Gå til innhold

Hvilke ting i livet ditt kan du forbinde med ordene "miljøvern", "økologisk" og "bærekraftig"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Økologisk", "bærekraftig", "miljøvern" -hvilke ting gjør aktivt i livet ditt som du som kan forbinde med disse ordene?

Det handler ikke om hvor mye eller lite for meg, det er ikke alltid alt som er mulig for folk heller, geografisk sett eller lignende.

Jeg tenker at -de fleste kommuner sorterer vel søppel, så her kommer vel de fleste med -men det er stor forskjell på hvordan det foregår, har selv bodd flere steder. Opplevde ett sted at de delte ut nedbrytbare plastposer for matsøppel, og papirposer for vanlig søppel, lagt på døra da de hentet søpla. I Oslo er det de blå posene for plast (?) og de grønne for mat (?) og vanlige poser ellers, pluss papp container? Mange steder er det kunn papp og plast, ikke matsøppel. Og hele Norge har vel glass og metall-containere nå. Hvordan er det hos deg?

Om jeg skal refere til det jeg tenker på ellers (hvor jeg deltar i noe av det) så ja: -er det jo noen som forsøker kjøpe mest brukte klær, noen som forsøker å drive med gjenbruk jevnt over til hus og hjem. Noen bor i by og er med i en felles grønnsakshage, har drivhus, har tomater på verandaen ol., noen bor på gård og driver med økologisk landbruk eller permakultur, noen har et småbruk de driver aktivt, noen bor med hage og har grønnsakshage, frukt og bær. Noen kjøper bevisst endel varer som er merket økologisk, alt i fra grønnsaker, melk og bønner, til sjampo og tannbørste. Noen har en humleboks. Noen sykler istedet for hverken bil eller buss, noen kjører aktivt kollektivt selv om bil hadde vært enklere. Noen tar tog istedet for fly.  Noen prøver seg på solcelleteknologi i større og mindra skala. Noen plukker søppel i naturen, andre sørger ihvertfall for å kaste sin egen søppel et egnet sted.

Det er mye mer å ta av her -hva gjør du?

Anonymkode: dfa70...ff6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr svært sjelden, er dessverre avhengig av bil til jobb men jeg kjører el bil, kildesorterer alt av søppel, kjøper mye brukt, kjøper lite klær og når jeg kjøper nytt så kjøper jeg heller dyrt enn fra billigkjedene som er de største miljøverstingene, kjøper økologisk mat og dyrker mange egne grønnsaker og urter. Plukker alltid bær og sopp og fryser ned. 

Anonymkode: 2445d...1ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*Bump* :)

Anonymkode: dfa70...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Kjører elbil, har alltid med egne handlenett til butikken, unngår plast der jeg kan, handler brukte klær hvis jeg kan, passer på at materialer i klær er bomull/ull/silke/viscose og ikke plast. Spiser opp maten, sparer strøm på mange måter, pakker matpakke, lager restemåltider. Alltid med egen vannflaske, har egen kaffekopp jeg får kafeer til å bruke når kjøper kaffe der. Overforbruker ikke klær, sminke, nips og dill, kjøper svært lite. Gir ting som ikke brukes videre, reparerer, kaster ikke med mindre jeg må.

Sikkert mer, er ganske bevisst på det :) Alle kan gjøre litt!

Anonymkode: cdb22...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...