Gå til innhold

Negative meldinger fra barnehagen - konstant!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra barnet mitt startet i barnehagen i 15 mnds alderen så har ikke barnehagen gjort noe annet enn å gi meg negative tilbakemeldinger på barnet. Uansett hva det er, om barnet er sliten så får de det til å virke helt krise, er barnet litt sinna en dag så får jeg vite om det som om det er noe rart. Det er omtrent aldri noe positivt å høre og det virker for meg som om de kun ser etter negative ting å fortelle. Noen andre her som har opplevd det samme?

Anonymkode: b8ee2...0d3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er ikke under barnevernet/ foreldreveiledning/ helsesøster følger dere spesielt opp med tanke på opdragelse og samspill? 

Anonymkode: c303f...2d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at det faktisk er noe i det de sier? At barnet er mer slitent og sint enn normalt? Det hender at det kan være vanskelig å se sånt som forelder. 

Barnet mitt kan være både sliten og sint, men har aldri fått noe negative tilbakemeldinger på det. Hvis han har sovet dårlig f. Eks. pleier jeg å si fra om det ved levering. Lettere for de å håndtere han om de vet hvorfor han er sånn. Han har gått i to barnehager, og jeg syns de hae vært flinke på tilbakemeldinger på begge steder. 

Anonymkode: 5dae9...3a7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er ikke under barnevernet/ foreldreveiledning/ helsesøster følger dere spesielt opp med tanke på opdragelse og samspill? 

Anonymkode: c303f...2d9

Absolutt ikke. Hvorfor skulle vi være det?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lærer så vil jeg si at det høres lite gjennomtenkt å regelmessig sende «klagemeldinger» til dere foreldre. Hvis det er slik at de mener at barnet har en problematisk atferd generelt så bør de heller innkalle til et møte hvor dere og barnehagen kan drøfte barnets utfordringer og hva foreldre og barnehage kan gjøre for at det skal bli bedre. Å bare trekke frem negative enkelthendelser hjelper ikke barnet. 

Jeg ville tatt dette direkte med leder for avdelingen. «Vi får veldig mange negative tilbakemeldinger på Pers atferd i barnehagen. Er det slik at dere er bekymret over utviklingen hans? I så fall ønsker vi gjerne et møte slik at vi kan se etter løsninger fremfor å kun påpeke problemer.»

Og for all del: det kan hende at Per er et helt normalt barn, men at barnehagens praksis er å kun ta kontakt med hjemmet når det skjer noe negativt. Dette er i så fall en uheldig praksis som kanskje bør justeres litt... På skolen jeg jobber på er det slik at vi helst tar positive tilbakemeldinger på sms, og at vi helst ringer hvis det har skjedd noe negativt. Det er lite hyggelig for barn å oppleve at foreldrene kun får vite det når det skjer noe kjipt i skole/barnehage.

Anonymkode: 833dc...7d4

Takk for utfyllende svar. Ja det er frustrerende og det er gjerne snakk om småting, men måten de sier de på er veldig negativt ladet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke noe hyggelig ut.. en liten «baby» og så mye klaging og sutring. 
spør om de har noe positivt å si om barnet ditt. Gjør det! 
jobber selv i barnehage med barn på denne alderen. Kunne ikke falt meg inn å gi slike tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 4a415...283

• Liker 20
Skrevet (endret)

Jeg ville spurt om de hadde positive tilbakemeldinger og eller om de bare fokuserer på "negative" ting. Hadde sagt at man nesten gruer seg til å hente for det er alltid noe "galt". Flott å komme med konstruktive tilbakemeldinger men hvis det bare blir mas og negativitet så blir det feil.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke noe hyggelig ut.. en liten «baby» og så mye klaging og sutring. 
spør om de har noe positivt å si om barnet ditt. Gjør det! 
jobber selv i barnehage med barn på denne alderen. Kunne ikke falt meg inn å gi slike tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 4a415...283

Jeg vurderer å ta det opp ja, men ønsker heller ikke å være den moren som blir uglesett. Er bare rimelig lei av at det er noe negativt de har å si hele tiden.

• Liker 4
Skrevet

Sånn skal det overhode IKKE være. Dette var en av de mest grunnleggende tingene jeg lære iløpet av min bachelor som pedagog.

Dette må du ta opp med styrer. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var borti det samme for noen år siden.. pedleder på avdelingen barnet mitt gikk på hadde noe negativt å si hver eneste dag. Det var aldri noe positivt. Det endte med en lang Mail til styrer fra meg og møte med styrer og pedleder. Sånt er ikke greit. Ta tak i det med en gang! Og lykke til 😊

Anonymkode: 9d25f...f7b

• Liker 7
Skrevet

Eg trur eg hadde starta med å spørre om mitt barn er sintare/vanskelegare enn andre barn. Dersom det ikkje er slik, kan det vere at barnehagen som heilheit bør ta ein intern diskusjon om korleis foreldre-tilbakemelding skal foregå. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fjaselina skrev:

Eg trur eg hadde starta med å spørre om mitt barn er sintare/vanskelegare enn andre barn. Dersom det ikkje er slik, kan det vere at barnehagen som heilheit bør ta ein intern diskusjon om korleis foreldre-tilbakemelding skal foregå. 

Ja det skal jeg ta opp neste gang. Det er som sagt snakk om filleting, noen ganger er det f.eks pålegget som er feil (dette er bare et eksempel på filleting, og ikke nødvendigvis som har skjedd) enda barnet får kun sunt pålegg, eller så er det noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar. Ja det er frustrerende og det er gjerne snakk om småting, men måten de sier de på er veldig negativt ladet.

Da må du snakke med de da. 

Anonymkode: b7ba8...7a5

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å ta det opp ja, men ønsker heller ikke å være den moren som blir uglesett. Er bare rimelig lei av at det er noe negativt de har å si hele tiden.

Det er jo barnehagen som «ugleser» barnet ditt! Dersom de ikke klarer å se noe positivt i barnet ditt kan det påvirke hvordan de behandler barnet - jeg ville vært bekymret og handlet raskt. 

Anonymkode: 7b6f2...36c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær redd for det! Jeg sier alltid i fra, sikkert en av de «plagsomme» foreldrene, men det skaper også refleksjon og gode diskusjoner for begge parter. Si alltid i fra, viktig for barnet ditt at du er fornøyd med de voksne du avleverer hen til. 

Anonymkode: a700b...88f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bytt barnehage! Virker som de ikke liker barnet ditt/jobben sin...det er stor forskjell på barnehager 

Anonymkode: 5149d...f90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har opplevd dette. Barnehagen var en liten enebolig bygget om til småbarns barnehage. Gjennomsnittsalder for de ansatte var kvinner på 45-55 år. Tydelig at de bare ventet på å gå av med pensjon. Ansatte sto utenfor bhg med røyken hengende på leppa når vi foreldre kom for å avlevere. Ved henting satt barna som regel inne og så på TV på storskjerm, så damene fikk sitte å skravle sammen. Høyt sykefravær blant de ansatte. De som var mest ute å faktisk lekte med barna var innleide ufaglærte vikarer av utenlandsk opprinnelse.

Fikk klage på klage, om helt trivielle ting. Ting ble blåst fullstendig ut av proposjoner, og ledelsen ble dratt inn som gjentatte ganger måtte «beklage på vegne av»... -  ble til slutt kjempedårlig dialog med de ansatte. Ped.leder satt å felte tårer i møter.

Bestemte oss for å hasteflytte barnet.

Ped.leder sendte meg venneforespørsel på FB etterpå. 🙄 

Barnet har hatt det kjempefint i ny bhg, angrer ikke et sekund. Eneste anger er at vi ikke fikk flyttet barnet fort nok, og faktisk var så samarbeidsvillige og tålmodige som vi var..

Anonymkode: abe08...e48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har opplevd dette. Barnehagen var en liten enebolig bygget om til småbarns barnehage. Gjennomsnittsalder for de ansatte var kvinner på 45-55 år. Tydelig at de bare ventet på å gå av med pensjon. Ansatte sto utenfor bhg med røyken hengende på leppa når vi foreldre kom for å avlevere. Ved henting satt barna som regel inne og så på TV på storskjerm, så damene fikk sitte å skravle sammen. Høyt sykefravær blant de ansatte. De som var mest ute å faktisk lekte med barna var innleide ufaglærte vikarer av utenlandsk opprinnelse.

Fikk klage på klage, om helt trivielle ting. Ting ble blåst fullstendig ut av proposjoner, og ledelsen ble dratt inn som gjentatte ganger måtte «beklage på vegne av»... -  ble til slutt kjempedårlig dialog med de ansatte. Ped.leder satt å felte tårer i møter.

Bestemte oss for å hasteflytte barnet.

Ped.leder sendte meg venneforespørsel på FB etterpå. 🙄 

Barnet har hatt det kjempefint i ny bhg, angrer ikke et sekund. Eneste anger er at vi ikke fikk flyttet barnet fort nok, og faktisk var så samarbeidsvillige og tålmodige som vi var..

Anonymkode: abe08...e48

Det er slik her også. Med fare for å bli gjenkjent så ønsker jeg ikke å fortelle konkret hva det er, men det er gjerne ting som blir blåst ut av proposjoner her også, som ikke en gang er et problem i utgangspunktet men noe man kan pirke på. Jeg gruer meg ofte til å hente fordi det alltid er noe og det har vært tilfeller der jeg har grått etter at jeg kom hjem da jeg føler at ingenting er bra nok, og alt settes spørsmålstegn ved. Både jeg og mannen har snakket om dette med venner av oss som er ped. Ledere og de er satt ut. Vi har også vurdert å bytte barnehage, men er redd for å møte på noen som er kjipere - man vet jo aldri. I tillegg til at jeg ikke ønsker at barnet mitt skal gå gjennom en ny tilvenning da hen i utgangspunktet trives veldig godt i barnehagen barnet går i.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...