enn hjemme, og tilpasser seg barnehagens rutiner. Det kommer til å gå helt fint. Lykke til :) 

Anonymkode: 92b37...039

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Jeg skjønner godt at bhg vil ha henne over på en lur altså, om ikke det kom godt nok fram. Jeg tenker egentlig at det hadde vært best for oss også, da det blir vanskelig med tilvenning og oppstart når det blir så "oppstykket". Syns det er dumt å levere når hun skal sove, og så vil jeg hente henne tidlig, men rekker det ikke før 2, og da er hun sannsynligvis sovnet. Et annet dilemma er at bhg stenger 15.30, og da er det ikke ofte hun har våknet heller, hun må da vekkes.. Men, det viser seg jo å være vanskeligere enn antatt å få henne over på en lur 🙈 ts

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Kvinne487 skrev:

Barnehagen er pålagt å følge ditt barns behov. Om hun trenger en dupp kl. 9.00, skal de gi henne det. Mange barn sover to dupper i starten, og flir gradvis over til 1 mest av seg selv. 

Du kan blant annet henvise til rammeplanen som sier at et hvert barns behov skal dekkes. Søvn er et av disse. Dette må du ta opp med pedagog på avdelingen. 😜👍🏻 Hilsen pedagog på småbarnsavdeling!

Våres son to dupper i barnehagen de første månedene. Gikk over til  et dupp gradvis av seg selv. Barnehagen sa ikke noe om det når vi startet. Og begynte å prøve en dupp etter at vi var enige om det var greit. Det var ikke noe press på det og de tok det som selvføkge at barnet sover to ganger om dagen til å begynne med. 

Anonymkode: 68887...4be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) Jeg skjønner godt at bhg vil ha henne over på en lur altså, om ikke det kom godt nok fram. Jeg tenker egentlig at det hadde vært best for oss også, da det blir vanskelig med tilvenning og oppstart når det blir så "oppstykket". Syns det er dumt å levere når hun skal sove, og så vil jeg hente henne tidlig, men rekker det ikke før 2, og da er hun sannsynligvis sovnet. Et annet dilemma er at bhg stenger 15.30, og da er det ikke ofte hun har våknet heller, hun må da vekkes.. Men, det viser seg jo å være vanskeligere enn antatt å få henne over på en lur 🙈 ts

Var det ingen barnehager som har lengre åpningstid i nærheren...? 

AnonymBruker
Skrevet

I tilvenningsperioden i min barnehage så spiser og sover barna til alle mulige tider i starten, sånn er det bare. Alle kommer inn i den samme rytmen etterhvert, men noen barn sover jo to ganger kanskje frem til jul, om de trenger det så må de jo få lov til det! 

Anonymkode: 3c2ed...0fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår sov også 2 dupper i starten. I løpet av en måneds tid var han over på 1. Ble lettere for han å være våken lengre i barnehagen hvor det skjedde mer. La seg den første tiden litt tidligere enn de andre, og begynte å sove 2-3 timer. Måtte legges litt tidligere på kvelden, og gikk fra 10-11 til 11-12 timer sammenhengende på natta. 

Anonymkode: 4bbf7...123

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde også to dupper da hun startet i barnehagen. Første fra ni til ca ti, så igjen tolv til ca to. Men når hun begynte i barnehagen, gikk hun over til en dupp med engang, der er dupp klokka tolv og til de våkner eller blir vekt. Det gikk egentlig av seg selv, sikkert fordi det skjedde så mye rundt den tiden hun hadde første duppen (samlingsstund, utetid og og lek), så hun «glemte» nok litt bort at hun var trøtt. Tror det kun var de to første dagene hun sov to dupper. Veit ikke om din har begynt enda, men har han/hun ikke det, så hadde jeg begynt med å drøye leggingen en halvtime, så en halvtime neste dag. Mye går til av seg selv også :) 

Anonymkode: ffade...5a3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ingen barnehager som har lengre åpningstid i nærheren...? 

Nei, bor på bygda, så det er bare én bhg. Neste ligger en halvtime unna, og det er litt dumt når jeg har arbeidsplass 1 minutt fra bhg hun skal begynne i. Da må jeg evt bruke en time før en time etter jobb for å hente og levere 🙈 Jeg har "klagd" på åpningstida, men får til svar at det er pga korona og behov hos foreldre. Jeg er visst den "eneste" som har normal arbeidstid🤷‍♀️ Mange jobber skift på fabrikken her, og jobber 07-14. 

Takk for svar alle! Jeg tenker vi får ta det som det kommer, og satse på at det går seg til. Har egentlig mulighet til å levere sent, men det er vel lurt å levere relativt "tidlig", slik at hun ikke skal sove med en gang hun kommer. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner de på en måte, men samtidig sybs jeg det er rart å slulle tvinge barnet til å sove mer enn det må. I begge barnehager jeg har hatt barn i så har samtlige sovet 2 dupper det første halvåret ca, også går det sakte, men sikkert over i 1 rundt juletider

Anonymkode: 3e0ba...6d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet da? Min sønn var 11 måneder da han begynte i bhg, og gikk fra 2 til 1 dupp den dagen han begynte.. bhg fiksa det lett. De ville ikke at vi skulle gjøre noe med rutinene før han begynte, for det ville gå seg til automatisk.

Du leverer, og det skjer så mye mellom 9-11.30 at barnet ikke rekker å sovne. Etter noen dager er hun inni det. Kanskje kan du legge barnet tidligere på kvelden etter hvert, slik at hun får søvn nok om natten til å holde ut til 11.30... 

Anonymkode: 6f33b...8c7

Skrevet

De skal følge ditt barns behov. Hos oss ( og med egne barn) før de sove to lurer når de har behov, det tar uansett bare noen måneder, før de går over til en lur av seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt oppgitt over barnehageansatte som legger frem soving, som at det er noe som må tilpasses barnehagens rutiner fra første dag. Muligens ikke ment slik, men blir fort oppfattet slik. For når foreldre ønsker å få informasjon om hvordan soverutinene er,  og de ansatte gir beskjed om at her sover de fleste fra etter lunsj- til 13/14.tiden. så skjønner jeg at foreldrene tenker, at da må barnet mitt det også. Personlig svarer jeg heller at "vi legger barna når de er trøtte, noen har en dupp, mens andre har to. Hos oss sover de i vogner ute, med en sovevakt".

Så klart ønsker vi at barna skal inn i barnehagerutinene, mtp soving. Men dit kommer de før eller senere uansett, så det er ikke noe dere foreldre trenger å styre med før tilvenning. Det er heller ikke uvanlig at barn som starter i bhg, som bare sover en dupp hjemme, må ha to den første tiden i bhg. Barnehagehverdagen er fort mer slitsom enn permisjonshverdagen. Personalet skal ivareta barnas behov for ro og hvile, så trenger barnet mer enn en hvil, så skal det få det. Samtidig så finnes de barna som sover to dupper hjemme, men så kommer de i barnehagen, hvor det skjer så mye, og så blir det bare en dupp. Lykke til med barnehagestart. Det går seg til skal du se. 

Hilsen ped.leder.

Anonymkode: eb6ac...b6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Kvinne487 skrev:

Du kan blant annet henvise til rammeplanen som sier at et hvert barns behov skal dekkes. . 😜👍🏻 

Hvor i rammeplanen står det?

Anonymkode: fd249...89c

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt oppgitt over barnehageansatte som legger frem soving, som at det er noe som må tilpasses barnehagens rutiner fra første dag. Muligens ikke ment slik, men blir fort oppfattet slik. For når foreldre ønsker å få informasjon om hvordan soverutinene er,  og de ansatte gir beskjed om at her sover de fleste fra etter lunsj- til 13/14.tiden. så skjønner jeg at foreldrene tenker, at da må barnet mitt det også. Personlig svarer jeg heller at "vi legger barna når de er trøtte, noen har en dupp, mens andre har to. Hos oss sover de i vogner ute, med en sovevakt".

Så klart ønsker vi at barna skal inn i barnehagerutinene, mtp soving. Men dit kommer de før eller senere uansett, så det er ikke noe dere foreldre trenger å styre med før tilvenning. Det er heller ikke uvanlig at barn som starter i bhg, som bare sover en dupp hjemme, må ha to den første tiden i bhg. Barnehagehverdagen er fort mer slitsom enn permisjonshverdagen. Personalet skal ivareta barnas behov for ro og hvile, så trenger barnet mer enn en hvil, så skal det få det. Samtidig så finnes de barna som sover to dupper hjemme, men så kommer de i barnehagen, hvor det skjer så mye, og så blir det bare en dupp. Lykke til med barnehagestart. Det går seg til skal du se. 

Hilsen ped.leder.

Anonymkode: eb6ac...b6b

Takk for fint svar :) Det er sant som du sier, vi sluker all informasjon vi kan få av bhg, da vi selvsagt er spente. Og når jeg går tilbake og tenker på dialogen, så er det nok mer jeg som har tolket det slik at vi må ha én lur, når de heller har informert mer generelt om hvordan dagen et lagt opp. Men enig i det du sier, det er fint om de spesifiserer dette med soving bedre, spesielt til nervøse førstegangsforldre. Vi vil jo gjøre alt "rett", og at barnet vårt skal gå en så fin start som mulig :)

Barnet blir 1 år ved tilvenning forresten. Kanskje litt tidlig å "forvente" én dupp. Men som sagt hadde det også letta vår hverdag med henting og levering dersom barnet sover bare én gang, men sånt kan vi jo ikke styre har jeg erfart. Hun gir veldig uttrykk for å trenge de to lurene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min på snart 1,5 år begynte i bhg denne uka. Vi har fått høre mange ganger at barna sover når de trenger det, uansett hvordan det passer inn i planen på avdelingen. Hun begynte samtidig med en gutt på 10 mnd, og han sover to ganger. Jeg tror min jente gikk fra to til en lur rundt 12 mnd. Før var det 9-11 og 14-16. Men så ble de kortete og det ble litt tull, så vi klarte å innføre 11-13.30 istedenfor. 

Anonymkode: 50f16...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...