Gjest Ananas Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 Før var jeg en sosial liberalist men nå er jeg en liberal sosialist. Noen av grunnene til at jeg har gått fra høyre til venstre er: Liberalister synes å tro at folk som ikke jobber eller som tjener lite penger gjør det fordi de er udugelige eller late. De har mindre enn rike vellykkede mennesker, og forskjellen er moralsk riktig. Rike folk er rike fordi de fortjener det, fattige folk er fattige fordi de fortjener det - stort sett. Velferdsordninger gjør folk passive, oppmuntrer til latskap og bør følgelig være mindre i utstrekning enn de er i dag. Problemet med denne tankegangen er at det er omtrent bare vås. Folk som går på trygd gjør ikke det fordi de er late. Jeg tror man skal lete lenge etter å finne folk på trygd som ikke heller ville hatt en vanlig jobb de kunne trivdes i. Folk som tjener lite er like mye verdt som folk som tjener mye, mener jeg, og burde i utgangspunktet ha krav på like mye materliell velstand som folk som er flinke til noe som avlønnes bedre av markedet. Dog må de være forskjeller for at økonomien skal gå rundt - og kun da mener jeg de kan forsvares, når de er økonomisk nødvendige. En annen grunn er at jeg mener den enorme veksten i privat forbruk som har vært de siste åra gir utrolig lite samfunnsnytte igjen. Hvor mye mer lykkelig blir man om man har en bil til 400000 kroner istedet for en til 300000? Jeg mener penger gjør uhorvelig mye mer nytte for seg brukt over offentlige budsjett - til ting som oppussing av skoler, forebygging av mobbing, psykiatrisk helsevesen, brøyting, forskning eller teater. Jamnt over burde folk betale mer skatt, det burde vært høgere avgifter, slik at det blei mindre privat forbruk og større offentlige budsjett. Hm ja det mener jeg i alle fall
Diaz Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 Liberalister synes å tro at folk som ikke jobber eller som tjener lite penger gjør det fordi de er udugelige eller late. De har mindre enn rike vellykkede mennesker, og forskjellen er moralsk riktig. Rike folk er rike fordi de fortjener det, fattige folk er fattige fordi de fortjener det - stort sett. Velferdsordninger gjør folk passive, oppmuntrer til latskap og bør følgelig være mindre i utstrekning enn de er i dag. ← Hmmm, hvor har du tatt dette fra...et partiprogram eller DIN egen oppfattelse av tingene..?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juli 2005 #3 Skrevet 15. juli 2005 Jeg er ikke sosialist og ser ikke ned på folk som er arbeidsløse eller de som tjener lite penger. Hovedårsaken til at jeg ikke stemmer sosialistisk er p.g.a at jeg ser det som en trussel for næringslivet og arbeidsplasser ved å beskatte bedrifter unødvendig mye. Dette hindrer nytenking og etablering av nye arbeidsplasser, og dermed mindre inntekter til staten .
Gjest Valhalla Skrevet 15. juli 2005 #4 Skrevet 15. juli 2005 Liberalister synes å tro at folk som ikke jobber eller som tjener lite penger gjør det fordi de er udugelige eller late. De har mindre enn rike vellykkede mennesker, og forskjellen er moralsk riktig. Rike folk er rike fordi de fortjener det, fattige folk er fattige fordi de fortjener det - stort sett. Velferdsordninger gjør folk passive, oppmuntrer til latskap og bør følgelig være mindre i utstrekning enn de er i dag. Problemet med denne tankegangen er at det er omtrent bare vås. Folk som går på trygd gjør ikke det fordi de er late. Jeg tror man skal lete lenge etter å finne folk på trygd som ikke heller ville hatt en vanlig jobb de kunne trivdes i. ← Det er moralsk riktig at folk som ikke gjør noe nytte skal ha mindre penger enn folk som gjør en innsats. Velferdsordninger gjør helt klart folk passive og det oppmuntrer til snylting og latskap. Du tror at de ville jobbet hvis de fant noe de trivdes i? Hva med å kreve at man tar en jobb man ikke trives i for å ikke snylte på andre, herregud man er ikke barn lenger og staten er ikke mor. Man skal absolutt ikke lete lenge, alle jeg kjenner som har en slik situasjon har i stor grad valgt det selv med en tankegang om at folk skylder dem det bare fordi de er til og når man kan få penger, hvorfor jobbe. Jeg er ikke så mye bedre selv, tok meg noen måneder fri med penger fra aetat uten å gjøre en dritt, men jeg ville ikke gjort det igjen. Heller vaske dasser.
Gjest Ananas Skrevet 15. juli 2005 #5 Skrevet 15. juli 2005 Hmm Vallhalla: Hva tror du er årsaken til at fler og fler blir uføretrygda, og at trygdeutgiftene stiger? I dag las jeg at i den siste stortingsvalgsperioden har utbetalingene steget med 15 mrd. Hva tror du kan gjøres for å møte utfordringa som ligger i at stadig flere detter ut fra arbeidslivet? Jeg tror du og andre med lignende politisk syn speiler dere selv på de som går på trygd, og tror at de er som deg - late, hvis de ikke jobber.
Gjest Snill pike, 27 Skrevet 15. juli 2005 #6 Skrevet 15. juli 2005 Jeg hater sosialister og jeg hater skatter. Enkelt og greit. (Nei, argumentene fås ikke her).
Gjest Guest Skrevet 15. juli 2005 #7 Skrevet 15. juli 2005 Hmm Vallhalla: Hva tror du er årsaken til at fler og fler blir uføretrygda, og at trygdeutgiftene stiger? ← Fordi det er mulig? Arbeidsmoralen begynner å forsvinne, sosialisters kravmentalitet begynner å synke inn i den norske folkesjelen. Kutt all hjelp utover nok til å overleve for uproduktive.
Gjest Valhalla Skrevet 15. juli 2005 #9 Skrevet 15. juli 2005 Jeg hater ingen, jeg ønsker at folk skal ta ansvar for seg selv. Man har mulighetene, da får man gripe dem eller ikke. Er det ikke godt å bestemme over andres penger og "fordele" eller som det egentlig er stjele og dele? Jeg er selv fattig på dette tidspunkt og får utfordringer, men det er det riktige. At andre skal betale for meg er galt.
Gjest nyteren Skrevet 15. juli 2005 #10 Skrevet 15. juli 2005 Før var jeg en sosial liberalist men nå er jeg en liberal sosialist. Noen av grunnene til at jeg har gått fra høyre til venstre er: Liberalister synes å tro at folk som ikke jobber eller som tjener lite penger gjør det fordi de er udugelige eller late. De har mindre enn rike vellykkede mennesker, og forskjellen er moralsk riktig. Rike folk er rike fordi de fortjener det, fattige folk er fattige fordi de fortjener det - stort sett. Velferdsordninger gjør folk passive, oppmuntrer til latskap og bør følgelig være mindre i utstrekning enn de er i dag. Problemet med denne tankegangen er at det er omtrent bare vås. Folk som går på trygd gjør ikke det fordi de er late. Jeg tror man skal lete lenge etter å finne folk på trygd som ikke heller ville hatt en vanlig jobb de kunne trivdes i. Folk som tjener lite er like mye verdt som folk som tjener mye, mener jeg, og burde i utgangspunktet ha krav på like mye materliell velstand som folk som er flinke til noe som avlønnes bedre av markedet. Dog må de være forskjeller for at økonomien skal gå rundt - og kun da mener jeg de kan forsvares, når de er økonomisk nødvendige. En annen grunn er at jeg mener den enorme veksten i privat forbruk som har vært de siste åra gir utrolig lite samfunnsnytte igjen. Hvor mye mer lykkelig blir man om man har en bil til 400000 kroner istedet for en til 300000? Jeg mener penger gjør uhorvelig mye mer nytte for seg brukt over offentlige budsjett - til ting som oppussing av skoler, forebygging av mobbing, psykiatrisk helsevesen, brøyting, forskning eller teater. Jamnt over burde folk betale mer skatt, det burde vært høgere avgifter, slik at det blei mindre privat forbruk og større offentlige budsjett. Hm ja det mener jeg i alle fall ← Dette ble langt og kjedelig........har hørt det meste før.... Ingen blir lykkeligere med en bil til 400.000 enn en til 300.000,men det er veldig behagelig og kjøre en ny fin bil. Og om du tror en bil til 400.000 er så flott ,tar du feil. mesteparten går til Staten. Bilen er ikke verd så mye utenom det. Om jeg kjøper en til 300.000, da har jeg jo 100.000 tilgode på konto. Og hva pokker skal jeg gjøre med de da? gi de til noen som trengerde?
Gjest Ananas Skrevet 15. juli 2005 #11 Skrevet 15. juli 2005 (endret) Er det ikke godt å bestemme over andres penger og "fordele" eller som det egentlig er stjele og dele? Jo, med ditt eiendomsbegrep blir skatt å stjele. Jeg ser annerledes på det. Jeg er kritisk til hele konseptet med privat eiendomsrett. Jeg mener alt som skapes av verdier i samfunnet tilhører - nettopp, samfunnet, og at de bør fordeles slik at de gir mest nytte for alle, også de som ikke er i stand til å yte så mye i økonomisk forstand. Men reinspikka kommunisme fungerer utrolig dårlig. Slik sett ser jeg på eiendomsrett som noe som kan forsvares så lenge det bidrar til at markedsøkonomien går rundt. Dette ble langt og kjedelig........har hørt det meste før.... Kansje det er derfor du tydeligvis ikke har lest det som står der. Endret 15. juli 2005 av Ananas
Brunhilde Skrevet 17. juli 2005 #12 Skrevet 17. juli 2005 Jeg hater sosialister og jeg hater skatter. Enkelt og greit. (Nei, argumentene fås ikke her). ← Ingen argumenter? Nei for all del! De ville sannsynligvis være like dumme og intetsigende som første innlegget ditt. At det er mulig!
Gjest Gjesta Skrevet 18. juli 2005 #13 Skrevet 18. juli 2005 Mere skatter??? nei, det er jeg helt uenig i!!! Vi betaler mer enn nok som det er! Det er riktig at folk som går å trygd skal ha mindre enn de som arbeider. Dette er jo så selvsagt, at det er vel ikke noe å diskutere. Jeg sliter meg igjennom hver dag her i sommervarmen, og det skulle bare mangle at jeg ikke fikk mere enn de som ikke gjorde noen ting! jeg høres sikkert streng ut, men det får ikke hjelpe. jeg vil ha mindre skatter og mindre avgifter og satsing på å finne egnet arbeid til de som er trygdede og som kan jobbe litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå