Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Lampe1 skrev:

Tror du det er EN unik sak at psykisk syke går berserk, også mot barn?

Jeg ville startet:

LAW-ABIDING PEOPLE MATTER

Ja har du hørt om flere mennesker som går rund å spytter på små barn? Eller er det noe annet du snakker om?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Paramount skrev:

Trygghet gjelder liksom ikke lenger. Bare i båt og i bil handler alt om trygghet. Gale mennesker, kriminalitet og blind vold går under departementet for integrering av annerledeshet, i annerledeslandet Norge må da tryggheten vike. 

Ja, i verdenssammenheng er Norge et veldig utrygt land 🙄 

• Liker 4
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Lampe1 skrev:

Den manglende sikkerhetstenkningen rundt voldsutøvere, overgripere og alvorlig psykisk syke er både barnefiendtlig og menneskefiendtlig.

Få hodet opp av sanden.

Har aldri hatt hodet i sanden.

Regner med at du har høyere utdanning i både kriminologi, statsvitenskap og juss, siden du uttaler deg så skråsikkert om disse spørsmålene? 

Disse problemstillingene ganske komplekse. Straffesystemet vi har i dag er bygget på kunnskap, men det vil selvfølgelig alltid være saker som henlegges på grunn av manglende bevis. Har selv vært fornærmet i en slik sak, og det var selvfølgelig tungt, men jeg støtter opp om de grunnleggende rettsprinsippene.

Jeg synes at vi har for lite kapasitet i den norske psykiatrien, men det er en annen sak.

Endret av YjLKm
  • Liker 2
Skrevet

Grunnen til at jeg synes det er en skremmende utvikling, er pga denne hendelsen, og en rekke andre hendelser som har kommet frem i media hvor uskyldige barn er ofre for psyke mennesker. Dette er dog fra utlandet, feks i England, hvor tilfeldige blir kastet syre på. 

Her i Norge derimot, så har det liksom blitt allmenn godtatt å hate at barn finnes på andre steder enn på steder for barn. 

Når slike forferdelige hendelser skjer, skal det fort konkluderes med at personen er psykisk psyk, noe som er ganske selvsagt, men at hun ikke skal straffes for det, og heller får hjelp. Det er synd egentlig. 

Gjest Lampe1
Skrevet (endret)
25 minutter siden, YjLKm skrev:

Har aldri hatt hodet i sanden.

Regner med at du har høyere utdanning i både kriminologi, statsvitenskap og juss, siden du uttaler deg så skråsikkert om disse spørsmålene? 

Disse problemstillingene ganske komplekse. Straffesystemet vi har i dag er bygget på kunnskap, men det vil selvfølgelig alltid være saker som henlegges på grunn av manglende bevis. Har selv vært fornærmet i en slik sak, og det var selvfølgelig tungt, men jeg støtter opp om de grunnleggende rettsprinsippene.

Jeg synes at vi har for lite kapasitet i den norske psykiatrien, men det er en annen sak.

Jeg trenger ikke utdanning i disse fagene for å se hvilken ansvarsfraskrivelse myndighetene driver med.

Kriminologi er en pseudovitenskap som er basert på forestillingen om kriminelle som ofre for et urettferdig samfunn, og straff som «uopplyst». Det de driver med, er direkte samfunnsskadelig. Hvorfor skal jeg respektere det? En utdanning i dette faget gjør deg dummere enn før du startet.

Jeg ønsker andre rettsprinsipper, med samfunnet i fokus. Jeg bryr meg intet om å få nedlatende moraliserende ideologi slengt i trynet. Jeg bryr meg faktisk om mine medmennesker, i motsetning til de lederne som skalter og valter i psykiatri, rettsvesen og rettspolitikk. De burde buret inne seg selv.

Endret av Lampe1
Gjest Lampe1
Skrevet
30 minutter siden, YjLKm skrev:

Ja, i verdenssammenheng er Norge et veldig utrygt land 🙄 

Det blir mer utrygt.

Skrevet
1 minutt siden, Fuglemor skrev:

Grunnen til at jeg synes det er en skremmende utvikling, er pga denne hendelsen, og en rekke andre hendelser som har kommet frem i media hvor uskyldige barn er ofre for psyke mennesker. Dette er dog fra utlandet, feks i England, hvor tilfeldige blir kastet syre på. 

Her i Norge derimot, så har det liksom blitt allmenn godtatt å hate at barn finnes på andre steder enn på steder for barn. 

Når slike forferdelige hendelser skjer, skal det fort konkluderes med at personen er psykisk psyk, noe som er ganske selvsagt, men at hun ikke skal straffes for det, og heller får hjelp. Det er synd egentlig. 

Ja - men tror du ikke at inntrykket ditt kan ha sammenheng med den generelle utviklingen i media?

At flere saker enn tidligere fokuserer på enkeltpersoner (snarere enn overordnet økonomi og politikk), internasjonalisering, emosjonsfokus, click-bait, osv.?

Tror ikke at mediadekningen er en god parameter på denne «utviklingen». Disse sakene er forferdelige, men slikt har skjedd til alle tider. Vi blir bare konfrontert mer med dem nå enn det vi gjorde tidligere.

• Liker 3
Gjest Lampe1
Skrevet
32 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Ja har du hørt om flere mennesker som går rund å spytter på små barn? Eller er det noe annet du snakker om?

Jeg snakker om hvilken fare voldelige og alvorlig psykisk syke utgjør for barn og voksne. 

Gjest Lampe1
Skrevet
1 minutt siden, YjLKm skrev:

Ja - men tror du ikke at inntrykket ditt kan ha sammenheng med den generelle utviklingen i media?

At flere saker enn tidligere fokuserer på enkeltpersoner (snarere enn overordnet økonomi og politikk), internasjonalisering, emosjonsfokus, click-bait, osv.?

Tror ikke at mediadekningen er en god parameter på denne «utviklingen». Disse sakene er forferdelige, men slikt har skjedd til alle tider. Vi blir bare konfrontert mer med dem nå enn det vi gjorde tidligere.

Nei, det er psykiatrien som er endret. I dag slipper folk ofte ut etter kort tid, også om de er langt fra friske, med minimal oppfølging. I gamle dager bodde de på institusjon.

Hvor mange enkeltsaker utgjør en trend, mener du?

Dette er ren tåkelegging av saken.

Skrevet

Psykisk helsevern i Norge er tragisk og jeg er flau av å jobbe innen dette. Syke og farlige mennesker blir satt rett på gaten.

Skrevet
3 minutter siden, Lampe1 skrev:

Nei, det er psykiatrien som er endret. I dag slipper folk ofte ut etter kort tid, også om de er langt fra friske, med minimal oppfølging. I gamle dager bodde de på institusjon.

Hvor mange enkeltsaker utgjør en trend, mener du?

Dette er ren tåkelegging av saken.

Du må nesten spesifisere hva du mener med «før». Det har stort sett alltid vært underkapasitet i psykiatrien, men i et historisk perspektiv har det gått fra å være et oppbevaringssted til et behandlingstilbud. Mange av de som ble boende store deler av livet på psykiatrisk institusjon «før», var psykisk utviklingshemmede og ikke psykisk syke. 

Vi kan være enige i at kapasiteten er for lav, men jeg er ikke enig i at målet skal være «å sperre folk inne». De bør få skikkelig behandling, og dersom de har gjort noe alvorlig galt, er hovedregelen være at det skal få konsekvenser. Men i de sakene der noen f.eks. har gjort noe dumt i psykotisk tilstand, kan tvungent psykisk helsevern være en hensiktsmessig konsekvens.

• Liker 3
Gjest Lampe1
Skrevet
8 minutter siden, YjLKm skrev:

Du må nesten spesifisere hva du mener med «før». Det har stort sett alltid vært underkapasitet i psykiatrien, men i et historisk perspektiv har det gått fra å være et oppbevaringssted til et behandlingstilbud. Mange av de som ble boende store deler av livet på psykiatrisk institusjon «før», var psykisk utviklingshemmede og ikke psykisk syke. 

Vi kan være enige i at kapasiteten er for lav, men jeg er ikke enig i at målet skal være «å sperre folk inne». De bør få skikkelig behandling, og dersom de har gjort noe alvorlig galt, er hovedregelen være at det skal få konsekvenser. Men i de sakene der noen f.eks. har gjort noe dumt i psykotisk tilstand, kan tvungent psykisk helsevern være en hensiktsmessig konsekvens.

Da får vi forbli uenige. Selvfølgelig er det klart at kapasiteten er for lav, men det dreier seg om et holdningsproblem.

Det virker som både psykiatri og fengselsvesen synes det er helt greit å dumpe slike «tikkende bomber» ut i samfunnet. Det samme gjelder selvmord. Hvor mange suicidale eller alvorlig psykisk syke har ikke tatt sitt liv kort tid etter å bli skrevet ut? Ja, tilogmed i tilfeller hvor enten de selv eller pårørende fortvilet har bedt om at de ikke skal skrives ut på grunn av pasientens tilstand.

Dette er forferdelig. Ingen dør av å bli «sperret inne» og motta behandling, det er bedre å ta feil i denne retningen enn motsatt. De ansvarlige leger og myndighetspersoner burde få lange straffer i de tilfeller deres feilvurderinger ender i selvmord, mord og annen vold. Det hadde hatt en disiplinerende effekt.

Menneskeliv er faktisk viktigst, ikke sånn dilldall som du er hjernevasket til å tro på.

Skrevet (endret)
46 minutter siden, Lampe1 skrev:

Jeg trenger ikke utdanning i disse fagene for å se hvilken ansvarsfraskrivelse myndighetene driver med.

Kriminologi er en pseudovitenskap som er basert på forestillingen om kriminelle som ofre for et urettferdig samfunn, og straff som «uopplyst». Det de driver med, er direkte samfunnsskadelig. Hvorfor skal jeg respektere det? En utdanning i dette faget gjør deg dummere enn før du startet.

Jeg ønsker andre rettsprinsipper, med samfunnet i fokus. Jeg bryr meg intet om å få nedlatende moraliserende ideologi slengt i trynet. Jeg bryr meg faktisk om mine medmennesker, i motsetning til de lederne som skalter og valter i psykiatri, rettsvesen og rettspolitikk. De burde buret inne seg selv.

For å oppsummere innlegget ditt:

- Du mener at du har rett.

- Du mener at du har gjennomskuet myndighetenes ansvarsfraskrivelser

- Du mener at den spesialiserte fagutdannelsen på dette området er «pseudovitenskap», og at de som har studert det er «dummere enn da de startet»

- Du mener at de som har andre oppfatninger enn deg, bedriver «nedlatende moraliserende ideologi» som du får «slengt i trynet«

- Du har bedre moralsk vurderingsevne enn dem som styrer noen av våre viktigste samfunnsfunksjoner. De bryr seg ikke om sine medmennesker, men det gjør du.

- Du mener (interessant nok) at de som har psykiske utfordringer er en trussel mot samfunnet, og i større grad bør straffeforfølges eller institusjonaliseres.

- Du ønsker deg «andre rettsprinsipper, med samfunnet i fokus». Egentlig: andre rettsprinsipper basert på dine preferanser, med fokus på din politiske innstilling til samfunnet. Disse skal erstatte de rettsprinsippene som vi som demokratisk samfunn har lagt til grunn frem til nå.

Altså - du har rett, det er myndighetene, samfunnet, rettsvesenet, psykiatrien og akademia som tar feil. Verden burde formes etter dine premisser, da blir det «rett».

—————————————————————

Jeg synes at du bør tenke over dette: Hva gjør deg mer kompetent i disse spørsmålene enn psykiatri, rettsvesen, kriminologer og politikere? Hvilke kvalifikasjoner og argumenter har du for å hevde at noe er en pseudovitenskap?

Endret av YjLKm
  • Liker 5
Gjest Lampe1
Skrevet
2 minutter siden, YjLKm skrev:

- Du mener at den spesialiserte fagutdannelsen på dette området er «pseudovitenskap», og at de som har studert det er «dummere enn da de startet»

- Du mener at de som har andre oppfatninger enn deg, bedriver «nedlatende moraliserende ideologi» som du får «slengt i trynet«

- Du har bedre moralsk vurderingsevne enn dem som styrer noen av våre viktigste samfunnsfunksjoner. De bryr seg ikke om sine medmennesker, men det gjør du.

- Du ønsker deg andre rettsprinsipper, med samfunnet i fokus (egentlig: andre rettsprinsipper basert på dine preferanser, med din politiske innstilling til samfunnet i fokus)

Altså - du har rett, det er myndighetene, samfunnet, rettsvesenet, psykiatrien og akademia som tar feil. Verden burde formes etter dine premisser, da blir det «rett».

Interessant nok mener du også at de som har psykiske utfordringer er en trussel mot samfunnet, og i større grad bør straffeforfølges eller institusjonaliseres.

—————————————————————

Jeg synes at du bør tenke over dette: Hva gjør deg mer kompetent i disse spørsmålene enn psykiatri, rettsvesen, kriminologer og politikere? Hvilke kvalifikasjoner og argumenter har du for å hevde at noe er en pseudovitenskap?

Jeg sier meg enig i samtlige punkter på din liste. Skulle jeg begrunnet mitt syn i detalj, måtte jeg skrevet en lang kronikk på mange sider. Det har jeg ikke tid til.

Men jeg kan nevne at jeg er utdannet kjemiker med stor interesse for vitenskapsfilosofi og bred faglig nysgjerrighet. Sosiologi, psykiatri og andre menneskevitenskaper oppfyller generelt i liten grad kravene til vitenskap. Deres teorier er mange og sprikende, deres evne til testbarhet og falsifikasjon er svake. Det handler mye om tolkning av data. Og det er greit. Jeg betviler ikke kompetansen til disse fagpersonene, men så voldsomt vitenskapelig er det ikke. Og kriminologi er i langt verre stilling, da det er preget av venstreorienterte politiske holdninger om at kriminalitet kun skyldes miljø og dårlige samfunnsforhold. Straff av kriminelle er dermed «sosial kontroll» og en form for undertrykkelse, og bør reduseres. De har liten forståelse for moralsk ansvar og rettferdigheten i straff. Å snakke om de moralske, personlighetsmessige og genetiske mangler hos kriminelle er ikke stuerent. I alt blir det en pseudovitenskap, drevet av andre mål enn sannhetssøken.

Greit nok at du har voldsom tillit til akademia og samfunnsinstitusjoner, men den er ikke alltid godt begrunnet. Spesielt politikere har ofte svært lav eller ingen kompetanse til det de driver med.

Rettsvitenskap er ingen vitenskap. Det handler kun om tolkning av lovregler etter visse tradisjoner og normer. Jurister bryr seg ofte ikke det døyt om samfunnet. Og det kan man lett se ved å betrakte de mange straffeutmålingene og rettssakene rundt om.

Dette er ingen akademisk kaffeprat, det har virkelige konsekvenser. Og ja, mange gjør ikke jobben sin.

Gjest Lampe1
Skrevet
44 minutter siden, Klappe skrev:

Psykisk helsevern i Norge er tragisk og jeg er flau av å jobbe innen dette. Syke og farlige mennesker blir satt rett på gaten.

Det er akkurat hva jeg sier lenger oppe i tråden. Man tror det ikke før man får se det.

Skrevet
16 minutter siden, Lampe1 skrev:

Da får vi forbli uenige. Selvfølgelig er det klart at kapasiteten er for lav, men det dreier seg om et holdningsproblem.

Dette er vi forsåvidt enige i, men jeg mener at det dreier seg om manglende økonomiske bevilgninger og for lav kapasitet.

«Holdningsproblemet» (jeg ville ikke brukt dette ordet, men greit nok), ligger hos politikerne, ikke hos de som er ansatt i psykiatrien. 

17 minutter siden, Lampe1 skrev:

Det virker som både psykiatri og fengselsvesen synes det er helt greit å dumpe slike «tikkende bomber» ut i samfunnet. Det samme gjelder selvmord. Hvor mange suicidale eller alvorlig psykisk syke har ikke tatt sitt liv kort tid etter å bli skrevet ut? Ja, tilogmed i tilfeller hvor enten de selv eller pårørende fortvilet har bedt om at de ikke skal skrives ut på grunn av pasientens tilstand.

Det er ikke bra når slike ting skjer, men jeg tror i større grad at det skyldes manglende kapasitet og midler enn at de som er ansatt i psykiatri og rettsvesen mener at det er «helt greit». 

22 minutter siden, Lampe1 skrev:

De ansvarlige leger og myndighetspersoner burde få lange straffer i de tilfeller deres feilvurderinger ender i selvmord, mord og annen vold. Det hadde hatt en disiplinerende effekt.

Her er vi uenige. Jeg tror at mange av legene i psykiatrien gjerne skulle ha holdt på flere, men de har veldig begrenset antall sengeplasser. 

Si at du har 12 akutte sengeplasser innenfor psykisk helsevern i et gitt fylke. I løpet av et døgn får du til vurdering 9 pasienter som er suicidale, 8 som lider av alvorlig depresjon og mulig selvmordsrisiko, 4 som er schizofrene og 5 som er psykotiske.

Hva gjør du? Jo, du ta inn de som utgjør størst risiko. At noen av de øvrige begår kriminelle handlinger eller tar selvmord er tragisk, men det blir for enkelt å skylde på legen.

29 minutter siden, Lampe1 skrev:

Menneskeliv er faktisk viktigst, ikke sånn dilldall som du er hjernevasket til å tro på.

Hjernevasket, ja. Jeg har kanskje vrangforestillinger også? Eller storhetstanker? ;)

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet
20 minutter siden, YjLKm skrev:

- Du mener (interessant nok) at de som har psykiske utfordringer er en trussel mot samfunnet, og i større grad bør straffeforfølges eller institusjonaliseres.

- Du ønsker deg «andre rettsprinsipper, med samfunnet i fokus». Egentlig: andre rettsprinsipper basert på dine preferanser, med fokus på din politiske innstilling til samfunnet. Disse skal erstatte de rettsprinsippene som vi som demokratisk samfunn har lagt til grunn frem til nå.

—————————————————————

Legg merke til at du ikke tilbyr et eneste argument for ditt eget syn på psykiatri og rettsvesen.

Hele innlegget ditt er en eneste lang «appeal to authority», dette er et svakt argument, og rettferdiggjør min beskrivelse av argumentasjonsformen som «nedlatende moraliserende ideologi». Fordi det er nøyaktig hva det er.

Skrevet
Akkurat nå, Lampe1 skrev:

Legg merke til at du ikke tilbyr et eneste argument for ditt eget syn på psykiatri og rettsvesen.

Hele innlegget ditt er en eneste lang «appeal to authority», dette er et svakt argument, og rettferdiggjør min beskrivelse av argumentasjonsformen som «nedlatende moraliserende ideologi». Fordi det er nøyaktig hva det er.

Jeg prøver bare å utfordre dine utsagn litt. Du er veldig bastant, og jeg ser ikke at du begrunner noe i annet enn dine egne oppfatninger. Og så fremstiller du det som en ufravikelig sannhet.

Jeg skriver «jeg synes» og «jeg mener». En litt mer ydmyk tilnærming. Jeg vet heller ikke om jeg vil bruke sommerferien min til en inngående diskusjon om disse temaene.

Meningene dine har du allerede bestemt deg for at er ufravikelige, det er tilnærmingen din jeg synes er interessant.

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet
2 minutter siden, YjLKm skrev:

Dette er vi forsåvidt enige i, men jeg mener at det dreier seg om manglende økonomiske bevilgninger og for lav kapasitet.

«Holdningsproblemet» (jeg ville ikke brukt dette ordet, men greit nok), ligger hos politikerne, ikke hos de som er ansatt i psykiatrien. 

Det er jeg i stor grad helt enig i. Det er politikerne som er uansvarlige og har holdningsproblemet jeg beskriver. Beklager om jeg har uttalt meg krast i tonen, men denne saken har altfor lavt fokus. Det er ikke min intensjon å henge ut de nederst i systemet. De gjør nok som best de kan. Hele helsevesenet er underfinansiert, og det er fullstendig umoralsk. Jeg betaler gladelig mer skatt om pengene går til helsevesenet.

7 minutter siden, YjLKm skrev:

Det er ikke bra når slike ting skjer, men jeg tror i større grad at det skyldes manglende kapasitet og midler enn at de som er ansatt i psykiatri og rettsvesen mener at det er «helt greit». 

Her er vi uenige. Jeg tror at mange av legene i psykiatrien gjerne skulle ha holdt på flere, men de har veldig begrenset antall sengeplasser. 

Si at du har 12 akutte sengeplasser innenfor psykisk helsevern i et gitt fylke. I løpet av et døgn får du til vurdering 9 pasienter som er suicidale, 8 som lider av alvorlig depresjon og mulig selvmordsrisiko, 4 som er schizofrene og 5 som er psykotiske.

Hva gjør du? Jo, du ta inn de som utgjør størst risiko. At noen av de øvrige begår kriminelle handlinger eller tar selvmord er tragisk, men det blir for enkelt å skylde på legen.

Takk for et godt eksempel. Dette bekrefter mitt syn at det er altfor få akutte sengeplasser i psykiatrien. De politikerne som er ansvarlige fortjener straff for å bryte loven om helsehjelp. Denne saken må opp på den offentlige agendaen.

Jeg jobber selv i legemiddelbransjen. Vi er også altfor få folk, jobber under tidspress, må prioritere hardt mellom ulike saker. Men det rettferdiggjør ikke holdningen om at «dette produktet her er sikkert greit nok, var noen problemer, men har ikke tid til å se nærmere på det» og selge et potensielt usikkert produkt på markedet. Da ville vi antakelig fått kraftige reaksjoner eller blitt stengt ned. Helse og sikkerhet er alles ansvar, uansett!

Ansvarsfraskrivelse er noe av det verste jeg vet.

14 minutter siden, YjLKm skrev:

Hjernevasket, ja. Jeg har kanskje vrangforestillinger også? Eller storhetstanker? ;)

Hjernevasket er kanskje et for sterkt ord, men du har en ukritisk tro på at myndigheter og fagpersoner vet best. Slik er det ikke alltid. Og jeg står ved mine ord om kriminologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...