Gå til innhold

Kattunge med diare

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

Jeg har en kattunge på 8 uker som har blitt så løs i magen. Hun går på do litt oftere enn normalt, og det som kommer er helt rennende. Hun spiser og drikker som normalt. Jeg har en liten mistanke om hva det kan skyldes. Hun var ute for første gang i dag, og da fanget den voksne katten min en mus som han ga til henne og som hun spiste litt av. Hun har jo aldri spist noe sånt før. Siden hun er så liten, er jeg usikker på om hun tåler å gå med så løs mage eller om det er fare for at hun kan bli uttørket. Bør jeg ta henne med til dyrlegen for å være på den sikre siden, eller skal jeg vente en dag og se om det har blitt bedre?

(har aldri hatt kattunge før, så jeg er litt grønn her...)

Endret av Fairy
Videoannonse
Annonse
Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Hun har ikke fått melk da?

Gjest gjest1
Skrevet

Huff da:) Mistenker nok at ekstradietten har ført til magetrøbbelet. Prøv å hindre at storepusen gir slikt til kattungen på en stund. Ang diare kan du kjøpe zoolac hos vetrinæren. Det stabiliserer mage- og tarmfloraen til pusen. Et veldig greit produkt å ha i huset når dyra får magetrøbbel. Ellers bør du passe på at den får i seg nok vann. Dehydrering er det største problemet for små kattunger, så hvis den ikke drikker får du prøve å gi den litt med en sprøyte/pipette. Tror ikke du trenger å ta katten til dyrlegen med en gang, men hvis den ikke blir bedre av zoolac innen en dag eller to, bør du nok ta kontakt med vetrinæren.

Gjest gjest1
Skrevet

Og hvis du ikke allerede har gjort det, husk å gi begge kattene ormekur!:)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for svar :) . Da får jeg tak i Zoolac i morgen. De har fått ormekur begge to for en ukes tid siden, og de har ikke drukket vanlig melk, kun kattemelk, så det kan ikke skyldes det. Så det var nok den musa som var litt uvant for den lille ;) . Skal prøve å passe på at hun ikke spiser sånne rare ute-ting :ler: . Regner med at hun vil tåle mer når hun blir eldre, og nå er hun bare ute under oppsyn av matmor (siden hun er så liten), så det skulle ikke være så vanskelig å passe på hva hun får i seg.

Skrevet

Katter skal aldri ha melk, uansett om du kjøper sånn fra butikken. Har aldri gitt mine melk, bare vann. Mia (mamman) hadde det da hun var lita, men da var det varmt å... Har det en gang i blandt ennå, men da går det rett i dusjen med a... Får markkur og greier hun.. har 3 stk katter... Mia, Tiger og Jerry ( sønner)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Skal de ikke ha kattemelk heller? Trodde hele poenget med kattemelken var at den var laget for at katter skal tåle den :klø: . Noen andre som har noen synspunkter på dette?

Gjest Guest
Skrevet

Jo katter kan få melk som er laktoseredusert. Det har min pus fått i flere år og det går bare bra. Vanlig melk derimot....

Katten min har vanligvis både kattemelk og vann stående framme og hun drikker omtrent like mye av begge. De eneste gangene jeg fjerner alt bortsett fra vann og litt kokt fisk er om hun er dårlig i magen. (som den gangen en velmenende slektning gav henne vanlig helmelk. :S)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Men det er jo ingen grunn til å gi katten noe annet enn vann å drikke. Den trenger ikke melken, og jeg synes ærlig talt den kattemelka er for dyr til at det er verdt det. Kattene mine trives best med vann og tørrfor, også får de oppmalt tunfisk som godbit i blant.

Skrevet

Så lenge katten er glad i melk, så er det da ingen fare å gi den laktoseredusert melk! Det tåler de fint som bare det. At noen gir katten bare vann er jo helt greit, men det hender jo pusen liker å få litt "ekstra" da.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Så bra :) . Kattene her digger kattemelk, men som en annen her sa så er det dyrt. Derfor får de det bare 1-2 ganger i uken som litt sånn ekstra godt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...