Gå til innhold

Kan man anmelde utviklingshemmede mennesker for seksuelt krenkende adferd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen av de har jo seksualdrift som voksne flest... men om de antaster en annen person fordi de er nysgjerrig, kan det fortsatt anmeldes? 

Anonymkode: 0bfdc...4e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt, men dersom personen er mer enn bare litt utviklingshemmet blir nok saken henlagt/personen kan ikke dømmes til straff. 

Anonymkode: c6bd9...706

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så klart, de kan ikke gjøre som de vil de heller.

Anonymkode: e6219...d4f

• Liker 2
Skrevet

Du kan selvsagt anmelde - men om den det gjelder er strafferettslig tilregnelige er en helt annen sak. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva lags utviklingshemning det er snakk. Mentalt utviklingshemmede er vel ofte strafferettslig utilregnelige.

Anonymkode: 35a42...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Anmeldt, der kan påvirke tilrettelegging han får. Selv om han ikke er straffe rettslig kan det medføre økt bemanning rundt han av kommunen 

Anonymkode: 727e5...6b6

• Liker 3
Skrevet

Kan du forklare hvorfor vil du være slem med utviklingshemmede? 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva lags utviklingshemning det er snakk. Mentalt utviklingshemmede er vel ofte strafferettslig utilregnelige.

Anonymkode: 35a42...4dc

Det er ikke til hinder for at en privatperson anmelder. Det påvirker hva som skjer videre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det bør anmeldes. Noen kan kanskje veiledes og forstå hva som er lov og ikke. Om det gjentar seg er det kanskje lettere for at bruker blir tildelt en assistent oftere, feks når han/hun er ute blant folk. 

Anonymkode: aa197...fe7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anmeldte seksuell trakassering fra en psykisk utviklingshemmet mann. Vi bor midt mellom en institusjon der flere P.U. voksne bor, og der enda flere mottar tilbud, og en populær kiosk der mange går for å handle snacks. Mannen det dreide seg om pleide å følge etter folk, ifølge mange naboer, og én gang jeg passerte ham med barnet mitt på slep så nærmest fløy han på meg og grafset rundt nede i fronten på sommerkjolen min, og forsøkte å få hånden inn mellom beina mine.

Både jeg og barnet ble livredde, og jeg skrek høyt og slo mannen i ansiktet så hardt jeg bare kunne. Han gråt som en unge; skulle jo aldri vært ute uten følge sånn, han. 
Jeg tok ham i armen og fulgte ham strake veien til institusjonen, der jeg forlangte å få snakke med noen som hadde med han å gjøre. Da jeg hadde forklart hva som hadde skjedd fikk jeg høre at «ja, vi har hatt mange klager på ham om dette opp gjennom årene, så nå setter vi personell på ham når han er ute en stund fremover, for å trene mer på dette.»

Altså 🤯
Jeg sa at nå gikk jeg rett til politiet og anmeldte saken, så jeg skulle ha fullt navn på både mannen og hun jeg hadde snakket med på institusjonen. Det kan ikke være sånn at han i praksis bare skal få holde på, bare fordi han er utilregnelig; det der var et overfall og et seksuelt overgrep, han var en svær kar, og det skjedde med et barn til stede! Jeg sa at det er neimen ikke rart folk rundt om her advarer ungene sine om brukerne på den institusjonen, dersom det skulle være sånn at de kunne «øve seg på oss» om igjen og om igjen uten reelle konsekvenser. Og at dersom han gjorde det der en gang til så skulle jeg slå til han lå der, for klår du på meg ubedt så er det det jeg gjør. Og jeg er faktisk en fredelig dame med både venstrevridde holdninger og relativisme til oppunder ørene - jeg er bare ikke særlig fredelig når noen tar meg på tissen.

Han har aldri gått rundt her alene siden!

Anonymkode: 17ccf...952

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg jobbet en periode med psykisk utviklingshemmede. I den boligen opplevde vi å få utviklingshemmede i "retur" fra sånne økologiske landsbyer, hvor familier og utviklingshemmede lever sammen i fred og harmoni 24/7. Selvfølgelig er ikke dette problemfritt!

Utviklingshemmede har sine drifter de også. De som ble "returnert" hadde enten forgrepet seg på  noen av barna som jobbet der, eller det var mistanke om overgrep.  Det var ikke bare menn som sto for dette, det kunne være utviklingshemmede kvinner som onanerte i full offentlighet. 

Så nei. Er du utviklingshemmet, så skal det mye til før du kan straffes i vanlig forstand. Det vanligste er å bli relokalisert.  En annen sanksjon er dom til tvungen omsorg,  men hvem som faller inn under denne, er noe uklart for meg. 

Men man kan absolutt anmelde, uten at det vil ta han til retten. Men det kan føre til at en bolig får større ressurser på han, og følger opp bedre.  Anmeldte en gang en utviklingshemmed som slo til meg på offentlig sted. Saken ble selvfølgelig  henlagt. Jeg håper dog, at det var et varsel til institusjonen om at han ikke burde ta offentlig transport alene. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld uansett om ha en ikke får straff, det er viktig at han får seg en støkk. 

Anonymkode: f4d04...408

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Støvsugerør skrev:

Kan du forklare hvorfor vil du være slem med utviklingshemmede? 

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 1c2d5...822

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anmeldte seksuell trakassering fra en psykisk utviklingshemmet mann. Vi bor midt mellom en institusjon der flere P.U. voksne bor, og der enda flere mottar tilbud, og en populær kiosk der mange går for å handle snacks. Mannen det dreide seg om pleide å følge etter folk, ifølge mange naboer, og én gang jeg passerte ham med barnet mitt på slep så nærmest fløy han på meg og grafset rundt nede i fronten på sommerkjolen min, og forsøkte å få hånden inn mellom beina mine.

Både jeg og barnet ble livredde, og jeg skrek høyt og slo mannen i ansiktet så hardt jeg bare kunne. Han gråt som en unge; skulle jo aldri vært ute uten følge sånn, han. 
Jeg tok ham i armen og fulgte ham strake veien til institusjonen, der jeg forlangte å få snakke med noen som hadde med han å gjøre. Da jeg hadde forklart hva som hadde skjedd fikk jeg høre at «ja, vi har hatt mange klager på ham om dette opp gjennom årene, så nå setter vi personell på ham når han er ute en stund fremover, for å trene mer på dette.»

Altså 🤯
Jeg sa at nå gikk jeg rett til politiet og anmeldte saken, så jeg skulle ha fullt navn på både mannen og hun jeg hadde snakket med på institusjonen. Det kan ikke være sånn at han i praksis bare skal få holde på, bare fordi han er utilregnelig; det der var et overfall og et seksuelt overgrep, han var en svær kar, og det skjedde med et barn til stede! Jeg sa at det er neimen ikke rart folk rundt om her advarer ungene sine om brukerne på den institusjonen, dersom det skulle være sånn at de kunne «øve seg på oss» om igjen og om igjen uten reelle konsekvenser. Og at dersom han gjorde det der en gang til så skulle jeg slå til han lå der, for klår du på meg ubedt så er det det jeg gjør. Og jeg er faktisk en fredelig dame med både venstrevridde holdninger og relativisme til oppunder ørene - jeg er bare ikke særlig fredelig når noen tar meg på tissen.

Han har aldri gått rundt her alene siden!

Da bør du også være såpass oppegående at du skjønner at noen anmeldelse ikke fører frem. Blir garantert henlagt.

Anonymkode: d7927...663

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du anmelde. Om noen er strafferettslig tilregnelig skal domstolene avgjøre. Men det er langt dit. Og selv om de skulle komme til at vedkommende ikke kan straffes kan domstolene idømme andre tiltak mot vedkommende.

Anonymkode: 3192a...257

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bør du også være såpass oppegående at du skjønner at noen anmeldelse ikke fører frem. Blir garantert henlagt.

Jeg er oppegående nok til at jeg vet at anmeldelse får et etterspill i den forstand at instansene som har omsorg for vedkommende blir varslet, og anmeldelse gir DEM bedre kort på hånden når det gjelder å få innvilget fler ressurser på vedkommende.

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja saken blir garantert henlagt, men det kan likevel få betydning for han og for institusjonen.  Boligen kan ha et problem med at de ikke har nok ansatte til å følge opp. En anmeldelse kan være det som skal til for å få midler for en-til-en.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anmeld uansett om ha en ikke får straff, det er viktig at han får seg en støkk. 

Anonymkode: f4d04...408

De får jo aldri vite at de er blitt anmeldt. 

Anonymkode: ac2ba...02f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang kan de forgripe seg på barn; det er IKKE greit! Selvsagt anmelder man slik at det kommer på rullebladet.

Anonymkode: 3e780...af2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen av de har jo seksualdrift som voksne flest... men om de antaster en annen person fordi de er nysgjerrig, kan det fortsatt anmeldes? 

Anonymkode: 0bfdc...4e5

Selvfølgelig. Man anmelder lovbruddet, ikke personen. 

Anonymkode: 6dcf6...13e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...