Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noe desperat førstegangsmor som trenger litt tips og råd. Har ei jente på nylig fylt 4 mnd som er svært avhengig av pupp for å sovne på natt. Om dagen sover hun greit uten (vogn, sele, slynge osv). Vi samsover i min seng og har gjort dette siden fødsel. Den siste tiden har jeg forsøk å få hun over i egen seng, men dette skulle vise seg å bli en kamp uten like. Hun skriker og hyler etter pupp, og trøstes ikke ved å bysses eller holdes. Kun puppen. Til slutt gir jeg opp og hun får pupp i min seng og sover. Problemet nå er at hun blir liggende å drikke hele natten. Dette resulterer i magevondt som gjør at hun ligger urolig hele natten ved siden av meg, og jeg får ikke sove. Hver gang hun våkner om natten er det kun puppen som får henne tilbake i søvn (evt litt rompedasking pga magen). Det ender opp med at hun drikker konstant, jeg har en melkeproduksjon ut av en annen dimensjon OG jenta er mindre sulten på dagtid. Jeg må virkelig ut av denne rytmen, men det er vanskelig når hun kun roes på puppen og sovner igjen slik....hun tar forresten ikke smokk. Hjelp og råd tas imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun begynt å få fast føde? Masse amming på natt kan tyde på at det blir for lite på dagtid, og at hun trenger mer enn melk. Skjønner at det blir mindre sult på dagtid når hun spiser så mye på natt.

Kunne du sovet på annet rom og latt pappan ta seg av nettene? Det blir nok ikke bare bare i starten. Men det er mulig hun da får i seg såpass om dagen at pupp ikke er så interessant på natt.

Anonymkode: 558d0...c67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun bruker deg som smokk, regner med at hun ikke drikker natten lang. Introdusere smokk men kan være vanskelig nå. Problemet er at du samsover og da lukter hun deg og melken. Enten må du bare godta, ellers gjør henne litt mindre avhengig av pupp som kos (blir ikke lett).

Anonymkode: 79188...0c5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun begynt å få fast føde? Masse amming på natt kan tyde på at det blir for lite på dagtid, og at hun trenger mer enn melk. Skjønner at det blir mindre sult på dagtid når hun spiser så mye på natt.

Kunne du sovet på annet rom og latt pappan ta seg av nettene? Det blir nok ikke bare bare i starten. Men det er mulig hun da får i seg såpass om dagen at pupp ikke er så interessant på natt.

Hun har nylig begynt med smaksprøver, type en teskje med litt grønnsaksmos. Hun virker veldig interessert i mat, stirrer og smatter og spreller når hun ser meg spise på dagtid. Jeg ammer henne kanskje maks tre ganger på dagen (drikker kun i 5 min ca). Når det gjelder pappaen, så jobber han to uker vekk og hjemme en uke. Men vi kan jo prøve det de nettene han er hjemme, selvfølgelig 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Vestlandspike said:

Hun har nylig begynt med smaksprøver, type en teskje med litt grønnsaksmos. Hun virker veldig interessert i mat, stirrer og smatter og spreller når hun ser meg spise på dagtid. Jeg ammer henne kanskje maks tre ganger på dagen (drikker kun i 5 min ca). Når det gjelder pappaen, så jobber han to uker vekk og hjemme en uke. Men vi kan jo prøve det de nettene han er hjemme, selvfølgelig 🙂

Ammer kun 3x 5 min på dagen?? Ikke rart hun ammer hele natten! 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ammer kun 3x 5 min på dagen?? Ikke rart hun ammer hele natten! 

Nå skal det sies at hun er en veldig effektiv eter! Har aldri brukt lang tid ved puppen. Men hun går fint opp i vekt, så det er tydeligvis noe som ikke er noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun må jo bli stappfull av luft om natten? Hvor ofte får hun rape? 

Anonymkode: 6e5ee...2b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vestlandspike skrev:

Tilby pupp på dagen ofte (det gjør du sikkert allerede)

Kan bli knapt med tid om pappan bare er hjemme en uke om gangen.

Ta kontakt med ammehjelpen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vestlandspike skrev:

Nå skal det sies at hun er en veldig effektiv eter! Har aldri brukt lang tid ved puppen. Men hun går fint opp i vekt, så det er tydeligvis noe som ikke er noe problem. 

Likevel er 3 ganger lite på dagtid for en som bare er 4 mnd. Jeg ville definitivt prøvd å få i henne mer på dagen og så heller stått i det på natten en stund. Det er på dagtid hun bør die mest. 

Anonymkode: e1958...0b4

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun må jo bli stappfull av luft om natten? Hvor ofte får hun rape? 

Anonymkode: 6e5ee...2b8

Det er akkurat det som er problemet...hun er full av luft og jeg våkner opptil flere ganger om natten og må få ut lufta. Hun er kjempedårlig til å rape når hun sover og ligger veldig urolig resten av natten. Mye promping på morgenen!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilby pupp på dagen ofte (det gjør du sikkert allerede)

Kan bli knapt med tid om pappan bare er hjemme en uke om gangen.

Ta kontakt med ammehjelpen?

Skal prøve å tilby mer på dagen. På natt er puppen mer for kos og nærhet enn mat. Men dette kan jo ikke fortsette, mtp at hun uansett får i seg melk når hun ligger og sutter natta lang. Smokk hadde hjulpet, men uansett hvor mye jeg prøver og hvilken smokk det er, så tar hun ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg begrenses produksjonsøkning med intervallamming.

Prøv å snakke med ammehjelpen? 

Anonymkode: 97612...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med, men følger tråden da jeg befinner meg i nøyaktig samme situasjon som deg. Forskjellen er bare at min også søker brystet særdeles ofte om dagen. Kun småspising, og en mage som er proppfull av luft. Nettene er vanvittig tappende, så jeg føler med deg. Min er straks 4 mnd, holdt på slik som dette i litt over en mnd.

Anonymkode: 71d61...0de

AnonymBruker
Skrevet

Du ser jo hvorfor hun hyler? Hun vil være nær deg- du er mammaen hennes. Babyer skal fra naturens side ikke legge vekk fra mor, så det er hennes medfødte instinkt som slår inn.

Hun er også sulten på natten. Du må definitivt snu rytmen. Og hun må rapes ofte, du må opp og bysse og gå frem og tilbake for å få ut luften. . Her kan far hjelpe til så du får sove også. Mine barn har alle sovet i samme seng som meg, mens far lå i annet rom. 
Du kan prøve å ikke la henne sove like mye på dagtid, leke mer og holde henne engasjert. 

Spiser du mye grove kornprodukter? Anbefaler deg å kutte ut dette, da det produserer mye luft i sensitive babymager. Vi i Norge får beskjed om at det er så sunt, men det skaper mye luft hos babyer og gir en type kolikk hos mange.

Anonymkode: a02ed...2ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du ser jo hvorfor hun hyler? Hun vil være nær deg- du er mammaen hennes. Babyer skal fra naturens side ikke legge vekk fra mor, så det er hennes medfødte instinkt som slår inn.

Hun er også sulten på natten. Du må definitivt snu rytmen. Og hun må rapes ofte, du må opp og bysse og gå frem og tilbake for å få ut luften. . Her kan far hjelpe til så du får sove også. Mine barn har alle sovet i samme seng som meg, mens far lå i annet rom. 
Du kan prøve å ikke la henne sove like mye på dagtid, leke mer og holde henne engasjert. 

Spiser du mye grove kornprodukter? Anbefaler deg å kutte ut dette, da det produserer mye luft i sensitive babymager. Vi i Norge får beskjed om at det er så sunt, men det skaper mye luft hos babyer og gir en type kolikk hos mange.

Det der er en myte. Om mor spiser mye grovprodukter, løk eller kål for den saks skyld, gir det ikke babyen luft i magen. 

Anonymkode: e1958...0b4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal vel heller ikke holde trøtte barn våkne på dagtid? Etter min erfaring krøller det til soving helt. De blir overtrøtte og våkner hyppigere 

Anonymkode: 90ee7...ad1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 8.8.2020 den 6.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med, men følger tråden da jeg befinner meg i nøyaktig samme situasjon som deg. Forskjellen er bare at min også søker brystet særdeles ofte om dagen. Kun småspising, og en mage som er proppfull av luft. Nettene er vanvittig tappende, så jeg føler med deg. Min er straks 4 mnd, holdt på slik som dette i litt over en mnd.

Anonymkode: 71d61...0de

De kan søke brystet når de har vondt i magen. Ved hyppig amming og høy produksjon hos meg har jeg hatt god erfaring med å amme på «tomt» bryst. Den fete melka som kommer når brystet er tomt kan ha en beroligende effekt på magen. 

Når min var 4 mnd startet min også med hyppig amming, men han er stor og sulten og roet hyppigheten etter at vi startet med grøt. 

Anonymkode: 97612...9cd

Skrevet
På 7.8.2020 den 22.38, Vestlandspike skrev:

Hei! Noe desperat førstegangsmor som trenger litt tips og råd. Har ei jente på nylig fylt 4 mnd som er svært avhengig av pupp for å sovne på natt. Om dagen sover hun greit uten (vogn, sele, slynge osv). Vi samsover i min seng og har gjort dette siden fødsel. Den siste tiden har jeg forsøk å få hun over i egen seng, men dette skulle vise seg å bli en kamp uten like. Hun skriker og hyler etter pupp, og trøstes ikke ved å bysses eller holdes. Kun puppen. Til slutt gir jeg opp og hun får pupp i min seng og sover. Problemet nå er at hun blir liggende å drikke hele natten. Dette resulterer i magevondt som gjør at hun ligger urolig hele natten ved siden av meg, og jeg får ikke sove. Hver gang hun våkner om natten er det kun puppen som får henne tilbake i søvn (evt litt rompedasking pga magen). Det ender opp med at hun drikker konstant, jeg har en melkeproduksjon ut av en annen dimensjon OG jenta er mindre sulten på dagtid. Jeg må virkelig ut av denne rytmen, men det er vanskelig når hun kun roes på puppen og sovner igjen slik....hun tar forresten ikke smokk. Hjelp og råd tas imot med stor takk!

Hm, kan hun ha refluks? Stille refluks?

Evt bare en vond sirkel der du har overproduksjon, hun får for mye formelk, vondt i magen når hun skal sove på natta, puppen er smertelindring. Har hatt det slik, barna har hatt stramt tungebånd som den egentlig bakenforliggende årsaken til dette.  Og iom at hun heller ikke tar smokk så er det også en tanke som slo meg. De sliter gjerne med å ta smokk... Og stimulerer brystet feil selv om amming tilsynelatende går bra, det gir overproduksjon som igjen gir magevondt og gjerne refluksproblemer om natta etter en tid... Med første intervallammet jeg mye på dagtid, det holdt overproduksjonen lit ti sjakk. Vi visste ikke om stramt tungebånd i det hele tatt... Lærte dog av alle problemene hun hadde, så lillesøster ble kjapt diagnostisert og klippet før hun var 2 mnd gammel. Hadde ALDRI overproduksjon etter klipp..syk forskjell på de ammeperiodene kan man si...

Ville nok tenkt i denne retning hvis det ikke avtar. Samtidig er det 4-month sleep regression, så mye oppvåkning er helt normalt. Kanskje trenger hun deg bare for å sovne igjen :) 

Anonymkode: a4781...d6d

Skrevet

Slutt med amming og la far ta noen kvelder. Her har du laget deg et problem med samsoving og fri bar. 

Anonymkode: 912f8...f04

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som baby spiser altfor lite på dagtid. Amming 3 ganger daglig høres veeeeldig lite ut! Ikke rart at hun spiser seg opp på natta. Ville prøvd å snu dette med hyppigere amming på dagtid før du gjør tiltak med nattespisingen. Ellers risikerer du at baby får for lite mat..?

Anonymkode: 629ee...cb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...