Gå til innhold

Skal i utdrikningslag.. skeptisk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bedt i utdrikningslag til kusina mi. Det er er et lite utdrikningslag,  så tenkte at det gikk greit,  og hun har ikke så mange venner så føler at jeg må stille.

Nå har derimot forloveren planlagt at vi skal ta tog til Oslo og være der. Turen tar 2t. kjente jeg ble skeptisk ifht corona.. Jeg er i tillegg gravid og jobber med mennesker , som er i risikogruppen. 

Kan jeg komme med innspill ? Eller si at vi kanskje burde ha det i nærheten av der vi bor? Og ikke dra med kollektivt når  vi stengt talt ikke må ? Eller blir jeg den kjipe og den som blander seg  , da?

Anonymkode: 19ffb...626

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk munnbind, sprit, 1m avstand, last ned smitteappen så går det bra!

Anonymkode: 43672...ac5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Mtp situasjonen vi er i nå med corono, og at jeg jobber med utsatte + er gravid i tillegg, så kan jeg nesten ikke bli med om vi skal ta kollektivtrafikk eller til oslo. Men om det kun blir et lite lag her i området blir jeg gjerne med!"

Anonymkode: 6603f...b62

• Liker 12
Skrevet

Siden du jobber med mennesker som er i risikogruppen bør du absolutt ikke bli med hvis de insisterer på å ta tog til Oslo. 

Hvis jeg var pasient i risikogruppen og fikk greie på at en av de som pleiet meg hadde vært i utdrikningslag der de reiste to timer med tog ville jeg blitt rasende, og anmeldt vedkommende til enten ledelsen, politiet eller begge deler, avhengig av hva jeg anså for å være juridisk oppnåelig.

At noen personer absolutt må feste på uforsvarlig vis nå skjønner jeg bare ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Collan skrev:

Siden du jobber med mennesker som er i risikogruppen bør du absolutt ikke bli med hvis de insisterer på å ta tog til Oslo. 

Hvis jeg var pasient i risikogruppen og fikk greie på at en av de som pleiet meg hadde vært i utdrikningslag der de reiste to timer med tog ville jeg blitt rasende, og anmeldt vedkommende til enten ledelsen, politiet eller begge deler, avhengig av hva jeg anså for å være juridisk oppnåelig.

At noen personer absolutt må feste på uforsvarlig vis nå skjønner jeg bare ikke.

Jeg har ikke pasienter,  men jobber som lærer og har undervisning med elever i risikogruppen alene. Jeg er nok satt til det fordi jeg er gravid. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke bli med til Oslo. Du er gravid og jobber med folk i risikogruppen, så jeg skjønner veldig godt at du ikke vil ta tog i to timer for å komme hit. Nå er det flere smittede etter flere fester, og jeg ville ikke gått sjansen. Du kan jo snakke med hun som organiserer og forklare situasjonen. Er hun vrang, så vær hjemme med god samvittighet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke dra. Ihvertfall ikke nå som du er gravid. Det er ikke verdt det.

Anonymkode: f971b...bac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble bedt i utdrikningslag til kusina mi. Det er er et lite utdrikningslag,  så tenkte at det gikk greit,  og hun har ikke så mange venner så føler at jeg må stille.

Nå har derimot forloveren planlagt at vi skal ta tog til Oslo og være der. Turen tar 2t. kjente jeg ble skeptisk ifht corona.. Jeg er i tillegg gravid og jobber med mennesker , som er i risikogruppen. 

Kan jeg komme med innspill ? Eller si at vi kanskje burde ha det i nærheten av der vi bor? Og ikke dra med kollektivt når  vi stengt talt ikke må ? Eller blir jeg den kjipe og den som blander seg  , da?

Ja du kan. Men gjør det med det samme, før forlover går videre med planlegningen. Formuleringen i innlegg #3 er fin.

I verste fall, hvis forlover og/eller bruden blir irritert* over at du ikke sa fra om dette for nå, så trekk deg fra arrangementet.** 

*Irrelevant om det er rimelig, og hvem sin skyld det var at det ikke ble snakket om rammene for utdrikningslaget i forkant. Skjedd er skjedd. Mulig du var for passiv, det vet jeg ikke. 

**Fordi hvis de fortsatt er irritert etter forklaringen, så skjønner de ikke problemet eller omfanget av risikoen du utsetter deg for.   Ikke verdt det i din situasjon å krangle med noen om det der korona er så alvorlig igjen, og så sitte i et utdrikningslag hvor de er sure fordi det ikke ble Oslotur. 

Anonymkode: 40806...800

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Collan skrev:

Anmeldt? For hva da? Det er ikke forbudt å ta tog eller delta på en liten sammenkomst hvis man jobber med utsatte grupper. 

Anonymkode: 4344b...6bc

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Collan skrev:

Greit at du synes det er unødvendig, men ærlig talt, anmeldt? Det er ikke ulovlig å ta kollektiv transport, ei heller å være med venner på fest. 

Anonymkode: 6de75...286

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor og jobber i Oslo, og hos oss praktiseres fortsatt hjemmekontor på jobben bl a fordi vi i Oslo skal unngå kollektivtrafikk hvis det ikke er nødvendig å reise. Å unngå kollektiv hvis man kan er også i tråd med kommunens gjeldende retningslinjer. 

Å reise til Oslo med kollektiv nå for å arrangere utdrikningslag syns jeg er en dårlig idé uansett, også hvis man ikke er gravid, jobber med mennesker i risikosonen etc.

Anonymkode: 2bd64...a5d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å dra på byen under en pandemi som er i ferd med å ta seg opp er skikkelig smart. 

Anonymkode: 4ed38...680

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smitteappen virker ikke lenger pga datatilsynet. Den er tatt ut av bruk. Vi kan la fb snap og tiktok spore oss, men ikke norske myndigheter i en pandemi. 

Anonymkode: 374ed...266

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Collan skrev:

Det er faktisk lov å ta tog i Norge, også for helsepersonell. 
Mange av dem reiser kollektivt, deriblant med tog, hver eneste dag, fordi de ellers ikke ville kunne komme seg på jobb.
Men det er noe som heter å kaste bort politiets tid, og det er faktisk straffbart.

Anonymkode: 5ceae...9e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

som flere er inne på - du bør ikke ta en unødvendig togreise pga din personlige situasjon.

Men jeg synes hele opplegget er tonedøvt. Ingen bør ta en unødvendig togreise nå. Jeg synes absolutt du kan komme med et innspill om å finne på noe lokalt, fordi festfolk på unødvendige kollektivreiser er veldig dumt akkurat nå.

Anonymkode: 8b669...30c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smitteappen er ikke bruke lengre

Anonymkode: 6f8ca...afd

Skrevet

Regner med at siden det er utdrikningslag nå så blir det bryllupsfest i år også. Skjønner meg ikke på de som ikke avlyser bryllupet sitt som situasjonen er nå. Kanskje dette paret skal gifte seg hos byfogden og kun ha en enkel middag for noen få etterpå- da gjelder ikke dette akkurat de. 
Vet bruden at det er planlagt utdrikningslag?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hadde jeg værr i dine sko, hadde jeg stått over. Jeg risikerer ikke andre menneskers liv til fordel for en fest.

Anonymkode: c9e72...ecb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Marigrete skrev:

Regner med at siden det er utdrikningslag nå så blir det bryllupsfest i år også. Skjønner meg ikke på de som ikke avlyser bryllupet sitt som situasjonen er nå. Kanskje dette paret skal gifte seg hos byfogden og kun ha en enkel middag for noen få etterpå- da gjelder ikke dette akkurat de. 

Det er estimert at situasjonen kanskje vedvarer i 10 år. Skal folk slutte helt å gifte seg?

Anonymkode: a8bc6...352

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Marigrete skrev:

Veldig godt poeng, kanskje bruden blånekter å sette seg på tog til Oslo og risikere hele bryllupet ? Opplegget burde egentlig klareres med bruden på forhånd.

Anonymkode: 9b36a...3f5

• Liker 2
  • Opprett ny...