AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Hei. Jeg jobber i en kontor/administrasjonsstilling. Jeg er selv gravid i uke 22, og jobber med to andre kvinner som også er gravide. Ingen av oss er eller har vært sykemeldte fra jobb enda. I lunsjpausen i dag dreide samtalen seg over på litt gyngende grunn, etter min mening. Den ene av disse gravide kvinnene begynte å greie ut om en bekjent av seg som jobber i barnehage. Denne kvinnen nærmer seg visst termin nå, og har vært sykemeldt i store deler av sitt svangerskap. Dette synes visst disse to damene, med behagelige kontorstoler, topp ventilasjonsanlegg og flexitid at var latterlig dårlig.. Konklusjonen ble til slutt at kvinner i typiske "grasrotyrker" er latere og mer sytete enn oss med høyere utdanning(og vesentlig lavere tempo på arbeidsplassen). Kjenner at jeg ikke helt klarer å komme over hvor dumt og lavmål hele denne samtalen utviklet seg til å bli. Spesielt med tanke på at de heller ikke rettet på seg selv etter at jeg flere ganger argumenterte for hvorfor det sikkert er vanskeligere å stå i en jobb som typ barnehagemedarbeider eller sykepleier, enn typiske kontorjobber. Hva tenker dere? Anonymkode: 61cde...336 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 Hadde sagt rett ut at det var en stygg ting å si. At svangerskap er ulike, og at å sitte på ræva hele dagen kan ikke sammenlignes med yrker der du tilbringer mye av tiden på beina. Og så hadde jeg kanskje hintet om at de ikke hadde så veldig mye i topplokket om de ikke skjønte såpass. Jeg har aldri vært redd for å si hva jeg mener. Anonymkode: 67555...e60 5
Olaug Olsen Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Jeg ville ikke forsøkt å diskutere med kolleger. Viktig å holde en profesjonell distanse. Dersom de har slike holdninger, kommer de neppe til å endre på det, bare fordi du er der og snakker med dem. Du bør skjerme deg. Jeg synes du skal finne deg et mer kurant lunchsted, hvor du slipper å lytte til slike toskete holdninger. Kontor med skjermen av og noe bra musikk eller radio, kan være et fint alternativ!! Avis eller tidsskrift på pulten. Bena opp. Går fint å spise alene! 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg jobber i en kontor/administrasjonsstilling. Jeg er selv gravid i uke 22, og jobber med to andre kvinner som også er gravide. Ingen av oss er eller har vært sykemeldte fra jobb enda. I lunsjpausen i dag dreide samtalen seg over på litt gyngende grunn, etter min mening. Den ene av disse gravide kvinnene begynte å greie ut om en bekjent av seg som jobber i barnehage. Denne kvinnen nærmer seg visst termin nå, og har vært sykemeldt i store deler av sitt svangerskap. Dette synes visst disse to damene, med behagelige kontorstoler, topp ventilasjonsanlegg og flexitid at var latterlig dårlig.. Konklusjonen ble til slutt at kvinner i typiske "grasrotyrker" er latere og mer sytete enn oss med høyere utdanning(og vesentlig lavere tempo på arbeidsplassen). Kjenner at jeg ikke helt klarer å komme over hvor dumt og lavmål hele denne samtalen utviklet seg til å bli. Spesielt med tanke på at de heller ikke rettet på seg selv etter at jeg flere ganger argumenterte for hvorfor det sikkert er vanskeligere å stå i en jobb som typ barnehagemedarbeider eller sykepleier, enn typiske kontorjobber. Hva tenker dere? Anonymkode: 61cde...336 Tenker 100% det samme som deg! Har selv kontorjobb, ikke noe fancy med høy utdannelse sådan, men behagelig arbeid for en gravid. Høyt tempo og slitsomme dager, men overhodet ikke sammenlignet med jobb i barnehage feks. Jobbet en stund i barnehage da jeg var yngre, og var helt utslitt husker jeg. Jeg er bare 13 uker gravid, og hadde neppe klart enkelte av disse ukene engang i barnehage da jeg har vært relativt dårllg. Anonymkode: 4e5d6...ccb 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 Helt enig med deg. For et idiotisk tema og diskutere! Svangerskap, kvinner og arbeidsplasser er jo helt vidt forskjellige, kan ikke sammenligne to svangerskap hos samme kvinne en gang ofte. Jeg er sykepleier, på bena hele dagen på en hektisk arbeidsplass - jeg hadde et lekende lett svangerskap og var ikke sykemeldt en dag. Kusinen min derimot har en stillesittende, rolig og bedagelig arbeidsplass og var likevel sykemeldt fra uke 9 og ut. Min konklusjon: hun hadde et mye tøffere svangerskap og var i mye dårligere form enn meg. Det er det eneste som burde tenkes, at stakkar som er så utrolig dårlig. Og det var hun virkelig. Å tenke noe annet er bare latterlig. Mennesker er ulike. Anonymkode: 867c8...9dd 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Forkastelig av disse kollegaene dine. Graviditeter er ulik hos hvert enkelt av oss, og mange klarer faktisk å stå i jobb i barnehage helt frem til termin, mens andre blir sykemeldt tidlig. Det avhenger jo av om man får bekkenløsning, sliter med kvalme eller andre komplikasjoner. Er man styrer og sitter i en god kontorstol på kontoret, har man jo større mulighet til å ta det rolig, eller hvis man er pedagogisk leder eller assistent, og løper rundt med ungene og har stress&mas og dårlige arbeidsstillinger dagen lang. De fleste får dårlig samvittighet hvis de blir sykemeldt selv om de plages, så vi kvinner er flink til å presse oss selv. Disse kollegene dine kan ta seg en bolle eller to. Anonymkode: ab25d...7fc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 Er enig i at det de sa var dumt, men hvordan kan de endre seg hvis ingen kommer med motargumenter? Jeg hadde sagt til dem at det vel kan være forskjell på jobb i barnehage og en stillesittende kontorjobb, uten å være respektløs overfor det de har gitt utrykk for. Det er sånn vi lærer - og det går fint an å ha en meningsutveksling uten å være kverulerende. Jeg lærer mye av kollegaer under lunsjen jeg. At hver og en skal bure seg inn og ikke snakke med hverandre er en skikkelig dårlig løsning. Anonymkode: 05353...e0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå