Gå til innhold

Niese med sosial angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Jeg har en niese på mannens side som har sosial angst, hun er tenåring. Hun sitter bare inne, og det har hun gjort helt siden korona og i hele sommer. Jeg tror hun ikke har det særlig lett. 

Hva kan jeg gjøre for henne? Jeg er selv veldig sjenert, og har generell angstlidelse. 

Tenkte å invitere henne på seriekveld med snop, jeg vet hva slags serier hun liker, vi liker egentlig det samme. 

Dere som har hatt/har sosial angst, hvilke aktiviteter har vært innafor for dere? Gjør slike ting alt bare verre? Tips til hva jeg kan gjøre for at hun skal bli komfortabel med å "ta seg til rette" hos oss? 

Anonymkode: 3dd38...a5a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bra intiativ! Har dere barn eller er det bare deg og mannen hjemme? 

Anonymkode: cb0a6...2b4

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra intiativ! Har dere barn eller er det bare deg og mannen hjemme? 

Vi har en treåring😊 så ikke helt sånn passende lekekamerat for en tenåring. Hehe ☺️

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en treåring😊 så ikke helt sånn passende lekekamerat for en tenåring. Hehe ☺️

Høres koselig ut med snop og serie 😊  Kanskje dere kan spille brettspill/ annen aktivitet dere liker begge to i tillegg. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så fint at du vil gjøre det. Og du kan jo relatere siden du kjenner til angst. Kanskje dere kan hjelpe hverandre litt? 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar ❤️ ja, blir nok snop og serie, det er ganske komfortabelt 😊 

Men hvordan fungerer det, kan det oppleves vanskelig for den med sosial angst? Jeg vil virkelig ikke gjøre det ukomfortabel for henne, men samtidig så vet jeg at hun ikke har det lett og jeg og henne er likere enn hun tror. 

AnonymBruker
Skrevet

Spør henne i god tid, men ikke for god tid. Hun kan trenge tid til å forbedre seg, men ikke så lang tid at det blir tid til å gruble over om hun virkelig vil og alt som kan gå gale. 

Nå vet jeg ikke hvordan hun er da, men jeg syntes ofte det er vanskelig å være med bare én person, da det blir så tydelig at jeg er utilpass. Dersom det er to-tre personer kan jeg forsvinne litt i mengden. Går jo kanskje an å høre med moren om hun er der. 

Jeg kan fint glede meg til ting, og ha lyst til å være med, men det blir for vanskelig å gjennomføre. 

Hehe. Hadde tenkt å komme med noen gode råd nå, men alt jeg kom på kan jeg legge til "ja, men hva om..", så jeg har ikke noen råd. Men kanskje film, snop og spill blir for intenst? Kanskje en middag og å leke med treåringen kan være lettere? Da kan niesen din forsvinne litt i mengden (usikker på middag forresten, jeg klarer ikke å spise med andre) 

Anonymkode: 46106...e03

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror film/serie er veldig lurt, for da legger man ikke opp til å skulle prate så mye som hun kanskje syns er skummelt. Kanskje neste gang kan dere gjøre noe som krever litt mer prating, feks spill som foreslått. Spør om hun har noen serier hun vil se, hvis ikke kan du foreslå noen. Veldig bra initiativ av deg! 

Anonymkode: c63f2...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør henne i god tid, men ikke for god tid. Hun kan trenge tid til å forbedre seg, men ikke så lang tid at det blir tid til å gruble over om hun virkelig vil og alt som kan gå gale. 

Nå vet jeg ikke hvordan hun er da, men jeg syntes ofte det er vanskelig å være med bare én person, da det blir så tydelig at jeg er utilpass. Dersom det er to-tre personer kan jeg forsvinne litt i mengden. Går jo kanskje an å høre med moren om hun er der. 

Jeg kan fint glede meg til ting, og ha lyst til å være med, men det blir for vanskelig å gjennomføre. 

Hehe. Hadde tenkt å komme med noen gode råd nå, men alt jeg kom på kan jeg legge til "ja, men hva om..", så jeg har ikke noen råd. Men kanskje film, snop og spill blir for intenst? Kanskje en middag og å leke med treåringen kan være lettere? Da kan niesen din forsvinne litt i mengden (usikker på middag forresten, jeg klarer ikke å spise med andre) 

Hun er ikke så veldig glad i å leke med unger, hun har en lillebror på tre, og hun synes det er kjedelig😅 

Jeg er ikke veldig glad i brettspill, jeg synes det er teit. 

Serie er kanskje fint, hun har flere kusiner, så kunne invitert et par til, vi har veldig god kontakt:) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen gode råd, men så snill tante du er❤️

Anonymkode: c2c5e...79a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror film/serie er veldig lurt, for da legger man ikke opp til å skulle prate så mye som hun kanskje syns er skummelt. Kanskje neste gang kan dere gjøre noe som krever litt mer prating, feks spill som foreslått. Spør om hun har noen serier hun vil se, hvis ikke kan du foreslå noen. Veldig bra initiativ av deg! 

Anonymkode: c63f2...640

Det er nettop det, for serier ser man bare på, og man har telefonen også. Jeg har lagt merke til at hun liker å snakke med meg om ting hun er interessert i, så det er hyggelig 😊

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar forresten ❤️ det er mye her jeg kjenner meg igjen i 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe sosial angst og jeg synes det absolutt beste er å bli bedt på besøk og gjøre en aktivitet sammen. Å bli invitert på kaffe bare for å skravle synes jeg er grusomt. 

Brettspill (elsker det!) lage middag/bake, hjelpe til med husarbeid/maling liker jeg. Jeg mestrer slike aktiviteter og det føles godt å være nyttig til noe når jeg er så udugelig på det sosiale. Filmkveld er også bra. Da må jeg ikke "prestere" sosialt. Synes også det er godt å være 3 stk. Da kan samtalen flyte selv om jeg blir klein og stille plutselig.

Hva med filmkveld + lage en pizza sammen? Pizzabaking er en fin icebreaker. Åpner for lettvint samtale for alle har noe å si og mene om mat. Hva liker du på pizzan, hvordan lager du den, skulle gjerne prøvd sånn og sånn osv. Blir samtalen stille kan man alltids vende tilbake til pizza-emnet. :)

Anonymkode: 40782...355

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noe sosial angst og jeg synes det absolutt beste er å bli bedt på besøk og gjøre en aktivitet sammen. Å bli invitert på kaffe bare for å skravle synes jeg er grusomt. 

Brettspill (elsker det!) lage middag/bake, hjelpe til med husarbeid/maling liker jeg. Jeg mestrer slike aktiviteter og det føles godt å være nyttig til noe når jeg er så udugelig på det sosiale. Filmkveld er også bra. Da må jeg ikke "prestere" sosialt. Synes også det er godt å være 3 stk. Da kan samtalen flyte selv om jeg blir klein og stille plutselig.

Hva med filmkveld + lage en pizza sammen? Pizzabaking er en fin icebreaker. Åpner for lettvint samtale for alle har noe å si og mene om mat. Hva liker du på pizzan, hvordan lager du den, skulle gjerne prøvd sånn og sånn osv. Blir samtalen stille kan man alltids vende tilbake til pizza-emnet. :)

Anonymkode: 40782...355

Tusen takk for godt tips😊 

Vi pyntet kjeks for en stund siden, for dattera mi hadde laget dem, så skulle vi dekorere dem, det tror jeg også niesen min synes var litt koselig 😊 

Pizza er godt også., passer fint til serie. ☺️

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Tips til hva jeg kan gjøre for at hun skal bli komfortabel med å "ta seg til rette" hos oss? 

Kanskje spørre henne om hun kan komme og hjelpe med 3-åringen en times tid, så det liksom er et behov for besøket og hun (niesen) kan føle seg nyttig. Det kan være at ta 3-åringen med på lekeplassen en halv time så dere kan få støvsuget huset. Så kan dere snakke litt sammen før og etter uten at det liksom er programsatt. Mulig det er mindre overveldende for henne på den måte, når hovedformålet med besøket ikke er å være sosial. 

Anonymkode: ce221...bfb

AnonymBruker
Skrevet

for en snill tante💜

Anonymkode: ef2a9...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke så veldig glad i å leke med unger, hun har en lillebror på tre, og hun synes det er kjedelig😅 

Jeg er ikke veldig glad i brettspill, jeg synes det er teit. 

Serie er kanskje fint, hun har flere kusiner, så kunne invitert et par til, vi har veldig god kontakt:) 

Finn en serie du, henne og kusinene kan starte på sammen. Og se hele. Om ikke samme kvelden, så dele opp så dere kan ha flere slike kvelder? Og så må ingen tyvtitte på serien i mellomtiden 🤭

Så snill du er. Veldig lurt å inviterere et par til, da kan hun få forsvinne litt i mengden om hun ønsker det. Veldig flott 👏 

Anonymkode: 7c8ce...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...