Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det med hensyn til korona? 

Jeg gruer meg veldig mye til fødselen og barsel, siden de er så restriktive på partner. På sykehuset jeg hører til får får kun være med i den aktive delen av fødselen, deretter må han reise hjem. 

Jeg er tredjegangs nå, og i mine tidligere fødsler har mannen min vært den mentale støtten for meg. Han har vært rolig og støttet meg, mens jordmødrene har stresset ut og inn av rommet mellom ulike fødende kvinner. 

Dere som har født nå i koronatiden, tok det lang tid før partner fikk komme opp på fødestuen? Og måtte han reise rett hjem etter fødselen? Noen som reiste rett hjem sammen med mannen etter fødsel (altså droppet barsel på sykehuset)? 

Anonymkode: 2477d...8f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fødte i sommer i Oslo. Far fikk bli med under hele fødselen (var i aktiv fødsel da jeg kom inn, men det visste de jo ikke sikkert før de sjekket). Var på fødestua ca. 3 timer etter fødsel med far og barn før vi gikk ned på barsel og far dro hjem til barnet vårt hjemme (kveldstid). Dro hjem dagen etter siden fødselen var ukomplisert og formen bra, og amming gikk fint. Far hadde da vært der i første besøkstiden (formiddag) og hentet oss så snart jeg hadde hatt utskrivingssamtalen. Jeg hadde også mye nytte av far både under fødsel og på barsel med første barnet, og var litt spent på situasjonen nå, men det gikk helt supert! Nå skal det sies at jeg var i bra form og ikke hadde behov for å ringe på noen på barsel (selv om de oppfordret til å ringe ved ethvert behov) og jeg brukte tiden på barsel til å slappe av og forsøke å bli kjent med baby før hjemreise til storesøsken. Ellers var det lite preg av pandemi på sykehuset og veldig avslappet og fin stemning! Lykke til!

Anonymkode: dcc2f...b75

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at de kan svare for seg allerede..

Anonymkode: 565d0...395

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Fødte i mai. Førstegangs, måtte innlegges for igangsettelse. Partner fikk ikke være med. Først etter 25 timer når jeg var i aktiv fødsel fikk partner komme. Han var tilstede under fødselen. Dramatisk fødsel med en del komplikasjoner som resulterte i at jeg ble kjempedårlig og ute av stand til og ta vare på baby - partner måtte likevel reise hjem. Grusomt og være på barsel i den formen uten partner. Ba flere ganger om og få reise hjem, men de frarådet meg det (de kan jo ikke nekte en) pga lav blodprosent og amming som ikke var på plass. Måtte ha blodoverføring osv. Var der i noen dager men reiste så fort jeg fikk klarsignal fra lege. 

Men har de ikke åpnet litt mer opp for partner? Han får gjerne ikke sove der men får komme på besøk? Vet det er forskjell fra sykehus til sykehus. Men nå som corona blusser opp så strammer de gjerne inn igjen? Synes likevel det er helt vanvittig og behandle gravide, fødende og barselkvinner på denne måten. 

Anonymkode: 69175...ae1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at de kan svare for seg allerede..

Anonymkode: 565d0...395

Haha, burde vært en har i overskriften 🤭👍

Anonymkode: 2477d...8f9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i mai og det eneste positive jeg har å si om det var at jeg var andregangsfødende. Hadde jeg vært førstegangs hadde det vært enda mer tragisk. Far fikk være med fra aktiv fødsel, det oppstod komplikasjoner med påfølgende operasjon og stort blodtap. Far ble sendt hjem rett etter min operasjon. Da lå jeg nyoperert med ledninger over alt og måtte greie meg selv. Jeg fikk ikke hjelp til noe, de ansatte løp som gale rundt, for det var så hektisk. Jeg greide ikke bytte bind på meg selv, fikk til slutt noen til å bytte på barnet😭 hadde en ødelagt seng som ikke gikk an å heise opp ryggen på, Sp jeg kom meg ikke opp i sittende stilling, så jeg fikk ikke spist heller. Dagen etter dro jeg hjem på tross av deres anbefaling. Da hadde jeg ikke spist på 26 timer. 

Anonymkode: 01726...c46

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i tidlig april, nær restriksjonene var strengest. Andregangs. 

Ble satt i gang, men så måtte være litt alene da. Tok det som en husmorferie. Lå og så på netflix mens jeg ventet på at noe skulle skje. Jeg føder kjapt, så mannen rakk å være med på den siste halvtimen. Opplevde jordmor som mer tilstedeværende denne gangen enn forrige fødsel. Hun var også mye med meg før fødselen satte i gang. 

Far fikk være der i tre timer etter fødsel. Jeg stresset mest med at han skulle dra hjem til vår eldste, da hun allerede var ganske påvirket og mye engstelig pga nedstengingen. 

Var på barsel i tre dager og slappet av. Pga restriksjonene så hadde alle alenerom. Mottaksrom og undersøkelsesrom var gjort om til barselrom. Mye personale fra f. Eks gynekologisk poliklinikk som plutselig ikke tok inn pasienter var omplassert til barsel. Så det var mye bedre bemannet enn til vanlig. Det var rolig og god stemning. Alt i alt hadde jeg en mye bedre opplevelse denne gangen enn forrige fødsel. 

Anonymkode: eaff7...168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte tidlig april. Mannen fikk være med inn med en gang, var lite action på føden den kvelden. Heldigvis for oss. Fødselen tok halvannet døgn, endte i keisersnitt. Mannen fikk være med hele veien, men måtte hjem 30min etter jeg var lappet sammen. Ble værende 48 timer på barsel alene, og det var minimalt med hjelp å få. Har i ettertid vært litt trist/skuffet over hvordan alt ble, men sånn er livet. Baby er frisk og sterk, det er det eneste som teller. 

Anonymkode: b6701...799

AnonymBruker
Skrevet

Måtte ta akutt ks i uke 33 i mai, mannen fikk ikke være med. Han fikk heldigvis komme og være sammen med sønnen vår på nyfødt intensiv mens jeg lå på overvåkning. Han fikk også tilbud om å overnatte siden jeg fikk enerom, men vi valgte at han dro hjem til storesøster. Alt skjedde så fort, så vi mente det var det beste for henne. 

Anonymkode: 302d4...69f

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i slutten av mars. På Kvinneklinikken i Bergen. Samboer fikk bli med når jeg ble sjekket. Hadde visst 3 cm. Han ble kasta ut etter 3t. Jeg hadde en kjempe fin fødsel, veldig lett og enkel. Andregangs. Synes det var helt jævlig at han måtte dra, og grein litt. Men jeg har mye mer sympati for dere som hadde traumatiske fødsler, var førstegangs etc som står oppi det her. Det er ikke noe gøy og man føler seg sårbar. 

Jeg dro hjem dagen etter. Jeg ble gal av å bare kunne være på rommet, med kjempe dårlig mat. Den verste hotellmaten jeg har hatt. Hørte masse gråting fra andre kvinner også, så jeg tror at det var ganske vanskelig for flere enn bare meg. 

Anonymkode: 206cf...c24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Førstegangsfødende, fødte nå i månedsskiftet juli/august. Ble først lagt inn på fødestue, og da fikk far bli med. Men pga manglende progresjon måtte jeg over på føde obs. da jeg måtte få modningspille. Da måtte far hjem, og var hjemme i ca 4 timer, før jeg skulle tilbake igjen på fødestuen og han fikk komme tilbake. Han var der under hele fødselen, og vi lå der i ca 4 timer etter fødselen for å bli sydd, få helsesjekk osv. Ettersom jeg ikke klarte å tisse selv med en gang etter fødsel måtte jeg legges inn på barselavdelingen på morgenen etter fødselen, og der var det ikke besøkstid før kl 16 den ettermiddagen. Så da måtte far hjem og jeg og baby lå på barsel fra ca 9-16. Jeg var i grei form, så det gikk bra. Kl 16 kom han på besøk og ble til kl 19. I løpet av tiden på barsel hadde jeg klart å tisse selv, og kl 19 ble det et ledig rom på barselhotellet, der far fikk være med. Så da dro vi dit sammen og sov der i to netter.

Anonymkode: b8901...140

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i Mars første dagen med nedstengning så alt var veldig usikkert og endret seg raskt. Far fikk ikke være med inn på undersøkelse, men fikk komme inn på observasjons post mens vi ventet på ledig fødestue. Etter fødsel hadde jeg feber og trengte intravenøs veske så det var mye frem og tilbake om jeg kunne komme på hotellet eller om jeg måtte på barsel hvor far ikke kunne bli med. Til slutt ventet vi vel 4 timer på fødestua til de fikk ned feberen og så fikk vi komme på barselhotellet alle tre. Fikk veldig god oppfølging av jordmødrene hele veien, de var veldig tilstede under hele fødselen. 

Anonymkode: ca9ed...912

Skrevet (endret)

Den aktive delen er vel den delen du tilbringer på sykehuset? Så dersom fødselen din starter naturlig, og du kommer inn på en fødestue på sykehuset kan far være der hele tiden. 

Blir du satt i gang (det ble jeg) må nok far være hjemme. Men det synes jeg er bra. Låg på 4mannsrom. Låg det når riene begynte, men fødestuen ikke var klar.... Å høre på babling og slikt fra mannfolka til damene var litt ekstra slitsomt.. 

Edit: når ungen var ute var vi på fødestuen i 4, 5 timer, og så var han på rommet mitt i 30 min. Da var det så seint at vi ville sove.. Siden jeg gjerne ville hjem neste dag, og de hadde plass, var jeg så heldig å få aleinerom 😊 

Endret av Sokkar
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sokkar skrev:

Den aktive delen er vel den delen du tilbringer på sykehuset? Så dersom fødselen din starter naturlig, og du kommer inn på en fødestue på sykehuset kan far være der hele tiden. 

Blir du satt i gang (det ble jeg) må nok far være hjemme. Men det synes jeg er bra. Låg på 4mannsrom. Låg det når riene begynte, men fødestuen ikke var klar.... Å høre på babling og slikt fra mannfolka til damene var litt ekstra slitsomt.. 

Edit: når ungen var ute var vi på fødestuen i 4, 5 timer, og så var han på rommet mitt i 30 min. Da var det så seint at vi ville sove.. Siden jeg gjerne ville hjem neste dag, og de hadde plass, var jeg så heldig å få aleinerom 😊 

Ikke nødvendigvis. Aktiv fødsel regnes fra 4 cm med effektive rier. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Aktiv fødsel regnes fra 4 cm med effektive rier. 

Ja.. Og før den tid er det vel ganske vanlig å være hjemme? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Sokkar skrev:

Ja.. Og før den tid er det vel ganske vanlig å være hjemme? 

Ikke for de som har lang vei til sykehuset. 

Anonymkode: a4fa2...d15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far her. Fikk barn for en uke siden og kan fortelle om hvordan det var her. Bor i en mellomstor by. 

Vannet gikk tidlig morgen. Da måtte hun inn alene og sjekke hvordan ståda var. Ble så sendt hjem - uten rier eller øvrig smerte. 

Hadde dialog med føden på telefon hvordan det lå ann. 

Utpå ettermiddagen kom riene. Svært hyppig og kraftige. Hun greide ikke ringe føden, så jeg tok opp telefonen og forklarte situasjonen. Daspurte jeg om de kom ned for å møte henne eller om jeg kunne bli med inn. Da fikk jeg som beskjed at jeg kunne følge henne opp. 

Når vi kom inn hadde hun en god del åpning. Var aldri snakk om at jeg ikke fikk være der og fikk aldri følelsen av at det ble vurdert. 

Fødselen gikk relativt fort for seg, så litt før midnatt kom et velskapt barn til verden. Jeg var der da i ca 5 timer etter fødsel. Når hun ble flyttet over på barsel hintet jordmor om at det sikkert var godt for meg å få dratt hjem for å hvile. (Hun fikk enerom). I og for seg greit, siden det var såpass sent på natten. 

Etter dette var det kun besøkstid som gjaldt. 18-20. Ble til at vi nøt de timene sammen og var fornøyde med at fødselen gikk fint og at alt sto bra til med mor og barn. 

Samboer bekymret seg mye for for å være alene før fødsel. Vårt første barn til info. I bunn og grunn tror jeg hun glemte litt at det lille nyfødtet nurket også var der med henne. Jordmødre og barnepleiere hjalp godt til og det er en del som skjer første tiden - sjekker, første bad, få til amming osv. Mange ringer og gratulerer og man sover litt inn i mellom alt. Selvfølgelig kjipt å ikke få vært der hele tiden, men vi satt som sagt pris på den tiden vi fikk. Det gikk veldig fint :) 

Barnepleier var flink å inkludere meg på den tiden jeg var på besøk. Feks la de opp til at jeg fikk ta første badet ❤️

Anonymkode: 30f47...401

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På sykehuset jeg skal føde (termin nå om litt;)), får man ikke komme inn før man er 4 cm. Og, om det ikke er komplikasjoner blir man sendt hjem et par timer etter fødselen. Så ingen barsel er normalen (også for førstegangs fødende). Det er over 3000 fødsler her pr år, så tenker det må gå fint å reise rett hjem etter fødselen for mange. Hvis ikke hadde de nok ikke gjort det på den måten. Men skal innrømme jeg er spent!

Jeg er også redd for at min mann ikke kan være med pga corona restriksjoner, men pr nå er det lov (men vi blir begge testet, det er standard rutine).

Anonymkode: e6f48...035

AnonymBruker
Skrevet

Hadde igangsatt fødsel i juli. Andregangs.

Fra jeg ble innskrevet på føden for igangsettelse tok det ca 7-8 timer før fødselen var kommet langt nok til at far kunne komme og jeg ble flyttet inn på fødestue. Hadde enerom frem til far kom.

Jeg var den eneste fødende og jordmor var til stede hele tiden. Når hun gikk ut for å spise kom en annen inn. (Fødselen varte hele vakten hennes).

Far fikk være sammen med meg og baby på fødestuen ca 3 timer før jeg ble flyttet over til barsel. Der fikk jeg også enerom pga lavt belegg.

Var trøtt og sliten første dag pga 1,5 døgn uten søvn. Barnepleier tok babyen noen timer om natten slik at jeg fikk sove. Passet og på baby neste morgen når jeg dusjet. Fikk all den hjelp jeg ønsket, men var i fin form så ikke så mye bistand jeg trengte.

Far fikk komme på besøk i visittiden fra 18-20.

Jeg hadde på forhånd grudd meg til å være alene på barsel, men det gikk over all forventning 👍🏻

Anonymkode: 2cac6...55a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for de som har lang vei til sykehuset. 

Anonymkode: a4fa2...d15

Nei, de kan ta seg en tur ut av sykehuset dersom de ønsker å være med mannen sin. De trenger ikke okkupere en fødestue. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...