Gå til innhold

Fredagspizza!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi varierer, men noen topping favoritter er oliven, olivenolje, spekepølse, fersk basilikum (etter pizzaen er ute av ovnen), cherrytomat, avokado (etter pizzaen er ute av ovnen), artisjokk hjerter, purreløk..... 

Skrevet
På 18.8.2020 den 7.19, Eva Sofie skrev:

Jeg sier jo at bunnen ikke blir ødelagt av havregryn og litt grovt hvetemel i deigen - men opp til deg å være fordomsfull og alltid prøve det du alltid har gjort til pizza. På den måten oppdager du jo ikke nye ting som kan være godt :) For øvrig er jeg ikke en som er først og fremst opptatt av sunn mat, men at maten skal smake godt. Jeg serverer ikke mat til gjestene mine som ikke smaker.

Lørdagens pizza hadde fyll bestående av løk, paprika, ananas, kjøttboller, pepperoni - og ost er vel overflødig å nevne :) 

Jeg synes ikke pizza med grovt mel er godt. Vi laget det en stund, type 1/4 grovt mel, og det påvirket smaken såpass mye i negativ retning at vi heller fant ut at det ikke var vits i å spise småtrist pizza når vi bare gjør det en gang i uken, og spiser sunt resten av uken. 

DU synes kanskje det er godt, men det er langt ifra alle som er enige. Jeg gidder ikke prøve lage boller med grovmel i engang, basert på erfaring med pizzaen - det er ikke fordommer, det er erfaring. 

Anonymkode: c9a9d...ef4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har to favoritter:

- tomatsaus, ost, chorizo, rødløk og tortillachips

- tomatsaus, ost og rødløk, etter steking toppes pizzaen med spekeskinke og ruccola

Ellers enig med de som sier at grov bunn ikke er like godt (ja, jeg har prøvd så det handler på ingen måte om fordommer). Jeg liker tynn og sprø bunn best. Jeg bryr meg ikke om hvor lite jeg må spise for å bli mett, for meg er smaken det aller viktigste og da utgår grov bunn med høye kneløft.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har to favoritter:

- tomatsaus, ost, chorizo, rødløk og tortillachips

- tomatsaus, ost og rødløk, etter steking toppes pizzaen med spekeskinke og ruccola

Ellers enig med de som sier at grov bunn ikke er like godt (ja, jeg har prøvd så det handler på ingen måte om fordommer). Jeg liker tynn og sprø bunn best. Jeg bryr meg ikke om hvor lite jeg må spise for å bli mett, for meg er smaken det aller viktigste og da utgår grov bunn med høye kneløft.

Jeg skjønner heller ikke at det skal være et mål å bli mett av få stykker.. Jeg spiser pizza for å nyte den og kose meg med smaken. Da VIL jeg ikke bli mett av bare litt! Jeg vil spise maaange stykker, og kose meg med dem. Blir jeg mett etter to-tre stykker må jeg spise meg overmett om jeg skal få kose meg med all den gode smaken. 

Pizza er ikke noe jeg spiser for å være sunn eller slanke meg. Det er fråtse- og kosemat for meg. 

• Liker 5
Skrevet

Ferdig langpanne pizzabunn med pizzafyll, kjøttdeig, annanas og ost.

Vegetar pizza med pizzasaus med squash, tomater, paprika, annanas og ost. 

Anonymkode: 99ca7...241

• Liker 1
Skrevet

Napolitansk bunn men kjører på med litt norsk inspitert fyll av og til. Indrefilet i små tynne biter passer ganske bra.

På 13.8.2020 den 20.43, Eva Sofie skrev:

Jeg tillater meg å komme med et lite tips til pizzabunn når det først gis tips om pizza her - selv skal vi ha pizza i morgen dels inspirert av denne tråden :) Jeg lager pizza med grov bunn der jeg bytter ut 1 dl av opprinnelig hvetemel med 2 1/2 dl havregryn samt at jeg ellers erstatter 1/3 av det fine hvetemelet med grov sammalt hvete. Mange tenker at de ønsker å kose seg når de først skal spise pizza og ønsker ikke å ødelegge opplevelsen med slike sunnhetstiltak, men min erfaring og til alle jeg har servert min hjemmelagde pizza til, er at de overraskes over å bli mett av kun tre-fire middels store stykker, at det er en utrolig god, smakfull og saftig bunn. Anbefales virkelig!

For øvrig kjevler jeg ut bunnen på smurt bakeplate (jeg foretrekker tynn bunn), prikker den med gaffel og forsteker den i 10 minutter på 200 gr. før jeg tar den forstekte bunnen ut og legger på fyllet. Deretter stekes pizzaen med fyll videre i 15-20 minutter til den ser ferdigstekt ut. Da blir pizzaen sprø og god!

Havregryn? Kjevle? 200 grader? Halvtime i ovnen? 😵😭

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, Konungr skrev:

Havregryn? Kjevle? 200 grader? Halvtime i ovnen? 😵😭

Hva er galt med å kjevle ut deigen?

Skrevet
17 minutter siden, miaw skrev:

Fordi man kjevler ut all luften fra pizzadeigen. Kjenner rimelig kjapt forskjell på en kjevlet deig og en ikke kjevlet deig. En grunn til at det er bannlyst å kjevle en pizzadeig i Italia 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, miaw skrev:

Ingenting, om man ikke ønsker disse store luftboblene tynne, italienske bunner har. Jeg foretrekker tykke bunner, uten store bobler, og da er kjevling helt finfint. 

Skrevet
På 8.8.2020 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Parmesan på pizza?

Anonymkode: da336...ef0

Det er vanlig å ha parmesan på pizza ja. 

Anonymkode: 19f13...b98

Skrevet
12 timer siden, Wenda skrev:

Fordi man kjevler ut all luften fra pizzadeigen. Kjenner rimelig kjapt forskjell på en kjevlet deig og en ikke kjevlet deig. En grunn til at det er bannlyst å kjevle en pizzadeig i Italia 

Jaså. Da lærte jeg noe nytt!

Skrevet
13 timer siden, miaw skrev:

Bunnen blir kompakt og lite luftig. Kantene blir flate, ingen cornicione.

Uansett lett å forme deigen for hånd hvis du har brukt riktig mel og gjæringstid.

Skrevet
3 timer siden, miaw skrev:

Jaså. Da lærte jeg noe nytt!

Og det tar ikke så lang tid heller å trykke ut deigen med hendene. Jeg er absolutt ingen pizzaekspert og gjør ikke ting helt riktig, men to ting har jeg lært og det er å trykke ut deigen og være forsiktig med mengden gjær. Når jeg endret på dette så ble bunnene så utrolig mye bedre 😍

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager knafri langhevet pizzadeig som blir veldig løs - den strekker og drar jeg rett og slett utover, en slags amatørversjon av hvordan pizzabakere kaster leiven opp i lufta. Pizzaene blir ikke alltid perfekt runde, men konsistensen på bunnen og skorpen er viktigere synes jeg. :) 

Anonymkode: 290b8...915

• Liker 1
Skrevet

Steke feddene til (minst!) en hel hvitløk i olje til de er myke, mose sammen med litt kremfløte og maldon salt, smør ut over bunnen, strø på kantareller, fersk basilikum og revet ost. 

Min favoritt for tiden!

Anonymkode: 276be...46c

Skrevet
17 timer siden, Wenda skrev:

Den nesten flatbrødtynne surdeigspizzaen min får store luftbobler selv om jeg kjevler deigen litt...

Anonymkode: 276be...46c

Skrevet

Lager glutenfri tykkbunnet pizza. Å bruker også som en annen her i tråden å lage mellomgrove bunner. For samvittighetens skyld, for at det skal holde med en pizza til familien og fordi jeg ikke synes smak og konsistens blir så forskjellig. Bruker å lage dobbel deig av en pk fin mix og en pakke grov mix. Da blir det en pizza i helgen og 6 minipizza med bare saus og ost som fryses til travle dager. 

Topping på helgepizzan består av hjemmelaget pizzasaus, karbonadedeig, ost, sjampignon og noen ganger oliven. Serveres med grønn salat og en hjemmemikset rømmedressing. 

Anonymkode: 354c1...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...