AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Hei! Lang historie kort: Jeg sluttet i jobben min, de meldte ifra om at jeg var ferdig der, men åpnet igjen og sa jeg jobbet der igjen etter noen dager... Jeg har da fått for mye penger, og ringte så klart inn med EN gang jeg skjønte at dette ikke var riktig. Da forteller de meg at jeg skylder dem 20.000kr, så da har de tatt mine feriepenger og i tillegg skylder jeg penger. Har de lov til å ta feriepengene mine UTEN å spørre meg først? Det var de sin skyld, IKKE min! Må legge til at sjef ikke svarer meg i det hele tatt... Anonymkode: 229f5...8bf
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 Da må du nesten sette opp et regnestykke som viser hvor mye for mye du har fått minus feriepenger. Alt før skatt. Og så ser du hvem som skylder hvem penger. Hvis du ikke får til dette må du få hjelp fra noen du stoler på og som er god på lønn. Anonymkode: 3a69c...4bb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lang historie kort: Jeg sluttet i jobben min, de meldte ifra om at jeg var ferdig der, men åpnet igjen og sa jeg jobbet der igjen etter noen dager... Jeg har da fått for mye penger, og ringte så klart inn med EN gang jeg skjønte at dette ikke var riktig. Da forteller de meg at jeg skylder dem 20.000kr, så da har de tatt mine feriepenger og i tillegg skylder jeg penger. Har de lov til å ta feriepengene mine UTEN å spørre meg først? Det var de sin skyld, IKKE min! Må legge til at sjef ikke svarer meg i det hele tatt... Anonymkode: 229f5...8bf Tror du må gjøre den korte historien litt lengre. Umulig å forstå hva du mener- Anonymkode: 1a731...f1e 11
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Har du tatt vare på pengene du fikk utbetalt for mye? Et beløp på 20 000 for mye utbetalt vil en jo merke? Anonymkode: 99f2d...319
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da må du nesten sette opp et regnestykke som viser hvor mye for mye du har fått minus feriepenger. Alt før skatt. Og så ser du hvem som skylder hvem penger. Hvis du ikke får til dette må du få hjelp fra noen du stoler på og som er god på lønn. Anonymkode: 3a69c...4bb Ts, Jeg vet hvor mye jeg skylder. Spørsmålet er mer om lønsskontoret har lov til å røre mine feriepenger, uten tillatelse... De har gjort en feil, ikke jeg. Jeg trodde jeg fikk vanlig lønn i mai og feriepenger i juni. Var ferdig der i april, så skulle jo fått utbetalt feriepenger opptjent i år, noe jeg heller ikke fikk. Så fordi at dem gjorde en feil, så førte det til at jeg må betale 20.000kr, derfor tok de feriepengene mine til å betale ned litt på det de gjorde feil... Anonymkode: 229f5...8bf
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt vare på pengene du fikk utbetalt for mye? Et beløp på 20 000 for mye utbetalt vil en jo merke? Anonymkode: 99f2d...319 Jeg har så klart lønnen jeg fikk i juli, ennå. Men det andre trodde jeg var vanlig lønn og feriepenger. Fikk samme beløp som jeg pleier, og trodde jeg skulle ha betalt for jobben jeg gjorde før jeg sluttet... De trakk meg også 5 uker i ferie, og jeg jobbet der ikke en gang, og skulle jo da IKKE ha ferie.. Anonymkode: 229f5...8bf
Mt3 Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Om beløpet du fikk for mye tilsvarer feriepengene + 20.000kr så kan de gjøre det. Det er sikkert bedre for deg å få hjelp fra noen som kan få se lønnsslippene dine, oppsigelsen og øvrig korrespondanse som har vært mellom deg og tidligere arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts, Jeg vet hvor mye jeg skylder. Spørsmålet er mer om lønsskontoret har lov til å røre mine feriepenger, uten tillatelse... De har gjort en feil, ikke jeg. Jeg trodde jeg fikk vanlig lønn i mai og feriepenger i juni. Var ferdig der i april, så skulle jo fått utbetalt feriepenger opptjent i år, noe jeg heller ikke fikk. Så fordi at dem gjorde en feil, så førte det til at jeg må betale 20.000kr, derfor tok de feriepengene mine til å betale ned litt på det de gjorde feil... Anonymkode: 229f5...8bf Hvis du fikk utbetalt et beløp i juni som du trodde var feriepenger, og brukte pengene deretter, så spiller det vel strengt tatt ingen rolle at de «holder igjen» dine egentlige feriepenger? Du har jo fått penger du trodde var feriepenger, og sikkert brukt dem som om at det var feriepenger. Eller tenkte du å bruke pengene i juni på fest og ferie, og så få utbetalt et beløp enda en gang.....? Anonymkode: 99f2d...319 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts, Jeg vet hvor mye jeg skylder. Spørsmålet er mer om lønsskontoret har lov til å røre mine feriepenger, uten tillatelse... De har gjort en feil, ikke jeg. Jeg trodde jeg fikk vanlig lønn i mai og feriepenger i juni. Var ferdig der i april, så skulle jo fått utbetalt feriepenger opptjent i år, noe jeg heller ikke fikk. Så fordi at dem gjorde en feil, så førte det til at jeg må betale 20.000kr, derfor tok de feriepengene mine til å betale ned litt på det de gjorde feil... Anonymkode: 229f5...8bf Sjekk kontrakten din. i mange kontrakter står det at feilutbetalinger kan motregnes på neste utbetaling, eller noe lignende. Da er det jo enkelt. Dersom det ikke står, kan de fremdeles gjøre det, men du skal/bør ha varsel Anonymkode: 96890...781
Ak90 Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 Ja, det kan de. Må også si du er forferdelig uansvarlig da du tror du skal «få» denne summen utbetalt 2 ganger uten å betale tilbake! I tillegg må jo feilutbetalingen ha vært ganske stor da dine faktiske feriepenger på 20000kr ikke dekker summen. Merkelig oppførsel. Håper mine ansatte aldri oppfører seg sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #11 Skrevet 7. august 2020 Ja lønnskontoret kan hold etilbake utbetaling om de kan vise at du har fått for mye utbetalt tidligere, det kalles avregning og avstemmin go er helt innenfor. du burde merket at du fikkf or mye og sagt fra. Anonymkode: 4b013...27c 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #12 Skrevet 7. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du fikk utbetalt et beløp i juni som du trodde var feriepenger, og brukte pengene deretter, så spiller det vel strengt tatt ingen rolle at de «holder igjen» dine egentlige feriepenger? Du har jo fått penger du trodde var feriepenger, og sikkert brukt dem som om at det var feriepenger. Eller tenkte du å bruke pengene i juni på fest og ferie, og så få utbetalt et beløp enda en gang.....? Anonymkode: 99f2d...319 Så absolutt ikke, feriepengene utbetalt i juni var jo fra i fjor. Men jeg sluttet i jobben min i år, og da skal jeg ha utbetalt feriepengene som er opptjent frem til jeg sluttet i jobben min. Anonymkode: 229f5...8bf
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #13 Skrevet 7. august 2020 3 minutter siden, Ak90 skrev: Ja, det kan de. Må også si du er forferdelig uansvarlig da du tror du skal «få» denne summen utbetalt 2 ganger uten å betale tilbake! I tillegg må jo feilutbetalingen ha vært ganske stor da dine faktiske feriepenger på 20000kr ikke dekker summen. Merkelig oppførsel. Håper mine ansatte aldri oppfører seg sånn. Haha, tror du misforstår veldig her. Jeg fikk i juni utbetalt feriepengene som var opptjent i fjor, da jeg jobbet 100%. Det var helt riktig. Men de gjorde en feil og trakk meg for 5 ukers ferie. Da ringte jeg inn og spurte de, men fikk beskjed om å ta kontakt med sjefen. Det prøvde jeg, men fikk aldri noe svar. Så det beløpet du mener jeg TROR jeg skal få to ganger, er feil. Når man slutter en plass så skal man få utbetalt det man har tjent opp i feriepenger, frem til man slutter. Anonymkode: 229f5...8bf
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja lønnskontoret kan hold etilbake utbetaling om de kan vise at du har fått for mye utbetalt tidligere, det kalles avregning og avstemmin go er helt innenfor. du burde merket at du fikkf or mye og sagt fra. Anonymkode: 4b013...27c Som jeg skrev, jeg ringte med EN gang jeg så det. Ringte både i juni og juli og ga beskjed, men de fortsatte så måtte ringe inn igjen. Anonymkode: 229f5...8bf
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 Regnestykke (alle tall uten skatt): Feriepenger til gode 2019 +Feriepenger til gode 2020 -Feilaktig lønn når du sluttet Sum i minus du må betale tilbake, sum i pluss de skylder deg. Om de juridisk sett har lov til å trekke i feriepenger har jeg ikke peiling på, men du må jo uansett betale tilbake så spiller det noen rolle? Anonymkode: 3a69c...4bb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 TRÅDSTARTER: Tusen takk for alle svar! Da vet jeg! Da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Anonymkode: 229f5...8bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå