Gjest Guest Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...icle1080815.ece Først må jeg innrømme at jeg pr definisjon alltid er skeptisk til Margaret Eckbos utsagn. i hvert fall til årsakene og konsekvensene til utsagnene hennes. Men jeg har faktisk tenkt på "noe liknende" selv. Jeg har bodd i bygård med "feilplasserte" beboere; folk som var hakket for friske til, og som ikke ønsket, behandling innen psykiatri eller rusomsorg, men som skapte et helvete for oss andre som bodde der. Jeg kjenner meg igjen i situasjonen til de i den omtalte gården på Tøyen. Jeg vet også at en del mennesker slett ikke har boevne nok til å ikke rasere en leilighet, og at det finnes folk som velger å bo på gata fordi de ikke takler hospits, eller fordi de ikke orker å bo i "skikkelig" leilighet. "tradisjonelt" i områdene rundt Oslo har det vært slik at en del lurvete folk har bodd i hytter i skogen eller på avsides småbruk/husmannsplasser, hvor de kan rote og bråke usjenert og ikke bekymre seg over naboklager og utkastelse. Men lovverket i dag tillater vel ikke at en hytte/bu er helårsbolig - selv om dette faktisk kunne vært et boalternativ enkelte ville foretrukket framfor gata eller hospits. Dette har ergret meg litt... At folk ikke får mulighet til å bo slik de takler og kanskje ønsker, og at de blir presset inn i boformer de ikke passer til, og som ikke passer naboene. Likevel ser jeg at forslaget har en del dårlige sider; hvem og hvor mange skal flytte til slike "brakkebyer"? Skal folk som EGENTLIG trenger og ønsker behandling gjemmes bort? Skal man akseptere at noen er uforbederlige, eller skal man fortsette å presse på dem botrening? Og forslagene til hvor disse brakkebyene skal ligge stiller jeg meg også noe skeptisk til. Marka..? For det første er markagrensa "hellig", for det andre er disse områdene såpass folketomme at jeg som ung kvinne ville kvidd meg for å bevege meg i nærheten av et slikt sted alene... Og industriområder? Groruddalen? IGJEN? Det trengs i hvert fall en grundig undersøkelse av hvordan slike gettoer fungerer i andre byer før man bygger noe slikt - det skal ikke være bare en lettvint og kortsiktig løsning!
Gjest Ananas Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 Interessant! Uansett håper jeg brukernes behov får være viktigst når de skal finne løsninger. Jeg er litt redd at det kan gå for mye politikk inn i saker som dette. Jeg tror det er viktig å høre på hva fagfolka som jobber opp mot brukerne sier og mener.
Gjest Valhalla Skrevet 15. juli 2005 #3 Skrevet 15. juli 2005 Må kurses i søppelkasting I 2002 måtte kommunen i gjennomsnitt pusse opp for 60.000 kroner etter hver enkelt beboer som flyttet. * For 2004 er det foreløpige beløpet 100.000 kroner. Til sammen ble det pusset opp for 88 millioner kroner etter innvendige ødeleggelser i fjor. For å få en løsning på problemet, har Boligbygg nå laget en film med boligveiledning. Filmen, som er dubbet på 11 språk, tar blant annet for seg hvor søppel skal kastes, at man bør lufte etter å ha dusjet eller laget mat, at kun fagfolk kan reparere det elektriske anlegget, og at man må ta hensyn til husreglene.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. juli 2005 #4 Skrevet 15. juli 2005 Jeg tror dog ikke det er "de som må kurses i søppelkasting" som er de som kommer til å få tilbud om å bo i avsidesliggende brakkebyer:) Det er tross alt ganske mange, blant annet innvandrere, som er oppegående og selvstendige som trenger ett og annet kurs. Har hatt hyggelige naboer som både har bra jobb, snille barn og god råd, som kaster søpla over til naboen eller vasker tepper på gulvet ved å helle noen bøtter såpevann over. Og blir overrasket når tapetet detter av veggene pga fukt. Dette skyldes overkommelige kulturforskjeller og forandrer seg stort sett når man får kunnskap og veiledning om hvordan ting bør gjøres i vårt klima og med våre nabovaner. I saken jeg linket til er det snakk om verstinger, trolig narkomane, alkoholikere og psykisk syke som faller mellom flere stoler - folk som ikke ønsker behandling, eller som er "for friske" for behandling, som trenger et sted å bo, men som ikke har boevne til å bo slike steder de normalt plasseres - i kommunale leiligheter eller privateide leiligheter/hybler betalt av sosialkontoret. Jeg vet at det brukes mye penger på å rehabilitere slike leiligheter etter en bruker. Det er snakk om at ALLE vinduer i boenheten har stått knust feks en hel vinter, at vannlekkasjer får renne i fred, at det selvsagt aldri blir gjort rent og at møblement blir slengt veggimellom eller ut av vinduet. Jeg er også spent på hva fagfolk sier - har selv nær familie som jobber med rusmisbrukere og som liker ideen om brakker/hytter hvor folk kan bo i fred og uten å skape trøbbel for andre, men er usikker på hvor akseptert det er å mene dette. Og selvsagt er det viktig hvordan og hvorfor et slikt boprosjekt skal gjennomføres.
Gjest Nyteren Skrevet 15. juli 2005 #5 Skrevet 15. juli 2005 Jeg er delvis enig med forslaget som kom, men.....det eret stort men. Jeg har god erfaring med komunale leiligheter. 20 m fra mitt barndomshjem ble en stor komunal bolig som rommet eldre omgjort til slike "håpløsetilfellerboliger" Det var 20 leiligheter i denne boligen. Det var fam.folk med store adferds og rusproblemer. det ar langtkommende alkoholikere. Det var unge som har kommet på kjøret med dop/alkohol. Dette er ikke det eneste komplekset komunen min har. Vet om tre bygg til. Om det er bra? Nei. I disse kompleksene står alle likt. dager/uker går til drikking. De som virkelig har lyst til å ta fatt i livet sitt, de har ikke muligheter slik de bor. Skulle de klare å bli edru, så faller de fort til flaska igjen. I bygget er det jo bråk,drikking javnt. Hvordan skal noen klare å holde ut å bli edru? Det var ikke kjekt å ha dette som naboskap. Så til min voksentid. Vi bodde i en ny blokk i 7 år. Det var en lavblokk og alle som kjøpte der gjorde sitt til at det skulle bli fint ute/opganger osv. Komunen hadde kjøpt opp 4 leilighet i denne blokken.En var det bosatt en dame som jobbet i komunen. De tre andre var til usiviliserte. Den ene fam hadde en datter og selv var foreldrene narkomane. De to andre var det festing dag og natt. De urinerte i oppganger/spydde på det verste. Ramlet og slo seg og blodet rant i gangene. Det var ikke tvil hvor det kom ifra, men hvem mått ta det da? De narkomane knuste kjøkkeninnredning en lørdagskveld. Forøvrig var dørene i alle rom knust. Det er ikke lett å få kastet ut de som har komunal bolig. omunen hadde ikke andre plasser å ha de. Slik holdt de det gående. Så mistet ene fam.alle sine nøkler. De nektet å betale for nye, men de hadde løsningen. De knuste glasset i inngangsdøren da de kom hjem om kveldene, eller brøt seg inn kjellerveien. Ikke bidrar slike folk til fellesskapet heller. Det var bare trist,trist,trist. To av fam. fikk vi fjernet. De tok med seg det de trengte, søppel og skrot sto igjen i leiligheten som ikke ble vasket. Dette er ikke enestående tilfeller. De er kansje milde i forhold til hvordan andre har opplevd. Dette skjer rundt om i bebyggelsen der det bor andre. med andre mener jeg folk som er det vi kaller normal. De som må opp om morgenen å gå på jobb selv om naboene har holdt et helvete hele natten. Men om løsningen er den vi har fått forslag på nå, nei det vet jeg ikke. For de helt håpløse er det vel det rette. tror neppe kursing hjelper på de verste. men at de bør vekk i fra gårder der det bor barn og vanlige folk, ja det må de.
Bønna Skrevet 16. juli 2005 #6 Skrevet 16. juli 2005 Og industriområder? Groruddalen? IGJEN? ← Ja, ikke sant. Hva tror du det kommer av at de ikke foreslo Vindern eller Bygdøy? Det er da nok av plass der, til å sette opp sånne brakkebyer for verstingene.
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. juli 2005 #7 Skrevet 16. juli 2005 Likevel ser jeg at forslaget har en del dårlige sider; hvem og hvor mange skal flytte til slike "brakkebyer"? Skal folk som EGENTLIG trenger og ønsker behandling gjemmes bort? Skal man akseptere at noen er uforbederlige, eller skal man fortsette å presse på dem botrening? ← Men man kan like gjerne snu spørsmålet, og spørre om det er riktig å presse folk i en såpass unaturlig boform som blokk i by faktisk er? Jeg kan til en viss grad identifisere meg med disse menneskene, selv om jeg aldri har fått så store problemer at jeg ikke fungerer i by, så har jeg aldri trives der. Det er noe med å bo så tett innpå mennesker, uten å ha kontakt med dem, som gjør det veldig nærliggende å ruse seg hele tida, og drite i å rydde hjemme. Men med en gang jeg har flyttet litt ut av bykjerna har denne måten å "løse" problemer på falt bort av seg selv. Slik jeg ser det handler det like mye om å godta at ikke alle passer inn i A4-formen i en blokk, og prøve å finne alternative løsninger.
Gjest Camelia Skrevet 16. juli 2005 #8 Skrevet 16. juli 2005 Men man kan like gjerne snu spørsmålet, og spørre om det er riktig å presse folk i en såpass unaturlig boform som blokk i by faktisk er? ... Slik jeg ser det handler det like mye om å godta at ikke alle passer inn i A4-formen i en blokk, og prøve å finne alternative løsninger. ← Unaturlig boform? Ikke for det moderne mennesket. Og -er det å bo i blokk en A4-form? Er vi som bor i blokk A4-mennesker? Rett over oss bor det en pakistansk familie som sover om dagen og er våken (eller jobber) om natta. Over oss på skrå bor et homsepar i femtiårene. Under oss bor ei enslig ung jente på tyve som jobber i uka og fester (relativt sivilisert) hver helg. Under oss på skrå bor et ungt kinesisk par med en liten datter, som til enhver tid har én av ungens besteforeldre boende hos seg. I andre etasje bor en gammel dame som alltid har besøk, masse besøk. I andre etasje bor også en senil dame som hver dag (nesten) i tre år har spurt meg om vi nettopp har flyttet inn. I første etasje bor et eldre par jeg aldri har sett, og dessuten har vi der blokkas "Narvestad", en gammel mann som alltid stikker hodet ut når noen går forbi. Så A4?? Selvfølgelig finnes det folk som ikke trives med å bo i blokk, men det er jo ikke akkurat dét som er tema her.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. juli 2005 #9 Skrevet 16. juli 2005 Enig med siste - det er absolutt ikke bare A4 å bo i blokk, og jeg mener også at beboere i blokk nesten MÅ kunne tilpasse seg og tolerere en viss mengde støy, rare naboer osv. Jeg har som nevnt selv bodd i blokk/bygård. Min nærmeste nabo et år var en tungt narkoman mann, som var stille og fredelig. En annen nabo banket på nesten hver dag (og natt!) for å slå av en prat... Jeg antar disse to "trivdes" i blokk, og jeg hadde ikke mye å utsette på dem:) En tredje nabo holdt derimot et helvetes leven med roping og banking i vegger, kasting av møbler ut av vindue over inngangsparti osv. Her snakker man om problem. Det hendte vi klagde til borettslaget, men det var "høyt under taket" og ingenting skjedde, bortsett fra at politiet kom fra tid til annen og ga stakkaren en natt i glattcelle. Behandling ønsket ikke mannen, derfor hadde han heller ikke noe tilbud. Resultatet var jo at vi ANDRE flyttet... (sånn ellers - det er jo ikke slik at alle trives med å bo tett på folk. Jeg har selv flyttet til et stille sted på landet, og sover mye bedre her. Men det blir veldig på siden av problemstillinga...)
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. juli 2005 #10 Skrevet 17. juli 2005 A4 i en blokk vil si mennesker som ikke forstyrre naboene, og ikke trasher leiligheten sin. Og selvsagt finner man også narkomane og mennesker med psykiske problemer som faller inn i denne A4-formen. Men for de som ikke gjør det mener jeg at det kanskje hadde vært best å kikke etter alternative boformer? Vi som ikke har slike problemer kan flytte på landet dersom bylivet passer oss dårlig, men er man feks sosialklient og bor i en kommunal bolig har man ikke ressurser til å flytte på seg, så da kan det være en ide å gi disse menneskene en mulighet til det.
Gjest blokkbeboer Skrevet 17. juli 2005 #11 Skrevet 17. juli 2005 Men man kan like gjerne snu spørsmålet, og spørre om det er riktig å presse folk i en såpass unaturlig boform som blokk i by faktisk er? Jeg kan til en viss grad identifisere meg med disse menneskene, selv om jeg aldri har fått så store problemer at jeg ikke fungerer i by, så har jeg aldri trives der. Det er noe med å bo så tett innpå mennesker, uten å ha kontakt med dem, som gjør det veldig nærliggende å ruse seg hele tida, og drite i å rydde hjemme. Men med en gang jeg har flyttet litt ut av bykjerna har denne måten å "løse" problemer på falt bort av seg selv. Slik jeg ser det handler det like mye om å godta at ikke alle passer inn i A4-formen i en blokk, og prøve å finne alternative løsninger. ← Det er ike A-4 folk som bebor de fleste blokker. Du skal være rund i kantene..... Mulig det er de som ikke kan tilpasse seg andre som er kritisk til denne boformen?
Gjest Guest Skrevet 17. juli 2005 #12 Skrevet 17. juli 2005 A4 i en blokk vil si mennesker som ikke forstyrre naboene, og ikke trasher leiligheten sin. Og selvsagt finner man også narkomane og mennesker med psykiske problemer som faller inn i denne A4-formen. Men for de som ikke gjør det mener jeg at det kanskje hadde vært best å kikke etter alternative boformer? Vi som ikke har slike problemer kan flytte på landet dersom bylivet passer oss dårlig, men er man feks sosialklient og bor i en kommunal bolig har man ikke ressurser til å flytte på seg, så da kan det være en ide å gi disse menneskene en mulighet til det. ← Da legger vi ganske ulik betydning i uttrykket A4. Det har da vel ingenting med å ikke være A4 å gjøre, det at man forsøpler til et ekstreme og er en pest og en plage for naboene? Det handler om folkeskikk! Så hvis man ikke passer inn i A4-formen (altså dersom bylivet og det å bo i blokk ikke "passer" en, i følge deg) kan løsningen være å gi disse menneskene mulighet til å bo på landet, fordi det "passer dem bedre"? Fordi de dermed vil de skikke seg, ettersom problemet deres var bare det at de ikke var A4 og at boformen blokk ikke passet for dem?
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. juli 2005 #13 Skrevet 17. juli 2005 Ja, det er forsåvidt det jeg mener. Jeg tror ihvertfall at det kan være en ting som kan trekke i positiv retning for veldig mange. (Men det var da voldsomt som man skulle henge seg opp i dette med A4... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå