Gå til innhold

Dokumentasjon av alle kjøp og salg (ENK)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har drevet med kjøp og salg som ENK, tenker spesielt hvis det gjelder brukte varer så du handler de av privatperson. 

Har vurdert å starte opp, men har snakket med regnskapskyndig og lest meg opp på at jeg må ha kvittering på alle kjøp (og salg). Det føles heftig for alle mulige småting, men det er vel for ettersyn fra skatteetaten. 

Er det noen her som har erfaring med det, eller har det bare ført til at du fortsatte å ha det som hobby, eller ikke gadd å prøve? 

Anonymkode: 390f8...3ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt som skal i et regnskap skal dokumenteres 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, smilo skrev:

Alt som skal i et regnskap skal dokumenteres 

Syntes bare det virket så rigid å måtte ha kvittering / kontrakt for alle mulige ting jeg eventuelt skulle kjøpe for 100 kr eller 200 kr, osv på Finn for videresalg. Men forstår at reglene da er sånn. Men det fører nok til at mange som driver relativt profft på finn velger å ikke legge seg inn med ENK og skatte.

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Er det noen her som har drevet med kjøp og salg som ENK, tenker spesielt hvis det gjelder brukte varer så du handler de av privatperson. 

Har vurdert å starte opp, men har snakket med regnskapskyndig og lest meg opp på at jeg må ha kvittering på alle kjøp (og salg). Det føles heftig for alle mulige småting, men det er vel for ettersyn fra skatteetaten. 

Er det noen her som har erfaring med det, eller har det bare ført til at du fortsatte å ha det som hobby, eller ikke gadd å prøve? 

Husker ikke om det sto i bokføringsloven, bokføringsforeskriften eller god bokføringsskikk, men hvis du mangler dokumentasjon, eller gjør noe feil vil du bli gitt en frist for når feilen/mangelen må rettes opp dersom skattetaten sjekker akkurat ditt regnskap. Om feilen eller mangelen ikke er rettet opp i innen fristen, så må du punge ut. Det er en særskilt ordning på dette du burde lese deg opp på.

Endret av Minesveiper
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes bare det virket så rigid å måtte ha kvittering / kontrakt for alle mulige ting jeg eventuelt skulle kjøpe for 100 kr eller 200 kr, osv på Finn for videresalg. Men forstår at reglene da er sånn. Men det fører nok til at mange som driver relativt profft på finn velger å ikke legge seg inn med ENK og skatte.

Hvis du driver næring kan du ikke velge å la være å ha foretak.

Anonymkode: aabf1...3f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du driver næring kan du ikke velge å la være å ha foretak.

Anonymkode: aabf1...3f1

Hvis jeg kjøper noe småting på Finn og selger videre, så får jeg bare gjøre det som privatperson da.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Minesveiper skrev:

Husker ikke om det sto i bokføringsloven, bokføringsforeskriften eller god bokføringsskikk, men hvis du mangler dokumentasjon, eller gjør noe feil vil du bli gitt en frist for når feilen/mangelen må rettes opp dersom skattetaten sjekker akkurat ditt regnskap. Om feilen eller mangelen ikke er rettet opp i innen fristen, så må du punge ut. Det er en særskilt ordning på dette du burde lese deg opp på.

Hvis man har handlet uten kvitteringer over lang tid er det vanskelig å rette opp det i etterkant, med mindre det gjelder det tidspunktet man blir kontaktet

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg kjøper noe småting på Finn og selger videre, så får jeg bare gjøre det som privatperson da.

Det er det "alle" gjør på finn.no

Anonymkode: ab55a...e74

• Liker 1
Gjest Minesveiper
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man har handlet uten kvitteringer over lang tid er det vanskelig å rette opp det i etterkant, med mindre det gjelder det tidspunktet man blir kontaktet

Jeg har ikke akkurat satt meg veldig godt inn i hvordan skatteetaten jobber, men jeg tviler sterkt på at de sjekker ut alle mindre selskaper. Det tror jeg ikke de har kapasitet til. Virker mer naturlig at de heller fokuserer på større selskaper siden feil i de selskapene gir større utslag i skatten som skal betales. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får lage deg en god og organisert perm for regnskap med måneder der du legger inn kvitteringene (fysiske eller printer ut en kvittering av et slag fra nett) og merker de som bilag. Har ført regnskapet til et ENK over tid, og det gjør det veldig oversiktelig å ha alle bilag (inn og ut) organisert etter dato i en perm. Blir litt papir, men med tiden en sparer å sjekke opp noe og ved revisorettersyn er det verdt det. 

Anonymkode: 8a7ed...8dc

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får lage deg en god og organisert perm for regnskap med måneder der du legger inn kvitteringene (fysiske eller printer ut en kvittering av et slag fra nett) og merker de som bilag. Har ført regnskapet til et ENK over tid, og det gjør det veldig oversiktelig å ha alle bilag (inn og ut) organisert etter dato i en perm. Blir litt papir, men med tiden en sparer å sjekke opp noe og ved revisorettersyn er det verdt det. 

Anonymkode: 8a7ed...8dc

akkurat dette☺️har hatt ENK i 10 år, og god oversikt. viktig å ikke slenge kvitteringen fra seg, men sette den rett i permen. har også konto hos de leverandørene jeg handler mest hos, da får jeg faktura på mail og det er umulig å bomme her😁

Anonymkode: c1a83...075

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Få deg et enkelt regnskapssystem hvor du bare kan ta bilde av kvitteringene og sende rett inn i systemet. 

Alle små kjøp tar du privat for å gjøre det enkelt. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For skatteetaten så er det omfanget av kjøp og salg som er avgjørende om det er hobby eller næring. Hvis det er så stor omfang at det er ment å gi overskudd innen rimelig så kan det bli klassifisert som næring og regnskapsplikten inntrer. 

Og til deg som mente at skatteetaten kun går på større kunder så skal du ikke være så sikker på det. Og straffeskatt kan bli opp mot 60 % av det skatteetaten mener du har tjent, uavhengig av hva du oppgir. 

• Liker 2
Skrevet

Glemte å skrive at om din omsetning i næring overstiger 50000 pr år, er du også mvapliktig. 

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
32 minutter siden, smilo said:

For skatteetaten så er det omfanget av kjøp og salg som er avgjørende om det er hobby eller næring. Hvis det er så stor omfang at det er ment å gi overskudd innen rimelig så kan det bli klassifisert som næring og regnskapsplikten inntrer. 

Og til deg som mente at skatteetaten kun går på større kunder så skal du ikke være så sikker på det. Og straffeskatt kan bli opp mot 60 % av det skatteetaten mener du har tjent, uavhengig av hva du oppgir. 

Vet du hvor stort overskuddet må være for at det skal bli klassifisert som næring? Jeg prøvde å finne noe konkret på skateetaten sine sider, og altinn, men fant ikke noen konkrete grenser. Si hvis jeg egentlig driver en hobby da, men marginen på det jeg holder på med er så god at det nesten er umulig å ikke gå i overskudd. Skikkelig kjedelig å måtte bli regnskapspliktig da. 

Endret av Minesveiper
Skrevet
2 timer siden, Minesveiper skrev:

Vet du hvor stort overskuddet må være for at det skal bli klassifisert som næring? Jeg prøvde å finne noe konkret på skateetaten sine sider, og altinn, men fant ikke noen konkrete grenser. Si hvis jeg egentlig driver en hobby da, men marginen på det jeg holder på med er så god at det nesten er umulig å ikke gå i overskudd. Skikkelig kjedelig å måtte bli regnskapspliktig da. 

Det finnes ingen fasit på dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Minesveiper skrev:

Du må kontakte skatteetaten og forklare hva du ønsker å gå i gang med, så vil de se på om det er egnet for overskudd i fremtiden eller hobby. Det er ingen fasit og ingen her inne som kan fortelle deg det. Kun skatteetaten.

Anonymkode: 6e1ec...828

Skrevet

Litt på siden,  men likevel relevant: Kan noen av dere som driver på med regnskap til daglig fortelle om man i slike tilfeller som TS beskriver kan skrive kvitteringene selv, og få selgers underskrift på dette som bilag?

Skrevet
19 minutter siden, Buldre skrev:

Litt på siden,  men likevel relevant: Kan noen av dere som driver på med regnskap til daglig fortelle om man i slike tilfeller som TS beskriver kan skrive kvitteringene selv, og få selgers underskrift på dette som bilag?

Hvem som har skrevet kvitteringene er det neppe noen som ser, så lenge selger kvitterer på dette.

Men husk at en næringsdrivende har helt annet lovverk i forhold til avtaler om kjøp og salg enn to privatpersoner. 

Skrevet
4 timer siden, Minesveiper skrev:

1 time siden, smilo skrev:

Det finnes ingen fasit på dette. 

Det er ikke relevant om du driver med overskudd. Det kan være næring selv om du går med underskudd. Mva grensen er i alle fall en grense å forholde seg til. Omsetter man for 50 000,- er det mva pliktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...