Gå til innhold

Barnet tør ikke sove borte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 9 år som ikke tør sove hos andre. Han har veldig lyst, og vi prøver. Det går bra til de har lagt seg. Så sovner kameraten, og gutten vår ligger våken og vil hjem. Hvordan kan vi få han tøffere/trygg? Har dere erfaring?

Anonymkode: e863d...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn greier ikke å sove borte, vårt barn hadde ei venninne som ikke greide . Vi forsøkte noen ganger , men hun ville hjem. Foreldrene sa at de hadde prøvd hos andre også men aksepterte at sånn var det bare. Tror ikke det hjelper å få barnet «tøffere», mulig det løser seg når det blir eldre . 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn ganske lenge. Det gikk over når jeg var 11-12 år eller noe. Kunne bare sove hos bestemor, ingen andre. 

Anonymkode: d7cf3...e57

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 9 år som ikke tør sove hos andre. Han har veldig lyst, og vi prøver. Det går bra til de har lagt seg. Så sovner kameraten, og gutten vår ligger våken og vil hjem. Hvordan kan vi få han tøffere/trygg? Har dere erfaring?

Anonymkode: e863d...664

13-åringen min hadde det akkurat sånn lenge. Jeg spurte om foreldrene til vennene kunne ringe om han ikke hadde det bra og jeg hentet. Tenkte det var en ekstra trygghet for han å vite at han kunne komme hjem når som helst. Han hadde jo så lyst til å overnatte! En gang sovnet han, gjett om han var stolt dagen etter😃 Etter det har det stort sett gått fint! Husker ikke nøyaktig alder det skjedde. 

Anonymkode: 78546...25a

• Liker 1
Skrevet

Hadde det slik da jeg var barn, det som til slutt hjalp meg var å ha med en bok/blad å lese i.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 9 år har to venninner som har vært slik i perioder. Den ene venninna spurte ofte om å få overnatte, men det endte alltid med at hun ville dra hjem når de hadde lagt seg, selv om jeg spurte før de la seg hva hun ønsket. Dette foregikk lenge. Min datter ble etter hvert lei seg når hun måtte dra hjem. Så til slutt ble jeg enig med mor om at jeg kunne si at det var greit hun kunne overnatte, men at da måtte hun bestemme seg før de la seg. Når de hadde lagt seg måtte hun være her. Det gikk helt fint, og nå er det mye bedre.

Den andre venninna der kuttet de helt ut overnatting en lang periode. Hun måtte vente til hun var sikker på at hun ville overnatte. Og når hun ville det igjen ga mor beskjed om at hun kom ikke til å bli hentet. Men, hun får lov til å ha mobilen med seg i senga og kan ringe mor når som helst ved behov.

Anonymkode: 23f74...ae7

Skrevet

Venninna mi hadde det helt forferdelig hver gang hun skulle overnatte et sted. Når hun var hos oss gledet hun seg masse, og dette var jo noe hun selv ville. Men på kvelden, når vi hadde lagt oss fikk hun panikk angst med gråting, oppkast og det hele. Jeg husker ikke helt, men tror ofte hun ringte hjem og ble hentet. 

Men etter hvert var hun og lillebroren ofte hos oss når foreldrene var borte en helg. Da måtte mamma sitte og bysse henne i søvn til hun til slutt sovnet av ren utmattelse. Det kan ikke ha vært noe hyggelig for henne, og da var hun rundt 12 år. 

Det som hjalp var rett og slett å bli eldre. Og jeg overnattet heller mye hos henne, det syns vi begge var topp. 

Jeg har ingen råd, men jeg tror rett og slett det kommer an på barnet. Noen må nesten bare vokse det av seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...