AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Jeg har lenge, mer enn lenge mislikt jobben min (1 år). Liker den egentlig. Det skyldes uforutsigbarhet, for stor arbeidsmengde/belastning, og lav anseelse. Jeg er likegyldig, umotivert, uengasjert, krangler med kolleger, har sluttet å sove, lite apetitt, konstant kvalm og svimmel, trøtt og utmattet. Orker ikke gjøre noe lenger - er bare på sofa. Har ikke vert sykmeldt, og har heller ikke lyst. Har ikke troen på å «hvile» seg frisk. Nå har jeg hvilt i 4 uker (ferie), og føler meg verre en noen gang. Hva bør man gjøre i en slik setting? Avhengig av lønn, studerer også deltid. Anonymkode: b8197...2b3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lenge, mer enn lenge mislikt jobben min (1 år). Liker den egentlig. Det skyldes uforutsigbarhet, for stor arbeidsmengde/belastning, og lav anseelse. Jeg er likegyldig, umotivert, uengasjert, krangler med kolleger, har sluttet å sove, lite apetitt, konstant kvalm og svimmel, trøtt og utmattet. Orker ikke gjøre noe lenger - er bare på sofa. Har ikke vert sykmeldt, og har heller ikke lyst. Har ikke troen på å «hvile» seg frisk. Nå har jeg hvilt i 4 uker (ferie), og føler meg verre en noen gang. Hva bør man gjøre i en slik setting? Avhengig av lønn, studerer også deltid. Anonymkode: b8197...2b3 Gå til legen Anonymkode: 4641b...a59
Hengebuksvinet Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 Tror du gjør det riktige. Du tar utdannelse, for å komme deg videre. Og opplever at hverdagen tross alt fungerer bedre enn ferie. Men sikkert lurt med en tur til legen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Jeg svimte av på treningen og kom meg ikke opp igjen. Våknet på sykehuset etter tre dager. Jeg klarte ikke engang å løfte på armen. Så tungt var kroppen. Null krefter. Ble sendt rett hjem med en måneds sykemelding. Jeg sov hele den måneden. Legen forlenget med ytterligere to måneder og jeg sov 20 timer per dag. Jeg husker ikke hvordan det endte, for dette var en stund siden. Men har lært å lytte på kroppen når nok er nok. Anonymkode: 5950b...beb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 Få kroppen i gang igjen, og finn glede i andre ting. Ok, jobben suger akkurat nå, men for å komme ut av tilstanden der akkurat det tar over hele livet ditt, må du jobbe med å la jobben få så liten plass som mulig når du ikke er der. Jeg ble sykemeldt da det gikk så langt at jeg var helt ute av spill, men rådene fra både fastlege, psykolog og andre behandlere var å lage seg rutiner i hverdagen, prioritere fysisk aktivitet (lav terskel, som å gå eller sykle meg en tur) i dagslys, spise sunn mat til faste tider og å sette av tid til aktiviteter som gir meg glede. Alt sammen skulle rammes inn av en «timeplan» for fritiden. Å bare legge seg på sofaen hvis det ikke egentlig er kreftene som er problemet, virker mot sin hensikt. Vet at det er tøft, men du kan jo prøve det i 2-3 uker og se hvordan psyken og kroppen reagerer på det. Samtidig ville jeg jo prøvd å finne meg en ny jobb, det høres ikke ut som en jobb som gir deg så mye glede.. Anonymkode: 06327...60c 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 Si opp. Jeg var utbrent selv en lang periode pga en drittjobb. Jeg sykemeldte meg ikke, men sa til sjefen at jeg ville ha færre arbeidsoppgaver. Jeg var bare vikar uansett, og hadde ikke tenkt å fortsette å jobbe der etter sommeren, så jeg ga blaffen i om det førte til et dårlig inntrykk av meg. Nå har jeg fått ny jobb. Anonymkode: a4c4b...0a7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Takkk for gode tips! 🌷Får prøve å lage en «timeplan» til meg selv. Skulle gjerne (!) sagt opp, men er dessverre avhengig av fast lønn og faste arbeidstider.. Anonymkode: b8197...2b3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 Har du lenge igjen av utdanningen? Går det rundt økonomisk om du går ned i stilling og får lån fra Lånekassen? Hva om du snakker med legen og får sykemelding for en periode? Hvordan er jobbmarkedet? Har du sjans å få annen jobb der du bor, om ikke nødvendigvis i samme yrke? Som andre sier bør du ha fokus på gode aktiviteter for deg, som regelmessig mat, søvn, trening, frisk luft og dagslys. Har du ork utover det kan du legge inn litt sosial omgang. Gjør noe med saken før det er for seint. Det er forferdelig tungt å starte helt fra 0 igjen. Anonymkode: 9d59a...66c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 Er du utbrent så må du faktisk hvile deg frisk. Og forsøke å bli kvitt årsaken til at du er utbrent. Anonymkode: 7ce18...cbd
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 Jeg synes det er merkelig å ha disse plagene og ikke en gang ha oppsøkt legen for å ta noen blodprøver en gang. Det er ikke sånn at det automatisk er pga psykisk eller utbrenthet, du kan også være fysisk syk. Anonymkode: 552ac...b4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå