AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Hei! Jeg er i markedet for å kjøpe leilighet. Jeg er dritt lei av å bo under folk som tramper rundt på hælen, og nekter å bo i noe annet enn toppetasjen, i en godt støydempet leilighet eller vertikaldelt bolig. Det mest aktuelle er en støydempet leilighet (pga pris), og jeg lurer derfor på hva deres erfaringer er mtp støy med nyere leiligheter? Har sett en del på leiligheter fra 2010-2020, men det er i blokk og det kan fortsatt være idioter som tramper rundt som noen svin. Det kan jeg ikke gjøre mye med, men hører man mye trinnlyd i nyere boliger? Sitter i skrivende stund og hører på dama på 50 kg over meg løpe rundt på hælen slik at leiligheten min klirrer... Hadde besøk i går og de ble helt sjokkert av lyden. Jeg må vekk herfra... Anonymkode: aaaf8...01b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Bor i leilighet fra 2019 nå og fra 2016 tidligere. Merker ikke naboenes bevegelser. Eneste vi merker til naboene er når dører og vinduer er åpne og det festes, spilles musikk eller sånne ting. Men det er lytt mellom rommene pga ventilasjon, så med 2 lukkede dører mellom meg På soverom og mannen + barnet I stua hører jeg alt de sier. Anonymkode: 5dec8...bd9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Jeg bor i leilighet fra 2006. De som bodde over meg før gikk med stokk/krykke begge to, hørte det aldri. Nå er det flyttet inn en som går som en elefant, skjønner ikke hvordan noen kan høres ut som et jordskjelv når de beveger seg over gulvet. Sånn ellers vil jeg si det er mindre støy. Bodde tidligere i en 50-talls leilighet, og der hørtes jo både dusj, tv-en til naboen, dører som gikk opp og igjen og alt av andre lyder, her hører jeg ingenting av det heldigvis. Anonymkode: 0f59e...86c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Jeg ville uansett ikke sjansa på noe annet enn toppleilighet. Byggeår gir null garanti, det er mange andre ting som spiller inn. Jeg bor i leilighet fra 1962 som er ekstremt lite lytt, hører aldri naboene. 🤷 Anonymkode: 4ec72...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 Bor i leilighet fra 2010. Jeg hører kun når de over drar noe på gulvet, feks stoler og støvsuger. Aldri hørt prating, musikk eller noe slikt. Anonymkode: 9f390...225
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Bor i leilighet fra 2019 nå og fra 2016 tidligere. Merker ikke naboenes bevegelser. Eneste vi merker til naboene er når dører og vinduer er åpne og det festes, spilles musikk eller sånne ting. Men det er lytt mellom rommene pga ventilasjon, så med 2 lukkede dører mellom meg På soverom og mannen + barnet I stua hører jeg alt de sier. Anonymkode: 5dec8...bd9 Da er det lytt internt i leiligheten altså men ikke mellom leilighetene slik jeg forstår det? 5 hours ago, AnonymBruker said: Bor i leilighet fra 2010. Jeg hører kun når de over drar noe på gulvet, feks stoler og støvsuger. Aldri hørt prating, musikk eller noe slikt. Anonymkode: 9f390...225 Du hører når de drar ting over gulvet eller støvsuger men ikke når de går? Da tipper jeg de går relativt stille på foten/ikke tramper slik som veldig mange gjør. Anonymkode: aaaf8...01b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 Bodde tidligere i 100 år gammel bygård, der var etasjeskillet i bambus og man hørte absolutt alt både de over og det de ved siden av gjorde. Det var virkelig ille! Flyttet inn i ny leilighet (fra 2015), og ble overrasket over at vi hørte naboen så godt som vi gjorde. Men han hadde veldig høy lyd på TV og den hang vegg i vegg med soverommet vårt. Når andre flyttet inn, hørte vi de knapt. De hadde TV et annet sted i leiligheten. vi bodde øverst og hadde til sammen delvis tre leiligheter under oss (kråkeslott av et leilighetsbygg). Hun som bodde under yttergangen vår klagde MYE på at hun hørte så godt når vi gikk. De som bodde under «stillere rom» (soverom og kjøkken) klagde aldri. nå bor vi i nytt rekkehus og her er det så lytt mellom rom/etasjer at vi nesten blir sprø. Vi hører bare naboene når de går i trappa. hvis du kjøper leilighet med noen over deg, pass på at de ikke har feks gang eller TV-stue over soverommene dine. Anonymkode: 24c84...ff7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 Vi bor i en toppleilighet, nærmere bestemt 4. etasje, i et bygg fra ca. 1955. Blokken er litt lytt og mye av det skyldes nok byggeår. Jeg kommer tilbake til det. Så til poenget. Det er fint å ikke ha noen boende over seg, man slipper trinnlyden, men der slutter det. Har naboen ved siden eller under en fest hjemme hos seg så kan man høre det. Et annet problem mange som bor i en toppleilighet ikke tenker på er røyk. Hvis en av naboene under griller eller røyker så kommer all den skiten opp. Da må man pakke seg sammen og gå inn i leiligheten og lukke balkongdør bak seg. Ila. av livet mitt så har jeg bodd i flere blokkleiligheter. Alt fra 18 etasjers bygg og ned til 4 etasjers bygg. Og det er klart mest lytt i den nåværende toppleiligheten som også er nok den eldste, hvis man ser på byggeår. Men det er viktig å huske at man også er prisgitt naboene. Bor man sammen med pensjonister i en lytt leilighetsblokk så er det ikke sikkert man kommer til å høre noe støy. Jeg ville gått for så ny som mulig blokk, gjerne en lavblokk. Jeg flytter selv nå til et nybygg (4 etasjers bygg) på Løren😍. Jeg velger bort gamle bygårder på Oslo vest pga. nettopp støy. Samtidig så får jeg en leilighet som tåler jordskjelv, som er brannsikker, som har heis i bygget, som har parkeringsplasser i kjelleren med heisadkomst, som har en stor og grønn bakgård uten biler, som har god planløsning, som har lite varmetap og lave vedlikeholdskostnadene. Anonymkode: ca569...ae4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 Det kan også være svært lydt i nye bygg, kommer helt an på isoleringen de har brukt. Etasjeskille i betong i nye bygg, helt klart mye bedre enn de med trebjelkelag. Har bodd i begge deler (topp etg), og hørte naboene under godt nok likevel. Hørte også naboen vegg i vegg snorke (bygg fra 2016), og trinnlyd fra de under. Anonymkode: c1d64...2ff
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #10 Skrevet 8. februar 2023 Bodde i blokk fra 2010, hørte aldri de over meg. Relevant at det var et eldre ektepar da. Betongskiller. Bodde nå i 1 etg i bygg fra 2021. Betongskiller. Hørte SVÆRT lite fra naboen over. Hørte liv når de hadde fest og mange på besøk, men det kom somregel fra vinduene fordi de hadde verandadøren åpen. Litt dunk/romstering innimellom, som man bare må tåle når naboen har vors. Men ingen skritt-lyder ellers. Svært lite plaget med naboene og bygget i begge leilighetene. Anonymkode: cad65...ed0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Jeg bor i blokk fra 2019. Bor på enden uten noen over meg. Hører godt naboen som er vegg-i vegg. Dunk og barn som ikke klarer å gå, men løper konstant. Litt irriterende, men overlever. De andre fordelene veier opp. At jeg ikke liker de i tillegg, gjør det jo ikke bedre 🙈 Anonymkode: 5dae1...5c3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Bor i 4-mannsbolig fra 2004. Det er lytt mellom min leilighet og den under. Hadde naboer fra helvete der før. De hadde et ekstremt lydnivå. Alltid masse besøk og de ropte til hverandre. De flyttet heldigvis og har fått en rolig, enslig person til nabo. Hører fortsatt noe men det kan ikke sammenlignes. Lyden går i pipa og det er ingenting som kan gjøres med det. Fra naboleiligheten hører jeg ingenting. Anonymkode: 668de...c0d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #13 Skrevet 2. oktober 2023 Bor i en betong - bolig. Hadde en nabo som kunne feste hele natta til ut på morgenen. Og av og til skreik h'n midt på natta Han flytta, heldigvis. Nå har jeg en småbarns - familie som høres ganske godt. Mye løping frem og tilbake, så har flere ganger vurdert og å snakke med dem. Heldigvis er de stille midt på natta. Det største problemet her er bygget og at det burde vært kriminelt og å bygge blokker der du hører nesten alt naboen foretar seg. Anonymkode: 87514...517
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #14 Skrevet 2. oktober 2023 Man må tåle en viss grad av støy når man bor i leilighet. Spørsmålet er hvor mye. I tillegg er mange blokker bygget med ganske lite isolasjon. Det eneste jeg virkelig hater med og å bo her. Anonymkode: 87514...517
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #15 Skrevet 2. oktober 2023 Den feilen veldig mange gjør er også og å ikke snakke med naboen, før man klager. Men er det utenfor rimelighetens grenser kan man forsåvidt kontakte politiet Anonymkode: 87514...517
Mari Y Skrevet 30. oktober 2023 #16 Skrevet 30. oktober 2023 Bor i en leilighet som jeg har bodd i 20 år. Koselig og stille nabolag, men med bestemte unntak. Det er ekstremt lytt der. Hadde en nabo som kunne ta med kamerater hjem på fest etter kl 23:00 og der satt de til morgenkvisten og skråla høyt, trampa osv. De jeg har nå kommer tydeligvis fra øst - Europa og har små barn. Faren prater ekstremt høyt og alt forplanter seg nedover, bl a fordi jeg har åpen ventil. Løsning? Tør og å si ifra litt oftere før man skriver klage(men vær hyggelig før man går frem), vær klar over hvilke rettigheter du har som beboer osv. Evt kan man kjøpe gode, støydempende hodetelefoner, tepper, osv. Disse her kjøpte jeg på Wish. https://dl.wish.com/7YTAK. Har to slike. Veldig billig og ekstremt støy - dempende. Evt komme seg ut mer kan hjelpe. Er gjerne små løsninger, egentlig, av det jeg har erfart.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #17 Skrevet 31. oktober 2023 Bor under hæltrampende natteranglere som har null respekt for andre. Leilighet fra 2016. Hjelper ikke akkurat at de ser på tv gjerne til fem om morgenen. Har til gode å få sovet ut om morgenen eller å sove i det hele tatt uten å bli bråvekt av naboene som bor over oss. Er ei alenemor med sønn som virker rusa hele tida… Hender også at de står på stedet hvil og stamper og nærmest prøver å framprovosere reaksjon. Noen ganger går de begge og stamper hardt over gulvet gjerne i timesvis… Ofte må vi bare dra ut for å få ro. Har faktisk aldri vært så sliten før, siden babytida. Hører når de dusjer, vasker klær, snakker, er så lydt at vet f eks at de aldri vasker hendene etter toalettbesøket, hvor i leiligheten de befinner seg, når de støvsuger, når de har besøk, når de krangler og hu gnåler. Verste er at de aldri er vekke. De er hjemme hele tida. Reiser mora vekk en helg, er sønnen igjen hjemme med hjemmealenefester og alt som hører til… Har sagt fra til henne hvor hun bare sier at hun MÅ trampe og hun MÅ opp om nettene og trampe for hvis ikke får ikke hun sove… 🐑 Hun stamper slik at det rister og knaker i veggene… Når de tror vi ikke er hjemme, derimot, går de normalt, og da høres kun lett trinnlyd… Anonymkode: 1f428...a55
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #18 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Bor under hæltrampende natteranglere som har null respekt for andre. Leilighet fra 2016. Hjelper ikke akkurat at de ser på tv gjerne til fem om morgenen. Har til gode å få sovet ut om morgenen eller å sove i det hele tatt uten å bli bråvekt av naboene som bor over oss. Er ei alenemor med sønn som virker rusa hele tida… Hender også at de står på stedet hvil og stamper og nærmest prøver å framprovosere reaksjon. Noen ganger går de begge og stamper hardt over gulvet gjerne i timesvis… Ofte må vi bare dra ut for å få ro. Har faktisk aldri vært så sliten før, siden babytida. Hører når de dusjer, vasker klær, snakker, er så lydt at vet f eks at de aldri vasker hendene etter toalettbesøket, hvor i leiligheten de befinner seg, når de støvsuger, når de har besøk, når de krangler og hu gnåler. Verste er at de aldri er vekke. De er hjemme hele tida. Reiser mora vekk en helg, er sønnen igjen hjemme med hjemmealenefester og alt som hører til… Har sagt fra til henne hvor hun bare sier at hun MÅ trampe og hun MÅ opp om nettene og trampe for hvis ikke får ikke hun sove… 🐑 Hun stamper slik at det rister og knaker i veggene… Når de tror vi ikke er hjemme, derimot, går de normalt, og da høres kun lett trinnlyd… Anonymkode: 1f428...a55 Mareritt. Har en elefant over jeg også. Hater det. Hvor lenge har du bodd der? Anonymkode: 1ebaa...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå