Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg begynte på et studie for snart to år siden, men droppet ut i januar etter at jeg fant ut at jeg ikke passet helt til å arbeide med det jeg studerte. 

Angrer litt i dag, da jeg ikke har noe annet å falle tilbake på, men sliter med sosial angst og fikk et sammenbrudd etter en forferdelig praksis og veileder. Har tenkt litt på tanken å ta et fagbrev, men hvor vanskelig er det for meg som 28 åring å finne en bedrift som tar inn voksen lærlinger?

Hvilke fagutdannelser er det enklest å få lærling plass i? Jeg er ikke så opptatt av hvilket yrke det er, så lenge jeg får noe utdannelse før jeg blir for gammel. Jeg føler dette er min siste sjanse til å få fullført en utdannelse så jeg må få det til.

Fint om noen har erfaringer å dele!

Anonymkode: e1daa...f76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for unge voksne å få læringsplass vil jeg tro i forhold til ungdommer.

Anonymkode: 311c3...190

AnonymBruker
Skrevet

Fikk det som 26 åring. Tok kontakt med mulig opplæringssted som ville ta meg og deretter kommunen for å få det gjennom. En måned med tlf så var det i boks

Anonymkode: a60a1...a98

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk det som 26 åring. Tok kontakt med mulig opplæringssted som ville ta meg og deretter kommunen for å få det gjennom. En måned med tlf så var det i boks

Anonymkode: a60a1...a98

Høres bra ut. Kan jeg spørre hvilket yrket det er? Og hadde du noe erfaring fra før av?

AnonymBruker
Skrevet

Det Er  vanskeligere for voksne, særlig i det offentlige,fordi ungdommer som kommer rett fra vgs har rett på lærlingplass, og alle skal få. Prioriteringslistene for lærlingplasser er slik "ungdommer i egen kommune som kommer rett fra studieløpet(ikke tatt påbygg etter de2-3 årene fagskole), ungdommer i annen kommune. også øvrige. Men umulig er det ikke, fikk lærlingplass når jeg var i midten av 20 årene i en kommune jeg ikke hørte til. Men fikk også bytta over året etter til en annen kommune,da jeg bodde i den kommunen. Så umulig skal en ikke kalle det, men litt vanskeligere, og du er ikke garantert plass.

Anonymkode: 5f590...4ee

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det Er  vanskeligere for voksne, særlig i det offentlige,fordi ungdommer som kommer rett fra vgs har rett på lærlingplass, og alle skal få. Prioriteringslistene for lærlingplasser er slik "ungdommer i egen kommune som kommer rett fra studieløpet(ikke tatt påbygg etter de2-3 årene fagskole), ungdommer i annen kommune. også øvrige. Men umulig er det ikke, fikk lærlingplass når jeg var i midten av 20 årene i en kommune jeg ikke hørte til. Men fikk også bytta over året etter til en annen kommune,da jeg bodde i den kommunen. Så umulig skal en ikke kalle det, men litt vanskeligere, og du er ikke garantert plass.

Så, jeg burde søke i andre kommuner også? Jeg bor i en storby for øvrig. Jeg begynte som sagt på et studie som er innenfor det jeg vil ta fagbrev i også. Jeg ville ikke ha det lederansvaret som kommer med jobben etter endt bachelor så et fagbrev er hva jeg skulle ha satset på fra begynnelsen av.

Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så, jeg burde søke i andre kommuner også? Jeg bor i en storby for øvrig. Jeg begynte som sagt på et studie som er innenfor det jeg vil ta fagbrev i også. Jeg ville ikke ha det lederansvaret som kommer med jobben etter endt bachelor så et fagbrev er hva jeg skulle ha satset på fra begynnelsen av.

Takk for tips!

Jeg ville nok søkt alle steder som det er mulig for deg å jobbe i. For det er større sjanse for et tilbud om du søker flere plasser. Men min erfaring er at i byer er det enklere en på landet 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bli praksiskandidat? Da tar du skole på kveldstid eller én til to dager i uka avhengig av hva du trenger av fag, samtidig som du jobber. Du er nødt til å finne deg en jobb selv hvor du opparbeider deg praksis, men du får full lønn. Det avhenger fra kommunene hvor mye praksis man må ha før man går opp til fagprøve, som regel et par år. Det står litt om det her. Lykke til! :)

Anonymkode: e1327...e00

AnonymBruker
Skrevet
På 8.8.2020 den 6.48, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Var det sykepleie du studerte og droppet ut av studiet i januar? Du sa at du hadde en forferdelig veileder og praksis. Jeg kjenner meg igjen da jeg har også akkurat vært igjennom en jævlig forferdelig praksisperiode. Men hvorfor gikk det galt under praksisen?

Anonymkode: ef419...43e

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det sykepleie du studerte og droppet ut av studiet i januar? Du sa at du hadde en forferdelig veileder og praksis. Jeg kjenner meg igjen da jeg har også akkurat vært igjennom en jævlig forferdelig praksisperiode. Men hvorfor gikk det galt under praksisen?

Anonymkode: ef419...43e

Det var barnehagelærer jeg studerte. Jeg hadde null kjemi med veileder og tok det opp med henne, men fikk ingen reaksjon. Det var første varsel tegn. Så tok jeg kontakt med styrer og prøvde å få byttet avdeling, men det gikk ikke. Jeg gikk også til min studie veileder på skolen og forklarte situasjonen, men fortsatt ingen hjelp der. Hver dag gikk jeg med en klump i magen, ble usikker på meg selv og følte veileder var etter meg konstant hele dagen. Det var liksom ingen pusterom. Så, en uke før jeg var ferdig med praksis så hadde jeg "veiledning", hvor veilederen min sa rett ut at hun var irritert og utrolig skuffet over meg. Jeg skjønte ingenting og ble ganske paff. Så sa hun at det skulle MYE til før jeg skulle klare å bestå. Jeg fikk da et lite sammenbrudd, mens veileder ikke brydde seg i det hele tatt. Meldte meg syk dagen etter og sluttet på skolen. Fikk vite av medstudenter at min veileder hadde fått klager før fra andre studenter, så jeg var ikke den eneste som ikke kom overens med henne.

Var en ganske haste beslutning som jeg angrer på, men hadde null motivasjon og i tillegg til sosial angsten min, så ble det vanskelig å fortsette. Jeg er en type person som ikke takler motgang bra, og trenger iblant å høre at jeg faktisk gjør en god jobb. Hvertfall i en praksis situasjon, hvor du blir vurdert hele dagen på alt du gjør. Det er en veldig sårbar situasjon for studenter.

Beklager langt svar, men ikke gjør som meg og dropp ut. Tenk deg godt om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...