Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått eller kjenner noen som har fått 3 barn på 3-4 år? har dere noen positive/negative erfaringer å komme med? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Mye styr de første 3-4 årene etter siste, men så ble det bra (født 95, 96 og 98). De hadde mye selskap i hverandre og ble tidlig selvstendige. Negativt så var det selvsagt mye å gjøre og lite søvn i mange år, og kanskje fikk hver enkelt for lite oppmerksomhet. Hen i midten har uttrykt at hen følte seg lite sett.

Anonymkode: 36047...148

Skrevet

Vi fikk tre barn på fire år. Det er akkurat to år mellom hver og eldste var 4 år 1 mnd da yngste ble født. Jeg synes det har vært veldig fint. Ingen av barna har hatt utfordringer på noe vis da, ingen sykdom, kolikk, nattevåk eller annet som har gjort det ekstra slitsomt og det hjelper selvsagt mye.

Jeg synes det har vært svært få negative erfaringer. Det er jo litt intenst i starten, når alle er ganske små, men samtidig begynner de raskt å finne interesse i hverandre og det gjør det jo også lettere for oss foreldre. Det har vært ekstremt lite krangling, de har alltid gått veldig godt overens. Nå er de 7, 9 og 11. De trives i hverandres selskap og sitter sjelden hver for seg, de velger å være sammen når de er hjemme. Jeg ser også at de får innpass i hverandres vennegrupper. Når f.eks. mellomste har besøk vil de gjerne ha yngste med. Det ser jeg ikke for meg at de hadde ønsket om aldersforskjellen var større. Tette barn er selvsagt ingen garanti for godt forhold, men det øker nok sjansen i alle fall. :) Av rent praktiske grunner synes jeg også det er veldig greit at vi lett finner felles familieaktiviteter som alle liker og som ikke innebærer at yngstemann må stå og se på at den eldste gjør sine ting og omvendt. Eller sånne småting som at de går på samme skole i flere år slik at det er enkelt for de eldste å hente yngste på SFO og gå hjem sammen, noe som gjør det lettere for oss. Utover det tror jeg ikke det er så mye mer å si. Det er en fin liten flokk rett og slett og jeg har bare godt å si om å få tette barn. :) 

Skrevet

Kjenner ei med 5 barn på 5 år. Går veldig bra med familien. Mor jobber hjemmefra med eget firma.

Skrevet

I underkant av to år mellom er i hvert fall ikke noe stress i det hele tatt. Fikk mine 8 eldste på 14 år og 4 1/2 mnd. To av mellomrommene var på over to år og fem på under to år. Korteste var 20 mnd mellom. Tenkte aldri på dette som noe tett i alder. Syntes faktisk det var helt perfekt.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, asterix skrev:

I underkant av to år mellom er i hvert fall ikke noe stress i det hele tatt. Fikk mine 8 eldste på 14 år og 4 1/2 mnd. To av mellomrommene var på over to år og fem på under to år. Korteste var 20 mnd mellom. Tenkte aldri på dette som noe tett i alder. Syntes faktisk det var helt perfekt.

Wow :) ❤️ Bra jobba! Du skriver dine åtte eldste, har du enda flere? 

Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Wow :) ❤️ Bra jobba! Du skriver dine åtte eldste, har du enda flere? 

Jeg har en liten attpåklatt i tillegg. 😊

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, asterix skrev:

Jeg har en liten attpåklatt i tillegg. 😊

Hihi :) Kult! 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som har 5 barn på 6 år. Begge foreldre jobbet hjemme fra dog faren lite tilstede og mor veldig sliten men alle de barna er fornøyd med oppvekst og har greid seg bra (de er i 20-årene nå)

man er jo inne i baby rytmen så kjør på 😘

min partner er «dritten i midten» men ikke så tette tre barn på 5 år. Og han måtte klare seg mye selv. Storesøster var pappas jente og lillebror var mammas gull så han ble overlatt til seg selv mye. Men for han har det vært positivt han er selvstendig og tenkende og ikke helt fucka som søsknene som er sure og vanskelige som er vant med myyye oppmerksomhet. 

Anonymkode: e09da...254

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hønepønee skrev:

Noen som har fått eller kjenner noen som har fått 3 barn på 3-4 år? har dere noen positive/negative erfaringer å komme med? 

Ja, ei venninne har det. Eneste hun har å si om det er «ikke gjør det!», haha. Enda de ee utlendinger med massiv familiestøtte på begge sider, masse folk som passer barna hele tiden. Og enda vil hun ikke anbefale det.

sikkert gøy i andre enden når ungene er store og mer selvstendige da, men man skal ha god motivasjon for å takle tiden dit tror jeg. Men Hey, er man duracell-typen med evig energi og overskudd, så kanskje selv det er mest kos :) Er ikke for meg iaf, jeg har to med 25 mnd mellom og syns liksom det har vært slitsomt nok 😛 

Anonymkode: 43c42...20b

Skrevet

Et vennepar av oss fikk fire barn på rett under tre år (et sett tvillinger).

Det var MYE støy, skriking, sutring og logistikk de første årene. Nå er straks alle tenåringer og de er en veldig fin familie med stor glede av og omsorg for hverandre!

Skrevet
9 timer siden, Hønepønee skrev:

Fått 3 barn på 4 år. Kjempegøy for ungene, travelt for oss foreldre😅 Det var nok litt mer harmonisk med 2. Men ville ikke fått de lengre fra hverandre i alder. 

AnonymBruker
Skrevet

Tre barn på to år her. Ingen tvillinger. Det var ufattelig slitsomt, men verdt det. De har stor glede av hverandre i dag, men det er virkelig elsk og hat mellom de. 

Minste veltet lasset ettersom babyen hadde kollik, men nr to sov hele tiden, så vi kom oss gjennom det. Eldste har nok kanskje fått for lite oppmerksomhet opp igjennom, dessverre.

ekteskapet holdt på å ryke, for tre så tette barn er nesten mer enn hva en kvinnekropp og et ekteskap kan tåle. 

Økonomisk er det ingen gevinst ettersom de er så tette at minst to av de, om ikke alle tre, bruker samme størrelse. Får en noe nytt vil de to andre ha det samme, så da har de tre like t-skjorter, men de nekter å gå ned det samtidig (altså kunne jeg egentlig bare ha kjøpt en). Det var enkelt da de gikk i BHG, men på skolen er det større utfordringer. To av de går på sammen trinn, men ulike klasser (født samme år), det gir logistikkutfordringer. 

det var vanskelig å få barnevakt de første årene, for jeg hadde ikke samvittighet til å spørre om barnevakt for tre bleiebarn samtidig. 

fordelen er at familieferier alltid er lagt opp til p passe alle barna. Ingen må ofre seg for andre. Jeg kjenner familier som må ha to ferier fordi det barnas alder er spredt.

ville jeg gjort det igjen? Selvfølgelig vil jeg ikke være foruten barna mine, selvom jeg ærlig skal innrømme at prevensjonen sviktet hardt og totalt. Jeg ville gjort alt igjen for mine tre herligheter, men jeg ville absolutt ikke anbefalt det til noen. Jeg ville hatt to-tre år mellom hvert barn dersom jeg fritt kunne planlegge

Anonymkode: a1bcd...f4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...