AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Har spottet et par dager hver mnd siden jeg ble gravid. Nærmer meg uke 17. Men for en mnd siden blødde jeg endel friskt rødt blod. Neste dag var det mindre, og lyserosa. Deretter litt brunt hver dag. Svært små mengder, men allikevel. Hva kan være årsaken? Det var nesten ingenting i trusa et par dager, så jeg begynte å være litt mer aktiv enn jeg har turt å være i det siste. Virker som at det blir mer jo mer jeg rører meg... Noen som har opplevd lignende? Var på ultralyd for litt over en uke siden. Fosteret var normalt stort og hjertet slo i det tempoet det bør. Fastlegen avviser ønsket om henvisning som kan gi svar på hvor blodet kommer fra, har ikke snakket med henne på et par uker. Hun sier bare at jeg må ta kontakt ved smerter og veldig kraftig blødning med rødt blod.. Anonymkode: 62aa1...22e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 Har du mulighet til å gå til privat gynekolog hvor du kan få en ordentlig medisinsk vurdering i tillegg til UL? Anonymkode: 2a6f0...580
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 Hvem tilbyr det tro? Bor i Trondheim. Nå er det ca 3 uker til ordinær ul. Kan jordmor henvise til medisinsk vurdering i tillegg til ul? Hun er mer lydhør, men har fortsatt sommerferie. Det ble nevnt på ultralyden jeg var på sist at jeg burde vært på fosterdiagnostikk hvis jeg ønsket å se mer enn hjerteslag og str på foster. Men fastlegen sa at jeg bare må slappe av og være glad for at ting ser ut som det bør med fosteret.. Anonymkode: 62aa1...22e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Først og fremst, jeg har jevnlige blødninger (ukentlig) i dette svangerskapet, og hadde det også i forrige. Har blitt sjekket på sykehuset en del ganger underveis, men alt ser bra ut. Er i uke 32 nå. De finner rett og slett ikke ut hvor blodet kommer fra. Før uke 22/23-ish er det lite man kan gjøre og sykehuset tar deg sjelden inn for en sjekk. Jeg har betalt er par timer selv hos privat gyn tidlig i svangerskap for min egen del. Kan anbefale Sentrum Gynekologi i Idungården. Veldig flink, nøye og tok meg veldig på alvor. Spiren og Aleris har også private gynekologer. Lukke til! Anonymkode: 95c51...a1c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 Jeg var på privat tidlig ul og han sa at morkaken lå dypt og litt med i i fødselskanalen. Den ville sannsynligvis trekke seg litt tilbake og dette kunne gi litt blødninger. Han sa også at alle blødninger skulle sjekkes uansett. Jeg har ikke blødd noe foreløpig men var akkurat på ordinær ul på sykehuset og de spurte om jeg hadde hatt det, som om de forventet det litt på en måte. Rart at du må slite sånn for å få sjekket, hadde gått privat, selvom det sikkert ikke er noe å uroe seg for! Anonymkode: a16be...a40
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst, jeg har jevnlige blødninger (ukentlig) i dette svangerskapet, og hadde det også i forrige. Har blitt sjekket på sykehuset en del ganger underveis, men alt ser bra ut. Er i uke 32 nå. De finner rett og slett ikke ut hvor blodet kommer fra. Før uke 22/23-ish er det lite man kan gjøre og sykehuset tar deg sjelden inn for en sjekk. Jeg har betalt er par timer selv hos privat gyn tidlig i svangerskap for min egen del. Kan anbefale Sentrum Gynekologi i Idungården. Veldig flink, nøye og tok meg veldig på alvor. Spiren og Aleris har også private gynekologer. Lukke til! Anonymkode: 95c51...a1c Rødt blod? Hvor mye, og hvor lenge om gangen? Jeg var også på privat ul tidlig, noen dager etter spotting. Alt så ut som det bør. Senere regna jeg med at jeg kunne spotte et par dager en sjelden gang. Men nå har det vart i en mnd snart. Greit nok at det ikke er noe å gjøre hvis det er noe galt så tidlig. Men det hadde jo vært betryggende å vite hvor morkaka ligger f.eks, i tilfelle det er sannsynlig at den ligger langt nede og det er derfor jeg blør. Hvilke undersøkelser tok du privat? Anonymkode: 62aa1...22e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på privat tidlig ul og han sa at morkaken lå dypt og litt med i i fødselskanalen. Den ville sannsynligvis trekke seg litt tilbake og dette kunne gi litt blødninger. Han sa også at alle blødninger skulle sjekkes uansett. Er det sånt som de kan se tidlig? Husker ikke hva hun jeg tok første ultralyd hos sa om morkaka, tror ikke den ble nevt. Siste ultralyd var innvendig, kunne ikke se annet enn hjerteslag og str på foster.. Skal google diverse private! Anonymkode: 62aa1...22e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det sånt som de kan se tidlig? Husker ikke hva hun jeg tok første ultralyd hos sa om morkaka, tror ikke den ble nevt. Siste ultralyd var innvendig, kunne ikke se annet enn hjerteslag og str på foster.. Skal google diverse private! Anonymkode: 62aa1...22e Ja jeg var på tidlig ul i ca uke 8, nå er jeg i uke 22. 😊 lykke til! Anonymkode: a16be...a40
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem tilbyr det tro? Bor i Trondheim. Nå er det ca 3 uker til ordinær ul. Kan jordmor henvise til medisinsk vurdering i tillegg til ul? Hun er mer lydhør, men har fortsatt sommerferie. Det ble nevnt på ultralyden jeg var på sist at jeg burde vært på fosterdiagnostikk hvis jeg ønsket å se mer enn hjerteslag og str på foster. Men fastlegen sa at jeg bare må slappe av og være glad for at ting ser ut som det bør med fosteret.. Anonymkode: 62aa1...22e Med medisinsk vurdering mener jeg en utredning av blodet kommer fra, hvor UL selvfølgelig spiller en sentral rolle (foranliggende morkake, hematom i livmoren osv). Dette kan alle private gynekologer utføre. Ikke alltid de finner årsaken som andre skriver her, men da får du hvertfall utelukket noen potensielt alvorlige tilstander. Anonymkode: 2a6f0...580
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sånt som de kan se tidlig? Husker ikke hva hun jeg tok første ultralyd hos sa om morkaka, tror ikke den ble nevt. Siste ultralyd var innvendig, kunne ikke se annet enn hjerteslag og str på foster.. Skal google diverse private! Anonymkode: 62aa1...22e Hos meg så gyn morkaka tidlig, rundt uke 9. Da lå den lavt og gav meg litt blødninger. For min del flyttet den på seg, nå ligger den høyt på baksiden. Anonymkode: ed1a7...d71
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Med medisinsk vurdering mener jeg en utredning av blodet kommer fra, hvor UL selvfølgelig spiller en sentral rolle (foranliggende morkake, hematom i livmoren osv). Dette kan alle private gynekologer utføre. Ikke alltid de finner årsaken som andre skriver her, men da får du hvertfall utelukket noen potensielt alvorlige tilstander. Før innvendig ultralyd tok gynekologen en enkel undersøkelse, det så normalt ut. Men det sev blod fra livmoråpningen. Gynekologen sa at det egentlig hadde vært bedre med utvendig ul siden jeg var så langt på vei da jeg kom dit. Har bestemt meg for å ringe og bestille privat time på mandag 😊 Anonymkode: 62aa1...22e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 Ville bare fortelle at jeg hadde en relativt stor blødning (rødt friskt blod) i uke 12. Alt så bra ut på ultralyd og gynekologen kunne ikke si hvor det kom fra men at det muligens hadde vært et hematom. Uansett, jeg spottet brunt i 3-4 uker etterpå, som både lege og jordmor mente var resten av den første blødningen som sev sakte ut. Alt gikk bra i svangerskapet og opplevde heller ikke flere blødninger. Vil tro alt går bra for deg også! Lykke til 😊 Anonymkode: 7b198...0ef
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville bare fortelle at jeg hadde en relativt stor blødning (rødt friskt blod) i uke 12. Alt så bra ut på ultralyd og gynekologen kunne ikke si hvor det kom fra men at det muligens hadde vært et hematom. Uansett, jeg spottet brunt i 3-4 uker etterpå, som både lege og jordmor mente var resten av den første blødningen som sev sakte ut. Alt gikk bra i svangerskapet og opplevde heller ikke flere blødninger. Vil tro alt går bra for deg også! Lykke til 😊 Anonymkode: 7b198...0ef Takk for at du delte! Jeg regna i utgangspunktet med at det går bra, men når det har vart så lenge nå, så ble jeg litt urolig. Hører liksom aldri om så langvarig spotting. Og at det forverres av aktivitet, altså mer gåing, husarbeid osv. Takk, håper alt går bra ja 😊 Anonymkode: 62aa1...22e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem tilbyr det tro? Bor i Trondheim. Nå er det ca 3 uker til ordinær ul. Kan jordmor henvise til medisinsk vurdering i tillegg til ul? Hun er mer lydhør, men har fortsatt sommerferie. Det ble nevnt på ultralyden jeg var på sist at jeg burde vært på fosterdiagnostikk hvis jeg ønsket å se mer enn hjerteslag og str på foster. Men fastlegen sa at jeg bare må slappe av og være glad for at ting ser ut som det bør med fosteret.. Anonymkode: 62aa1...22e Synes fastlegen din er en idiot. Selv om det mest sannsynlig ikke er noe spesielt ettersom babyen ser ut til å ha det bra. Synes jeg dette skal bli undersøkt. Kan jo være så mye bår man blør ofte i svangerskap. Kan være alt ifra livmorhalsen til noe med morkaka. Så få dette undersøkt med noen spesialister! Du bor i trondheim ser jeg. Jeg hadde mine ultralyder hos foster medisin på st.hospital. Spør om henvisning dit. Ring føden å spør der? Forklar situasjonen din, og hvis du er bekymret for små blødningene så fortell det også når du ringer. For det hjelper på å få en undersøkelse hvis du gir uttrykk for at dette bekymrer deg. Og at fastlegen ikke bil henvise deg til noen. Anonymkode: 33fca...c1f
19anonym96 Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 Jeg hadde blødninger i svagerskapet. Noen veldig store og andre litt mindre. Blødningene varte ofte i flere dager, var friskt rødt blod. Ofte var det så mye at jeg blødde gjennom alt av klær (med bind på) og vannet i toalettet var helt rødt. Jeg kontakt fastlegen og fikk komme på time samme dag. Under sjekken sjekket han om mormunn var åpen. Den var lukket med såg det kom friskt blod. Ble henvist til sykehuset neste dag, etter flere undersøkelser viste det seg at morkaken min låg ved åpningen. Var inne for flere kontroller for og sjekke om morkaken flyttet seg oppover Synes legen din ikke virker særlig grei, jeg var 16 uker når dette skjedde og ble henvist til sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå