Gå til innhold

Utleie, midlertidig fravær og brukt som egen bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen advokater som kan hjelpe meg her?

I husleiekontrakten vår står det at leieavtalen gjelder "Bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som blir leid ut som følge av midlertidig fravær på fem år". Hva betyr egentlig det?

Utleier har ikke brukt det som egen bolig, det har vært en utleie leilighet ei stund og flere har bodd her før oss. Forstår heller ikke det med midlertidig fravær? Det er en sokkelleilighet i et hus, der huseier bor i selve huset. Hva slags midlertidig fravær?

Jeg lurer på om jeg har blitt lurt her. 

Anonymkode: 57265...c62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en standardkontrakt fra huseiernes landsforbund? Mulig utleier bare har krysset av feil, det er et av valgene man får der. Mulig han mente å krysse for sokkel, utleier bor i samme bolig?

Hvis han har gjort dette med vilje er det sikkert fordi det alternativet gir leier færre rettigheter, lettere å kaste ut osv. Men det er jo ikke lov å lyve om sånt. Hvis han prøver å kaste deg ut uten særlig grunn så bør du protestere på oppsigelsen, da må han gå til søksmål for å få deg ut og jukset hans vil bli avslørt. 

§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse

Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.

Jeg vet ikke om det går an å tolke fravær inntil fem år som at han kan leie bort sokkelen i en periode på fem år før han igjen tar den i bruk selv? Kanskje hør med leieboerforeningen. 

Anonymkode: 686b5...0e2

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo ingen praktisk betydning, så jeg skjønner ikke hva du mener med lurt?

Anonymkode: 95bd9...e0e

Skrevet

Som utleier kan du uansett si opp kontrakten om du skal  bruke boligen selv. Så tenker dette ikke har så stor betydning. Har han i tillegg skrevet en tidsbegrenset kontrakt?

Uansett. Sikkert bare en skrivefeil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo ingen praktisk betydning, så jeg skjønner ikke hva du mener med lurt?

Jo, det har praktisk betydning, leietaker har mye færre rettigheter ved leie av bolig der utleier er midlertidig fraværende.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har praktisk betydning, leietaker har mye færre rettigheter ved leie av bolig der utleier er midlertidig fraværende.

De bor i sokkel hos utleier, dvs at han når som helst kan si opp leiekontrakten med den sterkeste begrunnelsen av den alle, nemlig at han skal bo der selv. Så nei det har ingen praktisk betydning. Hvis det var en ren utleieleilighet i et eget kompleks er saken en annen, men her er det ingen praktisk forskjell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...