Gå til innhold

Info om privat fertilitetsutredning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi har prøvd å bli gravide i 9 måneder uten resultat. Jeg er bekymret fordi jeg tar eggløsningstester som viser at jeg har eggløsning altfor sent i syklusen. Jeg vil gjerne få snakket med en gynekolog om dette og få tatt undersøkt om alt er i orden. Men min gynekolog er ikke særlig behjelpelig, så jeg vurderer å gå privat.

Hvis jeg går privat og de finner noen «problemer», kan jeg da få behandling i det offentlige? Eller må jeg da fortsette i det private?

Jeg lurer også på om noen har en fertilitetsklinikk i Oslo å anbefale?

Blir veldig takknemlig for svar 💓

Anonymkode: 99e75...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor mye for sent er syklusen da? Viktigste er jo å tracke og bli kjent med syklusen og deretter legge innsatsen inn mot de aktuelle dagene. 

Du kan helt fint bli henvist til det offentlige fra det private, f.eks ivf. 

anbefaler medicus

Anonymkode: d0cf2...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye for sent er syklusen da? Viktigste er jo å tracke og bli kjent med syklusen og deretter legge innsatsen inn mot de aktuelle dagene. 

Du kan helt fint bli henvist til det offentlige fra det private, f.eks ivf. 

anbefaler medicus

Takk for svar og råd! 
el kommer en uke før mensen, og det leser jeg kan være problematisk 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og råd! 
el kommer en uke før mensen, og det leser jeg kan være problematisk 

ts

Ja tyder på for kort lutheatal-fase/ for lite progesteron. Tipper det kan identifiseres og løses Ganske raskt, med hjelp av blodprøver og evt medisinering. For slike enkeltstående problemstillinger så vil jeg også anbefale Oslo city legesenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at du vet at du har eggløsning, og at den er noenlunde regelmessig fra måned til måned, sånn at du vet når du kan bli gravid :) ingen av mine gynekologer eller de på assistert befruktning som sa noe som helst på at syklusen min var nærmere 35 dager, men du (og de) må jo vite det :) når det er sagt, så var det ikke mine verdier som var dårlige, men samboeren sine - har din kjæreste testet seg? Bare nevner det, enkelt å sjekke med enten hjemmetest eller levere sædprøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja tyder på for kort lutheatal-fase/ for lite progesteron. Tipper det kan identifiseres og løses Ganske raskt, med hjelp av blodprøver og evt medisinering. For slike enkeltstående problemstillinger så vil jeg også anbefale Oslo city legesenter

Takk! Jeg tenker å kanskje ta en større sjekk, sånn at jeg kan føle meg litt tryggere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Jahaja skrev:

Det viktigste er jo at du vet at du har eggløsning, og at den er noenlunde regelmessig fra måned til måned, sånn at du vet når du kan bli gravid :) ingen av mine gynekologer eller de på assistert befruktning som sa noe som helst på at syklusen min var nærmere 35 dager, men du (og de) må jo vite det :) når det er sagt, så var det ikke mine verdier som var dårlige, men samboeren sine - har din kjæreste testet seg? Bare nevner det, enkelt å sjekke med enten hjemmetest eller levere sædprøve :)

Takk for svar! Samboer har allerede testet seg, og det var heldigvis ok :) 

Syklusen min er regelmessig, og jeg får positivt utslag på el-tester, men veldig sent i syklusen. Jeg skulle bare så gjerne få bekreftet eller avkreftet om det er et problem av en gynekolog, siden jeg har lest en del om at det kan være for kort tid for egget å feste seg ved så sen el.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Jahaja skrev:

Det er jo litt annerledes når man har kort Lutheatal-fase.. da kan man ha 28 dagers syklus men likevel ikke bli gravid fordi tidsrommet mellom el og mens er så kort at egget ikke rekker å forplante seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg tenker å kanskje ta en større sjekk, sånn at jeg kan føle meg litt tryggere :) 

På medicus tar de også gjennomskyll av eggledere for å sjekke om de kan være tette. En noe ubehagelig prosedyre (og heldigvis hadde jeg ikke tette eggledere..) men det var etter den mnd at jeg ble gravid hvertfall. Tror det renser litt opp og gjør det enklere for egget å passere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig henvisser private gynekologer til offentlig ivf prosess.

Vil man gå gjennom ivf privat, så tar du kontakt med klinikken direkte. Trenger ikke gynekolog da. Både offentlige og private klinikker kjører alle undersøkelser på nytt uansett.

Anonymkode: e12fb...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt annerledes når man har kort Lutheatal-fase.. da kan man ha 28 dagers syklus men likevel ikke bli gravid fordi tidsrommet mellom el og mens er så kort at egget ikke rekker å forplante seg

Nå er det vel ingen av oss som vet at det faktisk er det som er problemet hos trådstarter, kanskje vi skal la ekspertene ta seg av diagnostiseringen :) mitt svar var min erfaring, kan ikke uttale meg om hva som er saken hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Samboer har allerede testet seg, og det var heldigvis ok :) 

Syklusen min er regelmessig, og jeg får positivt utslag på el-tester, men veldig sent i syklusen. Jeg skulle bare så gjerne få bekreftet eller avkreftet om det er et problem av en gynekolog, siden jeg har lest en del om at det kan være for kort tid for egget å feste seg ved så sen el.

ts

Det høres fornuftig ut :) hør om fastlegen din kan henvise til en annen spesialist? Hvis ikke så er det jo mange private der ute, og om det bare er én undersøkelse det er snakk om så kan man jo stå i de pengene :) ønsker dere lykke til! 

Endret av Jahaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, Jahaja skrev:

Nå er det vel ingen av oss som vet at det faktisk er det som er problemet hos trådstarter, kanskje vi skal la ekspertene ta seg av diagnostiseringen :) mitt svar var min erfaring, kan ikke uttale meg om hva som er saken hos andre.

Det var vel mer en poengtering av hva som var Ts poeng, og det var ikke lang syklus i seg selv , men kort tid fra antatt el til mens - som for meg høres ut som to ULIKE problemstillinger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...