Gå til innhold

Garderobe/walk in til yttertøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke så stor entree, så til nå har det vært et evig kaos med sko, jakker og vintertøy.

Nå bygger jeg ut kjelleren, og har da mulighet til å avse litt plass til garderobe. Det er begrenset med plass, men rundt 210 dyp og 100-140 bred er det jeg har å gå på. 

Tanken er at den ene langveggen brukes til jakker, gjerne to rader i høyden. Motsatt langvegg var tenkt til sko. I enden av begge veggene var håpet å få inn noen skuffer til votter/luer og den type ting.

Men så var det dette med plass, som er svært begrenset. Noen som har noen erfaringer med å lage garderobe/walk in med så begrenset plass? Husk at det er kun beregnet til yttertøy.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bygde om entre/gang for litt siden og valgte da å bruke en del av gangen til garderoberom. Et av de beste valgene i mitt liv!! 😅 Har ikke målene, men vil tro det er omentrent på str med ditt. Vi valgte å kjøre Elfa trådkurvsystem slik at støv faller ned på gulvet og man slipper vask av selve hyllene/kurvene. Vi har på ene langveggen ro rader med 3 uttrekkbare skuffer hver nederst, til votter/luer etc. Over der stang til oppheng/kleshengere. Den tredje raden består av kun åpne hyller slik at skolesekker, treningsbager etc. kan settes rett inn. Det var slikt som lå og slengte og tok mest gulvplass hos oss før. Øverst har vi en trådhylle som går over hele veggen, der jeg har småkurver med ting og tang, sitteunderlag og tøy vi sjelden bruker. På ene kortveggen har vi Elfa sine skohyller som er uttrekkbare og helt geniale med tanke på hvor mange par sko de tar. Disse er vendt mot døråpningen og trekkes dermed ut langs den andre langveggen der vi også har døråpningen (har skyvedør så vi enkelt kan lukke igjen og skjule hverdagsrotet når vi får gjester). Andre kortveggen har kun plass til et nøkkelskap da det er «langs denne» vi går inn i rommet.

Mitt tips: tenk praktisk! Garderoben trenger ikke være pen, men skal heller hjelpe deg til å enklere ha det pent i resten av huset. Da må det romme det du faktisk har av tøy og utstyr. Se deg rundt hva som skal inn dit og planlegg ut fra det, ikke ut fra hva som ser fancy ut på nett. 

Anonymkode: 46206...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Det høres for øvrig ut som du kanskje planlegger for mye på den plassen du har...? Med 100-140 cm bredde vil det være vanskelig å få oppbevaring/innredning på begge langveggene. La oss si at det bygger ca. 50 cm ut fra veggen på begge sider, så har du ingen plass å gå/bevege deg på. Du sier også at det i enden av begge veggene skal være skuffer. Mener du da dette på begge kortveggene? Vil ikke det komme i konflikt med oppbevaringsløsningene på langveggene? Hvor er døra?

Skrevet
On 8/6/2020 at 9:00 PM, AnonymBruker said:

Vi bygde om entre/gang for litt siden og valgte da å bruke en del av gangen til garderoberom. Et av de beste valgene i mitt liv!! 😅 Har ikke målene, men vil tro det er omentrent på str med ditt. Vi valgte å kjøre Elfa trådkurvsystem slik at støv faller ned på gulvet og man slipper vask av selve hyllene/kurvene. Vi har på ene langveggen ro rader med 3 uttrekkbare skuffer hver nederst, til votter/luer etc. Over der stang til oppheng/kleshengere. Den tredje raden består av kun åpne hyller slik at skolesekker, treningsbager etc. kan settes rett inn. Det var slikt som lå og slengte og tok mest gulvplass hos oss før. Øverst har vi en trådhylle som går over hele veggen, der jeg har småkurver med ting og tang, sitteunderlag og tøy vi sjelden bruker. På ene kortveggen har vi Elfa sine skohyller som er uttrekkbare og helt geniale med tanke på hvor mange par sko de tar. Disse er vendt mot døråpningen og trekkes dermed ut langs den andre langveggen der vi også har døråpningen (har skyvedør så vi enkelt kan lukke igjen og skjule hverdagsrotet når vi får gjester). Andre kortveggen har kun plass til et nøkkelskap da det er «langs denne» vi går inn i rommet.

Mitt tips: tenk praktisk! Garderoben trenger ikke være pen, men skal heller hjelpe deg til å enklere ha det pent i resten av huset. Da må det romme det du faktisk har av tøy og utstyr. Se deg rundt hva som skal inn dit og planlegg ut fra det, ikke ut fra hva som ser fancy ut på nett. 

Mulighet for å dele noen bilder og ta mål av garderoben deres?

Skrevet (endret)

Jeg har to innganger til huset mitt. På Hovedinngangen har vi laget en type skaprom slik som de har i USA, rommet er ikke stort. Bare plass til å henge jakker og en skohylle. Den er nok noe jeg er mest fornøyd med i hele huset. Har nå en strøken inngang. Har en stumtjener som gjester kan bruke. Liker at ting er gjemt bort

Når det kun er et rom du skal bygge til ytterklær. Så trenger vel ikke rommet å være så stort. Vaskeroms hyllene til Ikea er praktiske til et slikt rom

Endret av Hmmmmmm
Skrevet
On 8/6/2020 at 9:16 PM, AnonymBruker said:

Det høres for øvrig ut som du kanskje planlegger for mye på den plassen du har...? Med 100-140 cm bredde vil det være vanskelig å få oppbevaring/innredning på begge langveggene. La oss si at det bygger ca. 50 cm ut fra veggen på begge sider, så har du ingen plass å gå/bevege deg på. Du sier også at det i enden av begge veggene skal være skuffer. Mener du da dette på begge kortveggene? Vil ikke det komme i konflikt med oppbevaringsløsningene på langveggene? Hvor er døra?

Ene kortveggen blir åpen for inngang, den andre kortveggen blir tom

Rommets utforming:

RoomSketcher_J5OAENBwUE.png.dc55b8cff0f5562fb991f720fb0b87dd.png

Langvegg 1: To rader med stang til å henge jakker på, kurver innerst. Sett for meg noe slikt som dette. Får jo plass til en del jakker her?

chrome_V6kYRTNDbJ.thumb.png.eb176202fc92bdcd4cad4997d56118d5.png

Langvegg 2: Oppbevaring av sko

Ganske sikker på at med de målene jeg har på rommet så får jeg ikke plass til noe uttrekbare skohyller slik jeg skulle ønske. Så her har jeg da tenkt skoskap fra Ikea, eller en skohylle nederst og vegghengt oppover, noe lignende dette. Det burde ikke bygge så mye ut i fra vegg, så kanskje det lar seg gjøre å få til.

sko.thumb.jpg.39a84f33fd36739b42d2a91099ffb794.jpg

Skrevet
15 minutter siden, Hmmmmmm said:

Jeg har to innganger til huset mitt. På Hovedinngangen har vi laget en type skaprom slik som de har i USA, rommet er ikke stort. Bare plass til å henge jakker og en skohylle. Den er nok noe jeg er mest fornøyd med i hele huset. Har nå en strøken inngang. Har en stumtjener som gjester kan bruke. Liker at ting er gjemt bort

Når det kun er et rom du skal bygge til ytterklær. Så trenger vel ikke rommet å være så stort. Vaskeroms hyllene til Ikea er praktiske til et slikt rom

Lyst å dele bilder?

Jeg er bare ute etter en enkel løsning som gjør at yttertøy ikke er i veien. Alternativet til et slikt rom jeg vurderer er jo et vanlig garderobeskap på 120x60 cm som blir bygd inn i veggen med åpning ut mot entreen. Da blir det jakker oppe, hylle over jakkene, og sko under. Men med 5 stk i hus så har jeg vanskelig for å se for meg hvor en skal få plass til alt i et slikt skap. 

AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo et hav av plass - kanskje begynne i andre enden, og gå gjennom alle jakkene. Trenger dere alt?

Anonymkode: c2464...50a

Skrevet

Et hav av plass er det nok ikke, og begrenser seg med bredden på rommet. 

Med to voksne, 2 tenåringer og en 10 åring i hus så blir det en del klær. Spesielt jentene som er tenåringer har mye sko og jakker. Selv om en rydder i bekledningen så er behovet for egnet sted til oppbevaring der. Skal alt henge synlig på en vegg i entreen så blir det fort 20 + jakker og par med sko. løpejakke, vinterjakke, sommerjakke, regntøy osv. I tillegg kommer sykkelhjelmer, votter/hansker/luer, skjerf osv.

Jeg tror nok en rad til jakker er nok. En får jo plass til en del jakker på langveggen. På den måten kan jeg gjøre rommet smalere og utnytte plassen under jakkene til sko. Tror ikke det blir bredt nok til å utnytte begge langveggene likevel dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke walk in men nettopp innredet skyvedørsgarderobe med elfa i yttergang.

mine erfaringer:

liten skuff til ting! Altså reflekser, skoskje, antibac, solkrem.. (på vinteren skismurning og kuldekrem..) ting og plukk og vims som dessverre alltid bare blir flytende rundt. Den skuffen kan tømmes og ryddes i ofte. Så deilig at alt sånt har en egen plass.

liten skuff til skopleie. Impregneringsspray og børster og svamper og alt sånt. Veldig praktisk og oversiktlig, før hadde vi det i en eske som alltid bare var kaos så vi så ikke hva vi hadde og alltid kjøpte nytt.

nok plass til å henge lange ting. Frakker, kåper, vinterdresser etc. Vi hadde mer sånt enn vi trodde.

stor skuff til hvert familiemedlem der man kan legge egne votter, luer, skjerf etc i rett høyde i forhold til alder. Gjerne ha disse skuffene nærmest inngangen, så er du sikker på at både barn og voksne treffer skuffen i stedet for gulvet 😅

Egen plass til sekker, bagger, vesker etc. Vi har de i de øverste hyllene, men det finnes sikkert lurere løsninger. Fint å ha tursekker og ulike vesker tilgjengelig!

Anonymkode: 8733e...a69

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har ikke walk in men nettopp innredet skyvedørsgarderobe med elfa i yttergang.

mine erfaringer:

liten skuff til ting! Altså reflekser, skoskje, antibac, solkrem.. (på vinteren skismurning og kuldekrem..) ting og plukk og vims som dessverre alltid bare blir flytende rundt. Den skuffen kan tømmes og ryddes i ofte. Så deilig at alt sånt har en egen plass.

liten skuff til skopleie. Impregneringsspray og børster og svamper og alt sånt. Veldig praktisk og oversiktlig, før hadde vi det i en eske som alltid bare var kaos så vi så ikke hva vi hadde og alltid kjøpte nytt.

nok plass til å henge lange ting. Frakker, kåper, vinterdresser etc. Vi hadde mer sånt enn vi trodde.

stor skuff til hvert familiemedlem der man kan legge egne votter, luer, skjerf etc i rett høyde i forhold til alder. Gjerne ha disse skuffene nærmest inngangen, så er du sikker på at både barn og voksne treffer skuffen i stedet for gulvet 😅

Egen plass til sekker, bagger, vesker etc. Vi har de i de øverste hyllene, men det finnes sikkert lurere løsninger. Fint å ha tursekker og ulike vesker tilgjengelig!

Anonymkode: 8733e...a69

Lyst å dele bilder av deres løsning?

Trenger inspirasjon :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...