AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Blir mor regnet som aleneforsørger ? Og får barnet samme rettigheter som andre ? Anonymkode: 7ebbb...e0f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 Dette er jo ikke nytt. Kvinner kan reise til andre land og bli befruktet med sæddonor. De blir eneforsørger ja. Om de tjener under en viss grense får de "forskudd" på barnebidrag (det er jo ikke direkte forskudd siden far registreres som ukjent og dermed ikke kan betale tilbake, men mor og barn får i alle fall litt ekstra penger) og barnet har selvsagt samme rettigheter som andre barn. Anonymkode: 0ab95...8ec 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 Barnet får samme rettigheter som andre barn, men forhåpentligvis bli inntektskravet så høyt at mor ikke får noe mer fra nav. Anonymkode: 5a366...06d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Ja. De får stønader fra nav på samme måte som andre aleneforsørgere. Anonymkode: 80ae6...05e 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet får samme rettigheter som andre barn, men forhåpentligvis bli inntektskravet så høyt at mor ikke får noe mer fra nav. Anonymkode: 5a366...06d Er det inntektskrav? Anonymkode: 7ebbb...e0f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo ikke nytt. Kvinner kan reise til andre land og bli befruktet med sæddonor. De blir eneforsørger ja. Om de tjener under en viss grense får de "forskudd" på barnebidrag (det er jo ikke direkte forskudd siden far registreres som ukjent og dermed ikke kan betale tilbake, men mor og barn får i alle fall litt ekstra penger) og barnet har selvsagt samme rettigheter som andre barn. Anonymkode: 0ab95...8ec Barnet vil vel ikke få oppført far ukjent. Og det er derfor jeg lurer på om det blir sett forskjellig på ifh de som «blir gravide på byen» tenker da på barnepensjon om man dør etc. Anonymkode: 7ebbb...e0f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det inntektskrav? Anonymkode: 7ebbb...e0f Det er det for par også, arbeid, god økonomi, god helse ect. Ingen vits å føde barn som gå rett inn i krav for mer fra nav. Anonymkode: 5a366...06d 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det inntektskrav? Anonymkode: 7ebbb...e0f Det stilles krav til par også som skal få hjelp. Livssituasjonen må være stabil, helsa og psyken må være bra og økonomien må være bra nok til å forsørge ungen. Anonymkode: e6ac9...67b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stilles krav til par også som skal få hjelp. Livssituasjonen må være stabil, helsa og psyken må være bra og økonomien må være bra nok til å forsørge ungen. Anonymkode: e6ac9...67b Eg er ikkje ts, men er det sikkert at det kjem til å bli inntektskrav? Og vil det da bli stilt krav til inntekt uansett om einslige kvinner får dekka assistert befruktning frå staten, eller om dei går privat og betaler av eiga lomme? Eg fekk kunstig befruktning som einslig i Danmark. Det vart ikkje stilt krav til inntekt, og eg måtte ikkje legge fram dokumentasjon på økonomiske forhold. Dette vil nok provosere ein del, så eg tier vanligvis om det, men eg fekk dei samme rettane som andre einslige kvinner har. Altså bidragsforskudd og dobbel barnetrygd. 🙂 Anonymkode: 8096f...46b 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stilles krav til par også som skal få hjelp. Livssituasjonen må være stabil, helsa og psyken må være bra og økonomien må være bra nok til å forsørge ungen. Anonymkode: e6ac9...67b Kven skal avgjere kva som er god nok økonomi til å forsørge ungen? Bustadprisane f.eks varierer ein god del etter kvar ein bur i landet. Og folk sitt forbruk varierer noko enormt. Det blir feil å sette ei grense for kor mykje ein må tene. 🙂 Anonymkode: 8096f...46b 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kven skal avgjere kva som er god nok økonomi til å forsørge ungen? Bustadprisane f.eks varierer ein god del etter kvar ein bur i landet. Og folk sitt forbruk varierer noko enormt. Det blir feil å sette ei grense for kor mykje ein må tene. 🙂 Anonymkode: 8096f...46b SIFO gir vel en pekepinn. Og ja, det er provoserende at du skal få penger fra staten for at du ikke gadd å finne deg en partner. Synes det er uetisk nok fra før, så må jeg i være med på å finansiere det også (skatt)! Dere enslige kan jammen meg ta regningen selv når dere går til det skrittet. Frekt. Anonymkode: 5fb0f...008
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: SIFO gir vel en pekepinn. Og ja, det er provoserende at du skal få penger fra staten for at du ikke gadd å finne deg en partner. Synes det er uetisk nok fra før, så må jeg i være med på å finansiere det også (skatt)! Dere enslige kan jammen meg ta regningen selv når dere går til det skrittet. Frekt. Anonymkode: 5fb0f...008 Haha 🙈 Håper du får sove om natten da! Anonymkode: c6815...d9c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 Det er ikke inntektskrav. Eller det var ikke det for to år siden da jeg og min mann fikk assistert befruktning. Legen gjør en veldig generell vurdering på husstandens egnethet og jeg tipper at det skal mye til for å avvise en søknad på det grunnlaget. Heldigvis. Vi lever i et sosialdemokrati, det skal ikke bare være de rike som får helsehjelp i dette landet. Anonymkode: 3ce9f...cb8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha 🙈 Håper du får sove om natten da! Anonymkode: c6815...d9c Jada, sover godt med god samvittighet over at man ikke har gått inn for å snylte 😉 Anonymkode: 5fb0f...008
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kven skal avgjere kva som er god nok økonomi til å forsørge ungen? Bustadprisane f.eks varierer ein god del etter kvar ein bur i landet. Og folk sitt forbruk varierer noko enormt. Det blir feil å sette ei grense for kor mykje ein må tene. 🙂 Anonymkode: 8096f...46b Kravet bør selvfølgelig ligge høyere enn inntektskravet for å ha rett til redusert foreldrebetaling o.l., så mer enn ca 550 000 i året bør være et minimum. Når man planlegger å bli aleneforelder og staten skal betale gildet, da bør det i alle fall ikke føre til større byrde på statskassen en nødvendig. Når man i tillegg vet barn som vokser opp i hjem med dårlig økonomi har dårligere muligheter i livet, så bør selvfølgelig inntektskrav være et virkemiddel for å motvirke at fattigdomsproduksjon. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke inntektskrav. Eller det var ikke det for to år siden da jeg og min mann fikk assistert befruktning. Legen gjør en veldig generell vurdering på husstandens egnethet og jeg tipper at det skal mye til for å avvise en søknad på det grunnlaget. Heldigvis. Vi lever i et sosialdemokrati, det skal ikke bare være de rike som får helsehjelp i dette landet. Anonymkode: 3ce9f...cb8 Fra bioteknologirådet; Beslutning om å foreta behandling med sikte på assistert befruktning treffes av lege. Avgjørelsen skal bygge på medisinske og psykososiale vurderinger av paret. Det skal legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet til barnets beste (§ 2-6). Legen kan innhente den informasjon som er nødvendig, for å foreta en helhetsvurdering av paret. Så det gjøres en vurdering jo, hadde du og mannen være ufør eller arbeidsledig kunne søknaden om assistert befruktning blitt avslått. Man skal anta at foreldrene er i stand til å ta vare på barnet. Alle får nødvendig helsehjelp i Norge, men assistert befruktning er faktisk ikke nødvendig helsehjelp. Du får ikke skadet helse eller tidlig død av å ikke ha barn, selv om kvinner som deg tror det. Anonymkode: 5a366...06d 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: SIFO gir vel en pekepinn. Og ja, det er provoserende at du skal få penger fra staten for at du ikke gadd å finne deg en partner. Synes det er uetisk nok fra før, så må jeg i være med på å finansiere det også (skatt)! Dere enslige kan jammen meg ta regningen selv når dere går til det skrittet. Frekt. Anonymkode: 5fb0f...008 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kravet bør selvfølgelig ligge høyere enn inntektskravet for å ha rett til redusert foreldrebetaling o.l., så mer enn ca 550 000 i året bør være et minimum. Når man planlegger å bli aleneforelder og staten skal betale gildet, da bør det i alle fall ikke føre til større byrde på statskassen en nødvendig. Når man i tillegg vet barn som vokser opp i hjem med dårlig økonomi har dårligere muligheter i livet, så bør selvfølgelig inntektskrav være et virkemiddel for å motvirke at fattigdomsproduksjon. Fra bioteknologirådet; Beslutning om å foreta behandling med sikte på assistert befruktning treffes av lege. Avgjørelsen skal bygge på medisinske og psykososiale vurderinger av paret. Det skal legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet til barnets beste (§ 2-6). Legen kan innhente den informasjon som er nødvendig, for å foreta en helhetsvurdering av paret. Så det gjøres en vurdering jo, hadde du og mannen være ufør eller arbeidsledig kunne søknaden om assistert befruktning blitt avslått. Man skal anta at foreldrene er i stand til å ta vare på barnet. Alle får nødvendig helsehjelp i Norge, men assistert befruktning er faktisk ikke nødvendig helsehjelp. Du får ikke skadet helse eller tidlig død av å ikke ha barn, selv om kvinner som deg tror det. Anonymkode: 5a366...06d Så det er ikkje inntektsgrense no? Det er altså opp til kvar enkelt lege å vurdere om paret er skikka? Bør det bli inntektsgrense for par som søker om assistert befruktning også, eller er det berre einslege som skal måtte forholde seg til ein slik regel? Anonymkode: 8096f...46b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #17 Skrevet 9. august 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Du får ikke skadet helse eller tidlig død av å ikke ha barn, selv om kvinner som deg tror det. Anonymkode: 5a366...06d Kvinner som meg? Hva mener du med det? Jeg, som veldig mange andre, fikk forøvrig dekket helsehjelp mot infertilitet, til tross for at du ikke mener det var nødvendig. Anonymkode: 3ce9f...cb8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #18 Skrevet 9. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er ikkje inntektsgrense no? Det er altså opp til kvar enkelt lege å vurdere om paret er skikka? Bør det bli inntektsgrense for par som søker om assistert befruktning også, eller er det berre einslege som skal måtte forholde seg til ein slik regel? Anonymkode: 8096f...46b Ja, det bør selvsagt være mimimum inntektsgrense for alle som søker assistert befruktning, par eller ei. Min kommentar handlet om stønader for enslige. Anonymkode: 5fb0f...008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå