AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Er hjemme med mini på 10 mnd og han holder på å aldeles slite meg ut. Han har et helt sinnsykt energinivå, til og med HS har påpekt det. Han er høyt og lavt HELE døgnet, sover lite og klatrer/herjer/turner og styrer på hele tiden. Jeg mener konstant, han må underholdes og aktiviseres hele tiden til og med under måltid. Jeg løper etter han dagen lang. Vi hadde egentlig tenkt å utsette bhg til han ble 1,5-2 år, fordi alle sier man bør være hjemme lenger om man kan, men jeg tror seriøst ikke jeg klarer det. Er så sliten! Så jeg lurer på om han trenger barnehagen. Få herje fra seg med andre unger, turne, klatre og oppleve nye ting? Jeg gjør så godt jeg kan med å aktivisere, leke, herje - vi er ute hele dagen, går turer og finner på ting men det er ikke nok. Vurderer veldig sterkt å ringe barnehagen og høre om det er mulig å få han inn rundt ettårsdagen, i alle fall et par dager i uka. Hva er egentlig ulempene? Hvorfor anbefaler ''alle'' å holde ungene lengst mulig hjemme? Anonymkode: d9088...2bc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 Gjør det som passer best for deg ❤️ Dra til barnehagen du ønsker å ta en prat med de. Du er ikke en dårlig mor som setter barnet i barnehage tidlig. Anonymkode: a44c1...7af 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør det som passer best for deg ❤️ Dra til barnehagen du ønsker å ta en prat med de. Du er ikke en dårlig mor som setter barnet i barnehage tidlig. Anonymkode: a44c1...7af Tusen takk for et fint svar ❤️ Nei jeg tenker jo det finnes drøssevis av unger som må i bhg fra ca ett år dersom foreldrene ikke har mulighet til å forlenge permisjonen, og det går jo fint med de fleste 😅 Blir bare litt nervøs siden jeg får høre fra alle kanter at man bør utsette hvis man kan... Anonymkode: d9088...2bc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Gutten vår begynte i bhg når han var 11 mnd. Han hadde også veldig høyt energi nivå og jeg følte nesten at han ikke ble stimulert skikkelig ved å gå hjemme med han, jeg var i tillegg utslitt. Har absolutt ingen negative ting å påpeke ift tidlig barnehagestart. Vår barnehage tilpasset og var tilgjengelige for oss, hadde god dialog hele veien. Nå er han 2,5 år og stortrives! Anonymkode: 0b2c2...e04
Anjatapinjata Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 Vår begynte nettopp, han har akkurat fylt 1år, vi har ikke mulighet til noe annet da. Vår er jo aktiv men ikke slitsomt aktiv enda. Jeg var veldig spent på om han var klar, men det har gått veeldig bra😊 høres ut som barnet ditt er veldig klar for barnehagen😊
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 Min var helt lik din og begynte i barnehagen ved 1 år. Han begynte i en liten barnehage med totalt 5 barn og tre faste voksne på småbarnsavdelingen. Det var midt i blinken. Han elsket barnehagen og utviklingen skjøt i været. Jeg hadde dog vært litt mer skeptisk til å sende en 1-åring i en større barnehage med mange på avdelingen hvis jeg hadde et valg. Gutten min går i en annen barnehage enn den han begynte i nå, og selv om 12 barn på avdelingen har vært supert for ham som 2-3-åring tenker jeg at det nok er for mye for de aller minste. Anonymkode: 42b92...072
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Min nr to begynte i barnehagen da hun var 11 mnd ganmel. Det gikk kjempefint og hun stortrivdes fra dag én. Tilvenningen var ekstremt mye enklere og mindre styrete med henne, enn med storebror som begynte rett før han fylte 2. Med ham var det gråting og vanskelige leveringer hele høsten, før det tilslutt omsider gikk seg til. Det kunne også ta lang tid, borti en time etter at vi hadde gått, før han var blid og glad og hadde det fint igjen. Lillesøster, som begynte da hun var 11 mnd, sutret litt da vi gikk de første par dagene (men fant seg raskt til rette og lekte og koste seg så fort vi hadde gått), og etter de første par dagene med sutring var det aldri noensinne problemer ved levering igjen. Nå er de 6 og 8 år, og er begge veldig godt sosialt fungerende, harmoniske og trygge barn, og de er begge langt fremme faglig sett. Så pr nå merkes det overhode ingen forskjell på den som begynte tidlig og den som begynte sent. Men på tidspunktet de startet opp i barnehagen merket vi som sagt en stor fordel ved å begynne når barnet var rundt ett år kontra når barnet var nærmere to. Anonymkode: 7eebb...708
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for et fint svar ❤️ Nei jeg tenker jo det finnes drøssevis av unger som må i bhg fra ca ett år dersom foreldrene ikke har mulighet til å forlenge permisjonen, og det går jo fint med de fleste 😅 Blir bare litt nervøs siden jeg får høre fra alle kanter at man bør utsette hvis man kan... Anonymkode: d9088...2bc ... finnes også foreldre som ikke ønsker være hjemme lengre og dermed sender barna i bhg fra 1 år. Jeg er en sånn. Barnet elsker bhg. Anonymkode: c05f3...d4f 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 11 mnd da vi sendte vår i bhg, samme type barn som ditt - det var action fra morgen til kveld. Startet gradert i barnehagen med noen dager fri i uken, justerte så oppover. 100% fra 1,5 år. Supert for ungen og supert for oss. Gjør det samme med neste barn. Men anbefaler varmt å ha feks ha barnet i bhg mandag, onsdag og fredag i begynnelsen, så blir det ikke så brå overgang når de er så små 😊 Anonymkode: acf92...8e4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for et fint svar ❤️ Nei jeg tenker jo det finnes drøssevis av unger som må i bhg fra ca ett år dersom foreldrene ikke har mulighet til å forlenge permisjonen, og det går jo fint med de fleste 😅 Blir bare litt nervøs siden jeg får høre fra alle kanter at man bør utsette hvis man kan... Anonymkode: d9088...2bc Det er stor forskjell på barn og i min erfaring er ofte de veldig aktive barna veldig klar for barnehage ved 1 års alderen. De har gjerne ett enormt behov for stimuli og faller fort på plass i en barnehage. Vi holdt vår ene hjemme til 2 år og det angrer jeg på egentlig da barnet var overklar for barnehage. Det andre barnet begynte ved 1 års alderen og var like aktivt som ditt og virket kjempe trygg og komfortabel med en gang. Anonymkode: 4bdaa...fe2
Anonym6789 Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 Har en 1 åring som er ganske lik. Han skal begynne nå, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Han elsker andre barn, og kjenner at både jeg og han trenger det. (Jeg trives dog veldig godt i min jobb og gleder meg til å jobbe igjen) Jobber 75% første mnd så han ikke skal få altfor lange dager. Mange må jo jobbe 100% etter fylte 1 år, og går jo stort sett bra det også
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 På 7.8.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev: Er hjemme med mini på 10 mnd og han holder på å aldeles slite meg ut. Han har et helt sinnsykt energinivå, til og med HS har påpekt det. Han er høyt og lavt HELE døgnet, sover lite og klatrer/herjer/turner og styrer på hele tiden. Jeg mener konstant, han må underholdes og aktiviseres hele tiden til og med under måltid. Jeg løper etter han dagen lang. Vi hadde egentlig tenkt å utsette bhg til han ble 1,5-2 år, fordi alle sier man bør være hjemme lenger om man kan, men jeg tror seriøst ikke jeg klarer det. Er så sliten! Så jeg lurer på om han trenger barnehagen. Få herje fra seg med andre unger, turne, klatre og oppleve nye ting? Jeg gjør så godt jeg kan med å aktivisere, leke, herje - vi er ute hele dagen, går turer og finner på ting men det er ikke nok. Vurderer veldig sterkt å ringe barnehagen og høre om det er mulig å få han inn rundt ettårsdagen, i alle fall et par dager i uka. Hva er egentlig ulempene? Hvorfor anbefaler ''alle'' å holde ungene lengst mulig hjemme? Anonymkode: d9088...2bc Grunnen til at man gjerne kan ha barnet lenger hjemme er fordi så små barn har det egentlig best sånn mentalt sett med foreldrene sine, evt sine primære omsogspersoner. Noe med trygghet og tilknyning etc å gjøre. Det er på en måte tidlig å bli overlatt til noen andre. MEN, jeg ville sagt at det er bedre med bhg som kan håndtere overskuddet av energi enn en utslitt mamma som ikke orker mer. Så jeg ville klart prøvd å få han i bhg for nye utfordringer, brukt god tid på tilvenning om mulig, startet med korte dager etc. Men absolutt, noen barn trenger mer stimuli og action enn det vi voksne klarer å tilby dem. Normalt i "landsbyen" i gamle dager gikk jo ikke 1-åringene alene rundt med mamma liksom. De hadde nok alltid mange større barn å bryne seg på og gi utfordringer. Det jeg alltid ønsket meg i den alderen var åpen barnehage hver dag. Altså at jeg og barna kunne sosialisereog barnet få utfordringer SAMMEN med meg. Uten at jeg må forlate barnet. Det er helt perfekt, jeg ELSKER åpen barnehage. Men nå i koronatider er vel disse stengt selvsagt...og her hadde vi bare 2 dager i uka. Men de to dagene i uka gjorde det fullt holdtbart å være hjemme med de til de var hhv 17 og 18 mnd gamle. Dessverre finnes ikke slik daglig-åpen-barnehage... men barnet trenger allikevel stimuli og å få utfolde seg, så da ville jeg lagt opp til barnehage fra 12 mnd. Anonymkode: ec6a3...e55
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Vår gutt var ganske lik, og jeg trodde jeg skulle gå på veggen av og til.. Hadde oppstart når han var akkurat 12 mnd. Kunne ikke gå, og ikke snakke. Han begynte å gå etter to dager i barnehagen, og de første ordene kom veldig raskt etter oppstart. Elsket andre barn og voksne, så tilvenning var en lek. Spurte meg selv ofte om vi satt han i barnehagen for oss eller for han, men konkluderte veldig fort med at det var det beste for han. Han trengte mye sosialisering, og trengte å bli utfordret. Vi hadde hatt råd til å ha han hjemme lengre, men det hadde ingen av oss behov for. Anonymkode: a05a9...374
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Følg ditt eget hjerte. Min sønn var som din og han har alltid elsket barnehage. Han løp inn med en gang vi entret døra. Barn er forskjellige, noen trenger mye stimuli, andre liker å pusle rundt hjemme. Ofte er det verre å tilvenne et barn på 2 enn ett år er min erfaring. De forstår mye mer Anonymkode: d9641...f4d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 På 7.8.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev: Er hjemme med mini på 10 mnd og han holder på å aldeles slite meg ut. Han har et helt sinnsykt energinivå, til og med HS har påpekt det. Han er høyt og lavt HELE døgnet, sover lite og klatrer/herjer/turner og styrer på hele tiden. Jeg mener konstant, han må underholdes og aktiviseres hele tiden til og med under måltid. Jeg løper etter han dagen lang. Vi hadde egentlig tenkt å utsette bhg til han ble 1,5-2 år, fordi alle sier man bør være hjemme lenger om man kan, men jeg tror seriøst ikke jeg klarer det. Er så sliten! Så jeg lurer på om han trenger barnehagen. Få herje fra seg med andre unger, turne, klatre og oppleve nye ting? Jeg gjør så godt jeg kan med å aktivisere, leke, herje - vi er ute hele dagen, går turer og finner på ting men det er ikke nok. Vurderer veldig sterkt å ringe barnehagen og høre om det er mulig å få han inn rundt ettårsdagen, i alle fall et par dager i uka. Hva er egentlig ulempene? Hvorfor anbefaler ''alle'' å holde ungene lengst mulig hjemme? Anonymkode: d9088...2bc Erfaringsmessig ingen. Eller vent litt... Blikk fra andre da. Minsten trives godt og jeg får slappe av. Men man må jo være fornuftig å prøve å ta litt fri og kortere dager der det er mulig. Begynte litt over 10 mnd. Anonymkode: fd06d...4ad
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 Hvis du har mulighet så ville jeg ventet til barnet er 1,5 år. Forskning viser et betydelig økning av stresshormoner kortisol hos de som er nærmere ett år ved barnehagestart enn de som er 1,5-2 år. Det kan være med på å forsinke kognitiv utvikling. Men man er ikke en dårlig forelder hvis man ser seg nødt til det. Ansatte i barnehagen jobber jo aktivt med å dempe stress hos barna. Men forskningsresultatene taler for seg, hvis du er opptatt av det da. Anonymkode: 3345a...5b3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har mulighet så ville jeg ventet til barnet er 1,5 år. Forskning viser et betydelig økning av stresshormoner kortisol hos de som er nærmere ett år ved barnehagestart enn de som er 1,5-2 år. Det kan være med på å forsinke kognitiv utvikling. Men man er ikke en dårlig forelder hvis man ser seg nødt til det. Ansatte i barnehagen jobber jo aktivt med å dempe stress hos barna. Men forskningsresultatene taler for seg, hvis du er opptatt av det da. Anonymkode: 3345a...5b3 Har du link til denne forskningen? Er ikke skeptisk, bare interessert i temaet☺️ Anonymkode: 096a3...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå