AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Har barn som er over 11 år. siden de var små har det alltid vært her i huset alt skal skje. Her skal de overnatte, og det er alltid oss som tar med andre barn på badeland, kino, klatreparken osv. Våre barn blir aldri (skjelden) invitert med av andre foreldre. Når det gjelder overnatting passer det aldri andre veien.. men her passer set alltid. synes det er kjipt at det kun skal gå ene veien.. blir jo sliten av fulle hus hele tiden vi også Anonymkode: fa717...8af 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så si nei? Anonymkode: 3a0b5...c63 🤘
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så si nei? Anonymkode: 3a0b5...c63 Jeg synes det er greit at barna får ha overnatting, kjekt at barna får ha med seg venner på badeland osv. Men synes andre foreldre kan gi litt tilbake av og til. kjenner ikke foreldre på trangen med å gi litt tilbake når en har stilt opp så mye? Anonymkode: fa717...8af 9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er greit at barna får ha overnatting, kjekt at barna får ha med seg venner på badeland osv. Men synes andre foreldre kan gi litt tilbake av og til. kjenner ikke foreldre på trangen med å gi litt tilbake når en har stilt opp så mye? Anonymkode: fa717...8af Vel, når du alltid sier ja er det ikke rart det blir som det blir! Begynn å si nei, eller regelrett foreslå at de andre familiene kan ta turen denne gangen etc. Anonymkode: 30e0f...31c 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er greit at barna får ha overnatting, kjekt at barna får ha med seg venner på badeland osv. Men synes andre foreldre kan gi litt tilbake av og til. kjenner ikke foreldre på trangen med å gi litt tilbake når en har stilt opp så mye? Anonymkode: fa717...8af Mange ser det som en perfekt mulighet for gratis barnevakt...
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Si at det ikke passer denne gangen for dere har hatt overnatting hos dere så mange ganger på rad nå, men dersom de ønsker å bidra til at barna koser seg med overnatting så har barnet deres absolutt mulighet til å overnatte hos dem. Anonymkode: 0dbe8...e64 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 Overnatting er det lett å foreslå andre veien føler jeg. Verre med badeland etc. Anonymkode: 76c81...c56 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 Si nei. Spør om de heller kan være hos de andre. Her er det helt motsatt. Vi blir overlykkelige ved besøk pga det scenarioet du beskriver. Mine tanker er at barna gjerne foretrekker å være hos de som har kulest ting/størst plass å være på uten å bli sett av foreldre hele tiden etc. Anonymkode: eaf9d...a8c 3
Skalperud Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 Har du flere barn ? I klassen til mitt ene barn er det mange enebarn. Der er det støtt mas om sånne ting, og vi har ikke sjans å gjengjelde alt sønnen min får gjøre med disse barna. Vi har flere barn og ikke overskudd til alt dette.. så jeg sier ikke i nærheten ja til overnatting så mye som han er på overnatting hos andre. Folk er forskjellig , og har forskjellig overskudd og tid. 6
Olsen Skrevet 7. august 2020 #11 Skrevet 7. august 2020 Folk, dvs her foreldre- tenker ulikt om dette. Noen synes de er best når andre tar ansvaret. Det gjelder overnatting, kjøring til burdsdag eller fotballkamp og å være foreldrekontakt. Egentlig alt. Bare å innse. Sette grenser for egen del. Vi ble "gratis taxi" for et barn. Det måtte gjøres veldig tydelig for å komme ut av den rollen. Da det endelig satt hos foreldrene, var det ok. Viktig å gi klar beskjed- ikke som en forespørsel om det er ok. Og fortsatt klare å være hyggelig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #12 Skrevet 7. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er greit at barna får ha overnatting, kjekt at barna får ha med seg venner på badeland osv. Men synes andre foreldre kan gi litt tilbake av og til. kjenner ikke foreldre på trangen med å gi litt tilbake når en har stilt opp så mye? Anonymkode: fa717...8af Nei, de ser på deg som en sucker og blir å fortsette med det til du lærer deg å sette grenser. Anonymkode: 3a0b5...c63 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #13 Skrevet 7. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, når du alltid sier ja er det ikke rart det blir som det blir! Begynn å si nei, eller regelrett foreslå at de andre familiene kan ta turen denne gangen etc. Anonymkode: 30e0f...31c Jo, det er allikevel rart. Man bør kunne forvente normal folkeskikk av voksne folk. Hvis barnet ditt til stadighet er hos en annen familie, sier det seg selv at det riktige er å invitere tilbake med jevne mellomrom. Anonymkode: 5124d...121 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 16 minutter siden, Skalperud skrev: Har du flere barn ? I klassen til mitt ene barn er det mange enebarn. Der er det støtt mas om sånne ting, og vi har ikke sjans å gjengjelde alt sønnen min får gjøre med disse barna. Vi har flere barn og ikke overskudd til alt dette.. så jeg sier ikke i nærheten ja til overnatting så mye som han er på overnatting hos andre. Folk er forskjellig , og har forskjellig overskudd og tid. Da synes jeg du kan være tydelig om dette til foreldrene. Så kan de heller invitere noen på overnatting som gjengjelder tjenesten. Du er regelrett ganske snyltete. Fatter ikke at det kan være så vanskelig å ha noen på overnatting. Forstår at badeland og slikt blir vanskelig selvsagt. Anonymkode: a4abc...7e1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 Vi har gjerne med en venninne på ting, men jeg ønsker ikke å ha barn her på overnatting. Liker ikke at mi sover borte heller (annet enn hos besteforeldre), men heldigvis har ikke det med overnatting vært så vanlig her. Når de er 11år tenker jeg de får velge litt selv hvem de er hos på fritiden. Du kan jo også sende de ut, eller si nå kan dere gå til «den andre» en stund. Det kan jo også være at de andre barna ikke spør hjemme om å be ditt barn. Da er det ikke så lett å komme på at man skal «gjengjelde tjenesten». Man vet heller ikke hva som foregår innenfor husets fire vegger, og hvorfor ting er som de er. I vår familie har vi hatt mye sykdom og såvidt hodet over vannet i perioder. Da er det flott om noen ber med barna våre på ting av og til, men vi har ikke hatt overskudd til å i det hele tatt tenke på et slikt «regnskap» du beskriver. Anonymkode: 01ba9...feb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har barn som er over 11 år. siden de var små har det alltid vært her i huset alt skal skje. Her skal de overnatte, og det er alltid oss som tar med andre barn på badeland, kino, klatreparken osv. Våre barn blir aldri (skjelden) invitert med av andre foreldre. Når det gjelder overnatting passer det aldri andre veien.. men her passer set alltid. synes det er kjipt at det kun skal gå ene veien.. blir jo sliten av fulle hus hele tiden vi også Anonymkode: fa717...8af Sånn er det her og. Anonymkode: c52af...2bd 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Da synes jeg du kan være tydelig om dette til foreldrene. Så kan de heller invitere noen på overnatting som gjengjelder tjenesten. Du er regelrett ganske snyltete. Fatter ikke at det kan være så vanskelig å ha noen på overnatting. Forstår at badeland og slikt blir vanskelig selvsagt. Anonymkode: a4abc...7e1 Kan ikke fatte og begripe at dette er snyltete, man gjør det jo for sitt eget barn, ikke for barnet sine venners foreldre! Vi har ofte hatt overnatting, besøk og barn med på teater, hyttetur osv. før, og det gikk så og si alltid kun en vei. Barna koste seg veldig, og jeg gjorde det jo for at mitt barn skulle ha selskap, ikke for og være barnevakt! Jeg har aldri sett på det som snyltete! Det jeg derimot syntes var trist, var når en venn ofte spurte når mitt barn kunne få sove der, og tydelig ønsket overnattingsbesøk hjemme hos seg selv, men det aldri passet for foreldrene. Det var nok litt sårt for barnet det gjelder. Anonymkode: 3ab81...5cc 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 Åh det finnnes flere, jeg skjønner meg ikke på foreldre som aldri kan kjøre, aldri kan følge barn på ting, ikke la barna ha overnatting osv. De burde ikke hatt barn Anonymkode: 7b8b1...96a 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #19 Skrevet 7. august 2020 Slik er det for oss også, oftest overnatting her og jeg tar gjerne med en venn av barnet på kino, badeland og lignende. I mitt barn sin gjeng er det bare mitt barn som er enebarn, og det tror jeg er forskjellen De andre har 2-4 barn å følge opp, da sier det seg selv at jeg har mer tid og mulighet til overnatting og gjester. Anonymkode: 5070f...3ea 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #20 Skrevet 7. august 2020 Jeg har ME. Og er veldig glad og takknemlig for at andre foreldre orker, gidder, kan ha barnet mitt på overnattingsbesøk, turer eller andre ting. Jeg gjør så godt jeg kan. Men ganske ofte er det å ha mine egne barn på grensen til, eller litt mer enn hva jeg orker. Og en gjest kan kjennes uoverkommelig. Når et barn skal på overnatting sender jeg alltid med sovepose, for jeg vet hvor sliten jeg selv blir hvis jeg må ordne ekstra sengetøy. Jeg prøver å huske å sende med kveldsgodteri også, men det hender jeg glemmer det. På kino/badeland sender jeg med penger til snop og sier de skal dele. Det synes ikke utenpå at jeg er syk. Jeg liker ikke å snakke om at jeg er syk, spesielt til folk jeg ikke kjenner veldig godt. Og fordi jeg får mye rare reaksjoner når jeg forteller pga diagnosen min. Selvfølgelig skulle jeg gjerne ha gjort mer, vært bedre. Men jeg setter pris på når jeg slipper å høre av andre voksne at jeg ikke er bra nok. Anonymkode: 61f4e...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå