Gå til innhold

Hvorfor er det greit å henge ut vestkantfestene, men ikke bryllupsfestene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det oppstod smitteklynge da et brudepar holdt fire bryllupsfester med altfor mange deltakere, og det ble poengtert at man ikke skulle henge ut en gruppe mennesker. 

Samme med smitten på Karmøy, det ble aldri sagt hvilket «avgrenset miljø» dette dreide seg om. 

Men vestkantfester og vestkantsmitte er fritt vilt. Hvis festene hadde vært på østkanten, hadde det da stått i media «østkantfester» og «østkantsmitte»? 

Hvorfor?

Jeg er selv ikke fra Oslo eller Østlandet i det hele tatt, så dette er ikke noe jeg er berørt av sånn sett. Jeg bare lurer. 

Anonymkode: da504...6bf

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det oppstod smitteklynge da et brudepar holdt fire bryllupsfester med altfor mange deltakere, og det ble poengtert at man ikke skulle henge ut en gruppe mennesker. 

Samme med smitten på Karmøy, det ble aldri sagt hvilket «avgrenset miljø» dette dreide seg om. 

Men vestkantfester og vestkantsmitte er fritt vilt. Hvis festene hadde vært på østkanten, hadde det da stått i media «østkantfester» og «østkantsmitte»? 

Hvorfor?

Jeg er selv ikke fra Oslo eller Østlandet i det hele tatt, så dette er ikke noe jeg er berørt av sånn sett. Jeg bare lurer. 

Anonymkode: da504...6bf

Jeg lurer på det samme, og er også fra en helt annen landsdel.

Anonymkode: b1705...c54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bryllupsfestene har blitt hengt ut til de grader! At du velger å ikke se det sier mest om deg og ditt livssyn.

Anonymkode: 43321...1c1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Fordi privilgerte sønner og døtre av rike vestkant foreldre fester uten hensyn til deres fattige naboer i øst som typisk har lavtlønnede jobber i bransjer som blir stengt først ved corona utbrudd. Resturant, bar etc. 

Karmøy var innvandrere. 

Anonymkode: e7c91...b45

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også har reagert på det samme. Også i vårt fylke har det vært smitte i "et avgrenset miljø", men en annen landsdel.

Anonymkode: 974e9...1e4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror at om det hadde oppstått ny smitte i Groruddalen så hadde det stått om det på lik linje med vestkanten. 

Det var jo en periode i forrige runde at det var mye økt smitte på østkanten i det somaliske miljøet og da ble jo det medieoppslag. 

Anonymkode: f6dbd...2db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er overholdelse av smittevernbestemmelsene, eller ikke.

Jeg har vært i bryllup. Vi klemmer ikke, danser ikke, deler ikke drinker. Så kan du jo tenke deg hva som skjer på en privatfest med fyll. 

Anonymkode: cb52e...4e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo vestkanten stort sett forskånet fra de fleste verdensproblemer til vanlig, så det skulle bare mangle at de får en slags smekk på lanken av et og annet medieoppslag når de ikke klarer å bruke hodet. Det er så mange arrogante besserwissere på de kanter som trenger en påminnelse om at de ikke lever i ei boble. Og nei, det gjelder på langt nær alle, men nok til at det er en gjennomgående trend.

Anonymkode: 6d0a3...f94

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo vestkanten stort sett forskånet fra de fleste verdensproblemer til vanlig, så det skulle bare mangle at de får en slags smekk på lanken av et og annet medieoppslag når de ikke klarer å bruke hodet. Det er så mange arrogante besserwissere på de kanter som trenger en påminnelse om at de ikke lever i ei boble. Og nei, det gjelder på langt nær alle, men nok til at det er en gjennomgående trend.

Anonymkode: 6d0a3...f94

For en generalisering!

Anonymkode: b1705...c54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har alltid vært greit her til lands å disse ressurssterke grupper.

Anonymkode: b0fe9...e4f

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og så er det vanlig å unnskylde ulike innvandrergrupper selv om det egentlig er en ganske rasistisk ting å gjøre. De det er snakk om her er sannsynligvis ressurssterke siden de har råd til flere store bryllupsfester, og de burde visst bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: da504...6bf+

hvorfor det er greitt å henge ut "vestkanten"? De blir da ikke spesielt uthengt? de får vel fortjent kritikk, men det er noe annet. Tvert imot vil jeg si at dette er et eksempel på white privilege. Du kan jo prøve å forestille deg reaksjonene hvis det hadde kommet fram at det var 30 smittede fra en muslimsk eid-fest. Det hadde ikke vært vakkert. En eventuell hets etter disse vestkantfestene er en bagatell i forhold til hva vi ville sett hvis det hadde vært en muslimsk fest.

Anonymkode: 5c0af...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor ikke på vestkanten i Oslo, men kunne fint gjort det, og syntes det er helt greit å fair at det står i media at nå er det smitteutbrudd pga mange fester i området. Det er folkeopplysning og i tillegg signaliserer det at det å være ressurssterk ikke er en unnskyldning for å droppe smittevernsregler.  Vestkanten i Oslo har jo allerede gått på en smell etter at mange der var på skiferie i Alpene når utbruddet startet. 

Anonymkode: f6dbd...2db

• Liker 1
Skrevet

På mange måter er det de privilegerte som sprer smitten mens de mindre bemidlede bærer kostnadene, 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat som med ressurssvake grupper, så da kan man si at det er "greit" å disse andre mennesker, for det er det som er sannheten.

Anonymkode: faf44...f22

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, det er jo utrolig viktig at vi ikke viker tilbake fra nødvendig kritikk bare fordi noen er ressurssterke. 

Anonymkode: 5c0af...f68

• Liker 1
  • Opprett ny...