Gå til innhold

Sannsynlighet for å komme inn på studie fra venteliste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stresser over samordna 😕 snittet steg med 4 poeng i år sammenliknet med i fjor og jeg er da på venteliste for drømmestudiet. Var nr 14 da jeg fikk svar av samordna, og har nå sakte men sikkert kommet ned til nr 6. Vet noen om det er mulig å komme inn etter studiestart? Begynner på tirsdag. Mulig om noen ikke møter og dermed ringer de meg og sier jeg kommer inn? Er paramedic på oslomet forøvrig. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme. Er på 8.plass. 

Anonymkode: ff665...72f

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke noe spesifikt om den linja, men da jeg studerte i 2012 falt 20-30 fra de første ukene, så vil tro det er håp om de ikke har tatt inn for mange for å kompensere.

Anonymkode: 3fa94...154

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme. Er på 8.plass. 

Anonymkode: ff665...72f

Var du det da du fikk svar også, eller har du kommet deg nedover?

AnonymBruker
Skrevet

Har rykket frem en plass siden supplering- på den ventelisten jeg er lengst bak i. Står fremdeles på nr 1 ved UiT

Anonymkode: d586d...b10

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme, er nr 7 på venteliste men har et ørlite håp om at mange ikke møter første skoledag... 

Anonymkode: 8f1af...c84

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme, er nr 7 på venteliste men har et ørlite håp om at mange ikke møter første skoledag... 

Skoler sender jo ut flere studietilbud enn de har plasser for å kompensere, men vi får bare krysse fingrene for at nok folk ikke møter! Hvilket studie er det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleie..

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleie..

Hei. Er veeeeldig mange som faller av allerede den første uken, så du kommer "garantert" inn, spesielt om du bare er på sjette plass. Sykepleiestudiet har som regel mange plasser (100+) og da er det flere som også slutter. Husker da jeg gikk på sykepleien, hørte at 50 stk hadde sluttet allerede de første ukene. Det kunne man se på forelesningssalen også. Lykke til ♡

Anonymkode: 86663...ee6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ååå så godt å høre! Tusentakk<3 får bare vente å se hva uken bringer...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååå så godt å høre! Tusentakk<3 får bare vente å se hva uken bringer...

Fortell oss hvordan det går da :)

Anonymkode: 86663...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Jaa det skal jeg gjøre!! 

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger oversikt på SO over hvor mange som er tatt inn ekstra, og hvor mange som møtte første skoledag. Overbookingen inkluderer også at folk ikke møter eller faller fra de første ukene. 

For paramedic ved OsloMet ble det i 2018 tatt inn 4 fra venteliste (altså totalt med supplering og etterfylling) og i 2019 ble det tatt inn 6 fra venteliste. Det er gitt tilbud til 7 flere i hovedopptaket i år enn i fjor, så tviler på at dere som står uten plass nå har særlig sjans.

Anonymkode: ebd19...d8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger oversikt på SO over hvor mange som er tatt inn ekstra, og hvor mange som møtte første skoledag. Overbookingen inkluderer også at folk ikke møter eller faller fra de første ukene. 

For paramedic ved OsloMet ble det i 2018 tatt inn 4 fra venteliste (altså totalt med supplering og etterfylling) og i 2019 ble det tatt inn 6 fra venteliste. Det er gitt tilbud til 7 flere i hovedopptaket i år enn i fjor, så tviler på at dere som står uten plass nå har særlig sjans.

Kan du være så snill å legge linken her? Og hvordan står det oppført?

Anonymkode: d586d...b10

AnonymBruker
Skrevet

Kan vere at siden det var så mange søkere i år er det større sannsynlighet for at ferre faktisk møter til skolestart, (mange søkte kanskje bare for å søke) men sånne ting er jo i grunn helt umulig å si.. og kanskje ekstra vanskelig å si i år! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan vere at siden det var så mange søkere i år er det større sannsynlighet for at ferre faktisk møter til skolestart, (mange søkte kanskje bare for å søke) men sånne ting er jo i grunn helt umulig å si.. og kanskje ekstra vanskelig å si i år! 

Jeg vil tro det er mange som søkte for å søke. Søknadsfristen var jo bare en måneds tid etter at Norge ble corona-stengt og det var nok mange som var i en usikker situasjon som søkte som nå er tilbake i jobb og dermed ikke skal studere allikevel. Disse vil jeg tro har takket nei til studie-/ventelisteplass i hovedopptaket, så tviler på at det blir ekstra mange som ikke møter til skolestart.

Anonymkode: 807ad...4df

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan vere!

Skrevet

Tror også at det ble flere studieplasser for paramedic ettersom regjeringen bevilget penger til å skape flere plasser? Har ikke funnet noe statistikk/på at nøyaktig paramedic fikk flere plasser, men kan vel hende likevel, tenker jeg 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pernillesofie skrev:

Tror også at det ble flere studieplasser for paramedic ettersom regjeringen bevilget penger til å skape flere plasser? Har ikke funnet noe statistikk/på at nøyaktig paramedic fikk flere plasser, men kan vel hende likevel, tenker jeg 

Det antall studieplasser som er oppgitt hos SO er det antallet de skal ha i år. Det er ikke sånn at det plutselig kommer ti ekstra på plass i august. Om det tildeles flere plasser fordeles de dessuten på flere læresteder, gjerne i regionene der behovet er størst. Dvs at hvis behovet er størst i nord går plassene dit. Tror du rett og slett må innse at du ikke får plass på drømmestudiet i år, og belage deg på å gjøre noe annet. Så får det heller være en overraskende nyhet om utfallet skulle bli annerledes. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er nok en del av dei som er forran deg på venteliste som også kommer til å takke nei pga lang reiseveg og kanskje andre prioriteringer! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...