Gå til innhold

Hvorfor har Google rett til å ta bilder rett utenfor huset på privat eiendom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en lang oppoverbakke som er privat før de kommer til vårt hus. Nå har de tatt bilder omtrent rett utenfor stuevinduet, altså ved gårdsplassen. Det er selvfølgelig umulig å kontakte dette drittselskapet da de verken har Mail eller telefonnummer noe som helst sted. 

Hvordan har google fått lov til å holde på som de gjør med den mangelen på personvern de utviser? Hvorfor er ikke dette regulert og stoppet for lengst? Ingen skal vel ha stuedøra si åpent for alle og enhver skuelystne. Og hvordan kan de bare slippe unna å måtte stå til ansvar ved å isolere seg slik at folk ikke får tatt kontakt?

Det samme gjelder Facebook. Det finnes ingen måte å kontakte dem på utenom å være logget inn. Og dette er altså en tjeneste folk lar privatlivet sitt ligge i hendene på. For et absurd samfunn vi lever i, der folk og myndigheter bare aksepterer at store selskaper kan gjøre hva de vil uten å måtte stå til rette for noe som helst.

• Liker 5
Skrevet

Velkommen til virkeligheten. Trodde du virkelig at regler gjelder like mye for deg som google? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går så fint at. Her har de kommet og gått en uke nå.

Anonymkode: e728a...b0b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Støvsugerør skrev:

Velkommen til virkeligheten. Trodde du virkelig at regler gjelder like mye for deg som google? 

Det burde vært regulert men det er det jo tydeligvis ikke. Politikere er bare korrupte og redde for å støte kapitalen. Men folk er ekstremt bevisstløse som legger ut privatlivet sitt og masse om seg selv på Facebook ihvertfall. Folk aner jo ikke hvilken makt de gir fra seg. De gir fra seg kontroll over egne opplysninger og FB selger til alle så lenge pengene renner inn. Vi lever i en verden av sauer. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går så fint at. Her har de kommet og gått en uke nå.

Anonymkode: e728a...b0b

Du bretter vel ut privatlivet ditt på Facebook også, for alt går jo fint så lenge man ikke skiller seg ut fra andre, ikke sant? Folk flest er sauer uten kritisk sans.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mmm... men de legger jo ikke ved info. Om jeg trykker på en tilfeldig gate å ser på ett hus så vêt jeg ikke noe om dem...med mindre jeg søker opp adressen på 1881 å du har adresse+nummeret ditt registrert (det er jo frivillig)

hvorfor skal ikke Google ha lov å ta bilde å legge ut når vanlige personer har?

er verre med seeiendom. Der kan man søke opp adresser, se hvem som bor der, om det er pant i eiendom etc

Anonymkode: 37e46...c9c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mmm... men de legger jo ikke ved info. Om jeg trykker på en tilfeldig gate å ser på ett hus så vêt jeg ikke noe om dem...med mindre jeg søker opp adressen på 1881 å du har adresse+nummeret ditt registrert (det er jo frivillig)

hvorfor skal ikke Google ha lov å ta bilde å legge ut når vanlige personer har?

er verre med seeiendom. Der kan man søke opp adresser, se hvem som bor der, om det er pant i eiendom etc

Du ser ikke problemet med at folk eller kjøretøyene deres fotograferes/filmes på hjemmeadressen/arbeidsplassen eller lignende og at dette legges ut for hele verden å se uten at det finnes noen mulighet til å fjerne det? Har du virkelig aldri hørt om ting som sperret adresse, vitnebeskyttelse, trusler eller lignende? Visste du ikke at det finnes mange mennesker her i verden som lever i skjul?

Anonymkode: 60d8c...8b1

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke problemet med at folk eller kjøretøyene deres fotograferes/filmes på hjemmeadressen/arbeidsplassen eller lignende og at dette legges ut for hele verden å se uten at det finnes noen mulighet til å fjerne det? Har du virkelig aldri hørt om ting som sperret adresse, vitnebeskyttelse, trusler eller lignende? Visste du ikke at det finnes mange mennesker her i verden som lever i skjul?

Eh... hvis du eks. Bor i ett hus som legges ut på Google, hvordan i huleste skal eks mafiaen vite at du bor der? Er du under beskyttelse så vil du jo ikke komme opp i noe søk.

om jeg trykker i en tilfeldig gate å ser på ett hus vet jeg jo ikke hvem som bor der. Så hvordan har det med beskyttelse å gjøre?

• Liker 14
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilnummerne sladdes jo, så ingen kan se hvem bilen tilhører. Ansikter sladdes også.

Google StreetView er vel ikke annerledes enn flyfotokartene man kan hente opp overalt, de kan også være ganske detaljerte og vise ting man ikke kan se fra bakkenivå. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, -jk- skrev:

Bilnummerne sladdes jo, så ingen kan se hvem bilen tilhører. Ansikter sladdes også.

Google StreetView er vel ikke annerledes enn flyfotokartene man kan hente opp overalt, de kan også være ganske detaljerte og vise ting man ikke kan se fra bakkenivå. 

Nettopp! Iht personvern sladdes det

AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke har navnet deres skrevet i store bokstaver på taket, hvordan kan andre som ikke vet hvem dere er vite at det er dere som bor der? Og om dere har navnet på taket, så er det også sladdet. 

Anonymkode: dd3bc...5c9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja men hva hvis det ligger et brev på gresset? Da ser hele verden det! Mafiaen!

Anonymkode: f3fc4...a5c

• Liker 1
Skrevet

Det er ubehagelig at hvem som helst kan søke opp et navn og så få se hele uteområdet der man bor. Ingen skal ha noe privatliv. Ikke bare skal adressen ligge ute men også bilder av alt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om dere ikke har navnet deres skrevet i store bokstaver på taket, hvordan kan andre som ikke vet hvem dere er vite at det er dere som bor der? Og om dere har navnet på taket, så er det også sladdet. 

Anonymkode: dd3bc...5c9

Det handler jo om at folk som googler deg kan se alt, ikke bare en adresse men bilder av hele gårdsplassen, hva slags biler man har osv.

AnonymBruker
Skrevet

Rasisist

Anonymkode: 8bdd3...7bf

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, india76 skrev:

Det er ubehagelig at hvem som helst kan søke opp et navn og så få se hele uteområdet der man bor. Ingen skal ha noe privatliv. Ikke bare skal adressen ligge ute men også bilder av alt. 

Hvis du er redd for det så fjerner du deg selv fra telefon kataloger som 1881 da vil ingen kunne søke deg opp å se huset ditt...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du er redd for det så fjerner du deg selv fra telefon kataloger som 1881 da vil ingen kunne søke deg opp å se huset ditt...

Med mindre de kan adressen din fra før av.. men da ville jeg heller bekymret meg for andre nettsider.

eks at jeg søkte opp et hus som lå til salgs å så de hadde pant på huset for 1mill. I typ forbrukslån banker

Gjest MrTeddy29
Skrevet (endret)

Snakk om å lage mye oppstyr av ingenting.

Hvorfor bryr du deg så mye om dette? Trur du at folk sitter og ser på google maps bildene til leiligheta i timesvis?

og for han ene som nevnte at noen lever i skjul.

Lever man i skjul så bor man ikke midt i en by, man bor langt ute på landet heller opp i skogen for den saks skyld

Endret av MrTeddy29
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre de kan adressen din fra før av.. men da ville jeg heller bekymret meg for andre nettsider.

eks at jeg søkte opp et hus som lå til salgs å så de hadde pant på huset for 1mill. I typ forbrukslån banker

Kan man se hvem som har søkt på kartverket, slik som skattelistene? Eller er det anonyme søk? 

Anonymkode: 9c2f1...a2b

Skrevet
5 minutter siden, MrTeddy29 skrev:

Snakk om å lage mye oppstyr av ingenting.

Hvorfor bryr du deg så mye om dette? Trur du at folk sitter og ser på google maps bildene til leiligheta i timesvis?

og for han ene som nevnte at noen lever i skjul.

Lever man i skjul så bor man ikke midt i en by, man bor langt ute på landet heller opp i skogen for den saks skyld

Man forsvinner jo mer i folkemengden ved å bo i en by. Om man må leve med skjult identitet så vil man kanskje slite med angst og ikke tørre å bo langt unna i et hus alene. Ikke alle har råd til hus heller men må bo i blokk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...