Gjest Gjesta Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 Jeg laget tapas i går, og hadde tenkt å lage fiken med chevre og spekeskinke, men fant ikke fiken i noen butikker. Derfor har jeg en klump chevre som jeg ikke har noen ideer for hvordan jeg skal bruke, og i tillegg både spekeskinke og en honningmelon. Finnes det noe jeg kan bruke minst to av disse ingrediensene til? Jeg har ikke lyst til å bare la dem ligge og slenge...
aline Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 pappa serverte en nydelig italiensk pizza med spekeskinke og chevre, så det kan du bruke det til. aner ikke hvordan han laget bunnen, men den var tynn og sprø som italienske skal være, ellers var det litt tomatsausting, spekeskinke, chevre med frisk rucolasalat på toppen etterpå, kjempegodt. ellers kan det brukes på godt urtebrød eller hva som helst.
Gjest Gjesta Skrevet 15. juli 2005 #3 Skrevet 15. juli 2005 Tusen takk, Aline Kanskje jeg skal lage pizza (hvis jeg orker....) Hva mer var det på den? Andre oster?
Gjest piaf Skrevet 15. juli 2005 #4 Skrevet 15. juli 2005 Det burde også gå an å bruke alle tre ingrediensene i en salat, rett og slett, med ruccola og sitron/olivenoljedressing, gjerne også med annen grønn/rød salat og litt ristede pinjekjerner eller valnøttkjerner. Ellers bruker jeg ofte oppsmuldret chèvre på pasta istedet for parmesan - særlig godt sammen med spaghetti med tomat, ruccola, kalamataoliven, hvitløk og chili (så kan du jo bare spise melonen og spekeskinken til forrett først ). (Tror vi må ha relativt sammenfallende smak i matveien, forresten, for hjernen min setter bestandig i gang med å lage mat og komponere retter når jeg leser matspørsmålene dine! )
aline Skrevet 15. juli 2005 #5 Skrevet 15. juli 2005 Hva mer var det på den? Andre oster? ← mener å huske at det ikke var mer på den en tomatsaus, spekeskinke og chevre + frisk rucola, men er ikke sikker. det var ikke andre oster ihvertfall. det ga en fyldig nok smak med spekeskinken, chevreen og rucolaen.
Gjest Gjesta Skrevet 15. juli 2005 #6 Skrevet 15. juli 2005 (Tror vi må ha relativt sammenfallende smak i matveien, forresten, for hjernen min setter bestandig i gang med å lage mat og komponere retter når jeg leser matspørsmålene dine! ) ← Jeg er veldig glad i mat av den typen man spiser i Middelhavslandene, og er en sucker etter ferske grønnsaker, oster og lettere ingredienser. Stort sett er jeg ikke så interessert i tunge, mektige retter (men ingen regel uten unntak). Forresten har du bestandig gode forslag!
Gjest Gjesta Skrevet 16. juli 2005 #7 Skrevet 16. juli 2005 Jeg endte opp med å lage salat, og det ble en ubetinget suksess. Sambo påstod at det var den beste salaten han hadde spist, og jeg har ikke akkurat laget få salater. Ingredienser: Ruccola, rød lollosalat og hjertesalat litt god olivenolje, balsamico og kvernet salt/pepper Stekt kyllingfilet i biter spekeskinke i strimler stekte skiver av squash og aubergine honningmelon i biter biter av chevre ristede pinjekjerner Som tilbehør godt brød (ristet) med basilikum og soltørkede tomater.
Shoegal Skrevet 19. juli 2005 #8 Skrevet 19. juli 2005 Jeg endte opp med å lage salat, og det ble en ubetinget suksess. Sambo påstod at det var den beste salaten han hadde spist, og jeg har ikke akkurat laget få salater. Ingredienser: Ruccola, rød lollosalat og hjertesalat litt god olivenolje, balsamico og kvernet salt/pepper Stekt kyllingfilet i biter spekeskinke i strimler stekte skiver av squash og aubergine honningmelon i biter biter av chevre ristede pinjekjerner Som tilbehør godt brød (ristet) med basilikum og soltørkede tomater. ← det høres utrolig godt ut da! til en senere anledning, eller hvis du har noe chevre igjen, er det utrolig godt å putte den noen minutter i ovnen og servere med rørte multer på toppen!
mari Skrevet 20. juli 2005 #9 Skrevet 20. juli 2005 chevre chaud er også veldig godt, bare legg chevre på en baguette bit, stek i ovnen noen minutter og server med ruccola og en god sitronolje (eller bare sitron) det er også godt med pizza med jambon cru og chevre, eller 4 fromage pizza.
Shoegal Skrevet 21. juli 2005 #11 Skrevet 21. juli 2005 chevre er en hvit geitost som kan minne litt om feks brie/camembert i konsistensen, veldig god
Rosenrød Skrevet 23. juli 2005 #12 Skrevet 23. juli 2005 Elsker både brie og camenbert, men har chevre den karakteristiske geitostsmaken?
Gjest piaf Skrevet 23. juli 2005 #13 Skrevet 23. juli 2005 Chèvre smaker av geit, ja, men det er forskjell på modningsgrad og dermed skarphet i smaken, fra vellagret (kraftig smak, med tykk skorpe utenpå) til fersk (uten skorpe, atskillig mildere). Forøvrig er jeg ikke enig i at konsistensen likner brie og camembert - chèvre er tørrere, særlig de vellagrete variantene, selv om det også finnes camembert de chèvre, dvs. camembert laget på geitemelk. Jeg synes den er mer nærliggende å sammenlikne vanlig chèvre med feta, faktisk.
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2005 #15 Skrevet 24. juli 2005 Chèvre smaker av geit, ja, men det er forskjell på modningsgrad og dermed skarphet i smaken, fra vellagret (kraftig smak, med tykk skorpe utenpå) til fersk (uten skorpe, atskillig mildere). Forøvrig er jeg ikke enig i at konsistensen likner brie og camembert - chèvre er tørrere, særlig de vellagrete variantene, selv om det også finnes camembert de chèvre, dvs. camembert laget på geitemelk. Jeg synes den er mer nærliggende å sammenlikne vanlig chèvre med feta, faktisk. ← Den chèvre-typen jeg kjøpte (i ostedisken i en stor matvarebutikk) hadde skorpe, men var skikkelig kremete inni, akkurat som brie/camembert. Den smakte litt geit, men det var bare godt.
søndagsengel? Skrevet 10. august 2005 #16 Skrevet 10. august 2005 Bestilte salat til forrett da jeg var på Korsika (noe ala cæsar-salat). På den lå det en bit chevre som var innbakt i butterdeig (varmt). Det var kjempegodt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå