Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker han bruker sinne for å få det som han vil, det har sannsynligvis virket før i livet for ham. Det trenger ikke være bevisst.

Egentlg burde du være mer sint på ham - fordi det har vært så skjevt i lang tid. Husk på det, så du ikke lar hans humør endre din beslutning. Det du krever er bare rettferdighet - hvorfor skulle du ikke ha rett til det?

Du har brukt alt du har på dere, tror du han kommer til å anse erstatningen som deres? Eller i det minste dele litt med deg som faktisk har sponset ham såpass lenge?

Anonymkode: 6a34d...757

Han sier det er vår erstatning og vil pusse opp leiligheten med den + ordne bryllup. Også sagt jeg skal få kjøpe masse klær da.

Ts

Anonymkode: 5d6b0...69a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier det er vår erstatning og vil pusse opp leiligheten med den + ordne bryllup. Også sagt jeg skal få kjøpe masse klær da.

Ts

Dette høres ut som gull og grønne skoger. 

Hva er problemet med å dele likt på felles utgifter? Dere kan sette inn på en felles konto, og så har dere de øvrige midlene til individuelt forbruk. Det er en helt vanlig løsning, og en fin måte å unngå konflikter om penger på.

Det er ikke selvsagt at man har felles økonomi selv om man er samboere! Og det er ikke «uromantisk» eller illojalt å ha delt økonomi. Det er praktisk, og man unngår mange konflikter.

Min tidligere samboer brukte masse penger på å samle på noe som jeg ikke skjønte helt fascinasjonen med. Og han skjønte nok ikke helt hvorfor jeg var så opptatt av vintage-klær. Det ble selvfølgelig aldri noen konflikt, fordi det er flott at kjæresten/ samboeren har egne hobbyer og interesser de har glede av. Men dersom vi skulle hatt felles økonomi og «sponset» hverandres hobbyer, ville det nok skapt konflikter. Rett og slett fordi man kan ha ulike prioriteringer, også innenfor et samboerskap eller forhold.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men TS, hvem er det som betaler mest på det som er felles mellom dere? Jeg ser bare at du nevner at det er urettferdig at han har mer penger å bruke på sine egne utgifter, mens du ikke har noe. Og jeg er jo enig at det ikke er riktig dersom dere har felles økonomi. Men dersom det er han som betaler mest på felleskostnader og i tillegg har ekstra penger som han bruker på seg selv, så skjønner jeg at han ikke synes det er skjevfordeling. Selv om det er det.

Anonymkode: 08e47...71f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Han burde bruke de pengene til å ordne opp i gjelda si aller først.

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men TS, hvem er det som betaler mest på det som er felles mellom dere? Jeg ser bare at du nevner at det er urettferdig at han har mer penger å bruke på sine egne utgifter, mens du ikke har noe. Og jeg er jo enig at det ikke er riktig dersom dere har felles økonomi. Men dersom det er han som betaler mest på felleskostnader og i tillegg har ekstra penger som han bruker på seg selv, så skjønner jeg at han ikke synes det er skjevfordeling. Selv om det er det.

Anonymkode: 08e47...71f

Det står i hovedinnlegget at TS betaler alle bolig- og bilutgifter fra sin konto, og deretter sitter igjen med 0,-. All inntekten hennes er derfor «låst» til bil og bolig.

Jeg forstår det som at de dermed bruker kortet til samboeren til TS til alle andre utgifter. Dersom jeg forstår det rett, må TS «spørre om lov» hvis hun trenger et nytt klesplagg eller lignende. Samboeren har også gammel gjeld (sannsynligvis forbruksgjeld), som han betaler 4000 kroner i måneden for. Han bruker også ganske mye ting på nikotin og andre ting TS ikke synes at de skal prioritere.

TS vil derfor at de skal fordele bolig- og bilutgifter 50/50, slik at hun disponerer det hun har igjen selv. Det vil ikke samboeren, så han truer med å gå fra henne, og insisterer på at de skal ha «felles økonomi» ettersom de er samboere.

Det som er litt pussig er at «felles økonomi» innebærer at TS betaler alt av faste utgifter, mens han tilsynelatende styrer alle de disponible midlene fra en konto hun ikke har tilgang til. 

Det er slik jeg forstår tråden.

• Liker 13
Skrevet
38 minutter siden, got2go skrev:

Han burde bruke de pengene til å ordne opp i gjelda si aller først.

Helt enig!

Og det er viktig at TS insisterer på særeie dersom de gifter seg, og får orden på den økonomiske skeivfordelingen. Vi vet ikke helt hvorfor samboeren har gjeld fra før, men jeg får inntrykk av at det er forbruksgjeld som er tatt opp i flere omganger.

Det er viktig at TS ikke blir sittende med økonomisk ansvar for hans gjeld. Hun virker som hun har god økonomisk forståelse, og at hun innerst inne forstår at det som foregår ikke er greit. Dersom hun inngår ekteskap med denne personen er det viktig at hun leser seg nøye opp, og tar alle tilgjengelige forhåndsregler slik at hun ikke blir sittende med ansvar for hans gjeld.

Tror at de færreste ville ha insistert på å inngå eller opprettholde denne ordningen, slik samboeren til TS gjør. Det vitner om en maktubalanse. Samboeren truer også med å dumpe henne (og kjøpe henne ut av leiligheten) når hun ber om en mer rettferdig økonomisk fordeling. Dette er en indirekte trussel om at hun kan miste hjemmet sitt dersom hun ikke innordner seg.

Ved et eventuelt boligsalg kan TS kreve at leiligheten skal legges ut på det åpne markedet. Dersom leiligheten er i et attraktivt område, kan det hende at det er mer lønnsomt for henne med en åpen budrunde enn at hun «kjøpes ut» til meglertakst.

Jeg foreslår også at TS leser denne siden (spesielt passasjen om økonomisk vold): https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/for-kommunen/satsingsomrader2/vold-i-naere-relasjoner-og-menneskehandel/1.1-hva-er-vold

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2020 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Hei!

Samboer og jeg er ufør og eier bolig sammen. Han er ung ufør og jeg har minstesats. Slik det fungerer nå så betaler jeg alle boutgifter og bilutgifter med min konto, dette gjør at vi lever av hans trygd, men han har i tillegg gammel gjeld han betaler på, 3000 kr, og et nytt lån på 30.000 som han betaler 1000 kr på PR mnd. I tillegg snuser han for 1000 kr pr mnd og røyker for ca 1400. 

Det som irriterer meg er at jeg hver mnd sitter igjen med 0 kr på min konto og har null mulighet til å legge til side litt penger eller betale ned mer på bil lånet, alle pengene jeg får inn går jo rett ut. Det å spare av hans penger går jo ikke da han er veldig glad i å spise take away og bade i badeland. Pengene flyr fort og vi må bruke av kredittkortet hans på slutten av hver mnd, noe som jo gjør at han må betale ned det vi har lånt på kortet hver mnd. Det blir en evig runddans. Dette er helt idiotisk siden vi burde ha nok til å klare oss, men han er så glad i å bruke penger.
i tillegg syntes jeg det blir urettferdig at han hver mnd får bruke 2400 kr ( snus og røyk ) på seg selv. Jeg skulle gjerne hatt 2400 kr hver mnd å bruke på meg selv, men det har jeg altså ikke, fordi restene av pengene våre går på mat ute og tull. Når jeg sier dette så svarer han at snus og røyk er jo noe han er avhengig av. 
Han får ofte overtalt meg til å bli med på take away eller å bade, men jeg begynner nå å få bismak og vil sette foten ned. Vil han spise mat ute og bade i badeland så får han gjøre det selv, jeg vil ikke være med på galskapen. 

Jeg har funnet ut at det beste blir at han vipser meg for halvparten av boutgiftene våre heretter slik at jeg også har litt penger på bok og at vi får fordele matinnkjøpene. Så får han bruke sine egne penger på take away, røyk og snus, så får vi se hvor lenge han har penger. 

Hvordan legge frem at han skal betale halvparten av utgiftene til meg?

Jeg ville ikke tatt den kampen om å få han til å vipse deg. Ville heller foreslått felles regnings/utgiftskonto. Hvis ikke så må han betale halve husleia inn til huseier selv, halve forsikringa osv. 

Anonymkode: 8a5b5...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2020 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Hei!

Samboer og jeg er ufør og eier bolig sammen. Han er ung ufør og jeg har minstesats. Slik det fungerer nå så betaler jeg alle boutgifter og bilutgifter med min konto, dette gjør at vi lever av hans trygd, men han har i tillegg gammel gjeld han betaler på, 3000 kr, og et nytt lån på 30.000 som han betaler 1000 kr på PR mnd. I tillegg snuser han for 1000 kr pr mnd og røyker for ca 1400. 

Det som irriterer meg er at jeg hver mnd sitter igjen med 0 kr på min konto og har null mulighet til å legge til side litt penger eller betale ned mer på bil lånet, alle pengene jeg får inn går jo rett ut. Det å spare av hans penger går jo ikke da han er veldig glad i å spise take away og bade i badeland. Pengene flyr fort og vi må bruke av kredittkortet hans på slutten av hver mnd, noe som jo gjør at han må betale ned det vi har lånt på kortet hver mnd. Det blir en evig runddans. Dette er helt idiotisk siden vi burde ha nok til å klare oss, men han er så glad i å bruke penger.
i tillegg syntes jeg det blir urettferdig at han hver mnd får bruke 2400 kr ( snus og røyk ) på seg selv. Jeg skulle gjerne hatt 2400 kr hver mnd å bruke på meg selv, men det har jeg altså ikke, fordi restene av pengene våre går på mat ute og tull. Når jeg sier dette så svarer han at snus og røyk er jo noe han er avhengig av. 
Han får ofte overtalt meg til å bli med på take away eller å bade, men jeg begynner nå å få bismak og vil sette foten ned. Vil han spise mat ute og bade i badeland så får han gjøre det selv, jeg vil ikke være med på galskapen. 

Jeg har funnet ut at det beste blir at han vipser meg for halvparten av boutgiftene våre heretter slik at jeg også har litt penger på bok og at vi får fordele matinnkjøpene. Så får han bruke sine egne penger på take away, røyk og snus, så får vi se hvor lenge han har penger. 

Hvordan legge frem at han skal betale halvparten av utgiftene til meg?

Dere må bare samle alle utgifter delt på 2, og begge setter inn sin del!

Anonymkode: a02d1...04b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere må bare samle alle utgifter delt på 2, og begge setter inn sin del!

På en konto underforstått*

Skrevet

Hm, hvordan gikk det?

Synes det er et utrolig dårlig tegn, uansett hva, å reagere med sinne utover en annen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.8.2020 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Han venter en stor erstatning, så jo. 

Ts

La han kjøpe deg ut da. Finn deg et annet sted. 

Ser han lover gull og grønne skoger. Hvorfor tar han ikke heller tak i tingenes tilstand slik de er nå? 

Jeg tror ikke på slikt snakk, det er sjeldent det skjer. Det er snakk, og kun det. 
Han må jo da vise at han kan ta tak nå i økonomien sin. Del alt fra nå av. 

Om dere ikke har det allerede, opprett en felles konto hvor dere setter inn like mye. Der går alt felles som hus, strøm osv. 

Hans regninger er hans: hans gjeld er hans ansvar. 

Anonymkode: 357bc...598

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenkt at det er disse folka skattepengene går til.... 

Anonymkode: 3115b...ef6

• Liker 5
Skrevet

Tråden er et bevis på at uføre-satsene er for høye.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkt at det er disse folka skattepengene går til.... 

Anonymkode: 3115b...ef6

7 timer siden, Brunello skrev:

Tråden er et bevis på at uføre-satsene er for høye.

Hvordan tenker dere at disse betraktningene er til hjelp for TS?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

La han kjøpe deg ut da. Finn deg et annet sted. 

Ser han lover gull og grønne skoger. Hvorfor tar han ikke heller tak i tingenes tilstand slik de er nå? 

Jeg tror ikke på slikt snakk, det er sjeldent det skjer. Det er snakk, og kun det. 
Han må jo da vise at han kan ta tak nå i økonomien sin. Del alt fra nå av. 

Om dere ikke har det allerede, opprett en felles konto hvor dere setter inn like mye. Der går alt felles som hus, strøm osv. 

Hans regninger er hans: hans gjeld er hans ansvar. 

Anonymkode: 357bc...598

Jeg synes ikke han lover gull og grønne skoger... Han lover å betale for noen få ting en gang, og så skal de tilbake til at TS sitter igjen uten penger etter at regningene er betalt og må spørre ham om å få LÅNE kortet hans hvis hun har lyst til å kjøpe seg den minste lille ting. 

Dette er per definisjon det som kalles økonomisk vold, partneren din kontrollerer din økonomi og tilgang til penger 100%. 

TS, enten får du ham til å betale 50% av regningene slik at du kan disponere dine egne penger igjen, eller så må du komme deg ut av dette forholdet. Han kontrollerer deg jo fullstendig, og har all makt over deg. Det at han reagerer på at du tok det opp med sinne og trusler om å avslutte forholdet er gjort for å tvinge deg til å gi etter. Ikke gi etter. Han må gå med på 50/50, eller så må du faktisk tenke på hva han egentlig gjør mot deg og komme deg unna.

Anonymkode: 387ef...72a

• Liker 11
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke han lover gull og grønne skoger... Han lover å betale for noen få ting en gang, og så skal de tilbake til at TS sitter igjen uten penger etter at regningene er betalt og må spørre ham om å få LÅNE kortet hans hvis hun har lyst til å kjøpe seg den minste lille ting. 

Dette er per definisjon det som kalles økonomisk vold, partneren din kontrollerer din økonomi og tilgang til penger 100%. 

TS, enten får du ham til å betale 50% av regningene slik at du kan disponere dine egne penger igjen, eller så må du komme deg ut av dette forholdet. Han kontrollerer deg jo fullstendig, og har all makt over deg. Det at han reagerer på at du tok det opp med sinne og trusler om å avslutte forholdet er gjort for å tvinge deg til å gi etter. Ikke gi etter. Han må gå med på 50/50, eller så må du faktisk tenke på hva han egentlig gjør mot deg og komme deg unna.

Anonymkode: 387ef...72a

Helt enig!

Vil bare legge til at «økonomisk vold» ikke forutsetter at noen kontrollerer pengene dine 100%, det kan innebære mange andre ting også.

F.eks. at noen tar opp forbrukslån i ditt navn, at store deler av ens privatøkonomi er under en annen persons kontroll (men ikke alt), osv.

Det er ganske vanlig at folk ikke vet at dette kan ansees som vold. De fleste krisesentre i Norge er godt kjent med økonomisk vold, og kan hjelpe den som er utsatt ut av situasjonen. I noen tilfeller kan den som opplever dette få støtte fra NAV, f.eks. få dekket nødbolig.

Det finnes utveier, og man kan ta kontakt med det «hjelpeapperatet» som finnes (krisesenter, NAV, etc.) for å få informasjon. Det forplikter ikke.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har en mistanke om at det her mangler noen nyanser.

Det er ikke det at jeg ikke er enig i at TS blir utnyttet, men enten er hun sammen med en bavian som snakker i to ords setninger eller så fremstilles han som en. Vi aner ikke hvordan TS har fremlagt spørsmålet om fremtidig separat økonomi. 

Har dere satt dere ned og laget et budsjett og regnskap som viser problemstillingen? 

Med resultatet som blir presentert her ville jeg ikke hatt fellesøkonomi heller - jeg har levd som dette der min lønn og konto ble brukt til regninger og jeg var den som satt med null igjen. Man får ikke forandret en person som ikke selv skjønner at dette er et problem, så jeg synes mannens idé om å bryte opp er den eneste fornuftige.

Det hjelper ingenting å bli lovet gull og grønne skoger i form av en fremtidig erstatning som sikkert er oppbrukt 15 ganger før den kommer (ref. forbruksgjeld og kredittkort) når problemet er at det er overforbruk hver måned som kun en bestemmer hvordan skal være.

Du får heller ikke gjort om på en person som har andre økonomiske prioriteringer enn deg - uansett hva den økonomiske prioriteringen er. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det til han får erstatningen, og er det helt sikkert at han får den? Hvis han gjør det og ikke det er altfor lenge kan det være verd å holde ut, forutsatt at du kan få ham til å love å erstatte det du betaler mer nå. Det ville være en fordel hvis du har et regnskap som viser hvor mye mer enn ham du betaler av det som er felles.

Ulempen er at hvis han er en drittsekk så dropper han forholdet når ikke han trenger pengene dine lenger.

Anonymkode: 07f7e...e4a

Skrevet

Ts her.

Samboer har satt seg helt på bakbeina, nekter å gå med på felles økonomi. 
Greia er at siden vi alltid er sammen så har jeg også bankkortet hans og pin koden, men jeg har ikke følt jeg har kunnet ta meg friheten å kjøpe hva jeg vil. Selv sier samboer at dette er bare tull siden jeg kan bruke kortet som jeg vil, men når jeg har sagt jeg f.eks vil ha nye sko så har han sagt: Trenger du virkelig det? Kan du ikke vente til etter erstatningen? 

Føler meg også veldig fanget nå. Har null på sparekonto, står også på dette lånet og har ikke mulighet til å få meg ny leilighet. I tillegg har jeg flyttet ut av byen for hans del og vil jeg flytte til hjemlige trakter er det ca 45 min med bil og jeg trenger flyttebil for tinga mine. Dette blir med andre ord dyrt for meg.

Ts

• Liker 1
Skrevet
På 9.8.2020 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det til han får erstatningen, og er det helt sikkert at han får den? Hvis han gjør det og ikke det er altfor lenge kan det være verd å holde ut, forutsatt at du kan få ham til å love å erstatte det du betaler mer nå. Det ville være en fordel hvis du har et regnskap som viser hvor mye mer enn ham du betaler av det som er felles.

Ulempen er at hvis han er en drittsekk så dropper han forholdet når ikke han trenger pengene dine lenger.

Anonymkode: 07f7e...e4a

Ca 6 mnd.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...