AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #21 Skrevet 7. august 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Hvor det skal være 150 stk til kaffen og festen. Jeg jobber i helsevesenet (samme som bruden forsåvidt) og er meget skeptisk til dette. (...) Anonymkode: 626b7...947 Dafuq!? "Takk for invitasjonen, vi har dessverre ikke mulighet å delta. Håper dere får en fin dag. Idioter." Anonymkode: 71c13...faf 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #22 Skrevet 7. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er svært nær brudeparet, og vi kan ikke bare dra hjem. Tenker og på om det er lov, for det er dumt i forhold til jobben om jeg har gjort noe jeg ikke burde... Anonymkode: 626b7...947 Så fordi du syns det er ubehagelig å dra/si du ikke bil ta risikoen ved å komme - så ønsker du heller at hele bryllupet skal avlyses fra «høyere hold»? Det er hvertfall dårlig gjort. Hver og en tar ansvar for egen helse, og er ansvarlig for hvilke risikoer man ønsker å ta. Anonymkode: 78307...1ad 3
L'amie Skrevet 7. august 2020 #23 Skrevet 7. august 2020 Her må du følge egen samvittighet. Folk vil nok ha forståelse for det om dere ikke kommer, eller at dere reiser hjem tidlig. Det er lov med så store arrangementer, gitt at det er en offentlig arrangør. De må også tilrettelegge for å holde nok avstand etc. Jeg har selv vært i bryllup hvor de løste dette fint, men det var tidligere i sommer, før nye oppblomstring. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #24 Skrevet 7. august 2020 Er det i det hele tatt lov med så mange gjester nå??? Anonymkode: 1a80d...fc9 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #25 Skrevet 7. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Var nylig i et bryllup med 100 stk. Gikk helt fint. Anonymkode: 817fd...146 I Moss da eller? Anonymkode: cfb2f...052 5
Collan Skrevet 8. august 2020 #26 Skrevet 8. august 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi er svært nær brudeparet, og vi kan ikke bare dra hjem. Tenker og på om det er lov, for det er dumt i forhold til jobben om jeg har gjort noe jeg ikke burde... Anonymkode: 626b7...947 Det er uendelig mye dummere om du blir smittet og så sprer smitte blant pasienter og kolleger enn om dine nære slektninger brudeparet blir sure fordi du ikke kom. Nå var det 83 som ble smittet i går, det høyeste antallet siden 20. april, da er det virkelig ikke tida for å ha bryllup med 150 (!) gjester. 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #27 Skrevet 8. august 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi er svært nær brudeparet, og vi kan ikke bare dra hjem. Tenker og på om det er lov, for det er dumt i forhold til jobben om jeg har gjort noe jeg ikke burde... Anonymkode: 626b7...947 Selvfølgelig kan man dra etter vielse og middag selv om dere er nær brudeparet. Da kommer det jo 150 gjester som de må vende oppmerksomheten til. Jeg ville gjort det som kompromiss, Om dere er bare av de aller nærmeste til middag. Det er lettere å holde god avstand under en vielse og middag og da har du jo deltatt, selv om du dropper festen med bølingen. Hvis bryllupsfesten har en ansvarlig arrangør og ikke er en privat fest er det lov med opptil 200, så du gjør ikke bie galt. Anonymkode: 54d2d...196
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #28 Skrevet 8. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I Moss da eller? Anonymkode: cfb2f...052 Nei, det var ikke i Moss. Anonymkode: 817fd...146 1
Collan Skrevet 8. august 2020 #29 Skrevet 8. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig kan man dra etter vielse og middag selv om dere er nær brudeparet. Da kommer det jo 150 gjester som de må vende oppmerksomheten til. Jeg ville gjort det som kompromiss, Om dere er bare av de aller nærmeste til middag. Det er lettere å holde god avstand under en vielse og middag og da har du jo deltatt, selv om du dropper festen med bølingen. Hvis bryllupsfesten har en ansvarlig arrangør og ikke er en privat fest er det lov med opptil 200, så du gjør ikke bie galt. Anonymkode: 54d2d...196 Hun gjør ikke noe galt etter lover og forskrifter nei, men det er ikke alt som er lov å gjøre som man bør gjøre. Det er lov å tenke selv. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #30 Skrevet 8. august 2020 2 minutter siden, Collan said: Hun gjør ikke noe galt etter lover og forskrifter nei, men det er ikke alt som er lov å gjøre som man bør gjøre. Det er lov å tenke selv. Hun spurte i et innlegg om det var ulovlig. Det er det altså ikke om det er en ansvarlig arrangør. Når er festen da? Til helga eller om en måned? Anonymkode: 54d2d...196
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #31 Skrevet 8. august 2020 Hva regnes som en ansvarlig arrangør? Brudeparet? Anonymkode: 626b7...947
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2020 #32 Skrevet 8. august 2020 Er reglene for et slikt arrangement fulgt? Vet du selv hva reglene er? Hvis jeg stod overfor et slikt dilemma hadde jeg spurt min arbeidsgiver hva han syntes. I mitt tilfelle vet jeg allerede svaret da - men du skjønner hvor jeg vil hen? Reglene finner du her. Det hadde ikke spilt noen rolle hva mann eller brudepar hadde ment, for mitt vedkommende. Hadde jeg følt at noe var utrygt så hadde jeg takket nei til invitasjonen og jeg hadde forventet å bli respektert for det. Du får spørre både mann og brudepar hvorfor reglene ikke gjelder for dem?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #33 Skrevet 8. august 2020 Når er dette bryllupet, da? Dersom det i morgen, hadde jeg dratt. Om en måneds tid tipper jeg at smittesituasjonen er slik at det gir seg selv. Anonymkode: 57aef...3aa
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #34 Skrevet 8. august 2020 Jeg sliter litt med å forstå myndighetenes regler nå. De sa i går at det var lov med inntil 200 mennesker på OFFENTLIGE arrangementer, og kun 20 mennesker på private fester. Et bryllup er da sannelig ikke et offentlig arrangement? Vil heller kalle det for en privat fest? Noen som vet nøyaktig hva reglene er her?? Jeg står i samme dilemma som UT. Min søster skal gifte seg denne måneden og jeg synes faktisk det er ergerlig at de ikke har avlyst. De setter gjestene i en svært vanskelig situasjon!! Anonymkode: 93a51...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #35 Skrevet 8. august 2020 I henhold til reglene kan man ha 200 mennesker samlet om smittevernregler kan overholdes. For å samle såpass mange mennesker må man ha leid et lokale, og den som holder selskapet regnes da som arrangør. Så innenfor regelverket holder man seg, om dette er oppfylt. Jeg har dette som jobb, og hos oss har vi gjort vurderinger på hvor mange gjester man kan ha i hvert enkelt lokale uten å bryte smittevernregler. Avstand er viktig. Litt avhengig av lokalenes utforming har vi stort sett landet på ca halvparten av max tillatt antall gjester under normale forhold. Dette kommuniserer vi veldig tydelig ut til leietaker. Dette brudeparet har enten funnet en utleier som ikke er opptatt av å være med på dugnaden, og opptre ansvarlig i denne nasjonale dugnaden, eller de har vært heldige og funnet et enormt digert lokale som fint kan romme borddekning til 300 personer under normale forhold. Anonymkode: af79d...95b 3
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2020 #36 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter litt med å forstå myndighetenes regler nå. De sa i går at det var lov med inntil 200 mennesker på OFFENTLIGE arrangementer, og kun 20 mennesker på private fester. Et bryllup er da sannelig ikke et offentlig arrangement? Vil heller kalle det for en privat fest? Noen som vet nøyaktig hva reglene er her?? Jeg står i samme dilemma som UT. Min søster skal gifte seg denne måneden og jeg synes faktisk det er ergerlig at de ikke har avlyst. De setter gjestene i en svært vanskelig situasjon!! Anonymkode: 93a51...fd4 Men hvorfor leser du ikke lenken jeg har delt ut. Der står det i klartekst nøyaktig det du spør om. Du kan også søke på arrangement +korona - da vil den lenken være det første du kommer til, akkurat som jeg gjorde.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #37 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter litt med å forstå myndighetenes regler nå. De sa i går at det var lov med inntil 200 mennesker på OFFENTLIGE arrangementer, og kun 20 mennesker på private fester. Et bryllup er da sannelig ikke et offentlig arrangement? Vil heller kalle det for en privat fest? Noen som vet nøyaktig hva reglene er her?? Jeg står i samme dilemma som UT. Min søster skal gifte seg denne måneden og jeg synes faktisk det er ergerlig at de ikke har avlyst. De setter gjestene i en svært vanskelig situasjon!! Anonymkode: 93a51...fd4 Det går under offentlig arrangement så lenge det holdes i et leid lokale. Smittevernregler må følges, mtp avstand, antibac, osv. Anonymkode: af79d...95b 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2020 #38 Skrevet 8. august 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: I henhold til reglene kan man ha 200 mennesker samlet om smittevernregler kan overholdes. For å samle såpass mange mennesker må man ha leid et lokale, og den som holder selskapet regnes da som arrangør. Så innenfor regelverket holder man seg, om dette er oppfylt. Jeg har dette som jobb, og hos oss har vi gjort vurderinger på hvor mange gjester man kan ha i hvert enkelt lokale uten å bryte smittevernregler. Avstand er viktig. Litt avhengig av lokalenes utforming har vi stort sett landet på ca halvparten av max tillatt antall gjester under normale forhold. Dette kommuniserer vi veldig tydelig ut til leietaker. Dette brudeparet har enten funnet en utleier som ikke er opptatt av å være med på dugnaden, og opptre ansvarlig i denne nasjonale dugnaden, eller de har vært heldige og funnet et enormt digert lokale som fint kan romme borddekning til 300 personer under normale forhold. Anonymkode: af79d...95b Eller som i Moss, der de hadde blitt fortalt reglene av de som leide lokalet men "valgte å ikke regne med barna" i de 200 gjestene. Så viktig så de på reglene.
Malum Skrevet 8. august 2020 #39 Skrevet 8. august 2020 7 minutter siden, Blondie65 skrev: Eller som i Moss, der de hadde blitt fortalt reglene av de som leide lokalet men "valgte å ikke regne med barna" i de 200 gjestene. Så viktig så de på reglene. Såpass, ja...
Malum Skrevet 8. august 2020 #40 Skrevet 8. august 2020 Ts, hvis du ikke er komfortabel med å dra, så bli hjemme. Vi har takket nei til selskap vi følte var uforsvarlig, og det ble litt sure miner, men det lever vi greit med.
Fremhevede innlegg