AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Hei! Samboer og jeg er ufør og eier bolig sammen. Han er ung ufør og jeg har minstesats. Slik det fungerer nå så betaler jeg alle boutgifter og bilutgifter med min konto, dette gjør at vi lever av hans trygd, men han har i tillegg gammel gjeld han betaler på, 3000 kr, og et nytt lån på 30.000 som han betaler 1000 kr på PR mnd. I tillegg snuser han for 1000 kr pr mnd og røyker for ca 1400. Det som irriterer meg er at jeg hver mnd sitter igjen med 0 kr på min konto og har null mulighet til å legge til side litt penger eller betale ned mer på bil lånet, alle pengene jeg får inn går jo rett ut. Det å spare av hans penger går jo ikke da han er veldig glad i å spise take away og bade i badeland. Pengene flyr fort og vi må bruke av kredittkortet hans på slutten av hver mnd, noe som jo gjør at han må betale ned det vi har lånt på kortet hver mnd. Det blir en evig runddans. Dette er helt idiotisk siden vi burde ha nok til å klare oss, men han er så glad i å bruke penger. i tillegg syntes jeg det blir urettferdig at han hver mnd får bruke 2400 kr ( snus og røyk ) på seg selv. Jeg skulle gjerne hatt 2400 kr hver mnd å bruke på meg selv, men det har jeg altså ikke, fordi restene av pengene våre går på mat ute og tull. Når jeg sier dette så svarer han at snus og røyk er jo noe han er avhengig av. Han får ofte overtalt meg til å bli med på take away eller å bade, men jeg begynner nå å få bismak og vil sette foten ned. Vil han spise mat ute og bade i badeland så får han gjøre det selv, jeg vil ikke være med på galskapen. Jeg har funnet ut at det beste blir at han vipser meg for halvparten av boutgiftene våre heretter slik at jeg også har litt penger på bok og at vi får fordele matinnkjøpene. Så får han bruke sine egne penger på take away, røyk og snus, så får vi se hvor lenge han har penger. Hvordan legge frem at han skal betale halvparten av utgiftene til meg? Anonymkode: 5d6b0...69a 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Bade i baseland, faktisk. Anonymkode: 82e92...299 21
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bade i baseland, faktisk. Anonymkode: 82e92...299 Basseng mente jeg. Badeland. Ts Anonymkode: 5d6b0...69a 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Dere burde ha delt økonomi når dere har så vidt forskjellig syn på hva pengene skal gå til. Anonymkode: 90e60...2cd 45
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 Lag felleskonto. For eksempel setter dere inn 70% av det dere får utbetalt inn på kontoen. Der skal alt dekkes, bolig, strøm, mat, bensin... Resterende er deres og brukes som dere vil. Anonymkode: 14180...5b8 15
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 Dere burde absolutt ha delt økonomi, dette fungerer jo ikke. Del boutgifter i 2, og opprett en felles matkonto. Resten har dere hver for dere. Anonymkode: a4fe4...891 21
Myrmica Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 Du må bare si at dere må ordne økonomien på en annen måte heretter. Sett opp alt av faste utgifter, og del det i to (eller hvordan dere nå ønsker fordelingen ut i fra inntekt). Så fordeler dere matinnkjøp, og bruker resten av pengene hver for dere på gjeld og forbruk slik dere ønsker. Slik dere har det nå utnytter han deg grovt. Ikke la det fortsette slik. (Han kommer HELT sikkert til å sette seg på bakbeina, for han taper jo masse på å skulle fordele ting mer rettferdig...) 21
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 Vi har separat økonomi, og synes det fungerer fint. Det er ikke noe rart i å kreve det, bare si det som det er at dagens ordning ikke fungerer for deg, og at du rett og slett ønsker å få mer kontroll over egen økonomi. Ta vare på alt av kvitteringer og krev at han gjør det samme. På den måten vet du at han ikke bruker av felleskassa til å betale røyk, snus o.l. Her legger vi alt inn i et oppgjør i vipps. Ett oppgjør for hver måned. En gang i uken tar jeg en gjennomgang av alle kvitteringer fra matinnkjøp. Foreligger det ingen kvittering blir det heller ikke en del av oppgjøret. Det er kjøpers problem, og vi måtte gjøre det slik siden han støtt glemte å ta med kvitteringen og bare la inn ut ifra hva han så i nettbanken. Snus, alkohol og andre ting han kjøper utenom går på hans egen regning, og siden det ofte kjøpes samtidig med mat og husholdningsartikler er det avgjørende at kvitteringen er med. Anonymkode: 83e2d...c0d 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 Vi er gift og har barn, men har delt økonomi. Vi har en felles konto der vi setter inn et fast beløp som skal dekke felles utgifter med hus, mat, barnehage osv. Resten av pengene våre gjør vi som vi vil med. Vi har egne ting å spare til, og liker å bruke penger på veldig forskjellige ting, så dette fungerer bra for oss. Anbefaler å revurdere felles økonomi. Dette kan dere ikke fortsette med, du blir jo utnyttet for usunn mat og badeland 🙄 Anonymkode: 907d2...d56 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 Tok opp med samboer, han ble dritsur. Ts Anonymkode: 5d6b0...69a 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #11 Skrevet 7. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok opp med samboer, han ble dritsur. Ts Anonymkode: 5d6b0...69a Selvsagt, du har jo sponsa han så langt. Han mister jo det nå. Anonymkode: 357bc...598 48
Leamur Skrevet 7. august 2020 #12 Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt, du har jo sponsa han så langt. Han mister jo det nå. Anonymkode: 357bc...598 Signerer denne. Han får bare finne seg i det. 8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #13 Skrevet 7. august 2020 På 6.8.2020 den 22.49, AnonymBruker skrev: bade i badeland Det er faktisk veldig morsomt der! Anonymkode: 06124...576 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 usj ... høres ut som min eks. Bare at jeg jobbet, mens han gikk på sosialen for han var for lat. endte med at jeg hadde 200 000+ i gjeld. bittert! men betalte alt ned på 1,5 år ..heldigvis! Så j...glad jeg brøt. hvis han blir sur for du tar det opp viser det bare at han er en idiot, å lite å samle på. Anonymkode: 52853...444 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok opp med samboer, han ble dritsur. Ts Anonymkode: 5d6b0...69a Så klart, han får ikke lenger snylte på deg og leve det gode liv, men må betale for seg selv. Anonymkode: 90e60...2cd 7
Gjest Lasox Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 Da er han ingenting å samle på! Forlat ham!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 Han er så sint at han vil kjøpe meg ut. Ts Anonymkode: 5d6b0...69a 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 Take-away og badeland er jo kjempedyrt, folk i jobb har ikke råd til å gjøre det ofte. Skjønner han ikke det? Han høres jo ut som et barn. Anonymkode: c7be9...7d6 8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #19 Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er så sint at han vil kjøpe meg ut. Ts Anonymkode: 5d6b0...69a Hvorfor? Anonymkode: c7be9...7d6 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #20 Skrevet 7. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er så sint at han vil kjøpe meg ut. Ts Anonymkode: 5d6b0...69a Det har han da ikke råd til 😂 Anonymkode: 357bc...598 33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå