Gå til innhold

– Barn bør flytte hjemmefra når de er 16 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forfatter Nina Lykke (55) mener barna ikke har godt av å være med foreldrene etter fylte 16 år.

– Jeg har fått en ide etter at jeg fikk barn og etter at de ble store, om at barn egentlig bør flytte hjemmefra når de er 16 år, sier forfatteren Nina Lykke i «En kveld hos Kloppen».

Lykke, som har gjort stor suksess med bøkene «Full spredning» og «Nei og atter nei» – der hun blant annet retter et kritisk blikk mot dagens barneoppdragelse – mener at barna da er klare for det som skulle møte dem.

– De oppfører seg som noen premiebarn overalt bortsett fra hjemme. De har ikke godt av å være sammen med foreldrene, for de skal være ute og fly. Så får de heller komme tilbake senere, forteller hun.

Egne premisser
Hun mener også at foreldre må få være foreldre på sin måte.

– Før jeg ble mor husker jeg at jeg så to foreldre som lekte med barnet sitt. De var sammen på sklien og klatret rundt med barnet på klatrestativet. Da tenkte jeg at det der kan ikke jeg gjøre, for det ser så kjedelig og slitsomt ut, forteller forfatteren.

Da hun selv ble mor, bestemte hun seg for å være det på sine egne premisser.

https://www.tv2.no/underholdning/11570381/

Er dere enige eller uenige med Nina Lykke?

Anonymkode: 33251...35c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uenig. Dypt uenig. En 16-åring er ikke moden nok til å ta ansvar for verken seg selv eller omgivelsene. 

Anonymkode: b6aa2...adf

• Liker 23
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere enige eller uenige med Nina Lykke?

Ja... Dvs jeg synes 16 år er i yngste laget til å flytte ut på permanent basis, men vet også at de ungdommene som flytter på hybel for å gå VGS i en alder av 16 som oftest klarer seg helt fint. 

Når det gjelder utsagnet om at foreldre må få være det på egne premisser så er jeg 100% enig. Skal man presses inn i en mal man ikke passer i, så går det gjerne ikke så greit. Så lenge unger får hus og mat og klær og helst noen doser kjærlighet også, så trenger ikke foreldrene være "kompiser" og lekevenner i tillegg. Liker de det så er det sikkert greit, men hvis ikke så tror jeg unger helst leker med hverandre. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hun er inne på noe absolutt. Føler mange gjør altfor mye utav foreldrerollen og skaper uselvstendig og usikre unger. Husker en amerikansk «supermamma» i en sandkasse med sin sønn for endel år tilbake. Hun lekte intenst med sandlekene og bilene, styrte noe voldsomt og den lille sønnen satt tafatt og så på...

Anonymkode: b4dde...903

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

jeg måtte flytte på hybel som 16-åring for å gå på vg. lærte meg å bli selvstendig, men var veldig ensom, da jeg var vant med å leve med en stor familie. jeg vet ikke hva som er best; tenker det kan være ganske så individuelt. for min egen del tror jeg at et år senere(som 17-åring), ville vært mer passende.

Anonymkode: 37b2a...d68

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja ville sagt meg enig i at 16 år er passende alder, og dersom de ikke er modne for det så er det passende tid for å bli det.

Anonymkode: 81d3d...4f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder å flytte ut, som i å bo på hybel, i en alder av 16 år - er jeg helt enig! For meg ble det en glidende overgang til voksenlivet og en forberedelse til selvstendighet. Nå var jeg riktignok fornuftig i den alderen. Alle er ikke det

Anonymkode: 6f918...276

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg kommer fra flytter alle hjemmefra det året de fyller 16 for å begynne på videregående. 

Jeg ble faktisk overrasket da jeg begynte på universitetet og ble kjent med folk som bodde hjemme enda. Hadde ikke tenkt på det som en mulighet.  

Anonymkode: 26342...6b1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke helt realistisk å få til overalt i landet. Hadde aldri krevd at mine skulle ut når de blir 16, men de kommer til å så mer ansvar med å bidra samtidig som de skal få sin frihet når de nærmer seg voksenlivet. 

Anonymkode: 35e7a...664

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir kostbart for foreldrene i de største byene, da, å måtte betale for hybelen til barnet sitt, som oftest går på vgs i samme by. Hvor skal alle disse boligene plutselig dukke opp fra, når det mange steder allerede er mangel på utleieboliger?

Anonymkode: 2dc45...21d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Dypt uenig. En 16-åring er ikke moden nok til å ta ansvar for verken seg selv eller omgivelsene. 

Anonymkode: b6aa2...adf

Så kommer selvsagt et innlegg, så trangsynt og generelt, at det tar utgangspunkt i at alle på 16 år har de samme forutsetningene for å ta fornuftige valg. Riktignok skal alle få mene hva de vil og ytre sine meninger, men et så bastant innlegg basert på antagelser og en tankegang om at alle er like, er rett og slett bare svada. 

Mye av forutsetningen for hvordan man vil klare seg alene, ligger i hva man har med seg av erfaringer. Mange tar elendige valg, er uansvarlige og har ikke begreper om økonomi, selv om de er langt over 30. 

• Liker 1
Skrevet

Som 16 åring hadde jeg ikke hatt råd til å bo for meg selv.. Jeg hadde deltidsjobb. Men tjente ikke i nærheten av nok til å kunne sørge for meg selv. Det ville i hvert fall tatt evig lang tid før jeg hadde spart opp til egenkapital/bil og billapen for sparing hadde vært utelukket om jeg bodde på hybel. I tillegg kunne jeg ikke vært særlig sosial, for jeg måtte jobbet langt mer enn jeg gjorde. 

Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

– De oppfører seg som noen premiebarn overalt bortsett fra hjemme

Hvem sin skyld er i så fall det?

Vi har helt greie barn, de oppfører seg ordentlig men så har vi også satt krav til dem. Det høres merkelig ut å skulle sy så mange puter under armene på noen at man ikke orker å ha dem i hus for så å si "Ut. Du er blitt for bortskjemt."

For ordens skyld, jeg tviler ikke på at mange 16-åringer klarer seg fint på hybel og noen ganger er det praktiske grunner til at det blir slik. Men det er en helt annen sak enn at vi alle skal hive ut 16-åringene våre fordi Nina Lykke bommet på oppdragelsen av sine egne barn.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg kommer fra flytter alle hjemmefra det året de fyller 16 for å begynne på videregående. 

Jeg ble faktisk overrasket da jeg begynte på universitetet og ble kjent med folk som bodde hjemme enda. Hadde ikke tenkt på det som en mulighet.  

Anonymkode: 26342...6b1

Ja, men da regner jeg med at nærmeste vgs er et stykke unna hjemstedet ditt?

I de største byene er det ikke så uvanlig å bo hjemme i starten av studiene når man er fra samme by. Det er jo litt tullete å ta opp studielån for å betale i dyre dommer for et litt slitent rom i et kollektiv dersom man ikke må, og dersom det fungerer fint hjemme.

Anonymkode: 2dc45...21d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alt med måte. Den forfatteren drar det litt ut til ytterkantene. En middelvei er fint. Selv ble jeg kastet ut som 16 åring, på gata. Da var det slutt på barnetrygden så ingen vits å ha oss boende hjemme etter det.  Det er forskjell mellom å ha barna boende hjemme til de er ferdig med vgs, og det å la de bo på gutteværelse til de er 40..

Anonymkode: aa199...683

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på modenhet hos barnet. Mitt eldste barn var super klar til å greie seg selv og flyttet ut 17 år gammel. Var dog mye jeg måtte hjelpe til det første året så var ikke helt selvstendig.  Har troen på at dette er det beste for oss og barnet, og jeg støtter opp dersom det er noe. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kommer selvsagt et innlegg, så trangsynt og generelt, at det tar utgangspunkt i at alle på 16 år har de samme forutsetningene for å ta fornuftige valg. Riktignok skal alle få mene hva de vil og ytre sine meninger, men et så bastant innlegg basert på antagelser og en tankegang om at alle er like, er rett og slett bare svada. 

Mye av forutsetningen for hvordan man vil klare seg alene, ligger i hva man har med seg av erfaringer. Mange tar elendige valg, er uansvarlige og har ikke begreper om økonomi, selv om de er langt over 30. 

Hvorfor er det mer trangsynt enn påstanden i hi?

Anonymkode: 5a555...7ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uenig, heldigvis trenger jeg ikke høre på nepeskrell

Anonymkode: e275f...15c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uenig. Greit at noen er klare men tenker gjennomsnittet ikke er det.

Anonymkode: dad7b...24c

Skrevet

Foreldre kjenner sine barn best, og hver og en får vurdere sitt barn selv. Jeg kommer aldri til å be min sønn flytte ut i en alder av 16 med mindre han ønsker det selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...