Gå til innhold

Hvordan klarer dere helsearbeidere å jobbe med dritt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

inspirert av en større tråd her. Jeg har vurdert sykepleien, men tror ikke jeg hadde klart å forhold meg til oppkast og avføring.  Jeg er ganske sensitiv, så tror ikke jeg hadde vent meg til bæsjebleier og følge til toalettet. 

En kompis jobber med multifunksjonhemmede, og står i dritten hele dagen, men har blitt helt herdet sier han. 

Hva er deres erfaringer`? Er det en vanesak, eller bruker dere munnbind etc?

Anonymkode: a5006...ebe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del som jobbet på sykehjem om sommeren ble det en del av rollen som pleieassistent. Jeg bare gjorde det som krevdes uten å tenke mer på det, de man hjelper er i en mye verre situasjon enn hva jeg er. 

Anonymkode: af728...88c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vanesak 100%. Du tåler jo din egen dritt liksom, for du er vant til den. Spy derimot... 

Der jeg jobber bytter vi på, siden jeg ikke takler spy/store mengder slim, kan jeg bytte med annen ansatt. Dritbleie mot oppkast. 

Anonymkode: 49913...9c1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hm, ja, blir en vane! Var ikke så følsom på oppkast før jeg fikk barn, men ja, tar oppkastet til barna mine uten større problemer, men på sykehjemmet er det blitt et større problem for meg! Avføring blir man vandt til, men når jeg har vært borte i lengre perioder som etter barselpermisjon må jeg nå venne meg til det på nytt. Noen sier det bare er å puste med munn isteden for nesa, men jeg syntes ikke det hjelper, blir nesten mer dårlig av det.

Anonymkode: 42ae6...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De sier du blir immun, men jeg kommer aldri til å takle "lungeslim" som hostes opp. 

Av og til må vi bare stå i det, og puste med munnen. 

Anonymkode: 88c17...b16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe du venner deg til. Jeg var likens og syntes alt var ekkelt, er også bakteriefreak. Men etter noen uker gikk "alt" fint, bortsett fra at jeg fortsatt brekker meg når jeg hører andre brekke seg, men det er jo ikke akkurat unormalt.

Anonymkode: ded7f...afc

• Liker 1
Skrevet

Om du tror du slipper unna alt av dritt,slim og oppkast om du blir sykepleier tar du nok feil. Da må du eventuelt få en jobb utenom sykehjem og sykehus. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier du blir immun, men jeg kommer aldri til å takle "lungeslim" som hostes opp. 

Av og til må vi bare stå i det, og puste med munnen. 

Anonymkode: 88c17...b16

Det er min kryptonitt og 🤮🤮 foretrekker seriøst spy eller bæsj. 

Anonymkode: 5bc13...929

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

inspirert av en større tråd her. Jeg har vurdert sykepleien, men tror ikke jeg hadde klart å forhold meg til oppkast og avføring.  Jeg er ganske sensitiv, så tror ikke jeg hadde vent meg til bæsjebleier og følge til toalettet. 

En kompis jobber med multifunksjonhemmede, og står i dritten hele dagen, men har blitt helt herdet sier han. 

Sykepleiere slipper lett unna den biten. Det er det som oftest assistenter og helsefagarbeidere som gjør.

Anonymkode: ea353...11b

Gjest Villja
Skrevet

Anbefaler deg å velge enn annen høyere utdanning. Sykepleieryrket er dårlig betalt med ugunstige arbeidstider. 

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere slipper lett unna den biten. Det er det som oftest assistenter og helsefagarbeidere som gjør.

Jaa akkurat 😂 hun ene helsefagarbeideren som jobber 50% hos oss tar alle de ekle jobbene på 15 pasienter. Så hvis hun ikke er på jobb så får de ikke lov å bæsje! Glad jeg er sykepleier og slipper sånt griseri 😬

Anonymkode: 5bc13...929

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det kommer vel an på arbeidsplass og bemanning? Jeg kjenner en sykepleier på sykehjem. Hun sier at hun tar like mye stell, som helsefagarbeidere og assistenter

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brakk meg flere ganger i starten, men klarte å skjule det. Det er utrolig hva man venner seg til eller lærer å takle. Jeg synes oppkast er verre. 

Anonymkode: c70ec...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det kommer vel an på arbeidsplass og bemanning? Jeg kjenner en sykepleier på sykehjem. Hun sier at hun tar like mye stell, som helsefagarbeidere og assistenter

Ja derfor skrev jeg «som oftest». Sykepleiere på sykehjemmet hos oss har bare overordnet faglig ansvar, doserer medisiner, og selvfølgelig bistår i spesielle situasjoner. Men ellers tar assistenter og helsefagarbeidere av seg all drittjobben.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja derfor skrev jeg «som oftest». Sykepleiere på sykehjemmet hos oss har bare overordnet faglig ansvar, doserer medisiner, og selvfølgelig bistår i spesielle situasjoner. Men ellers tar assistenter og helsefagarbeidere av seg all drittjobben.

Fritt frem å utdanne seg til sykepleier vet du. 

Anonymkode: c3d51...117

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At alle diskusjoner som omhandler sykepleiere skal vinkles i den retningen. Helt utrolig. Over alt jeg har vært tar alle sykepleiere disse oppgavene på lik linje med helsefagarbeidere og assistenter. Jeg har aldri forventet å slippe jeg heller, tross for min fantastiske bachelor og yrkestittel.

Anonymkode: 42ae6...c9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror det er det verste så bør du ikke velge sykepleien.

Anonymkode: 56c1c...ab2

• Liker 2
Gjest Villja
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fritt frem å utdanne seg til sykepleier vet du. 

Anonymkode: c3d51...117

Hvorfor bruke 3 år på å utdanne seg til nok et lavtlønnet yrke med dårlige arbeidsvilkår? Bortkastet tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehjem selv. Man blir vant til det overraskende fort. Det er bare en del av jobben rett og slett. Oppkast derimot, der kan jeg slite, men er ikke alene med mine kolleger om det. 

Anonymkode: 38803...7c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at jeg må hjelpe pasientene med deres behov. Jeg tenker også at om jeg selv sto i en situasjon der jeg ikke kunne hjelpe meg selv, så hadde det vært godt at noen hjalp meg. 

Man blir vandt til det. Jeg har ikke noe imot avføring, oppkast, slim eller noe som helst.

Anonymkode: f9314...535

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...