Gå til innhold

Profesjonsstudiet i psykologi eller master økonomi- og administrasjon (siviløkonom)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i både psykologi og økonomi- og administrasjon. Er veldig i tvil om jeg skal ta profesjonsstudiet i psykologi eller ta videre en master i økonomi- og administrasjon for å bli siviløkonom. Har stor interesse for begge fagfelt. 
hvilken av studieretningene er det lettest å få jobb innen og hvem av dem vil kunne gi høyest lønn i de fleste tilfeller?

Anonymkode: 98815...28b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette avhenger av mange faktorer, men jeg vil tro at siviløkonomer i mange tilfeller kan ha høyere lønn enn psykologer, og jeg tror det er lettere å få jobb som siviløkonom. Psykologer har noe snevrere muligheter.

Anonymkode: 37b15...563

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange siviløkonomer der ute, så for å få topplønna der må du være en av de beste karaktermessig i tillegg til å være god på networking/kjenne de riktige folkene. Som psykolog er det masser av jobber å få hvis man er villig til å flytte litt utenfor de største byene, og regner heller ikke med at man blir arbeidsledig med det første heller (se bare på behovet for behandling hos mange etter covid-19 så langt). 

Spørsmålet er jo bare om du vil bruke 2 år på en master, eller 6 år på et profesjonsstudium. 

Anonymkode: ef276...8c3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mange siviløkonomer der ute, så for å få topplønna der må du være en av de beste karaktermessig i tillegg til å være god på networking/kjenne de riktige folkene. Som psykolog er det masser av jobber å få hvis man er villig til å flytte litt utenfor de største byene, og regner heller ikke med at man blir arbeidsledig med det første heller (se bare på behovet for behandling hos mange etter covid-19 så langt). 

Spørsmålet er jo bare om du vil bruke 2 år på en master, eller 6 år på et profesjonsstudium. 

Anonymkode: ef276...8c3

Jeg tenker også at tiden det vil ta er en viktig faktor. Det handler både om muligheter til lån hos Lånekassen og fire år ekstra med tapt arbeidsinntekt. 
Og hva vil du helst jobbe med?

Anonymkode: e17e6...8b9

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at du allerede har en bachelor i økonomi og administrasjon og en bachelor i psykologi, ville jeg definitivt valgt siviløkonom. Da er du ferdig om to år og slipper å studere i ytterligere fire år, attpåtil uten støtte fra Lånekassen... 

Anonymkode: 382b6...5c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med master i organisasjonspsykologi? Det kan man vel søke begge de to bachelorgradene, men det må jo være en enorm fordel å ha begge bakgrunner. 

Anonymkode: 2dd51...732

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med master i organisasjonspsykologi? Det kan man vel søke begge de to bachelorgradene, men det må jo være en enorm fordel å ha begge bakgrunner. 

Anonymkode: 2dd51...732

Ja det er Arbeids- og organisasjonspsykolog, endringsledelse og den biten jeg elsker!

Skal se hvor de har master i organisasjonspsykologi i Norge da. Jeg venter mitt første barn og bor i nord Norge. 

vet liksom ikke om det er noe jeg kvalifiserer å jobbe med, med bare en bachelor i øk.adm. Og bachelor i psykologi, så føler jeg trenger mer faglig tyngde for å kunne få meg en jobb innen ett av feltene. Føler alle har minimum master med masse erfaring i tillegg i dag, så føler ikke jeg har noe å stille opp med i en søknadsprosess. Har vært ansatt som miljøterapeut de siste 5 år pga. Psykologiutdanningen og har i tillegg videreutdanning i psykisk helse & rus, samt krisehåndtering og traumebehandling. 

AnonymBruker
Skrevet

Her kommer et dristig forslag : begge deler! Masteren kan du kanskje ta på deltid? Og om du har endel emner fra bacheloren i psykologi trenger du kanskje bare klinisk de første årene? Jeg vet profesjonsstudiet er lagt opp litt forskjellig i de ulike byene. Er du forresten sikker på at du kommer inn?

Jeg ville søkt begge studiene og sett hvor jeg kom inn. Og jeg ville ha undersøkt hvor/om det er mulig å kombinere det første året av utdanningene. Da vinner du litt på det med Lånekassen også, mtp at skal du ta profesjon og kun 7,5stp (klinisk på NTNU f.eks) blir du ikke fulltidsstudent. Men tar du siv.øk + klinisk blir du det. Vet ikke om du har tenkt å jobbe ved siden av, eller om du ønsker å være fulltidsstudent? 

Sjekk alle muligheter og søk på begge alternativene. Kommer du ikke inn, så velger det seg selv. 

Selv ville jeg valgt siv.øk pga lønnsmuligheter og for å slippe å lytte til andres problemer. Og der er vel ganske mange muligheter for ulike utfordringer også. Jeg studerer selv psykologi bachelor nå, og skal ta litt økonomi ved siden av. 

Anonymkode: 71e57...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du har studert i 6år, og sitter med to bachelorer? Da ville jeg nok bare bygget på to år med master. 8år er lenge nok å bruke på utdannelse. Personlig ville jeg heller blitt psykolog, men aldri etter hele to bachelorgrader😩

Anonymkode: 158f3...863

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt master i organisasjonspsykologi. At du i tillegg til å være økonom og allerede forstår deg på hvordan virksomheten fungerer har en bachelor i psykologi gir deg et stort konkurransefortrinn når du er ferdig!

https://www.bi.edu/programmes-and-individual-courses/master-programmes/leadership-and-organisational-psychology/?_ga=2.247331460.107213848.1596810451-468991820.1596810451

Programmet rangerer høyt - de jeg kjenner som har gått der får veldig fine og spennende jobber etterpå 😊👌

Anonymkode: f0575...258

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjempefint! Skal sjekke litt ut. Ja jeg heller også mot å bare fullføre en master. Jeg kommer til å jobbe turnus ved siden av så tenker det kan bli tungt med 4-5 år Profesjonstudier, liten baby og i tillegg ha en turnusjobb jeg pendler veldig langt til i slengen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...