Gjest Dalwhinnie Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 (endret) En nydelig kastrert hannkatt på snart to år har nettopp flyttet til oss og vi storkoser oss. Det virker som om den slår seg godt til ro, søker til oss for kos etc, så jeg tror dette skal gå veldig bra. Jeg har imidlertid aldri hatt innekatt før, så jeg har noen spørsmål jeg håper mer erfarne innekatteier kan hjelpe meg med. Kattedoen: Hvilken sand anbefales? Fra forrige eier fikk vi med en pose ImPerial (eller noe sånt) og synes den virker ok. Fjerner klumper i kassen hver dag, men er usikker på hvordan vi gjør det med påfylling/utskifting av sanden. Fyller vi bare på litt etter hvert som det minker i kassen? Regner i så fall med at all sanden også bør byttes ut en gang iblant eller er ikke det nødvendig? Hvor ofte bør vi evt bytte ut all sanden? Flass i pelsen: Katten er semilanghåret og hadde vært på pensjonat i to måneder da vi fikk den. Der hadde den ikke blitt børstet, så han både røyter og flasser. Røytingen har avtatt kraftig etter at vi har børstet mye nå, men han flasser. Vil dette også gå over av seg selv etter hvert eller kan vi hjelpe han å bli kvitt det på annet vis? Aktivisering: Jeg har kun hatt utekatter tidligere, og har både lest og hørt at innekatter trenger mye mer aktivisering. Logisk nok. Katten vår er veldig leken iblant, men stort sett er han mye mer opptatt av å kose enn å leke. Hvis katten ikke er interessert i å leke når vi tar initiativ til det, skal jeg da fortsette å prøve å lokke han til å leke, f.eks ved å bruke catnip på leken, eller styrer han dette selv? Kanskje han får dekket aktivitetsbehovet når vi ikke er der eller gjennom kos? Har aldri vært borti en katt som har vært så kosete som han her. Så fort jeg setter meg i sofaen, kommer han hoppende opp og skal ligge i fanget/armkroken og kosekosekose. Ganske koselig Endret 15. juli 2005 av Dalwhinnie
Gjest feliscatus Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 Gratulerer som fersk katteeier, og flott du vil sette deg inn i hva det vil si å være eier av innekatt. Det første rådet jeg vil gi deg er at du allerede nå bør tenke på å skaffe deg en katt til. Dette er det beste du kan gjøre for katten din, da den vil få en lekekamerat så den ikke vil kjede seg når du er borte på jobbl. Å ha minimum to stk når man har innekatt anbefales, så minskes faren for adferdsproblemer betraktelig. At katten din nå er voksen bør ikke være et hinder for å få seg en katt til, men det kan kanskje være lettere å introdusere en kattunge for en voksen katt. Pass uansett på å få den andre katten et sted du kan ha returrett på den, dvs enten fra en omplasseringsinstitusjon eller en seriøs oppdretter. Så til spm dine: Kattesand: Det letteste er å bruke en klumpesand, kjøpes i dyrebutikk. Da plukker du bare ut klumpene og lar resten av sanden bli i kassa. Bare pass på å ha nok sand i kassa, hvis ikke vil ikke sanda klumpe seg tilstrekkelig. Jeg pleier å skifte all sanda ca 2-4 ganger i mnd tror jeg, mer er ikke nødv. Ofte er det eier som reagerer mer på lukt enn katten selv gjør. Vakser imidlertid kassa ca en gang i uka. Men dette finner du sikkert ut av etterhvert hva som passer for deg. Flass og Røyting: Dette kan komme av årstiden og klimaet. Tørt inneklima om vinteren gir flass (ikke aktuelt nå) og varmere vær fører til røyting. Røytinga du beskriver skyldes imidertid sannsyneligvis også stress pga omplasseringa. Jeg ville derfor fortsatt med samme foret en stund til, for å ikke innføre enda flere forandringer for katten. Etterhvert kan du prøve deg fram med annet for, men da blande det inn i den gamle i en overgangsperiode. Katter kan imidlertid reagere på hyppige forskifter, og det tar lang tid før du ser effekten av et bedre for. Hør i din dyrebutikk/veterinær hva de anbefaler, vet Royal Canin har et eget for for katter med sensitiv hud/pels. Aktivisering: Som nevnt tidligere er det helt avgjørende for innekatters trivsel å kunne bo sammen med en annen katt. Da vil de aktivisere hverandre ved å jage hverandre rundt og fange hverandres haler. Ellers er det jo viktig å få katten til å prøve å bevege på seg, så den ikke blir en sofapute med vektproblem. Men hvis katten ikke vil leke, så skal du jo ikke tvinge den Men det er en utfordring å stadig finne fram nye leker så katten finner leken spennende. Ofte er det de enkleste ting som er morsomt for katten: en snor med en avispapirbit, en dorull som kan tygges i stykker osv osv. Ellers har de mye i dyrebutikken du kan prøve, men det er ikke alltid så god kvalitet på det. Vil imidlertid anbefale å gå til innkjøp av et stort kattemøbel, dette er populært så katten får klatret høyt og kvesset klørne et annet sted enn på møblene dine. For innekatter er også klikkertrening morsom aktivisering både for katt og eier. Nå i varmen bør du også passe på hvis du lufter ut i leiligheten; altfor mange katter falelr ut av åpne vinduer og fra usikrede balkonger! Her kan du få litt tips ang innekatthold: http://www.indoorcat.org/index.php
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. juli 2005 #3 Skrevet 16. juli 2005 Kattesand: Dersom man bruker klumpesand og er flink til å ta klumpene trenger man ikke å bytte all sanden oftere enn ett par ganger i året. Jeg fyller bare på etterhvert som det minker, utover det. Det lønner seg også å helle nokså mye sand i kassen for at det skal klumpe seg skikkelig. (5-10 cm høyt lag.) Den billigste klumpesanden er også den beste etter min mening, Cat Exclusive heter den, og selges i de fleste dyrebutikker. (Rundt 200,- for 15 kg) Flass: Kan anbefale deg å se på andre for etterhvert. Kan absolutt anbefale Royal Canine. Kattene mine hadde normal pels fra før, men har fått fantastisk fin pels av det vanlige foret deres. Du får også eget for for innekatter. Aktivisering: Skriver under på at en katt til er den enkleste måten du kan aktivisere katten på. Dersom katten ikke liker å leke bør man ikke tvinge den. Men å gi den kattemynte iblant er fint for at den skal få trimmet hodet litt. Av kjøpte leker kan jeg anbefale en sånn bøyelig stang med fjær på tuppen, den vekker jaktinstinktet i selv de kjedeligste katter. Sånn generelt er leker med ekte skinn eller fjær en vinner dersom du skal kjøpe leker, andre ting kan man like gjerne lage selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå